dstavenstva akciovej spoločnosti Turiec, ktorej úlohou je organizovať parkovací systém v Martine a riešiť problémy, ktoré prináša. Účastníkom stretnutia povedal, že chce, aby sa zjednotili na tom, ako by chceli mať vyriešené parkovanie, dopravné značenie a prejazd Štúrovým námestím. Dohoda mala slúžiť ako základný podnet pre konečný verdikt dopravnej situácie v tejto časti mesta, keďže sa k nej nakopili vážne pripomienky.
Miroslav Lepeta najskôr predstavil dva varianty organizácie parkovania v štvrti. Podľa prvého z nich zostane Štúrovo námestie obytnou zónou, ktorú uzavrú dynamickými prekážkami (dva vysúvacie stĺpiky) od ulíc A. Kmeťa a V. Paulinyho Tótha a vjazd do tejto mestskej štvrte bude možný len od Hviezdoslavovej ulice. Stĺpiky by sa dali zasunúť a vysunúť pomocou diaľkového ovládania, ktoré by ale vlastnili iba obyvatelia Štúrovho námestia. K tomuto variantu sa podľa M. Lepetu priklonilo do času stretnutia 61 občanov. Druhý variant, ktorý predstavil, spočíva na vybudovaní parkovacích miest po obvode Štúrovho námestia na súčasných trávnatých plochách podľa návrhu riešenia územného plánu historického centra mesta v súlade s uznesením mestského zastupiteľstva z 12. februára 1998, ktorého platnosť potvrdili uznesením poslanci aj 28. marca 2002. Niekoľkí diskutujúci boli proti tomuto variantu, lebo nechcú, aby parkoviská nahradili zeleň. Občania dostali ale možnosť navrhnúť aj tretí variant.
V diskusii sa prítomní občania najskôr posťažovali, pospomínali kolízie, ktoré vznikajú z uplatnenia nového parkovacieho systému a až potom hovorili o možných riešeniach. Zlyhala podľa nich zimná údržba ciest v tejto časti, a preto dochádzalo k dopravným problémom. Hnevalo ich najmä to, že majú problém zaparkovať pri vlastnom dome. Štúrovo námestie bolo kedysi vraj tichou štvrťou, teraz obyvateľov rušia v noci taxíky, hlasná hudba. Potom jeden z občanov podporil prvý variant.
Mimochodom, 189 obyvateľov Štúrovho námestia podpísalo aj petíciu. Nesúhlasia so súčasným parkovaním v tejto štvrti, so zákazom vjazdu z južnej a severnej strany na námestie pre jeho obyvateľov a ich rodinných príslušníkov, s poplatkami za parkovanie v tejto lokalite pre tých, ktorí majú na Štúrovom námestí trvalé bydlisko. V petícii zároveň žiadajú, aby v prípade uzatvorenia Štúrovho námestia rampou, mali obyvatelia zabezpečený prístup s vozidlami k domom, kde majú byty. Poslednou petičnou požiadavkou je vyriešenie parkovania pre návštevy obyvateľov Štúrovho námestia. Ak by sa teda mali brať do úvahy požiadavky obyvateľov štvrte, do úvahy by pripadal tretí variant organizovania statickej dopravy v tomto území. Ten ráta s označením Štúrovho námestia zo všetkých prístupových ciest dopravnou značkou – obytná zóna. No táto dopravná značka ale nerieši, kto môže do obytnej zóny vchádzať.
Miroslav Lepeta potom reagoval na požiadavky občanov. Povedal, že diaľkové ovládanie stĺpikov vyrieši situáciu, na čom sa zhodli všetci účastníci stretnutia. „Šturkou„ dnes napriek zákazu prechádza denne viac ako 800 automobilov. Viacerí účastníci stretnutia potom požadovali dôslednejšiu kontrolu zákazu vjazdov do Štúrovho námestia. Mali na mysli činnosť mestskej polície, pokutovanie priestupkov. Viacerí občania nesúhlasili s diaľkovým ovládaním stĺpikov, lebo sa im to zdalo drahé. Nakoniec, stačil by jediný nedisciplinovaný obyvateľ, ktorý nechá stĺpiky spustené, a Štúrovým námestím bude opäť prechádzať hocikto a hocikedy.
Stretnutie sa skončilo bez dohody. No bolo napriek tomu užitočné. Občania si mohli na plné ústa povedať, ako si predstavujú zladenie svojho každodenného života s motorizmom a organizátori statickej dopravy z Martina mali zase priestor na prezentáciu základných punktov nového systému parkovania v centre. Súčasťou stretnutia bola aj anketa, v rámci ktorej sa občania mohli vyjadriť, a to ešte aj v priebehu celého minulého týždňa, ktorý z variantov riešenia parkovania v Štúrovej štvrti uprednostňujú. Z jej výsledkov, ktoré nám dal M. Lepeta k dispozícii v piatok, vyplýva, že zo sto piatich vrátených anketných odpovedí až 86 občanov sa vyjadrilo za prvý variant. Toto je rozhodujúci argument pre konečný návrh riešenia statickej dopravy v Štúrovej štvrti.
Braňo Gregor