Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Niektoré nápady sa nedajú kúpiť

V Moškovci žije dvojica konštruktérov, ktorí doma vyrobili traktor. S ním v roku 2003 získali prvé miesto v súťaži Habovský kardan v kategórii doma vyrobených traktorov s objemom valcov motora do 1500 kubických centimetrov. Konštruktérmi traktora sú dvaj

a Karolovia Valentovci, otec so synom. Ich stroj K& K sa na spomínanej súťaži zároveň stal najsilnejším doma vyrobeným traktorom. Odvtedy je o neho veľký záujem. Chodia si ho obzerať nielen ľudia z Turca, ale dokonca až z východného Slovenska, medzi nimi aj potenciálni kupci.
Súčiastky zháňali dlhé roky
Valentovci ale svoj traktor nemienia predať. Nemálo peňazí vrazili do súčiastok, ale čo je dôležitejšie, do jeho skonštruovania vložili kus umu a vlastné nápady. Ich traktor je pre nich nielen strojom, ale aj srdcovou záležitosťou. Karol Valent mladší sedel prvý raz za volantom, keď naň dočiahol v „škodovke“ svojho otca. Odvtedy ho zaujímajú automobily, stroje a súčiastky. A traktor značky K& K je naozaj unikátnym a vydareným dielom. Prečo bol úspešný aj na súťaži? Hovoril nám o tom 33-ročný Karol Valent mladší.
„Väčšinou sa hľadí na to, ako rýchlo prejde traktor trať. No podľa môjho názoru je dôležité najmä to, čo dokáže, ako sa dá ovládať, nie jeho rýchlosť. Keď sme s otcom konštruovali náš traktor, išlo nám o to, aby bol čo najmenší, ale zároveň ťažký a silný. Nápravy a prevodovka sú zo známej V3S-ky a k tomu sme pridali spoľahlivý motor Mercedes. Tieto základné časti sa sami k sebe navzájom pýtali. Trvalo nám s otcom roky, kým sme pozháňali súčiastky a začali sme traktor skladať. Najnáročnejšie bolo riadenie. Na traktore sa vytáčajú nielen predné kolesá, ale aj celá zadná náprava. Traktor sa vďaka tomu otočí takmer na mieste, čo je dôležité pri práci v záhradách a v lese. Pri navrhovaní riadenia traktora sme museli najviac premýšľať, počítať a prichádzať na dobré nápady. Keby to nebola naša záľuba, nepustili by sme sa do toho. V dielni treba pracovať každý deň dlhé hodiny. Kto chodí aj normálne do práce, nezostane mu takmer žiadny voľný čas. My sme traktor nerobili z núdze. Taký traktor vyzerá inak. Zoženú sa kolesá, motor, sedačka, nápravy a zmontujú sa dohromady... My sme chceli skonštruovať všetko čo najlepšie. S konštrukciou traktora sme sa pohrali a zatiaľ nám slúži vynikajúco, bez väčších porúch. V posledných rokoch vyrábame k traktoru už iba prídavné zariadenia. Je to napríklad štít, pluh alebo zariadenie na podmietanie. Neskôr sme urobili na traktore aj uzávierku na prednú nápravu. Môj otec už predtým skonštruoval traktor, ale podstatne jednoduchší. Náš nový traktor využívame veľmi často, ale nielen vo vlastnej záhrade. Väčšinou prídu za nami susedia, známi, ktorí potrebujú, aby sme im pomohli na poli alebo v lese. Radi pomôžeme,“ hovorí Karol Valent mladší.
Chceli by jazdiť na repku
Valentovci majú doma vynikajúco vybavenú dielňu. Karol Valent starší pracoval dlhé roky v Martine v strojárňach a jeho syn bol desať rokom vodičom z povolania. Doma v dielni majú sústruh, frézovací stroj aj zváračku „céodvojku“. Mnohé súčiastky si dokážu vyrobiť sami a robia ich aj pre iných. Venujú tomu väčšinu svojho voľného času.
Keď sme Valentovcov v Moškovci navštívili, ukázali nám svoje dielo, aj ako funguje otáčanie náprav oproti sebe. Karol Valent mladší má ešte aj ďalší nápad, ale nevie, či sa mu ho podarí dotiahnuť do konca. Uvažuje, že traktor prerobí, aby mohol jazdiť nielen na naftu, ale aj na repkový olej. „Keď robíme s traktorom celý deň, je to cítiť aj na jeho spotrebe a nafta je drahá. Preto uvažujem o lacnejšom palive, ako je napríklad repkový olej. Naviac je aj ekologický. Ak sa rozleje niekde na dvore, v podstate sa nič nestane. Žiaľ, vo svete nie je snaha prechádzať z ropných produktov na lacnejšie palivá. Spaľovanie repkového oleja je vyriešené už dlhé roky, ale takmer nikto o tom nevie. Túto problematiku ovláda iba veľmi málo ľudí. Repkový olej pritom nahradí naftu plnohodnotne, dokonca narastie výkon motora. Aby dieselový motor spaľoval repkový olej, stačí urobiť iba nepatrné úpravy. Zaujímal ma princíp takéhoto motora, preto som si ho naštudoval. Keď vidím, koľko repky sa pestuje a ako by sa dala vy-
užiť... Najmodernejšie dieselové motory nie sú vhodné na takýto účel. Naopak, staršie naftové motory s klasickým vstrekovaním sa dajú ľahko upraviť na spaľovanie repkového oleja. Treba iba zabezpečiť jeho ohrev. Obyčajne sa štartuje na naftu, a potom sa prepne režim motora na repku. Problémy spôsobuje polymerizácia oleja, kvôli ktorej sa zanášajú súčiastky. Keby sa to vyriešilo, tak už v súčasnosti množstvo automobilov jazdí na repkový olej,“ dodal Karol Valent mladší.
Zatiaľ sa síce do takejto úpravy svojho traktora nechystá, ale už má „chrobáka“ v hlave. Ktovie, možno v Turci budeme mať traktor, ktorý aj vďaka Valentovcom jazdí na repku z turčianskych polí.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 708
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 790
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 084
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 352
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 966

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  2. Erik Kriššák: Dotyk rán
  3. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  4. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  5. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  6. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  7. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  8. Anna Miľanová: Medvedík...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 586
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 819
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 801
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 233
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 052
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 111
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 816
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 766
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V ponuke sú ďalšie tikety.


7 h
1. miesto - Základná škola E. Lániho v Bytči.

Koncom septembra bolo v troch základných školách - na Ul. Eliáša Lániho v Bytči, v Jazernici a v Čimhovej, rušno.


7 h
 Zľava Ján Vanko, Michaela Janovská, Katarína Turanská, Darina Krausová, Michal Ziman, Roman Kubera, Oliver Špigút, Branislav Turanský.

Tento rok sa až deviatim plavcom z klubu Turčianski raci podarilo kvalifikovať na ME v plávaní masters.


LZ a 1 ďalší 12 h
Viacerí účastníci prezentácie si vyskúšali prácu s novým zariadením.

Najnovšia generácia zariadenia je zatiaľ jedinou na Slovensku.


13 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom je výstavba kanalizácie aj diery na ceste.


16 h

Miesto výskytu držia v tajnosti.


5. okt

Gangsterka, ktorú natáčali v Lučenci aj Rimavskej Sobote, prichádza do kín.


a 1 ďalší 5. okt

Štvorročné dieťa utrpelo poranenia hlavy.


a 1 ďalší 5. okt

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  2. Erik Kriššák: Dotyk rán
  3. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  4. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  5. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  6. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  7. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  8. Anna Miľanová: Medvedík...
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 586
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 819
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 801
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 233
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 052
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 111
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 816
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 766
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?