Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Sto dní župana

Prvých sto dní na ktoromkoľvek pracovnom poste je časom spoznávania prostredia, úloh, ľudí, je časom odkrývania slabín i formovania silných bodov v napredovaní. S akým poznaním stál na hranici prvého časového medzníka vo funkcii predsedu Žilinského samos

Prvých sto dní na ktoromkoľvek pracovnom poste je časom spoznávania prostredia, úloh, ľudí, je časom odkrývania slabín i formovania silných bodov v napredovaní. S akým poznaním stál na hranici prvého časového medzníka vo funkcii predsedu Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, o tom je náš rozhovor.
Juraj Blanár koncom apríla hodnotil prvý časový medzník
vo funkcii predsedu Žilinského samosprávneho kraja
Už pri nástupe do svojej funkcie ste sa netajili tým, že chcete profesionalizovať a optimalizovať činnosť Úradu Žilinského samosprávneho kraja tak, aby sa všetky závažné rozhodnutia v zastupiteľstve kraja mohli prijímať na odbornom základe. Podarilo sa vám to?
Riadenie úradu je v mojej priamej kompetencii. Záleží mi na tom, aby skutočne slúžil občanovi a všetkým inštitúciám, ktoré prichádzajú do kontaktu so samosprávnym krajom. Takýto postoj vyžadujem od všetkých zamestnancov, ale zároveň im ponúkam za ich profesionálny výkon sociálny program. Za prvých sto dní výkonu mojej funkcie sa podarilo mnohé činnosti stabilizovať - mám na mysli predovšetkým sociálne veci, dopravu a školstvo, no chystajú sa ďalšie zmeny. Je potrebné posilniť počtom zamestnancov niektoré odbory – napríklad aj odbor regionálneho rozvoja, keďže sa domnievam, že treba aktívnejšie využívať podporu zo štrukturálnych fondov Európskej únie určené pre Slovensko v tomto, ale i budúcom programovacom období, ale aj podporu z komunitárnych fondov z Bruselu a iných európskych krajín. Preto vytváram Radu starostov a primátorov Žilinského samosprávneho kraja, aby som spoločne s nižšou samosprávou lepšie koordinoval aktivity vedúce k ekonomicko-sociálnemu rozvoju kraja. Za motor hospodárskeho rozvoja považujem regionálny rozvoj, preto je pre nás dôležité lepšie spolupracovať s agentúrou SARIO. Pripravujeme zmluvu o užšej spolupráci s touto agentúrou. Kraj, napríklad, ako jeden z posledných nemá svojho zástupcu v Slovenskom dome regiónov v Bruseli. Takého zástupcu tam potrebujeme, aby sme mohli efektívne využívať pomoc z Únie. Hľadáme vhodného kandidáta na toto miesto. Úrad pracuje aj na vytvorení štatistického celku NUTS II. – Slovensko-Stred, ktorý by sa mal stať implementačnou agentúrou na čerpanie z fondov regio-nálneho operačného plánu.
Od začiatku tohto roku médiá priniesli viacero pozitívnych správ týkajúcich sa autobusovej dopravy. Privítali ich hlavne seniori, lebo sa týkajú zliav cestovného. Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme so „sadkami„ sú ale z hľadiska budúcnosti ešte aj teraz predmetom vyjasňovania si pozícií samosprávnych krajov vo vzťahu s vládou. Vyjasnili sa už tieto záležitosti?
Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so „sadkami„ som podpísal začiatkom apríla preto, aby sa zachovala autobusová prímestská doprava v nezmenenej intenzite. Neznamená to ale, že týmto podpisom sa zavŕšila diskusia o podstate týchto výkonov. Naša právna analýza totiž hovorí, že ide o prenesenú kompetenciu, za ktorú by mal platiť štát. V rámci združenia SK 8 (ide o združenie predsedov „vuciek„, ktorého cieľom je spoločný postup predsedov jednotlivých krajov v presadzovaní záujmov krajov vo vzťahu k vláde a parlamentu – pozn. red.) pripravujeme podanie na súd voči vláde SR, aby sa táto záležitosť vyjasnila. A čo sa týka zliav, Žilinský kraj bol jediný, v ktorom si dovtedy seniori platili polovičné cestovné, čo bolo o desiatky korún viac ako teraz, keď platia 5 korún za každých začatých 50 km cesty.
Doprava – to nie je len cestovné. Motoristi často poukazujú na kvalitu ciest, údržbu...
V doprave podporujem aj budovanie integrovaného dopravného systému, ktorý považujem z hľadiska budúcnosti dopravnej infraštruktúry za veľmi dôležitý. Spornou zostáva otázka nevysporiadaných pozemkov pod štátnymi cestami, čo tiež musíme s kolegami z SK 8 dotiahnuť, lebo inak nebude možné čerpať na opravu a výstavbu ciest financie z eurofondov. Osemstomiliónový dlh na cesty z minulého obdobia nás nezbavuje povinnosti pokračovať v obnove a rekonštrukcii ciest II. a III. triedy, ktoré sú vo veľmi zlom technickom stave. Aj preto pracujeme na efektívnom modeli obnovy ciest. Mám tiež záujem, aby sa rozvíjalo Žilinské letisko, ktoré spojí kraj s ostatnými regiónmi Slovenska omnoho rýchlejšie a má svoj význam aj pri nových investíciách a cestovnom ruchu. V týchto dňoch sa Žilinský samosprávny kraj stane 33-percentným vlastníkom akcií letiskovej spoločnosti, čo nám vytvára dobré predpoklady na to, aby sme mali zásadné slovo pri spracovávaní krátkodobej i dlhodobej stratégii rozvoja letiska.
Hádam najdiskutovanejšou témou od vášho nástupu do funkcie bola zimná údržba ciest. Čo všetko sa robí preto, aby sa situácia, ktorú mnohí organizátori údržby v závere zimy zľahčovali, v budúcej zime neopakovala?
O začiatku som tvrdil, že súčasný model zimnej údržby, ktorú vykonávajú súkromné firmy pre jednotlivé správy a údržby ciest, nie je dobrý. Žiaľ, moje predpoklady sa potvrdili a na toto experimentovanie doplatili mnohí občania kraja. Aliancia pre Fair-play označila zmluvy, ktorými sa rozbehol tento model, za neštandardné a dnes dochádza k ich rušeniu. Mám veľmi jasnú predstavu o tom, ako má byť organizovaná a vykonávaná údržba ciest v kraji – mala by byť riadená centrálne pre celý kraj.
Pre rozvoj kraja sú dôležité aj diaľnice. Napriek tomu, že nevyhnutnosť budovania diaľničnej siete sa deklaruje vo vyhláseniach každého politika a takmer každá z diaľnic je vo vysokom štádiu rozpracovanosti či prípravy, ešte stále sa vedú diskusie o ich trasách...
Budem naďalej podporovať budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií, osobitne rýchlostnej komunikácie R3 cez Turiec na Oravu smerom na Poľsko, pretože je to dôležité pre rozvoj Turca, Oravy a Liptova, ale aj diaľnice D3 na Kysuce a D1 smerom na východ. Sú tepnami ekonomiky a základom rozvoja kraja.
Od januára čelíme návrhom na exekúcie zdravotníckych zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja. Umožnil to zákon ministerstva zdravotníctva. Aký je súčasný status quo na tomto úseku?
Exekúcie sa týkali nemocníc s poliklinikou v Čadci a Liptovskom Mikuláši. Darí sa nám to riešiť, ale nie všetky dlhy z minulosti máme vysporiadané. Som proti akejkoľvek privatizácii nemocníc s poliklinikami, naopak budem presadzovať technickú obnovu zdravotníckej infraštruktúry existujúcich nemocníc z vlastných zdrojov i zdrojov EÚ. Úrad pripravuje aj zmenu riadenia a fungovania polikliník. Dnešný stav je taký, že sme takmer čistým prenajímateľom priestorov v našich poliklinikách pre neštátnych lekárov s cieľom úspory financií na správu týchto budov a vytvorenie podmienok na zlepšovanie ich technického stavu.
Ďalším balíkom problémov, ktoré spadajú pod kompetenciu kraja, je sociálna oblasť, predovšetkým ponuka v zariadeniach sociálnych služieb.
Ešte stále nie je dostatočná. Riešiť sa dá jednak z financií kraja, ale predovšetkým prostredníctvom združeného financovania obcí a miest. Tam je viac šancí na úspech. Nižšej samospráve by malo na tejto spolupráci záležať, koniec-koncov, týka sa to ich občanov. Je potrebné vytypovať aj neštátne subjekty, ktoré by mohli v tejto oblasti pôsobiť. Pripravujeme model prideľovania príspevkov pre oblasť sociálnych služieb, o ktoré sa môžu uchádzať jednak obce a mestá a jednak neštátne subjekty.
Obrovský modernizačný dlh, ktorý krajské samoprávy zdedili od štátu po delimitácii, sa dotýka najviac školstva. Čo je vašou prioritou na tomto úseku?
Najviac prostriedkov zo školstva odčerpáva prevádzka budov. Preto je ich obnova mojou prioritou. Aj na tomto úseku by sme sa chceli uchádzať o financovanie z fondov únie. Máme v pláne spracovať koncepciu rozvoja stredného školstva vzhľadom na demografický vývoj a potrebu uplatnenia absolventov na trhu práce. A čo je pre mňa ešte dôležité, tak to je podpora pohybových aktivít študentov. Jednak v rámci vyučovacieho procesu, ale aj mimo neho. Mám predstavu, ako zo škôl vytvoriť centrá športu a pohybových aktivít nielen študentov, ale aj ich rodičov.
Vieme, že v súčasnosti sa rokuje s Ministerstvom financií SR o poskytnutí dotácie na dostavbu martinského divadla. S akým úspechom?
Ide mi o to, aby sa s týmto divadlom nestalo to, čo s národným divadlom v Bratislave. Budovu Národného domu v Martine pokladám z historického hľadiska za výnimočnú a Slovenské komorné divadlo za symbol dobrého divadelníctva, ktorý prekračuje rámec kraja. V kraji je viac takýchto symbolov kultúrneho dedičstva, no v martinskom prípade mi mimoriadne záleží na tom, aby sa rekonštrukcia Národného domu úspešne zavŕšila. Preto rokujem s ministerstvom financií o poskytnutí dotácie. Z nášho rozpočtu vyčleníme na rekonštrukciu 10 miliónov korún.
Hovoríme predovšetkým o vašich zástojoch pri plnení úloh rozvoja kraja. No môžete sa pri ich plnení oprieť aj o parlament, ktorého názor a hlasovanie v konečnom dôsledku rozhodnú o tom, či vami označené priority budú aj prioritami, ktoré sa zmenia na realitu?
Moje pôsobenie na poste predsedu Žilinského samosprávneho kraja vidím v spolupráci so zastupiteľstvom. Do kampane som vstupoval ako líder koalície, ktorá dnes nemá v parlamente väčšinu. Pre napĺňanie volebných programov je potrebné hľadať konsenzus v prospech prosperity tohto kraja, na čom určite záleží tak koalícii SMER-SD-SNS-HZD, ktorú predstavujem, ako aj väčšinovej koalícii KDH-SDKÚ-DS v našom parlamente. S tým úmyslom pracujem aj na zriadení Rady pre hospodársky rozvoj Žilinského kraja, ktorá má byť zložená z významných osobností kraja.
Spracovala: Viera Legerská

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 031
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 893
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 029
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 875
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 725
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 389
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 665
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 567
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 534
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Koronavírus v hokejovej kabíne, zostalo len päť zdravých

Takmer celý hokejový tím HK Martin musel ísť do karantény. V prvoligovom mužstve sa objavilo 23 pozitívnych testov na koronavírus.

Martinská hokejová kabína je už aktuálne prázdna.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Mestský a Okresný úrad v Martine uzatvorili

Na úradoch vybavíte len pohreb a narodenie dieťaťa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?