Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Popri turistoch jazdia nákladniaky

Turistický chodník popri chate pod Chlebom sa podobá rozbrázdenému poľu Nedávno sa s nami skontaktoval Ladislav Bednár, náš čitateľ, inak vášnivý turista a milovník turčianskej prírody. Povedal nám, že bol šokovaný, keď uvidel, ako vyzerá v Národnom par

Turistický chodník popri chate pod Chlebom sa podobá rozbrázdenému poľu
Nedávno sa s nami skontaktoval Ladislav Bednár, náš čitateľ, inak vášnivý turista a milovník turčianskej prírody. Povedal nám, že bol šokovaný, keď uvidel, ako vyzerá v Národnom parku Malá Fatra turistický chodník od chaty pod Chlebom do Snilovského sedla a okrem toho aj chodník od Snilovského sedla k vrcholu Veľkého Fatranského Kriváňa.
„V zime som bol tu na skialpinistických lyžiach. Nebolo tam vidno nič čudné, lebo sneh všetko pozakrýval. V porovnaní s tým, aký bol chodník vlani na jar, to teraz vyzeralo ako po vojne. Boli na ňom hlboké stopy od pneumatík automobilov a všade veľa vody,„ rozhovoril sa Ladislav Bednár. Podľa informácií zo zdrojov Správy Národného parku Malá Fatra táto cesta takto vyzerá kvôli technickým zásahom, hoci vedie ňou aj značený turistický chodník. Úprava sa uskutočnila kvôli prístupu ťažkej mechanizácie do lokality výstavby vrcholovej stanice kabínkovej lanovky Vrátna – Chleb. „Na snehu som videl pukliny. Či sa svah zosúva, to bude vidno tak o mesiac. Zo Snilovského sedla na vrchol Veľkého Fatranského Kriváňa chodia však iba turisti. Pokiaľ sa niečo neurobí, erózia svahu najvyššieho vrcholu Turca bude pokračovať. Na vine sú nedisciplinovaní turisti. Niežeby chceli svahy Veľkého Fatranského Kriváňa ničiť, ale nevedia, čo všetko môže spôsobiť eróziu. Na chodníku a vedľa neho sú brázdy ako na zemiakovom poli. Dvojice turistov, ktorých som filmoval, som sa opýtal, prečo nechodia po chodníku. Sľúbili mi, že po ňom pôjdu až niekedy nabudúce. Vysvetlil som im problém erózie a zdalo sa mi, že si dajú povedať. Problémom je, že chodníky nie sú vhodne upravené pre chôdzu a rozširujú sa. Turisti nechcú chodiť po blate na chodníku, preto radšej idú mimo neho. Keď lanovka vo Vrátnej doline nefungovala, chodník vyzeral lepšie, akoby ho príroda dala do poriadku. Turistov ale kvôli lanovke môže byť onedlho toľko, že to bude neúnosné pre svahy aj pre živočíchy. Turistický ruch Slovensku si pomôže, ale treba rešpektovať aj ochranu prírody,„ povedal nám Ladislav Bednár.
Podľa Mariána Kalaša zo Správy Národného parku Malá Fatra nemalý podiel na tomto stave majú aj okolité podnikateľské subjekty, ktoré žijú z turistického ruchu (najmä firma prevádzkujúca kabínkovú lanovku). „Seriózne by bolo opraviť eróziou poškodené časti chodníka. Pri takýchto prípadoch ale vidieť, aký je skutočný záujem niektorých investorov. Veď čo na tom, že si turista len pár metrov od moderného zariadenia zlomí nohu. Neexistuje žiadny dôvod, aby poškodené chodníky opravoval štát za vlastné peniaze. Vlastník a užívateľ pozemkov má okrem práv, na ktoré stále poukazuje, aj vymedzené množstvo povinností. Nová kabínková lanovka zo severu už funguje. No pokojne sa môže stať, že o podobný spôsob dopravy ľudí bude záujem aj z turčianskej strany,„ dodáva Marián Kalaš.
Zistili sme, že pozemky na ktorých sú zvážnice, po ktorých jazdia nákladné automobily z turčianskej strany patria prevažne Urbáru v Šútove. Jeho predseda Ľubomír Balko nás ubezpečil, že firma Omnitrade zabezpečí opravu lesných ciest, vrátane turistického chodníka do septembra tohto roka. „Najväčšie množstvo materiálu previezli vlani. Myslím si, že sa na tento problém netreba pozerať negatívne. Ide predsa o rozvoj turistického ruchu,„ povedal nám Ľubomír Balko.
Pri takom rozsiahlom zásahu do biotopu, akým je výstavba kabínkovej lanovky, bolo treba postupovať podľa platnej legislatívy (Zákona EIA - 127/1994 Z.z.). Podmienkou výstavby diela bolo zhodnotenie jej vplyvu a vplyvu samotnej prevádzky na spomínané územie. V tomto dokumente je podrobne zaznamenané aj technologické riešenie diela... Prešiel pripomienkovaním a uplatnili v ňom niektoré požiadavky na zlepšenie ochrany prírody. Napríklad časť lanovky mali vybudovať za pomoci vrtuľníka. Jeho používanie podmienilo dodržanie určitých podmienok. Súviseli najmä s obdobím, v ktorom ho použiť mohli. Odborníci na životné prostredie prihliadali napríklad na čas hniezdenia vtákov či kladenia a vodenia mláďat cicavcov. „Využitie lesnej cesty Trusalová - Snilovské sedlo investor v príslušnom dokumente špecifikoval tak, že mala slúžiť najmä na prepravu stavebného personálu, prípadne nejakej ľahšej techniky. Prax je ale, žiaľ, celkom iná. Chodník od chaty pod Chlebom do Snilovského sedla je v lesníckych mapách zaznačený ako cesta. Jej vlastník a užívateľ je povinný ju podľa platnej legislatívy (lesný zákon) udržiavať. Úpravy na nej ale rozhodne nemôžu byť svojvoľné a majú sa k nim vyjadriť viaceré inštitúcie, čo sa v danom prípade nestalo. Takýto katastrofálny zásah na danom úseku sme samozrejme vôbec nepredpokladali. Cesta totiž nemala pôvodne slúžiť na prepravu tej mechanizácie, ktorá tam bola. Vzhľadom na to, že úpravou telesa cesty a prevádzkou mechanizačnej techniky v oblasti Snilovského sedla až po vrcholovú stanicu kabínkovej lanovky došlo k zásahu do špecificky významných biotopov, už v roku 2005 sme podali podnet Slovenskej inšpekcii životného prostredia,„ dodal Michal Kalaš.
Či sa podarí lesnú cestu a turistický chodník vrátiť do pôvodného stavu, na to si budeme musieť počkať. S väčším ruchom a vyšším počtom turistov, ktorí sa vezú pod Snilovské sedlo.
S lanovkou, už ale treba počítať.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 655
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 078
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 816
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 227
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 781
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 697
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 543
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 446
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 441
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 299
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo Vrútkach stihli otestovať za víkend 2069 ľudí. Štyria z nich mali pozitívny test na covid-19.

Miera pozitivity v meste Martin za víkend je 0,46%. Ide však len o výsledky dočasných (víkendových) odberových miest. Do súhrnu sa ešte započítajú výsledky z mobilných odberových miest a PCR testov.

7 h
Viliam Sokolík sa narodil vo Vrútkach.

Narodil sa vo Vrútkach, dlhé roky pracoval v Matici slovenskej, kde bol vedúcim oddelenia fotodokumentačných zbierok v jej literárnom archíve.

11 h
Mužstvo sa formuje.Náročný program ukáže či ho ešte treba doplniť.

Po doplnení štyrmi novými bekmi získala martinská obrana potrebnú dávku skúseností i zdravej agresivity. Káder môže vedenie klubu posilňovať do 15. februára.

13 h
Ján Danko, primátor Martina počas testovania na Kolónii Hviezda.

Primátor Martina Ján Danko ocenil spolupatričnosť a ľudskosť všetkých, ktorí sa na testovaní podieľali. Aj preto bolo úspešné.

16 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

11 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Miera pozitívnych testov v krajskom meste dosiahla 1,15 percenta.

15 h

Už ste čítali?