Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Cesty s prívlastkom – kritické

Čo treba v Martine opravovať, čo počká a na čo sú pripravené peniaze Martin - Kritika stavu ciest aj chodníkov v meste sa každú jar hromadí.

Čo treba v Martine opravovať, čo počká a na čo sú pripravené peniaze
Martin - Kritika stavu ciest aj chodníkov v meste sa každú jar hromadí. Odbor komunálnych vecí by z mestského rozpočtu potreboval na opravy ročne desiatky miliónov, no priemerne sa na nich vyčleňuje (vrátane výtlkov) 8 - 9 miliónov korún, hoci požiadavky sú na viac ako 35 miliónov. Do majetku mesta Martin patrí 163 km mestských komunikácií v hodnote viac ako 400 miliónov Sk. Za posledných
15 rokov pribudlo do tejto siete 3,5 km nových, resp. rekonštruovaných, ciest. Objem peňazí určených na systém opráv a rekonštrukcií je však malý.
Martinská sieť ciest sa začala spevňovať začiatkom II. svetovej vojny v smere z centra mesta do okrajových častí. Najväčší rozmach výstavby ciest, resp. spojníc s centrom, nastal vždy v období výstavby nového sídliska – Jahodníky, Ľadoveň Záturčie, Košúty, Priekopa. Pozrime sa však na situáciu v meste konkrétnejšie: Tradične každú jar si poslanci jednotlivých mestských častí spolu so zástupcami mestského úradu prezrú podrobne svoje štvrte a určia si priority v opravách komunikácií. Aj na ne sa potom hľadajú peniaze v rozpočte mesta aj mestských častí. Z tých najkritickejších v tomto roku spomeňme aspoň ulice Jilemnického (vnútrosídlisková), Severná, Dúbravcova, Školská, Jankolu, Lermontova, Pribinova, Svätoplukova. Povrchy mnohých komunikácií – napríklad Ul. Nadi Hejnej, Kratinova - majú však ťažké kryty vozoviek a tu sa náklady na opravu 1 m2 môžu vyšplhať až do výšky 3000 Sk.
Najväčšími „konzumentmi„ mestských peňazí sú každoročne práve spomenutá ulica N.Hejnej a Dúbravcova. Dôvodom je, že sa pri ich výstavbe pred dvadsiatimi rokmi nerátalo, že raz budú také zaťažené ako dnes, a preto nápor nezvládajú. Po celý rok sa množia na nich výtlky. Ročne „zožerú“ z rozpočtu niekoľko stotisíc korún, pričom ich celková reparácia (položenie nového koberca) by stála zhruba 6 miliónov Sk, a to bez obmedzenia plynulosti cestnej premávky.
Okrem komunikácií, ktoré sú v majetku mesta, si radní prezrú aj tie, ktoré patria štátu a ich vlastníkom je Slovenská správa ciest – napríklad ulice A. Pietra, Jilemnického, Priekopská, Na Bystričku, Hviezdoslavova, Novomeského, Jesenského, Mudroňova, Červenej armády, Kohútova, časť Kollárovej, cesta do Tomčian a do Dražkoviec, Pltníky, Sučianska cesta. Štátna cesta je aj popri závode Fatra až do Vrútok, ktorá je doslova samá jama a stáva sa častým terčom kritiky.
V minulom roku mesto financovalo rekonštrukcie: ulice Korunovo, chodník na Podhájskej ulici, jeden z priekopských mostov ponad Jordán. K rozsiahlym opravám došlo aj na mostíku Hrdinov SNP na Stráňach, ktorého vrchná stavba bola silno poškodená. Po niekoľkých rokoch sa rekonštrukcie dočkala aj severná časť schodiska a zábradlia nadchodu ponad Ul. N. Hejnej na Ľadovni. Po trojročnom odstupe je v havarijnom stave aj jeho južná časť a rampa pre vozíčkárov, stredná komunikačná plocha, jej odvodňovací systém a zábradlie celej strednej časti nadchodu.
V minulom roku malo dôjsť k oprave cesty k záturčianskemu cintorínu zo strany sídliska Sever, avšak z dôvodu nevysporiadaných majetkovo-právnych vzťahov sa oprava nekonala. Tá sa počas daždivých dní mení na blato. Útvar hlavného architekta v roku 2004 vypracoval dva varianty opravy, z rozpočtu mesta a mestských častí Sever a Záturčie naň bolo vyčlenených 900 tisíc korún, avšak práce si podľa spracovanej projektovej dokumentácie vyžiadajú náklad 3 mil. Sk. Peniaze boli vyčlenené aj na vyasfaltovanie komunikácie Ul. Nahálku v Záturčí, tu však práce zbrzdilo počasie a predčasný príchod zimy.
Čo môžeme očakávať v tomto roku: Opravy výtlkov sa robia priebežne od začiatku apríla – začalo sa na uliciach Dúbravcova, Košútska, Medňanského, dokončená je rekonštrukcia Košút II. Zálievky sa robia všade tam, kde jamy a diery na cestách bránia v zjazdnosti ciest, resp. bránia v plynulosti doprave a ohrozujú bezpečnosť. Okrem bežných rekonštrukcií by sa radnica chcela sústrediť najmä na dokončenie okružnej križovatky na Podháji a na rekonštrukciu dvoch mostov. V minulom roku bola naplánovaná aj generálna rekonštrukcia Mostu Červenej armády, ktorý je v kritickom stave. Bol postavený v roku 1974. Po vyše tridsiatich rokoch sa konečne mala začať aj generálna rekonštrukcia spodnej stavby mostovky, stĺpov a základov stĺpov, ktorá bola plánovaná už koncom
80-tych rokov. Pre politické zmeny v spoločnosti sa už na ňu peniaze nenašli a most chátral desať rokov. Na úplnú rekonštrukciu, ktorá by most posunula do I. kategórie a zabezpečila by úradu pokoj na niekoľko rokov, sa konečne našli peniaze v minulom roku. Podľa harmonogramu prípravy a realizácie stavby sa samotná rekonštrukcia mala začať v lete. Pre niekoľkonásobné odvolanie sa jedného z účastníkov výberového konania verejnej súťaže sa termín posúval toľkokrát, až prišla zima. (O rekonštrukcii píšeme v inej časti novín.)
Generálnu rekonštrukciu by potreboval čo najskôr aj Most na Robotníckej ulici, ktorý spája centrum s Bambuskami. Postavili ho v roku 1936 a kedysi po ňom chodili aj robotníci do ZŤS. Pri poslednej kontrole bol most projektantmi – diagnostikmi zaradený do kategórie „veľmi zlý„ – čo je šiesty zo sedemstupňového hodnotenia poškodenia. Kvôli podmytej stredovej opore most stráca stabilitu. Konštrukcia je obnažená, koroduje, a tým most tiež oslabuje. Nehovoriac o tom, že siete, vedúce pozdĺž mosta, sú dávno rozkradnuté a „v zbere„ druhotných surovín. V týchto dňoch sa bude opäť prehodnocovať statika mosta. Posledný stupeň by už znamenal jeho zatvorenie. K tomu by však nemalo dôjsť, v zmene rozpočtu na rekonštrukciu bude úrad žiadať peniaze. Hoci projektová dokumentácia je vypracovaná už zhruba tri roky, potrebných zhruba 8 miliónov Sk sa na realizáciu doteraz nenašlo. Nerekonštruovať ho by však bolo chybou.
Celkovo je mesto Martin správcom zhruba 200 mostov a lávok, na ktorých rekonštrukciu by potrebovalo zhruba 10 miliónov Sk – keďže každý z nich, ktorý je klasifikovaný horšie ako „trojkou„, by potreboval zásah. Zo spomenutého množstva je to zhruba 40 percent mostov a lávok. V tomto roku dôjde aj k rekonštrukcii mostíkov cez rieku Jordán oproti Priehradnej ulici a pri TOMIXe. Na okamžitú realizáciu by boli pripravené aj iné cestné stavby, avšak na ne by bolo potrebné vyčleniť zhruba 50 miliónov Sk.(maž)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  5. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 786
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 055
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 236
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 589
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 862
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 849
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 997
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 784
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 309
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pacientov s ochorením na Covid 19 v nemocnici pribúda, rozširujú sa aj červené zóny

V Univerzitnej nemocnici Martin (UNM) bolo v pondelok hospitalizovaných 72 pacientov s pozitívnym testom na ochorenie COVID-19.

Pavilón č. 5 v UN Martin je už celý v červenej zóne.

Vrútky už určili miesta, kde sa bude testovať

Jedným z odberových miest bude aj kino 1. máj, využijú sa aj telocvične škôl.

Ilustračné foto.

Mesto Martin hľadá dobrovoľníkov na testovanie obyvateľstva

Celoplošné testovanie sa uskutoční v sobotu a nedeľu od 8. do 20. h. Prestávka je naplánovaná od 12. do 13. h.

Ilustračné foto.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?