Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky
ĽAHKÁ MOZGOVÁ DYSFUNKCIA

Z balkóna mu trčal iba nos

Pri diagnostike sú veľmi rozhodujúce prejavy v správaní, často je ťažké dokázať skutočné poškodenie mozgového tkaniva. Príčinou môže byť malé, drobné poškodenie mozgu, najčastejšie v raných fázach vývinu dieťaťa, v tých častiach mozgu, ktoré zodpovedajú

za pozornosť a koordinované správanie. Často ide o veľmi malé poškodenia, ktoré pred školou je ťažké odhaliť, lebo dieťa nie je veľmi zaťažované. Zistila sa aj genetická náchylnosť k slabostiam nervovej sústavy, t.j. podobné ťažkosti u otca či matky. K oslabeniu centra nervovej sústavy môže dôjsť úrazom hlavy, najmä otrasom mozgu s bezvedomím. Príčiny sa môžu navzájom kombinovať, svoje zohráva aj reakcia okolia na tieto ,, nenormálne“ prejavy.
Hlavným znakom sú trvalé prejavy nepozornosti. Hyperaktivita, netrpezlivosť, popudlivosť, slabé sebaovládanie. Deti často trpia aj poruchami učenia a poruchami reči. Mnohí budete presvedčení, že veľa detí trpí na LMD. Tu treba dať pozor! U väčšiny detí sa občas niektorý príznak vyskytne. Deti s touto poruchou však reagujú ináč ako ostatné deti. Väčšina detí bude schopná po upozornení prestať sa vrtieť na stoličke. Deti s LMD to nie sú schopné!
Svojím prístupom však rodičia i učitelia vedia pomôcť dieťaťu lepšie sa vyrovnať s problematickými situáciami. A tak, ak máte pocit, že vaše dieťa potrebuje pomoc, vyhľadajte odborníka – psychológa alebo špeciálneho pedagóga, ktorí vám poradia, ako postupovať ďalej.
Že máme veľmi živé dieťa, na to sme prišli dosť zavčasu. Hneď ako sa naučilo chodiť, bolo všade. V policiach v skrini, stálo v umývadle v kúpelni, alebo sa na ňom hojdalo, až kým ho jedného dňa nerozbilo. Strhlo televízor zo stolíka, ako sa snažilo vyliezť pre diaľkové ovládanie. Vyliezlo na radiátor, aby videlo z okna. To hovorím o dieťati vo veku 1,5 roka. O rok sme mali zvládnuté všetky preliezky v okolí. Dokázalo vyliezť na lodžiu doma, kde si sadlo a na moje zdesenie pozorovalo okolie. A to bolo také malé, že keď stálo na detskej stoličke, trčal mu von z balkóna iba nos. S vekom rástla jeho zdatnosť. Rúry od radiátora používalo na šplhanie, a tak sme dieťa mnohokrát našli zavesené pod stropom, alebo niekde v korune stromu. Nechať dieťa hrať sa samé pred domom, neprichádzalo do úvahy. To by sa za psom, mačkou vybralo kdekoľvek nevšímajúc si vôbec, kam ide. Malo päť rokov, keď Danka prvýkrát nechala na ihrisku pred obchodom bicyklovať s tým, že nesmie odísť.
Viete si predstaviť, aký som mala strach, keď som ho tam nenašla. Obehla som celý blok a jeho nikde. Potom mi napadlo, či nešiel za mnou. Potraviny, v ktorých som bola, sa nachádzajú na poschodí obchodného centra. A naozaj, tam sa spokojne bicykloval a vôbec nechápal moju zlosť a výčitky. Veď išiel len za mnou niečo neodkladné mi povedať.
Takých otázok, čo neznesú žiaden odklad, mal Danko plno. Stál teda nado mnou v záchode či v kúpelni a nedal si vysvetliť, že treba chvíľu počkať. Tváril sa urazene. Veď to ja nechápem, že by na tú preňho dôležitú vec mohol zabudnúť.
Skutočné problémy nastali pri nástupe do školy. Neustále sťažnosti, že neobsedí v lavici, nepracuje, neúhľadne píše, zle číta. Doma od písania odbiehal, čítal veľmi ťažko, zamieňal si písmená. Učiteľka ma upozorňovala, že deti v triede čítajú lepšie a musí teda čítať viac - 7 až 10-krát predpísaný text. To sa pre nás stalo utrpením. Dieťa odmietalo viackrát text čítať zúrilo, plakalo. Radila som sa s kamarátkami. Aj im sa zdalo, že je to veľa, a tak som Danka netrápila. Ale čakalo ma prekvapenie. Otvorená hodina. Pre tých, čo nevedia, čo to je, vysvetľujem, že ide o vyučovanie za prítomnosti rodičov. Naše dieťa ,,excelovalo“, kontrolovalo všetkých naokolo, deti stáli, ono sedelo, deti spievali, ono si prezeralo vrecká, a to čítanie naozaj pokrivkávalo. Doma som zaviedla tvrdý režim, čítali sme texty 7 až 10-krát. Nepomohol plač, ani zlostenie, keď Danko nechcel čítať večer, čítal ráno, kým išiel do školy. Výrazné zlepšenie však nenastalo.
Jedného dňa som stretla svoju známu a tá mi pri rozhovore povedala, či som neskúsila ísť za špeciálnym pedagógom, lebo dieťa môže trpieť dyslexiou či dysgrafiou. Hneď mi musela vysvetliť, že dyslexia je porucha čítania a dysgrafia porucha písania. Dovtedy som ani netušila, že niečo podobné existuje. Naše kroky viedli do pedagogicko–psychologickej poradne. Tu sa naozaj u nášho Danka potvrdili prejavy dyslexie, dysgrafie, ale aj porucha sústredenia. Dostali sme pracovné listy, z ktorých sme sa nanovo učili čítať. Obkresľovali obrázky jedným ťahom na precvičenie ruky a plynulého písania. Pretože sa Danko nevedel stopercentne sústrediť dlhšie ako päť minút, učili sme sa s hodinkami na stole a po desiatich minútach si dávali prestávku a zas sa vracali k učeniu. Takto sme sa učili aj tri hodiny denne.Pri čítaní alebo písaní sme mnohokrát zastali, lebo nasledovali otázky. Dieťa sa opýtalo na niečo, čo mu práve vŕtalo v hlave. Napríklad, ktoré zviera je rýchlejšie, čo to ide pod oknom, prečo mucha lieta... A kým nedostal uspokojivú odpoveď, nemohli sme ani pokračovať. V škole mu po oboznámení s vyšetrením skrátili texty a začal nav-
števovať pravidelne aj špeciálneho pedagóga. Pribudlo neurologické a psychologické vyšetrenie. Na EEG sa nepreukázalo žiadne poškodenie mozgu, dostali sme na užívanie piracetamol na podporu mozgovej činnosti. Po dvoch baleniach sme užívanie prerušili. Nepozorovala som žiadne zlepšenie a ja sama som presvedčená o tom, že pokiaľ človek nemusí, nemá organizmus zaťažovať liekmi.
Na psychologickom vyšetrení Dankovi stanovili diagnózu ľahká mozgová dysfunkcia. Ako som si čítala prejavy, tak som zisťovala, že naše dieťa presne zodpovedá opisu. Neobsedí, má problémy udržať pozornosť, má poruchy učenia, ťažko sa vyjadruje. Nadiktovaný text napíše lepšie než opis. Diktáty zase lepšie napíše, pokiaľ len doplňuje do textu. Naproti tomu má výborné logické myslenie a s matematikou nemá žiadne problémy a pokiaľ robí nejakú činnosť, ktorá ho zaujíma, nedá sa od nej odvrátiť. Dokonca tvrdím, že pri pozeraní televízora alebo hre na počítači vôbec nevníma, čo sa deje okolo. Aby ma vôbec Danko zaregistroval, musím sa postaviť pred obrazovku. V škole pekne písal len za pečiatku ,, pekná úprava“, inak nemal záujem o úpravu. Ak bola pečiatka, farebne vymaľovával aj tabuľky, čo vôbec nebolo treba. Naozaj som zistila, že viac dosiahnem odmenou ako trestom. Len čo som povedala: ak toto neurobíš za pol hodinu, zakážem ti rozprávky, viac sa sústredil na ten trest a reval, že to nestihne, a prepadal priam hystérii. Najlepšie bolo sedieť pri ňom a neustále mu pripomínať - čítaj, píš... Hneď ako som odišla, robil niečo iné.
To isté platilo aj pre iné činnosti, napríklad upratovanie, prezliekanie. Za chvíľu Danko nevie, čo to má vlastne robiť. Učivo sa mu najlepšie naučilo tak, že som mu ho ja prečítala a povedala, čo je najdôležitejšie, a to sme sa spolu naučili. Bola to riadna skúška nervov a závidela som každému, kto mal samostatné dieťa. Ale radosť z dobrých známok za to stála. Takto sme zvládli tretí ročník a aj štvrtý. No s tým, že sme okrem bežného učenia do školy neustále trénovali čítanie a písanie diktátov. Sklamaním pre nás bol koniec štvrtého ročníka, v ktorom Dankovi pani učiteľka znížila o stupeň známku zo slovenského jazyka s odôvodnením, že keby sa na hodinách menej zabával, mohla byť lepšia. Skôr si myslím, že by sa učitelia mali zamyslieť nad tým, o čo viac námahy stojí hyperaktívne dieťa dobrá známka ako dieťa pokojné, ktoré sa na hodine dokáže sústrediť, a teda má polovicu učenia za sebou. Na známkach Dankovi záleží, ale niekedy dokáže pokaziť písomku aj z obľúbeného predmetu, s ktorým nemá žiadne problémy, pretože sa nesústredí, alebo vôbec nepochopí otázku. Zo známok nerobíme doma žiadnu vedu. Máme zaužívané, že za štvorku a päťku alebo poznámku má v ten deň zakázaný televízor aj počítač a učivo sa musí doučiť a známku si opraviť. Skôr ma zaráža, že niektorí učitelia neocenia snahu známku si opraviť s odôvodnením, že sa na vyučovanie má pripravovať pravidelne.
Dnes je Danko už na druhom stupni. Pre zdravotné problémy sa mu už nemôžem toľko venovať, a tak je to viac na ňom. Kameňom úrazu sú jazyky. Nosí domov poznámky, ale už si z nich ťažkú hlavu nerobím. Je to asi mimo jeho možnosti niečo na tom zmeniť. Jeden príklad, za všetky. Máme v rodine malé dieťa, ktoré po obede spáva, a tak sme Dankovi dali kľúče od bytu, aby nezvonil. Za rok sa nenaučil kľúče používať. Niežeby si nevedel odomknúť, ale zakaždým zabudne, že ich má. Je to preňho nepodstatné. A tak som to vzdala. Radšej ho vyzerám z okna a poviem mu: ,,Nezvoň, otvorím ti!“
Aký je môj odkaz ostatným rodičom? Ak má aj vaše dieťa problémy s učením, skúste špeciálneho pedagóga alebo psychológa. Nie je to žiadna hanba a neznamená to hneď, že vaše dieťa je hlúpe. Nám to určite pomohlo. Vyzbrojte sa riadnou dávkou trpezlivosti a majte na pamäti, že známky nie sú až také dôležité. Hlavné je, aby bolo vaše dieťa zdravé a šťastné. A to dúfam že naše je. A možno nás neskôr v živote ešte prekvapí. Veď ani Einstein v škole nevynikal.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Aj matematika sa dá skrotiť
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 450
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 22 001
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 443
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 063
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 402
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 366
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 977
  8. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 7 926
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 718
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Mosnár: Proti Žiline musíme ísť na sto percent

V piatom zápase sezóny stratil Martin prvé body. Aktuálne našich najviac tlačí topánka na pozícii obrancov. V piatok na Turčanov čaká derby proti Žiline.

Spišská Nová Ves nám pripravila prvú prehru v sezóne.

Ocenili kroniku mesta Martin, je vzorom aj pre iné mestá

V kronike by mali byť podľa kronikárky mesta Martin Kataríny Tomášovej zaznamenané všetky významné momenty v živote mesta.

Kronilu mesta Martin vedie Katarína Tomášová.

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?