Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Popri turistoch jazdia nákladniaky

Turistický chodník popri chate pod Chlebom sa podobá rozbrázdenému poľu Nedávno sa s nami skontaktoval Ladislav Bednár, náš čitateľ, inak vášnivý turista a milovník turčianskej prírody. Povedal nám, že bol šokovaný, keď uvidel, ako vyzerá v Národnom par

Turistický chodník popri chate pod Chlebom sa podobá rozbrázdenému poľu
Nedávno sa s nami skontaktoval Ladislav Bednár, náš čitateľ, inak vášnivý turista a milovník turčianskej prírody. Povedal nám, že bol šokovaný, keď uvidel, ako vyzerá v Národnom parku Malá Fatra turistický chodník od chaty pod Chlebom do Snilovského sedla a okrem toho aj chodník od Snilovského sedla k vrcholu Veľkého Fatranského Kriváňa.
„V zime som bol tu na skialpinistických lyžiach. Nebolo tam vidno nič čudné, lebo sneh všetko pozakrýval. V porovnaní s tým, aký bol chodník vlani na jar, to teraz vyzeralo ako po vojne. Boli na ňom hlboké stopy od pneumatík automobilov a všade veľa vody,„ rozhovoril sa Ladislav Bednár. Podľa informácií zo zdrojov Správy Národného parku Malá Fatra táto cesta takto vyzerá kvôli technickým zásahom, hoci vedie ňou aj značený turistický chodník. Úprava sa uskutočnila kvôli prístupu ťažkej mechanizácie do lokality výstavby vrcholovej stanice kabínkovej lanovky Vrátna – Chleb. „Na snehu som videl pukliny. Či sa svah zosúva, to bude vidno tak o mesiac. Zo Snilovského sedla na vrchol Veľkého Fatranského Kriváňa chodia však iba turisti. Pokiaľ sa niečo neurobí, erózia svahu najvyššieho vrcholu Turca bude pokračovať. Na vine sú nedisciplinovaní turisti. Niežeby chceli svahy Veľkého Fatranského Kriváňa ničiť, ale nevedia, čo všetko môže spôsobiť eróziu. Na chodníku a vedľa neho sú brázdy ako na zemiakovom poli. Dvojice turistov, ktorých som filmoval, som sa opýtal, prečo nechodia po chodníku. Sľúbili mi, že po ňom pôjdu až niekedy nabudúce. Vysvetlil som im problém erózie a zdalo sa mi, že si dajú povedať. Problémom je, že chodníky nie sú vhodne upravené pre chôdzu a rozširujú sa. Turisti nechcú chodiť po blate na chodníku, preto radšej idú mimo neho. Keď lanovka vo Vrátnej doline nefungovala, chodník vyzeral lepšie, akoby ho príroda dala do poriadku. Turistov ale kvôli lanovke môže byť onedlho toľko, že to bude neúnosné pre svahy aj pre živočíchy. Turistický ruch Slovensku si pomôže, ale treba rešpektovať aj ochranu prírody,„ povedal nám Ladislav Bednár.
Podľa Mariána Kalaša zo Správy Národného parku Malá Fatra nemalý podiel na tomto stave majú aj okolité podnikateľské subjekty, ktoré žijú z turistického ruchu (najmä firma prevádzkujúca kabínkovú lanovku). „Seriózne by bolo opraviť eróziou poškodené časti chodníka. Pri takýchto prípadoch ale vidieť, aký je skutočný záujem niektorých investorov. Veď čo na tom, že si turista len pár metrov od moderného zariadenia zlomí nohu. Neexistuje žiadny dôvod, aby poškodené chodníky opravoval štát za vlastné peniaze. Vlastník a užívateľ pozemkov má okrem práv, na ktoré stále poukazuje, aj vymedzené množstvo povinností. Nová kabínková lanovka zo severu už funguje. No pokojne sa môže stať, že o podobný spôsob dopravy ľudí bude záujem aj z turčianskej strany,„ dodáva Marián Kalaš.
Zistili sme, že pozemky na ktorých sú zvážnice, po ktorých jazdia nákladné automobily z turčianskej strany patria prevažne Urbáru v Šútove. Jeho predseda Ľubomír Balko nás ubezpečil, že firma Omnitrade zabezpečí opravu lesných ciest, vrátane turistického chodníka do septembra tohto roka. „Najväčšie množstvo materiálu previezli vlani. Myslím si, že sa na tento problém netreba pozerať negatívne. Ide predsa o rozvoj turistického ruchu,„ povedal nám Ľubomír Balko.
Pri takom rozsiahlom zásahu do biotopu, akým je výstavba kabínkovej lanovky, bolo treba postupovať podľa platnej legislatívy (Zákona EIA - 127/1994 Z.z.). Podmienkou výstavby diela bolo zhodnotenie jej vplyvu a vplyvu samotnej prevádzky na spomínané územie. V tomto dokumente je podrobne zaznamenané aj technologické riešenie diela... Prešiel pripomienkovaním a uplatnili v ňom niektoré požiadavky na zlepšenie ochrany prírody. Napríklad časť lanovky mali vybudovať za pomoci vrtuľníka. Jeho používanie podmienilo dodržanie určitých podmienok. Súviseli najmä s obdobím, v ktorom ho použiť mohli. Odborníci na životné prostredie prihliadali napríklad na čas hniezdenia vtákov či kladenia a vodenia mláďat cicavcov. „Využitie lesnej cesty Trusalová - Snilovské sedlo investor v príslušnom dokumente špecifikoval tak, že mala slúžiť najmä na prepravu stavebného personálu, prípadne nejakej ľahšej techniky. Prax je ale, žiaľ, celkom iná. Chodník od chaty pod Chlebom do Snilovského sedla je v lesníckych mapách zaznačený ako cesta. Jej vlastník a užívateľ je povinný ju podľa platnej legislatívy (lesný zákon) udržiavať. Úpravy na nej ale rozhodne nemôžu byť svojvoľné a majú sa k nim vyjadriť viaceré inštitúcie, čo sa v danom prípade nestalo. Takýto katastrofálny zásah na danom úseku sme samozrejme vôbec nepredpokladali. Cesta totiž nemala pôvodne slúžiť na prepravu tej mechanizácie, ktorá tam bola. Vzhľadom na to, že úpravou telesa cesty a prevádzkou mechanizačnej techniky v oblasti Snilovského sedla až po vrcholovú stanicu kabínkovej lanovky došlo k zásahu do špecificky významných biotopov, už v roku 2005 sme podali podnet Slovenskej inšpekcii životného prostredia,„ dodal Michal Kalaš.
Či sa podarí lesnú cestu a turistický chodník vrátiť do pôvodného stavu, na to si budeme musieť počkať. S väčším ruchom a vyšším počtom turistov, ktorí sa vezú pod Snilovské sedlo.
S lanovkou, už ale treba počítať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 19 442
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 245
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 388
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 12 739
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 661
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 402
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 11 124
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 610
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 331
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 326
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pri strete auta so zverou dochádza aj k zraneniam posádky

Dopravné nehody s lesnou zverou sú prakticky zriedkavé. Keď k nim ale dôjde, neskončí sa to len usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale dochádza aj k zraneniam posádky.

Zničené BMW po nedávnej zrážke s jeleňom.

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?