Pondelok, 18. január, 2021 | Meniny má BohdanaKrížovkyKrížovky

Prišiel v hodine dvanástej...

Dotyky a spojenia sa otvoril – tvorcom divadla i divákom O martinskom festivale divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia, o jeho nedávno skončenom druhom ročníku hovoríme s divadelným kritikom a historikom divadla, profesorom VŠMU v Bratislave, Martinčano

Martinský festival divadiel na Slovensku
Dotyky a spojenia sa otvoril – tvorcom divadla i divákom
O martinskom festivale divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia, o jeho nedávno skončenom druhom ročníku hovoríme s divadelným kritikom a historikom divadla, profesorom VŠMU v Bratislave, Martinčanom Vladom Štefkom.
Druhý ročník ešte nie je tradícia, ale prísľub už vari áno. Vy sám máte na svojom konte divadelných aktív - okrem iného a spolu s inými - amatérsky festival festivalov Scénickú žatvu. Mohli by ste pomenovať prínos otvárania sa divadla prostredníctvom festivalových stretnutí, kontaktov, konfrontácií? Vtedy a dnes...
Nechcem teoretizovať, čo sú festivaly a načo sú. Nazdávam sa, že ich potreba a príťažlivosť je zrejmá. Divadlo vzniklo z dialógu, a tým - za tých viac ako dvetisíc rokov, čo existuje - zostalo. Dialóg postáv, dialóg autora s hercami, dialóg inscenácie s publikom... A dialóg medzi divadlami. Po tom, čo zanikla Májová divadelná Nitra a prešovský Festival inscenácií slovenských hier, zostala naša divadelná kultúra bez diskusného a umelecky konfrontačného fóra. Divadlá sa uzavreli do seba, málo o sebe vedia. A ak k tomu pripočítame de facto zánik pravidelnej divadelnej kritiky, kríza číha za dverami. Amatéri si zatiaľ svoje prehliadky zachovali, hodnotenia inscenácií od krajských cez slovenské (činohra, alternatívne divadlo, detské divadlo, divadlo dospelých hrajúcich pre deti) až po vrchol - Scénickú žatvu. Profesionáli sa takýchto fór dosť ľahkomyseľne vzdali. Preto martinský festival divadiel na Slovensku Dotyky a spojenia treba srdečne uvítať. Ešte nie je dokonalý, zatiaľ je výraznou spoločenskou akciou s príjemnou atmosférou a početným publikom. Festival takýchto ambícií však potrebuje viac ako dva roky, aby sa pevne etabloval a stal sa iskrišťom tvorby. Prišiel v hodine dvanástej.
Oživiť či iniciovať potrebu festivalu divadiel na Slovensku sa podujali opäť divadelníci v Slovenskom komornom divadle v Martine. Myslíte si, že je to náhoda, alebo ide v tomto meste, na tomto javisku
o svojho druhu zákonitosť?
Či je to zákonitosť, to neviem. Viem však, že divadelníctvo v Martine má dávne a pevné korene, a tak iniciatíva SKD sa mi zdá celkom prirodzená. Martin je divadelné mesto, nuž kde inde by takýto festival mal vzniknúť?! To, že sa iniciatívy chytila nová, mladá generácia martinského divadla znovu poukazuje na silu a aktuálnu produktívnosť tohto telesa.
Vaše dlhodobé odborné kritické pôsobenie v organizme slovenského divadelníctva zhodou okolností tiež súvisí (aspoň v začiatkoch) s Martinom a tunajším divadlom. Aké sú okolnosti osobných návratov Martinčana Vlada Štefka? Vnímate umeleckú kontinuitu, či
v čom je posun divadiel na prahu tretieho tisícročia?
Naozaj veľkú časť svojej teatrologickej práce som venoval martinskému divadlu, no nie preto, že som rodom Martinčan, ale preto, že sa tu robilo dobré divadlo, ktoré prerastalo domáce chotáre a inšpiratívne pôsobilo v celom Československu. Rád sa teda vraciam na miesto činu, aj keď dnes už ani nemám kde publikovať svoje recenzie. Navyše ako pedagóg VŠMU nemám toľko času, aby som permanentne cestoval po premiérach. Aj rôčky pribudli. Som však rád, že v SKD opäť vznikne dobrá inscenácia, že sa tu aspoň sporadicky darí prekonať existujúce krízové momenty celého slovenského divadelníctva.
Na tohtoročných Dotykoch a spojeniach v Martine rezonoval ako znovuobjavený autor Anton Pavlovič Čechov. Ivanova hralo domáce SKD, Duchnovičovo divadlo z Prešova prišlo s Ujom Váňom, študenti VŠMU Bratislava sa pokúsili dokonca o Dostojevského Bratov Karamazovovcov...
Čechov je skvelý autor, ktorý predbehol dobu o sto rokov. Svoje hry písal ako poznanie krízy spoločnosti a človeka. A dnes tú krízu spoločnosti a človeka máme priam exemplárne na stole. V dobe, ktorá nemá hodnoty, iba konzum a biznis, je Čechov - ale aj iní, starší autori - pre inscenátorov priam pokladom. A keď v spoločnosti nie sú hodnoty, nemá ich zväčša ani divadlo. Stratilo témy, píše sa čím ďalej tým menej dobrých hier, postmoderna všetko zmiešala, zavrhla príbeh a nemá hrdinu. Hrdinu ako silného človeka, ktorý bojuje o hodnoty - nemusí vyhrávať. Aj preto sa európske divadlo začína vracať ku klasike, interpretuje ju modernými, inými prostriedkami ako naši starí rodičia, ale má v nich oporu. Nečudujem sa teda, že aj u nás dnes vznikajú najlepšie inscenácie na dobrých dramatických textoch.
Organizátori Slovenského komorného divadla vás aj na pôde svojho súčasného festivalu Dotykov a spojení oslovujú do úlohy vám tak dobre známej - hodnotiteľa divadelných inscenácií večerných predstavení profesionálnych divadiel na Slovensku. Ako vidíte umeleckú aj spoločenskú úroveň divadla po druhom ročníku martinského festivalu divadiel na Slovensku?
Moja hodnotiteľská úloha na festivale bola skromná. Pokus o rozhovor tvorcov s niekoľkými divákmi nie je to pravé hodnotenie. Na to treba viac - času, početnejšiu obec profesionálnych kritikov, tvorcov, ktorí sa zaujímajú aj o prácu iných, nielen o potlesk pre seba. Dotvorenie tohto segmentu festivalu ešte len bude musieť nastať. Dotyky a spojenia nemohli podať objektívny obraz o stave nášho divadelníctva. Ten stav je zlý a zopár ambicióznych inscenácií na tom nič nezmení. Až keď ich bude toľko, že bude problém vybrať z toho množstva dobrých to najlepšie, až potom budeme môcť festival považovať za dobré zrkadlo. Mnohé divadlá neprejavili záujem vystúpiť tu, iné nemali čo ponúknuť, ďalšie nemali čas a podobne. Festivalový výbor čaká ešte mnoho práce, ale je skvelé, že sa začalo. A pôjde tiež o to, aby aj iní, nielen Martinčania, pochopili, načo je festival dobrý. Ak to neurobia, bude to svedectvo o ich kultúrnej chudobe.
Festivalom - vďaka myšlienke organizátorov i počasiu - žilo nielen Štúdio, ale už druhý rok počas Dotykov a spojení naozaj veľmi čulo tiež Divadelné námestie. Bude aj to prísľub do tretieho ročníka?
Prísľub to určite je. Stovky divákov na popoludňajších i nočných predstaveniach potvrdzujú, že o divad-lo je v Martine záujem. A ak o rok bude k dispozícii už aj historická budova divadla, šance na rast kvality festivalu budú veľké. Úprimne držím palce!

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  4. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  5. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  6. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  8. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  10. Oktagon 20: Pikantné súboje prinesú aj zápas o titul!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  2. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  3. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  4. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka?
  10. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  1. Už iba dnes si môžete predplatiť SME.sk na rok len za 28 eur 21 323
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 15 808
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 089
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 472
  5. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká? 7 322
  6. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 095
  7. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 357
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 275
  9. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 129
  10. Kuba si turistov omotá okolo prsta. Miesta, ktoré musíte vidieť 5 903
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dali by ste dieťaťu cigaretu? Mnohí áno

Dali by ste dieťaťu cigaretu, ak by si ju vypýtalo? Väčšina z nás áno. Dokumentuje to sociálny experiment a mystery shopping, ktoré zastrešila vzdelávacia iniciatíva NA VEKU ZÁLEŽÍ.

V Dubnici sme dostali tenisového kanára

Zápasy proti Dubnici nám nevychádzajú. Druhýkrát po sebe sme od tohto tímu inkasovali šesť gólov.

Zápas v Dubnici nám nevyšiel.

Krádež v dedine prekvapila

Neznámy muž si do svojho auta naložil celkom novú zbernú nádobu na kuchynský odpad.

Neznámy muž ukradol na Bystričke novú smetnú nádobu na kuchynský odpad.

FOTO: Ako Martin porazil Topoľčany

V šesťbodovom súboji Martinčania v piatok zdolali Topoľčany 4:1 a upevnili si tak druhé miesto v tabuľke. Dnes o 18. h hrajú naši v Dubnici.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Odišiel Ján Bartík

Hokejová rodina v Nitre stratila jedného zo svojich dlhoročných členov.

Vláda predĺžila zákaz vychádzania. Čaká nás testovanie, štátu majú pomôcť mestá a obce

Skríningové testovanie sa začne v pondelok 18. januára a potrvá do utorka 26. januára.

Druhý deň testovania v Nitre: Miera pozitivity klesla pod percento

Otestovať sa prišlo vyše 14-tisíc ľudí. Pozitívnych bolo podstatne menej ako pred týždňom.

Už ste čítali?