Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Sto dní župana

Prvých sto dní na ktoromkoľvek pracovnom poste je časom spoznávania prostredia, úloh, ľudí, je časom odkrývania slabín i formovania silných bodov v napredovaní. S akým poznaním stál na hranici prvého časového medzníka vo funkcii predsedu Žilinského samos

Prvých sto dní na ktoromkoľvek pracovnom poste je časom spoznávania prostredia, úloh, ľudí, je časom odkrývania slabín i formovania silných bodov v napredovaní. S akým poznaním stál na hranici prvého časového medzníka vo funkcii predsedu Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, o tom je náš rozhovor.
Juraj Blanár koncom apríla hodnotil prvý časový medzník
vo funkcii predsedu Žilinského samosprávneho kraja
Už pri nástupe do svojej funkcie ste sa netajili tým, že chcete profesionalizovať a optimalizovať činnosť Úradu Žilinského samosprávneho kraja tak, aby sa všetky závažné rozhodnutia v zastupiteľstve kraja mohli prijímať na odbornom základe. Podarilo sa vám to?
Riadenie úradu je v mojej priamej kompetencii. Záleží mi na tom, aby skutočne slúžil občanovi a všetkým inštitúciám, ktoré prichádzajú do kontaktu so samosprávnym krajom. Takýto postoj vyžadujem od všetkých zamestnancov, ale zároveň im ponúkam za ich profesionálny výkon sociálny program. Za prvých sto dní výkonu mojej funkcie sa podarilo mnohé činnosti stabilizovať - mám na mysli predovšetkým sociálne veci, dopravu a školstvo, no chystajú sa ďalšie zmeny. Je potrebné posilniť počtom zamestnancov niektoré odbory – napríklad aj odbor regionálneho rozvoja, keďže sa domnievam, že treba aktívnejšie využívať podporu zo štrukturálnych fondov Európskej únie určené pre Slovensko v tomto, ale i budúcom programovacom období, ale aj podporu z komunitárnych fondov z Bruselu a iných európskych krajín. Preto vytváram Radu starostov a primátorov Žilinského samosprávneho kraja, aby som spoločne s nižšou samosprávou lepšie koordinoval aktivity vedúce k ekonomicko-sociálnemu rozvoju kraja. Za motor hospodárskeho rozvoja považujem regionálny rozvoj, preto je pre nás dôležité lepšie spolupracovať s agentúrou SARIO. Pripravujeme zmluvu o užšej spolupráci s touto agentúrou. Kraj, napríklad, ako jeden z posledných nemá svojho zástupcu v Slovenskom dome regiónov v Bruseli. Takého zástupcu tam potrebujeme, aby sme mohli efektívne využívať pomoc z Únie. Hľadáme vhodného kandidáta na toto miesto. Úrad pracuje aj na vytvorení štatistického celku NUTS II. – Slovensko-Stred, ktorý by sa mal stať implementačnou agentúrou na čerpanie z fondov regio-nálneho operačného plánu.
Od začiatku tohto roku médiá priniesli viacero pozitívnych správ týkajúcich sa autobusovej dopravy. Privítali ich hlavne seniori, lebo sa týkajú zliav cestovného. Zmluvy o výkonoch vo verejnom záujme so „sadkami„ sú ale z hľadiska budúcnosti ešte aj teraz predmetom vyjasňovania si pozícií samosprávnych krajov vo vzťahu s vládou. Vyjasnili sa už tieto záležitosti?
Zmluvu o výkonoch vo verejnom záujme so „sadkami„ som podpísal začiatkom apríla preto, aby sa zachovala autobusová prímestská doprava v nezmenenej intenzite. Neznamená to ale, že týmto podpisom sa zavŕšila diskusia o podstate týchto výkonov. Naša právna analýza totiž hovorí, že ide o prenesenú kompetenciu, za ktorú by mal platiť štát. V rámci združenia SK 8 (ide o združenie predsedov „vuciek„, ktorého cieľom je spoločný postup predsedov jednotlivých krajov v presadzovaní záujmov krajov vo vzťahu k vláde a parlamentu – pozn. red.) pripravujeme podanie na súd voči vláde SR, aby sa táto záležitosť vyjasnila. A čo sa týka zliav, Žilinský kraj bol jediný, v ktorom si dovtedy seniori platili polovičné cestovné, čo bolo o desiatky korún viac ako teraz, keď platia 5 korún za každých začatých 50 km cesty.
Doprava – to nie je len cestovné. Motoristi často poukazujú na kvalitu ciest, údržbu...
V doprave podporujem aj budovanie integrovaného dopravného systému, ktorý považujem z hľadiska budúcnosti dopravnej infraštruktúry za veľmi dôležitý. Spornou zostáva otázka nevysporiadaných pozemkov pod štátnymi cestami, čo tiež musíme s kolegami z SK 8 dotiahnuť, lebo inak nebude možné čerpať na opravu a výstavbu ciest financie z eurofondov. Osemstomiliónový dlh na cesty z minulého obdobia nás nezbavuje povinnosti pokračovať v obnove a rekonštrukcii ciest II. a III. triedy, ktoré sú vo veľmi zlom technickom stave. Aj preto pracujeme na efektívnom modeli obnovy ciest. Mám tiež záujem, aby sa rozvíjalo Žilinské letisko, ktoré spojí kraj s ostatnými regiónmi Slovenska omnoho rýchlejšie a má svoj význam aj pri nových investíciách a cestovnom ruchu. V týchto dňoch sa Žilinský samosprávny kraj stane 33-percentným vlastníkom akcií letiskovej spoločnosti, čo nám vytvára dobré predpoklady na to, aby sme mali zásadné slovo pri spracovávaní krátkodobej i dlhodobej stratégii rozvoja letiska.
Hádam najdiskutovanejšou témou od vášho nástupu do funkcie bola zimná údržba ciest. Čo všetko sa robí preto, aby sa situácia, ktorú mnohí organizátori údržby v závere zimy zľahčovali, v budúcej zime neopakovala?
O začiatku som tvrdil, že súčasný model zimnej údržby, ktorú vykonávajú súkromné firmy pre jednotlivé správy a údržby ciest, nie je dobrý. Žiaľ, moje predpoklady sa potvrdili a na toto experimentovanie doplatili mnohí občania kraja. Aliancia pre Fair-play označila zmluvy, ktorými sa rozbehol tento model, za neštandardné a dnes dochádza k ich rušeniu. Mám veľmi jasnú predstavu o tom, ako má byť organizovaná a vykonávaná údržba ciest v kraji – mala by byť riadená centrálne pre celý kraj.
Pre rozvoj kraja sú dôležité aj diaľnice. Napriek tomu, že nevyhnutnosť budovania diaľničnej siete sa deklaruje vo vyhláseniach každého politika a takmer každá z diaľnic je vo vysokom štádiu rozpracovanosti či prípravy, ešte stále sa vedú diskusie o ich trasách...
Budem naďalej podporovať budovanie diaľnic a rýchlostných komunikácií, osobitne rýchlostnej komunikácie R3 cez Turiec na Oravu smerom na Poľsko, pretože je to dôležité pre rozvoj Turca, Oravy a Liptova, ale aj diaľnice D3 na Kysuce a D1 smerom na východ. Sú tepnami ekonomiky a základom rozvoja kraja.
Od januára čelíme návrhom na exekúcie zdravotníckych zariadení v zriaďovateľskej pôsobnosti kraja. Umožnil to zákon ministerstva zdravotníctva. Aký je súčasný status quo na tomto úseku?
Exekúcie sa týkali nemocníc s poliklinikou v Čadci a Liptovskom Mikuláši. Darí sa nám to riešiť, ale nie všetky dlhy z minulosti máme vysporiadané. Som proti akejkoľvek privatizácii nemocníc s poliklinikami, naopak budem presadzovať technickú obnovu zdravotníckej infraštruktúry existujúcich nemocníc z vlastných zdrojov i zdrojov EÚ. Úrad pripravuje aj zmenu riadenia a fungovania polikliník. Dnešný stav je taký, že sme takmer čistým prenajímateľom priestorov v našich poliklinikách pre neštátnych lekárov s cieľom úspory financií na správu týchto budov a vytvorenie podmienok na zlepšovanie ich technického stavu.
Ďalším balíkom problémov, ktoré spadajú pod kompetenciu kraja, je sociálna oblasť, predovšetkým ponuka v zariadeniach sociálnych služieb.
Ešte stále nie je dostatočná. Riešiť sa dá jednak z financií kraja, ale predovšetkým prostredníctvom združeného financovania obcí a miest. Tam je viac šancí na úspech. Nižšej samospráve by malo na tejto spolupráci záležať, koniec-koncov, týka sa to ich občanov. Je potrebné vytypovať aj neštátne subjekty, ktoré by mohli v tejto oblasti pôsobiť. Pripravujeme model prideľovania príspevkov pre oblasť sociálnych služieb, o ktoré sa môžu uchádzať jednak obce a mestá a jednak neštátne subjekty.
Obrovský modernizačný dlh, ktorý krajské samoprávy zdedili od štátu po delimitácii, sa dotýka najviac školstva. Čo je vašou prioritou na tomto úseku?
Najviac prostriedkov zo školstva odčerpáva prevádzka budov. Preto je ich obnova mojou prioritou. Aj na tomto úseku by sme sa chceli uchádzať o financovanie z fondov únie. Máme v pláne spracovať koncepciu rozvoja stredného školstva vzhľadom na demografický vývoj a potrebu uplatnenia absolventov na trhu práce. A čo je pre mňa ešte dôležité, tak to je podpora pohybových aktivít študentov. Jednak v rámci vyučovacieho procesu, ale aj mimo neho. Mám predstavu, ako zo škôl vytvoriť centrá športu a pohybových aktivít nielen študentov, ale aj ich rodičov.
Vieme, že v súčasnosti sa rokuje s Ministerstvom financií SR o poskytnutí dotácie na dostavbu martinského divadla. S akým úspechom?
Ide mi o to, aby sa s týmto divadlom nestalo to, čo s národným divadlom v Bratislave. Budovu Národného domu v Martine pokladám z historického hľadiska za výnimočnú a Slovenské komorné divadlo za symbol dobrého divadelníctva, ktorý prekračuje rámec kraja. V kraji je viac takýchto symbolov kultúrneho dedičstva, no v martinskom prípade mi mimoriadne záleží na tom, aby sa rekonštrukcia Národného domu úspešne zavŕšila. Preto rokujem s ministerstvom financií o poskytnutí dotácie. Z nášho rozpočtu vyčleníme na rekonštrukciu 10 miliónov korún.
Hovoríme predovšetkým o vašich zástojoch pri plnení úloh rozvoja kraja. No môžete sa pri ich plnení oprieť aj o parlament, ktorého názor a hlasovanie v konečnom dôsledku rozhodnú o tom, či vami označené priority budú aj prioritami, ktoré sa zmenia na realitu?
Moje pôsobenie na poste predsedu Žilinského samosprávneho kraja vidím v spolupráci so zastupiteľstvom. Do kampane som vstupoval ako líder koalície, ktorá dnes nemá v parlamente väčšinu. Pre napĺňanie volebných programov je potrebné hľadať konsenzus v prospech prosperity tohto kraja, na čom určite záleží tak koalícii SMER-SD-SNS-HZD, ktorú predstavujem, ako aj väčšinovej koalícii KDH-SDKÚ-DS v našom parlamente. S tým úmyslom pracujem aj na zriadení Rady pre hospodársky rozvoj Žilinského kraja, ktorá má byť zložená z významných osobností kraja.
Spracovala: Viera Legerská

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 225
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 451
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 345
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 204
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 991
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 932
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 205
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 717
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Odberový tím v Turčianskych Tepliciach.

K sedemnástej hodine otestovali 630 osôb, všetci si v obálkach našli negatívny výsledok.

7 h
Odberové tímy mali dnes v Kláštore menej práce.

Za stredu a štvrtok otestovali v obci celkom 467 osôb.

8 h
Spišiaci nám tentoraz bodovať nedovolili.

Tréner Miroslav Chudý bol v hľadáčiku Martina už skôr. Okrem bodov prišli naši v Spišskej Novej Vsi aj o dvoch šikovných útočníkov.

8 h
Vo Vrútkach ľudia môžu prichádzať na testovanie bez nutnosti objednávania sa vopred.

Do dvanástej hodiny stihli otestovať 715 ľudí.

10 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

10 h

Situácia v Žiline je po otvorení odberových miest pokojná.

12 h

Policajti začnú novú technológiu využívať od soboty.

22. jan

Účasť je oveľa nižšia, ako mesto očakávalo.

11 h

Už ste čítali?