Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Cesty s prívlastkom – kritické

Čo treba v Martine opravovať, čo počká a na čo sú pripravené peniaze Martin - Kritika stavu ciest aj chodníkov v meste sa každú jar hromadí.

Čo treba v Martine opravovať, čo počká a na čo sú pripravené peniaze
Martin - Kritika stavu ciest aj chodníkov v meste sa každú jar hromadí. Odbor komunálnych vecí by z mestského rozpočtu potreboval na opravy ročne desiatky miliónov, no priemerne sa na nich vyčleňuje (vrátane výtlkov) 8 - 9 miliónov korún, hoci požiadavky sú na viac ako 35 miliónov. Do majetku mesta Martin patrí 163 km mestských komunikácií v hodnote viac ako 400 miliónov Sk. Za posledných
15 rokov pribudlo do tejto siete 3,5 km nových, resp. rekonštruovaných, ciest. Objem peňazí určených na systém opráv a rekonštrukcií je však malý.
Martinská sieť ciest sa začala spevňovať začiatkom II. svetovej vojny v smere z centra mesta do okrajových častí. Najväčší rozmach výstavby ciest, resp. spojníc s centrom, nastal vždy v období výstavby nového sídliska – Jahodníky, Ľadoveň Záturčie, Košúty, Priekopa. Pozrime sa však na situáciu v meste konkrétnejšie: Tradične každú jar si poslanci jednotlivých mestských častí spolu so zástupcami mestského úradu prezrú podrobne svoje štvrte a určia si priority v opravách komunikácií. Aj na ne sa potom hľadajú peniaze v rozpočte mesta aj mestských častí. Z tých najkritickejších v tomto roku spomeňme aspoň ulice Jilemnického (vnútrosídlisková), Severná, Dúbravcova, Školská, Jankolu, Lermontova, Pribinova, Svätoplukova. Povrchy mnohých komunikácií – napríklad Ul. Nadi Hejnej, Kratinova - majú však ťažké kryty vozoviek a tu sa náklady na opravu 1 m2 môžu vyšplhať až do výšky 3000 Sk.
Najväčšími „konzumentmi„ mestských peňazí sú každoročne práve spomenutá ulica N.Hejnej a Dúbravcova. Dôvodom je, že sa pri ich výstavbe pred dvadsiatimi rokmi nerátalo, že raz budú také zaťažené ako dnes, a preto nápor nezvládajú. Po celý rok sa množia na nich výtlky. Ročne „zožerú“ z rozpočtu niekoľko stotisíc korún, pričom ich celková reparácia (položenie nového koberca) by stála zhruba 6 miliónov Sk, a to bez obmedzenia plynulosti cestnej premávky.
Okrem komunikácií, ktoré sú v majetku mesta, si radní prezrú aj tie, ktoré patria štátu a ich vlastníkom je Slovenská správa ciest – napríklad ulice A. Pietra, Jilemnického, Priekopská, Na Bystričku, Hviezdoslavova, Novomeského, Jesenského, Mudroňova, Červenej armády, Kohútova, časť Kollárovej, cesta do Tomčian a do Dražkoviec, Pltníky, Sučianska cesta. Štátna cesta je aj popri závode Fatra až do Vrútok, ktorá je doslova samá jama a stáva sa častým terčom kritiky.
V minulom roku mesto financovalo rekonštrukcie: ulice Korunovo, chodník na Podhájskej ulici, jeden z priekopských mostov ponad Jordán. K rozsiahlym opravám došlo aj na mostíku Hrdinov SNP na Stráňach, ktorého vrchná stavba bola silno poškodená. Po niekoľkých rokoch sa rekonštrukcie dočkala aj severná časť schodiska a zábradlia nadchodu ponad Ul. N. Hejnej na Ľadovni. Po trojročnom odstupe je v havarijnom stave aj jeho južná časť a rampa pre vozíčkárov, stredná komunikačná plocha, jej odvodňovací systém a zábradlie celej strednej časti nadchodu.
V minulom roku malo dôjsť k oprave cesty k záturčianskemu cintorínu zo strany sídliska Sever, avšak z dôvodu nevysporiadaných majetkovo-právnych vzťahov sa oprava nekonala. Tá sa počas daždivých dní mení na blato. Útvar hlavného architekta v roku 2004 vypracoval dva varianty opravy, z rozpočtu mesta a mestských častí Sever a Záturčie naň bolo vyčlenených 900 tisíc korún, avšak práce si podľa spracovanej projektovej dokumentácie vyžiadajú náklad 3 mil. Sk. Peniaze boli vyčlenené aj na vyasfaltovanie komunikácie Ul. Nahálku v Záturčí, tu však práce zbrzdilo počasie a predčasný príchod zimy.
Čo môžeme očakávať v tomto roku: Opravy výtlkov sa robia priebežne od začiatku apríla – začalo sa na uliciach Dúbravcova, Košútska, Medňanského, dokončená je rekonštrukcia Košút II. Zálievky sa robia všade tam, kde jamy a diery na cestách bránia v zjazdnosti ciest, resp. bránia v plynulosti doprave a ohrozujú bezpečnosť. Okrem bežných rekonštrukcií by sa radnica chcela sústrediť najmä na dokončenie okružnej križovatky na Podháji a na rekonštrukciu dvoch mostov. V minulom roku bola naplánovaná aj generálna rekonštrukcia Mostu Červenej armády, ktorý je v kritickom stave. Bol postavený v roku 1974. Po vyše tridsiatich rokoch sa konečne mala začať aj generálna rekonštrukcia spodnej stavby mostovky, stĺpov a základov stĺpov, ktorá bola plánovaná už koncom
80-tych rokov. Pre politické zmeny v spoločnosti sa už na ňu peniaze nenašli a most chátral desať rokov. Na úplnú rekonštrukciu, ktorá by most posunula do I. kategórie a zabezpečila by úradu pokoj na niekoľko rokov, sa konečne našli peniaze v minulom roku. Podľa harmonogramu prípravy a realizácie stavby sa samotná rekonštrukcia mala začať v lete. Pre niekoľkonásobné odvolanie sa jedného z účastníkov výberového konania verejnej súťaže sa termín posúval toľkokrát, až prišla zima. (O rekonštrukcii píšeme v inej časti novín.)
Generálnu rekonštrukciu by potreboval čo najskôr aj Most na Robotníckej ulici, ktorý spája centrum s Bambuskami. Postavili ho v roku 1936 a kedysi po ňom chodili aj robotníci do ZŤS. Pri poslednej kontrole bol most projektantmi – diagnostikmi zaradený do kategórie „veľmi zlý„ – čo je šiesty zo sedemstupňového hodnotenia poškodenia. Kvôli podmytej stredovej opore most stráca stabilitu. Konštrukcia je obnažená, koroduje, a tým most tiež oslabuje. Nehovoriac o tom, že siete, vedúce pozdĺž mosta, sú dávno rozkradnuté a „v zbere„ druhotných surovín. V týchto dňoch sa bude opäť prehodnocovať statika mosta. Posledný stupeň by už znamenal jeho zatvorenie. K tomu by však nemalo dôjsť, v zmene rozpočtu na rekonštrukciu bude úrad žiadať peniaze. Hoci projektová dokumentácia je vypracovaná už zhruba tri roky, potrebných zhruba 8 miliónov Sk sa na realizáciu doteraz nenašlo. Nerekonštruovať ho by však bolo chybou.
Celkovo je mesto Martin správcom zhruba 200 mostov a lávok, na ktorých rekonštrukciu by potrebovalo zhruba 10 miliónov Sk – keďže každý z nich, ktorý je klasifikovaný horšie ako „trojkou„, by potreboval zásah. Zo spomenutého množstva je to zhruba 40 percent mostov a lávok. V tomto roku dôjde aj k rekonštrukcii mostíkov cez rieku Jordán oproti Priehradnej ulici a pri TOMIXe. Na okamžitú realizáciu by boli pripravené aj iné cestné stavby, avšak na ne by bolo potrebné vyčleniť zhruba 50 miliónov Sk.(maž)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 40 841
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 38 845
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 133
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 094
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 183
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 150
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 476
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 266
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 070
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 964
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Nolčove prebieha testovanie len dnes.

V Nolčove a na Vrícku prebieha testovanie hladko.

16m
Karol Bayer, vedúci Odboru krízového riadenia Okresného úradu Martin.

Povzbudivé čísla v regióne sa ešte môžu meniť.

2 h
Počas osláv majstrovského titulu v roku 2010 spolu s Dominikom Hašekom. V pozadí vidno aj Radovana Somíka.

Skúsený útočník Rastislav Špirko chce pomôcť materskému klubu k vytúženému postupu do extraligy. V rozhovore potvrdil, že o možnej spolupráci sa v lete bavil aj so Žilinčanmi a tiež sme sa dozvedeli, aké to je sedieť v kabíne s Dominikom Hašekom či lietať ruským strojom JAK.

5 h
Odberový tím v Turčianskych Tepliciach.

K sedemnástej hodine otestovali 630 osôb, všetci si v obálkach našli negatívny výsledok.

20 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23 h

Pozitivita je zatiaľ nízka.

18 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

23. jan

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

18 h

Už ste čítali?