Utorok, 15. jún, 2021 | Meniny má VítKrížovkyKrížovky

Majster pretekárskeho volantu Peter Michalík, prvý turčiansky pretekár v automobilovej rely

V areáli najväčšieho autobazáru u nás má jeho konateľ Peter Michalík vystavených vyše dvadsať prekrásnych trofejí. Na všetkých sú vyryté umiestnenia z Majstrovstiev Slovenska v rely v triede N3 (motor do 2 litrov s pohonom jednej nápravy).Táto neustále po

pulárnejšia rely v sebe zahŕňa majstrovstvá Slovenska, Slovenský pohár, Československý pohár a Majstrovstvá Európy. Každoročne ide o desať vrcholových pretekov. Medzi najpopulárnejšie patria Rely Púchov, Košice, Prešov, Rožňava, Snina a v neposlednom rade Nitra.
Peter Michalík, rodák z Krpelian, prežil väčšiu časť mladého života v rodnej obci. Neďaleko pri Váhu vlastnil jeho otec vždy nejaké auto, poväčšine škodovky. A keďže ich bolo treba opravovať, syn si všímal jeho postupy. Po oživení auta chodili na skúšobnú jazdu popri vážskom kanáli, smerom na Turany. Cesty poznačené kolesami poľnohospodárskych traktorov ho priam priťahovali, na nich sa cítil najlepšie. Postupne pribúdalo opráv. V tom čase už mladý Peter navštevoval dopravnú priemyslovku a s autami sa mu aj snívalo. Keď sa rozhodli predať „stovku“ bolo mu za ňou aj smutno. Michalíkovci často poskladali jednu škodovku aj z troch pokazených. Pritom je zaujímavé, že v ich dvore nemali nikdy vlastný motocykel. Hovorievali, že štyri kolesá stoja za námahu. Z krpeliansko–turianskych poľných ciest bol iba krôčik na Trusalovú, kde zvážnice poskytovali mladému Petrovi priam adrenalínové vyžitie. Bolo už len otázkou času, kedy si zmeria schopnosti so súpermi.
Najprv do vrchu
Za trocha peňazí si zaobstaral ibizu. Staré pretekárske auto dával dohromady s kamarátmi. Najviac vďaky v tomto smere patrilo Richardovi Oberučovi, ktorý vydržal s ním reparovať často do neskorých nočných hodín. „Niekedy nám bolo úzko pri srdci, ale nevzdávali sme sa,“ spomína Peter Michalík. „Bolo to auto výkonovo slabé, veľmi opotrebované, mnoho komponentov nefungovalo, bolo treba zháňať novšie a niektoré veci opravovať na kolene. Bol som natoľko kritický k sebe a k autu, že som si netrúfal sadnúť do neho na rely, tak som to skúšal iba na pretekoch do vrchu. Stihol som svoj prvý na Šturci, z banskobystrickej strany.“ Keď prišli prvé preteky a zaznel povel na štart, všetko sa mu zdalo ako vo filme. Rachot motorov sa tiahol dolinou. Lenže s opotrebovaným autom sa zázraky nemohli konať. Šponovacia klapka, ktorá poháňa vodné čerpadlo, neposlúchala, tým sa nechladil motor. Keď ju vymenili za ďalšiu, už nie originálnu, vydržala iba niekoľko metrov. Vtedy sa Peter Michalík prebojoval vo svojej triede na tretie miesto, ale vzápätí mu stroj odišiel, odtrhol sa snímač otáčok na kľuke... Pretekárske šťastie do vrchu išiel opäť skúšať v Ústí nad Orlicí. Ani v Čechách sa nepresadil. Nepochodil ani v Dobšinej, preteky dokončil iba na dvoch rýchlostných stupňoch. Po úmorných snahách sa mu podarilo iba raz zvíťaziť, a to v Čiernom Balogu. Vtedy spolu s mechanikom Richardom Oberučom divže do nebies neskákali. Ich ibiza získala pomenovanie „žltá babička“. Peter Michalík sa po rokoch snaženia presvedčil, že na pretekoch do vrchu záleží na kvalite auta a výkone motora a až potom je dôležité jazdecké umenie. Na rely je to obrátene. Najdôležitejšie je jazdecké umenie a až potom auto...
Nitrianska srdcovka
Rok 2004 znamenal nástup do súťaží rely. V Nitre na pretekoch Suzuki Rally Autosalón skončil na povzbudivom treťom mieste. O rok neskôr už mal k dispozícii vysnívanú Hondu Civic, ktorá skrýva pod kapotou 220 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km dosiahne za štyri sekundy. Vďaka výborným súťažným autám sa preteky rely u nás priam revolučne zmenili. Na štarte nie sú staré škodovky, alebo žiguláky, ale prvotriedne pretekárske autá na vysokej technickej úrovni, v ktorých sa udomácnili špeciálne materiály a špeciálne pneumatiky, ktoré, keď sa zahrievajú, tak sa doslova „lepia“. Vlaňajšiu sezónu skončil s majstrovským titulom v kategórii rely N3. „Nitrianska rely sa stáva mojimi srdcovými pretekmi,“ tvrdí. „Rád sa pretekám na štrkovo – skalnatom podklade pri nespevnenej trati. Tu sa dá dokázať pretekárske umenie. V nitrianskej rely je zahrnutý les v okolí Zlatých Moraviec. Sú tam úzke cestičky a dvadsať kilometrov dlhá rýchlostná vložka. Práve takú obľubujem, lebo tam získavam náskok pred súpermi. Pre divákov je to zaujímavé a vzrušujúce. Rád štartujem aj v Snine. Sú tam podobné lesné cestičky. Vlani som preteky vyhral, ale vody a kamenia s blatom som si užil. Môj navigátor Róbert Baran ledva stačil dávať povely, tak husto pršalo. Rely v Rožňave pokladám po Nitre za druhé najnáročnejšie. Celá trať ide po lesných cestách, málo je tam asfaltového povrchu. Pred pretekmi mi chcel maďarský reprezentant Ištván Radó konkurovať, netajil sa ambíciami ukoristiť mi prvenstvo. A práve medzi bukovým porastom sme mu ukázali chrbát a s náskokom, sme prišli prví do cieľa.“
Niekedy je aj smútok
Nie vždy prichádzajú iba víťazstvá. Smolu prežil na Rally Matador Púchov. Preteká sa počas dvoch dní a súťažiaci absolvujú 480 km ostrých a 350 km prejazdových. Trasy vedú nielen v okolí Púchova, ale aj v okolí Zlína. Tri štvrtiny pretekov sa Turčania držali v čele N3. Odolávali náporu Čecha Stejskala. Petrov spolujazdec Róbert Baran mu poskytoval perfektné údaje, koľko metrov chýba do nasledujúcej zákruty, aká je náročná nasledujúca, kedy prídu kopce, výmole, rôzne ďalšie nebezpečné partie a opäť nasledujúca zákruta... A stalo sa. Neskoro zbadali veľký kopec mokrej zeme s trávou, ktorý spôsobil náhly lejak. Auto doň narazilo a odniesol si to prerazený chladič. Nerád spomína na prvý ročník Rally Banská Bystrica, napriek tomu, že ho vyhral. Jeho súper Petr Spusta z Bratislavy havaroval na asfaltovom povrchu a zraneniu na mieste podľahol. „Pri nehode bol za cestou jediný strom a cez sklo mu zasiahol hlavu. Žiaľ, aj také prípady sa stávajú.“
Ťažko sa dorátať
V tejto sezóne by chcel zopakovať vlaňajší titul v N3. Začal úspešne. Za sebou má víťazstvo v Rožňave a v maďarskom Egri. Relly Matador Púchov nedokončil pre technickú chybu. Povolil mu olejový filter a vytiekol olej. Bolo to počas druhého dňa, tesne pred koncom súťaže. „Vedieť sa orientovať v neznámom mieste a ešte k tomu v čo najväčšej rýchlosti, to sa zo dňa na deň nedá,“ hovorí Milan Michalík. „Počas pretekov musím dodržiavať aj na pitný režim, dopĺňať tekutiny postupne, nie vo veľkom množstve. Nepiť by bol hazard so zdravím. Víťazstvá, ale aj nezdary, ma neutále ženú k vyšším cieľom.“ Čo tak vyhrať majstrovstvá Európy, kladieme otázku pretekárovi, ktorému je vzorom majster sveta Sebastián Loeb. Úsmev veľa prezradil, veď v Turci je zatiaľ jediným automobilovým pretekárom a navyše rely je finančne nákladný šport. Len osem pneumatík na jedny preteky ho vyjdú na takmer 100 tisíc korún. A koľko stojí poriadne auto, jeho údržba a personál vôkol... Ťažko sa dorátať.
Zaujímalo nás, či si pretekár dupne na plyn aj na našich cestách. „Niekedy sledujem nedisciplinovaných vodičov, ktorí si myslia, že keď majú pod kapotou aj vyše 100 konských síl, môžu si dovoliť na ceste čo sa im zapáči. Takých vodičov neuznávam. Nikto nemá právo ohrozovať bezpečnosť a životy iných. Ja osobne chodím s rozhľadom, rozumne a neohrozujem ostatných. V uzavretých osadách a mestách dodržujem rýchlosť a som ohľaduplný najmä voči deťom a starším ľuďom. Nechcem, aby ma raz trápilo svedomie,“ dodal turčiansky majster pretekárskeho volantu.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  4. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  6. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  7. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  10. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  1. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  3. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  4. Behind every successful business lies a set of skilled people
  5. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  6. Ako sa mení dynamika firiem?
  7. Hudbou proti holorubom.
  8. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  9. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  10. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 19 327
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 12 288
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 11 143
  4. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 601
  5. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 432
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 408
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 284
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 6 128
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 640
  10. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 4 871
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V utorok začne v Martine Slovesná jar, potrvá do štvrtka.

Tri dni bude trvať najstarší literárny festival na Slovensku


4 h
Návštevníci sa môžu potešiť pohľadom na dychberúce fotografické snímky turčianskeho fotografa Gustáva Hegedüša v netradičnom spojení poézie z pera Ondreja Nagaja.

V Galérii Mikuláša Galandu v Turčianskych Tepliciach prebieha ešte do zajtra výnimočná výstava projektu V lese.


8 h
Dohrávka prvej triedy sa nehrala.

Futbalisti Turčianskej Štiavničky ani v druhej dohrávke nestrelili gól, a tak si bodové konto nevylepšili. V druhej triede sa po úvodných zápasoch situácia ešte viac zamotala.


14 h
Fotograf Jozef Morgoš taký úspech vo svete nečakal.

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


17 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Bol by to prvý prípad na Slovensku, kedy medveď zabil človeka.


9 h

Jozef Morgoš taký úspech nečakal.


17 h

Polícia považuje križovatku za neuralgický bod. Župan nepodpísal kolaudačné rozhodnutie.


15 h

Sprievodný program má trvať štyri hodiny. Ľudia si budú môcť vlastnoručne vyrobiť odznak s logom.


13. jún

Už ste čítali?