Nedeľa, 7. august, 2022 | Meniny má Štefánia

Majster pretekárskeho volantu Peter Michalík, prvý turčiansky pretekár v automobilovej rely

V areáli najväčšieho autobazáru u nás má jeho konateľ Peter Michalík vystavených vyše dvadsať prekrásnych trofejí. Na všetkých sú vyryté umiestnenia z Majstrovstiev Slovenska v rely v triede N3 (motor do 2 litrov s pohonom jednej nápravy).Táto neustále po

pulárnejšia rely v sebe zahŕňa majstrovstvá Slovenska, Slovenský pohár, Československý pohár a Majstrovstvá Európy. Každoročne ide o desať vrcholových pretekov. Medzi najpopulárnejšie patria Rely Púchov, Košice, Prešov, Rožňava, Snina a v neposlednom rade Nitra.
Peter Michalík, rodák z Krpelian, prežil väčšiu časť mladého života v rodnej obci. Neďaleko pri Váhu vlastnil jeho otec vždy nejaké auto, poväčšine škodovky. A keďže ich bolo treba opravovať, syn si všímal jeho postupy. Po oživení auta chodili na skúšobnú jazdu popri vážskom kanáli, smerom na Turany. Cesty poznačené kolesami poľnohospodárskych traktorov ho priam priťahovali, na nich sa cítil najlepšie. Postupne pribúdalo opráv. V tom čase už mladý Peter navštevoval dopravnú priemyslovku a s autami sa mu aj snívalo. Keď sa rozhodli predať „stovku“ bolo mu za ňou aj smutno. Michalíkovci často poskladali jednu škodovku aj z troch pokazených. Pritom je zaujímavé, že v ich dvore nemali nikdy vlastný motocykel. Hovorievali, že štyri kolesá stoja za námahu. Z krpeliansko–turianskych poľných ciest bol iba krôčik na Trusalovú, kde zvážnice poskytovali mladému Petrovi priam adrenalínové vyžitie. Bolo už len otázkou času, kedy si zmeria schopnosti so súpermi.
Najprv do vrchu
Za trocha peňazí si zaobstaral ibizu. Staré pretekárske auto dával dohromady s kamarátmi. Najviac vďaky v tomto smere patrilo Richardovi Oberučovi, ktorý vydržal s ním reparovať často do neskorých nočných hodín. „Niekedy nám bolo úzko pri srdci, ale nevzdávali sme sa,“ spomína Peter Michalík. „Bolo to auto výkonovo slabé, veľmi opotrebované, mnoho komponentov nefungovalo, bolo treba zháňať novšie a niektoré veci opravovať na kolene. Bol som natoľko kritický k sebe a k autu, že som si netrúfal sadnúť do neho na rely, tak som to skúšal iba na pretekoch do vrchu. Stihol som svoj prvý na Šturci, z banskobystrickej strany.“ Keď prišli prvé preteky a zaznel povel na štart, všetko sa mu zdalo ako vo filme. Rachot motorov sa tiahol dolinou. Lenže s opotrebovaným autom sa zázraky nemohli konať. Šponovacia klapka, ktorá poháňa vodné čerpadlo, neposlúchala, tým sa nechladil motor. Keď ju vymenili za ďalšiu, už nie originálnu, vydržala iba niekoľko metrov. Vtedy sa Peter Michalík prebojoval vo svojej triede na tretie miesto, ale vzápätí mu stroj odišiel, odtrhol sa snímač otáčok na kľuke... Pretekárske šťastie do vrchu išiel opäť skúšať v Ústí nad Orlicí. Ani v Čechách sa nepresadil. Nepochodil ani v Dobšinej, preteky dokončil iba na dvoch rýchlostných stupňoch. Po úmorných snahách sa mu podarilo iba raz zvíťaziť, a to v Čiernom Balogu. Vtedy spolu s mechanikom Richardom Oberučom divže do nebies neskákali. Ich ibiza získala pomenovanie „žltá babička“. Peter Michalík sa po rokoch snaženia presvedčil, že na pretekoch do vrchu záleží na kvalite auta a výkone motora a až potom je dôležité jazdecké umenie. Na rely je to obrátene. Najdôležitejšie je jazdecké umenie a až potom auto...
Nitrianska srdcovka
Rok 2004 znamenal nástup do súťaží rely. V Nitre na pretekoch Suzuki Rally Autosalón skončil na povzbudivom treťom mieste. O rok neskôr už mal k dispozícii vysnívanú Hondu Civic, ktorá skrýva pod kapotou 220 koní a zrýchlenie z 0 na 100 km dosiahne za štyri sekundy. Vďaka výborným súťažným autám sa preteky rely u nás priam revolučne zmenili. Na štarte nie sú staré škodovky, alebo žiguláky, ale prvotriedne pretekárske autá na vysokej technickej úrovni, v ktorých sa udomácnili špeciálne materiály a špeciálne pneumatiky, ktoré, keď sa zahrievajú, tak sa doslova „lepia“. Vlaňajšiu sezónu skončil s majstrovským titulom v kategórii rely N3. „Nitrianska rely sa stáva mojimi srdcovými pretekmi,“ tvrdí. „Rád sa pretekám na štrkovo – skalnatom podklade pri nespevnenej trati. Tu sa dá dokázať pretekárske umenie. V nitrianskej rely je zahrnutý les v okolí Zlatých Moraviec. Sú tam úzke cestičky a dvadsať kilometrov dlhá rýchlostná vložka. Práve takú obľubujem, lebo tam získavam náskok pred súpermi. Pre divákov je to zaujímavé a vzrušujúce. Rád štartujem aj v Snine. Sú tam podobné lesné cestičky. Vlani som preteky vyhral, ale vody a kamenia s blatom som si užil. Môj navigátor Róbert Baran ledva stačil dávať povely, tak husto pršalo. Rely v Rožňave pokladám po Nitre za druhé najnáročnejšie. Celá trať ide po lesných cestách, málo je tam asfaltového povrchu. Pred pretekmi mi chcel maďarský reprezentant Ištván Radó konkurovať, netajil sa ambíciami ukoristiť mi prvenstvo. A práve medzi bukovým porastom sme mu ukázali chrbát a s náskokom, sme prišli prví do cieľa.“
Niekedy je aj smútok
Nie vždy prichádzajú iba víťazstvá. Smolu prežil na Rally Matador Púchov. Preteká sa počas dvoch dní a súťažiaci absolvujú 480 km ostrých a 350 km prejazdových. Trasy vedú nielen v okolí Púchova, ale aj v okolí Zlína. Tri štvrtiny pretekov sa Turčania držali v čele N3. Odolávali náporu Čecha Stejskala. Petrov spolujazdec Róbert Baran mu poskytoval perfektné údaje, koľko metrov chýba do nasledujúcej zákruty, aká je náročná nasledujúca, kedy prídu kopce, výmole, rôzne ďalšie nebezpečné partie a opäť nasledujúca zákruta... A stalo sa. Neskoro zbadali veľký kopec mokrej zeme s trávou, ktorý spôsobil náhly lejak. Auto doň narazilo a odniesol si to prerazený chladič. Nerád spomína na prvý ročník Rally Banská Bystrica, napriek tomu, že ho vyhral. Jeho súper Petr Spusta z Bratislavy havaroval na asfaltovom povrchu a zraneniu na mieste podľahol. „Pri nehode bol za cestou jediný strom a cez sklo mu zasiahol hlavu. Žiaľ, aj také prípady sa stávajú.“
Ťažko sa dorátať
V tejto sezóne by chcel zopakovať vlaňajší titul v N3. Začal úspešne. Za sebou má víťazstvo v Rožňave a v maďarskom Egri. Relly Matador Púchov nedokončil pre technickú chybu. Povolil mu olejový filter a vytiekol olej. Bolo to počas druhého dňa, tesne pred koncom súťaže. „Vedieť sa orientovať v neznámom mieste a ešte k tomu v čo najväčšej rýchlosti, to sa zo dňa na deň nedá,“ hovorí Milan Michalík. „Počas pretekov musím dodržiavať aj na pitný režim, dopĺňať tekutiny postupne, nie vo veľkom množstve. Nepiť by bol hazard so zdravím. Víťazstvá, ale aj nezdary, ma neutále ženú k vyšším cieľom.“ Čo tak vyhrať majstrovstvá Európy, kladieme otázku pretekárovi, ktorému je vzorom majster sveta Sebastián Loeb. Úsmev veľa prezradil, veď v Turci je zatiaľ jediným automobilovým pretekárom a navyše rely je finančne nákladný šport. Len osem pneumatík na jedny preteky ho vyjdú na takmer 100 tisíc korún. A koľko stojí poriadne auto, jeho údržba a personál vôkol... Ťažko sa dorátať.
Zaujímalo nás, či si pretekár dupne na plyn aj na našich cestách. „Niekedy sledujem nedisciplinovaných vodičov, ktorí si myslia, že keď majú pod kapotou aj vyše 100 konských síl, môžu si dovoliť na ceste čo sa im zapáči. Takých vodičov neuznávam. Nikto nemá právo ohrozovať bezpečnosť a životy iných. Ja osobne chodím s rozhľadom, rozumne a neohrozujem ostatných. V uzavretých osadách a mestách dodržujem rýchlosť a som ohľaduplný najmä voči deťom a starším ľuďom. Nechcem, aby ma raz trápilo svedomie,“ dodal turčiansky majster pretekárskeho volantu.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kde vybavíte žiadosť o hypotéku bez návštevy pobočky?
  2. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  3. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  7. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  2. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  3. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  4. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. Tetovanie a piercing - aké zdravotné riziká môžu spôsobiť?
  7. Aké sú vízie slovenských vodičov a architektov?
  8. Toto sú vízie slovenských vodičov a architektov
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 8 919
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 6 767
  3. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 6 182
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 5 287
  5. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 5 166
  6. Vypnite si reklamu na SME.sk a odomknite všetky články 3 983
  7. First moment: Maldivy, Maurícius či Mexiko na dosah jedným letom 2 783
  8. Dobrá správa pre pacientov s cukrovkou 2 487

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  2. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  3. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  4. Štefan Vidlár: Bola jedna rodina
  5. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  6. Rastislav Jusko: Konflikt Matoviča a Sulíka ukazuje zhubnosť stavu demokracie na Slovensku.
  7. Andrea Ostrihoňová: Ave Danuvina Alacris
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022 alebo 500 km za 5 týždňov. Prológ, časť záverečná. Týždne štvrtý a piaty. Záverečný sumár.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 44 942
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 24 824
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 416
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 119
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 172
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 453
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 131
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pamätná tabuľa je venovaná rodákovi z Necpál Jozefovi Justhovi.

V Žabokrekoch si uctili pamiatku Jána Vaňa turistickým výstupom a deti sa opäť zabavili na biblickom tábore.


27m
Urológ Švihra pracuje so špeciálnym softvérom.

Špeciálny softvér bol vyvinutý vo Francúzku.


a 1 ďalší 7 h
Zverenci Pavla Šuhaja vstúpili do súťaže tesnou prehrou.

Celok Veľkých Ludiniec predviedol v Žabokrekoch organizovanú hru, na ktorú naši veľmi ťažko hľadali recept. Navyše sa hostia tesne pred prestávkou dostali do vedenia a tesný náskok aj s prispením umného kúskovania hry a hereckého umenia ustrážili až do konca.


8 h
Naposledy sa medveď snažil dostať do areálu cez tento plot.

Chovateľa už dva týždne ohrozuje pravdepodobne medvedica s mladými a ničí mu majetok.


6. aug

Blogy SME

  1. Otilia Horrocks: Voliči si zaslúžia viac...
  2. Ján Škerko: Kolibríky a ruskí orkovia
  3. Matúš Grznár: Výzva Igorovi Matovičovi k sebareflexii a odstúpeniu.
  4. Štefan Vidlár: Bola jedna rodina
  5. Marián Kozák: Festival "Európskeho ľudového remesla" v Kežmarku 2022
  6. Rastislav Jusko: Konflikt Matoviča a Sulíka ukazuje zhubnosť stavu demokracie na Slovensku.
  7. Andrea Ostrihoňová: Ave Danuvina Alacris
  8. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022 alebo 500 km za 5 týždňov. Prológ, časť záverečná. Týždne štvrtý a piaty. Záverečný sumár.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 44 942
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 24 824
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 9 416
  4. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 119
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 172
  6. Jana Žilková: Výchova detí v Mongolsku 4 453
  7. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 4 131
  8. Jana Melišová: Investovať či neinvestovať? 3 840
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  2. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  3. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 44. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 2/3 - Skaza lode Karluk, 1913 - 1914

Už ste čítali?