Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

„Céčko“ patrí cyklistom

Pre tromi týždňami sme sa v našom týždenníku zaoberali neoprávnenou a ešte k tomu neohľaduplnou jazdou niektorých zahraničných motorkárov (Súdny deň, 30. číslo NŽT), ktorí sa do našich slovenských lesov a hôr prišli doslova vyblázniť. V tejto súvislosti s

a náš spolupracovník, ktorý nás o takomto stretnutí s nemeckým motorkárom informoval, spýtal, kto dal súhlas na vyznačenie trás v našich lesoch značkou „C“? Reakcia nenechala na seba dlho čakať, ozval sa nám jeden čitateľ, ktorý sa proti tejto otázke ohradil. Značka „C“ totiž vyznačuje cyklotrasy, s motorkami nemá nič spoločné. Viac svetla do problematiky nám vniesol až náš rozhovor s Dušanom Kubičkom, predsedom Turčianskej bicyklovej skupiny JUS.
Ako sa označujú cyklistické trasy, ktoré vedú cez lesy, resp. po turistických chodníkoch?
Všetky cykloturistické trasy sa označujú jednotným cykloturistickým značením, ktoré upravuje STN 01 8028. Tá stanovuje tvar, rozmer a spôsoby využitia cykloturistického značenia v danom teréne (les, cestná komunikácia, poľná cesta a pod.). Norma sa nevzťahuje na pásové značenie chodníkov a zón pre cyklistov v intraviláne miest v zmysle dopravného značenia. V teréne sa najskôr môžete stretnúť s cykloturistickou značkou v tvare tzv. „Céčka“ (C) a šípky (farba: červená, modrá, zelená, žltá) v bielom štvorcovom poli
s rozmermi 125 x 125 mm alebo cykloturistickými tabuľkami, ktoré sú: veľká cyklosmerovka, malá cyklosmerovka, doplnková cyklosmerovka, emblémová cyklotabuľka a významová cyklotabuľka. Posledne menované prvky sú umiestňované spravidla na cykloturistických smerovníkoch alebo iných pevných objektoch.
Kto má právo takto trasu označiť? Je na to potrebný súhlas nejakého úradu? Ak áno, tak akého?
Cykloturistickú trasu má právo značiť organizácia, resp. vyškolený a certifikovaný značkár cyklotrás. Certifikát alebo oprávnenie na značenie sa udeľuje po absolvovaní školení a skúšok (v našom prípade TBS JUS a jej značkári). Na vyznačenie trás je potrebné absolvovať tzv. legalizačný proces, ktorý v stručnosti obsahuje: zjednodušenú projektovú dokumentáciu, zákresy, grafické podklady, križovania ciest a trás, návrh dopravného a cykloturistického značenia, súhlasné stanoviská od rôznych úradov a organizácií - napr. dopravného inšpektorátu, obvodného, resp. krajského úradu - odboru dopravy, odboru životného prostredia, mesta, resp. obce, majiteľov alebo užívateľov daných pozemkov, polície, lesov, urbárnikov, lesných spoločenstiev, ochranárov a pod. Potrebných úkonov je teda viac ako dosť, pričom každá trasa si vyžaduje niečo iné. Pokiaľ chýba či i len jedno povolenie, trasa nemôže byť v teréne vyznačená.
Pri jazde na bicykli v lesoch a horách nemáte problémy s turistami, resp. ochranármi ?
Pokiaľ dodržiavam „bežné ľudské a morálne štandardy“ a jazdím len po vyznačených cyklotrasách, nemal by som mať žiadny problém. Tí, ktorí vidia len seba a svoj adrenalín, majú problémy s turistami, aj ochranármi aj s TBS JUS. Dôvod: keďže sme organizácia zaoberajúca sa cyklistikou, tak sa problémy iných bikerov častokrát delegujú automaticky na nás. Ja som doteraz nemal žiadne problémy.
Ako by sa cyklisti mali v lese správať?
Na to mám jednoznačnú odpoveď. Normálne! Trochu to zjednoduším, ale myslím to tak, že keď som „normálny“ človek, nemám problém sa primerane správať v každej situácii. Doma, v meste, na konferencii, aj v lese. A pokiaľ som v každom okamihu ochotný zodpovedať sa za svoje činy, tak sa nemám čoho obávať. Keďže sa pokladám za normálneho človeka, v lese (na bicykli a na značenej cyklotrase) sa snažím správať ohľaduplne k ostatným cyklistom, peším turistom, zvieratám alebo k iným, živým či neživým tvorom. Snažím sa jazdiť nie na výkon a rýchlosť, ale skôr si jazdu vychutnávam, idem pomalšie a pozorujem okolie. Snažím sa svojou jazdou nikoho neprovokovať, ne
ohrozovať, pričom nedávam iným žiadny dôvod na to, aby sa cítili v ohrození či nebezpečenstve. Cykloturistika je oblasť, ktorou sa zaoberám niekoľko rokov a veľmi si želám, aby sme nemuseli dávať iným návody, ako sa majú správať na bicykli v lese, na ceste alebo v pešej zóne, ale aby bolo v nás ľuďoch dostatok normálnosti a samozrejmosti, aby sa táto téma nemusela tak často otvárať.(kp)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Zelená Bratislava
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 709
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 619
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 206
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 484
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 298
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 185
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 881
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 951
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 800
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 747
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Už ste čítali?