ju ako jedinú základnú školu a nemohla som teda porovnávať. To bola trošku nevýhoda, lebo som ju mnohokrát nemohla ochraňovať tak, ako by si bola zaslúžila...„
Slová v úvode patria Lenke Štípalovej. Pre mnohých meno neznáme, pre iných zas symbol. Lenka je totiž navždy zapísaná v histórii prvej súkromnej základnej školy BellAmos v Martine ako jej úplne prvá žiačka – a prvý vždy zostane prvým, nech už po ňom príde ktokoľvek. A ak je prvý aj osobnosťou – a Lenka ňou je – nezabúda sa.
Bolo nás jedenás – a už nás je viac ako sto...
Osud (a či iná vôľa vyšších síl) to zariadil tak, že v jubilejný školský rok je žiakov na škole presne o 100 viac ako v prvý školský rok – teda presne 111 a to v desiatich triedach...
Málo? Veľa? Každá škola, či už štátna alebo súkromná, chce byť kvalitnou po všetkých stránkach. BellAmos poskytuje nadštandardné služby v oblasti školstva, rešpektuje individuality detí a pripravuje ich na praktický život v 21. storočí – a to je možné dosiahnuť len v prípade individuálneho prístupu učiteľa k žiakovi, pričom tento je realizovateľný iba v prípade optimálneho počtu žiakov v triedach: 15 žiakov je maximum. Aj z tohto dôvodu nemôžeme hovoriť pri 111 žiakoch o malom počte, zvlášť, ak sa medzi nimi nachádza i niekoľko integrovaných detí – zrakovo postihnutých, detí s narušenou komunikačnou schopnosťou či detí s poruchami učenia.
Každý z nás je v nieom najlepší...
Ponúknuť každému žiakovi možnosť výberu vzdelávacej cesty, nájsť samého seba – aj to sú hlavné ciele školy. Výber či hľadanie uľahčuje vysokokvalifikovaný a dynamický tím pedagógov (rozrástol sa z dvoch vy-
učujúcich v roku 1996 na súčasných 24) aj tým, že v plnej miere chápe význam celoživotného vzdelávania a záujmu o moderné trendy vo vyučovaní. Inak učiť – návrhy na vznik kreatívnejšej a intenzívnejšej atmosféry, Plynulé čítanie, Čítanie s porozumením, Výchova k tolerancii – to je len niekoľko vzdelávacích podujatí, na ktorých sa učitelia školy aktívne zúčastnili.
Keďže významnou súčasťou výchovno-vzdelávacieho procesu je začlenenie informačno-komunikačných technológií, pravidelne sa zapájajú do aktivít s nimi súvisiacich. Aj preto je bežnou súčasťou vyučovania efektívne využívanie dvoch počítačových učební, a to nielen na vzdelávanie sa cez internet (tzv. e-learning; zapojili sa tak učitelia, ako aj žiaci), prezentácií v powerpointe, ale v poslednom čase žiaci získavajú vedomosti aj vďaka interaktívnej e-beam tabuli. Tá umožňuje žiakom bezprostredne podieľať sa na tvorbe vyučovacej hodiny – a najmä, pri vhodne zvolenej téme a forme, je to opätovný návrat ku Komenského škole hrou. A netreba zabúdať tak na integračný aspekt, ako aj efektivitu tejto formy vyučovania.
Dôkazom predchádzajúceho tvrdenia sú nielen vysoké počty prijatých žiakov na šesť- či osemročné gymnáziá, vynikajúci výsledok tohtoročných deviatakov v Monitore z matematiky (10 % nad celoslovenským priemerom), vynikajúce výsledky v inšpekčných vedomostných testoch, ale i úspechy v rôznych súťažiach – matematických, výtvarných, športových, recitačných, literárnych, speváckych...
Apropó, spievanie... BellAmos je mimoriadne spevavá škola: v priebehu ostatných štyroch rokov sa vždy verejnosti predstavila aj prostredníctvom vlastného muzikálu: Malý princ, Zima okolo, teplo v nás, Tajomstvo troch komnát, Príbeh Ferda Mravca. Vo farbách dúhy – oblúk farieb, vyjadrujúci nielen akúsi premenlivosť počasia, ale i premenlivosť a farebnosť desiatich, nie vždy jednoduchých rokov školy – tak to je názov muzikálu, ktorým sa škola predstaví verejnosti práve tento rok.
A možno práve spev je tou cestičkou, ktorá školu priviedla k spolupráci so Základnou školou Bodláka a Pampelišky v jičínskom Veliši z Českej republiky. Tá je v Čechách známa mimoriadne populárnou akciou Velišský slavíček.
Predbiehame ulicu
Ako sa dá predbehnúť ulica? Úplne jednoducho – tak, že jej nedáte šancu predbehnúť vás a zvíťaziť nad tým dobrým, čo je vo vás.
To dobré sa snažia objavovať učitelia školy nielen počas vyučovania a v školskom stredisku záujmovej činnosti, ale malým i väčším Bellamosákom venujú veľký kus svojho voľného času: pán učiteľ Janko organizuje turistické výlety po turčianskych zákutiach a cykloturistické jazdy po turčianskych cestách (niekedy skôr necestách); pani učiteľky učia vlastivedu, dejepis, prírodopis či fyziku priamo na učebnicových lokalitách – v Harmaneckej či Demänovskej jaskyni, Budapešti či Prahe. Nič nie je nemožné a nič nie je zbytočné. Ani každoročný týždenný pobyt spojený s lyžiarskym výcvikom na Martinských holiach či letné školy v prírode v rôznych zákutiach nášho krásneho Slovenska s deťmi celej školy...Veď toto všetko umožňuje stále lepšie a lepšie vzájomné spoznávanie...
Schopnosť spoznať a pomenovať vlastné pocity, ale i schopnosť empatie si však žiaci BellAmosu mali možnosť vyskúšať v rámci rôznych aktivít - Deň narcisov, Deň Zeme, Európsky týždeň boja proti drogám, Svetový deň úsmevov, Svetový deň pozdravov, Nefajčiarske dni, Mesiac úcty k starším, Mesiac knihy..., a to formou násteniek, rozhovorov, letáčikov, či literárno-výtvarných dielní. V rámci činností školského strediska záujmovej činnosti sa žiaci pravidelne, na rôznych spoločných
akciách, stretávajú s deťmi zo špeciálnej školy.
Predbehnúť môžeme len vtedy, ak sme dobre trénovaní, vyškolení. Istou formou školy je i školský časopis Zvonček – je vlastne praktickou školou slovenčinárskeho učiva, práce s počítačmi, komunikácie. O tom, že je i úspešnou školou, svedčí i ocenenie na Štúrovom pere 2003, kde malí redaktori získali Cenu slovenského syndikátu novinárov. Odvtedy síce menil formát i obsah, samozrejme i redaktorov, ale vždy sa snažil o jedno – aby bol o BellAmose a aby každý, kto si ho čo len prelistuje, vedel – áno, takto žijeme a ŽIJEME.
Ak nie sú prekážky, beží sa ľahšie
BellAmos dokázal prekážky odstrániť aj vďaka mnohým úspešným projektom (Infovek, Otvorená škola 2003 a 2004, Digitálni štúrovci 2005 a 2006, Nadácia SPP - grantový program Priestor, Konto Orange, mesto Martin – oblasť športu a kultúry, Rotary klub) a spoluprácam (Literárny klub Mädokýš, regionálni a nadregionálni novinári, knižnice...)
Najdôležitejšou spoluprácou však zostáva spolupráca s rodičmi. Neustála komunikácia s rodičmi, osobná i cestou elektronickej žiackej knižky, usporadúvanie spoločných akcií, takmer rodinná atmosféra; aktívne načúvanie nielen potrebám detí, ale i ich rodičov. Súkromná základná škola
BellAmos si tento školský rok pripomína 10. výročie svojho vzniku. Akékoľvek výročia sú príležitosťou na obzretie sa naspäť, na rekapituláciu možno i zabudnutých tvárí, spomienok, zážitkov... ale i na hľadanie niečoho nového.
Tak nech sa darí...
Ale zároveň nech si BellAmos zachová to, čo priťahuje nielen Lenku:
Autor: Zuzana Herbrychová