Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky
OTEC SO SYNOM Z MOŠKOVCA SKONŠTRUOVALI TRAKTOR NA POHĽADANIE

Niektoré nápady sa nedajú kúpiť

V Moškovci žije dvojica konštruktérov, ktorí doma vyrobili traktor. S ním v roku 2003 získali prvé miesto v súťaži Habovský kardan v kategórii doma vyrobených traktorov s objemom valcov motora do 1500 kubických centimetrov. Konštruktérmi traktora sú dvaj

a Karolovia Valentovci, otec so synom. Ich stroj K& K sa na spomínanej súťaži zároveň stal najsilnejším doma vyrobeným traktorom. Odvtedy je o neho veľký záujem. Chodia si ho obzerať nielen ľudia z Turca, ale dokonca až z východného Slovenska, medzi nimi aj potenciálni kupci.
Súčiastky zháňali dlhé roky
Valentovci ale svoj traktor nemienia predať. Nemálo peňazí vrazili do súčiastok, ale čo je dôležitejšie, do jeho skonštruovania vložili kus umu a vlastné nápady. Ich traktor je pre nich nielen strojom, ale aj srdcovou záležitosťou. Karol Valent mladší sedel prvý raz za volantom, keď naň dočiahol v „škodovke“ svojho otca. Odvtedy ho zaujímajú automobily, stroje a súčiastky. A traktor značky K& K je naozaj unikátnym a vydareným dielom. Prečo bol úspešný aj na súťaži? Hovoril nám o tom 33-ročný Karol Valent mladší.
„Väčšinou sa hľadí na to, ako rýchlo prejde traktor trať. No podľa môjho názoru je dôležité najmä to, čo dokáže, ako sa dá ovládať, nie jeho rýchlosť. Keď sme s otcom konštruovali náš traktor, išlo nám o to, aby bol čo najmenší, ale zároveň ťažký a silný. Nápravy a prevodovka sú zo známej V3S-ky a k tomu sme pridali spoľahlivý motor Mercedes. Tieto základné časti sa sami k sebe navzájom pýtali. Trvalo nám s otcom roky, kým sme pozháňali súčiastky a začali sme traktor skladať. Najnáročnejšie bolo riadenie. Na traktore sa vytáčajú nielen predné kolesá, ale aj celá zadná náprava. Traktor sa vďaka tomu otočí takmer na mieste, čo je dôležité pri práci v záhradách a v lese. Pri navrhovaní riadenia traktora sme museli najviac premýšľať, počítať a prichádzať na dobré nápady. Keby to nebola naša záľuba, nepustili by sme sa do toho. V dielni treba pracovať každý deň dlhé hodiny. Kto chodí aj normálne do práce, nezostane mu takmer žiadny voľný čas. My sme traktor nerobili z núdze. Taký traktor vyzerá inak. Zoženú sa kolesá, motor, sedačka, nápravy a zmontujú sa dohromady... My sme chceli skonštruovať všetko čo najlepšie. S konštrukciou traktora sme sa pohrali a zatiaľ nám slúži vynikajúco, bez väčších porúch. V posledných rokoch vyrábame k traktoru už iba prídavné zariadenia. Je to napríklad štít, pluh alebo zariadenie na podmietanie. Neskôr sme urobili na traktore aj uzávierku na prednú nápravu. Môj otec už predtým skonštruoval traktor, ale podstatne jednoduchší. Náš nový traktor využívame veľmi často, ale nielen vo vlastnej záhrade. Väčšinou prídu za nami susedia, známi, ktorí potrebujú, aby sme im pomohli na poli alebo v lese. Radi pomôžeme,“ hovorí Karol Valent mladší.
Chceli by jazdiť na repku
Valentovci majú doma vynikajúco vybavenú dielňu. Karol Valent starší pracoval dlhé roky v Martine v strojárňach a jeho syn bol desať rokom vodičom z povolania. Doma v dielni majú sústruh, frézovací stroj aj zváračku „céodvojku“. Mnohé súčiastky si dokážu vyrobiť sami a robia ich aj pre iných. Venujú tomu väčšinu svojho voľného času.
Keď sme Valentovcov v Moškovci navštívili, ukázali nám svoje dielo, aj ako funguje otáčanie náprav oproti sebe. Karol Valent mladší má ešte aj ďalší nápad, ale nevie, či sa mu ho podarí dotiahnuť do konca. Uvažuje, že traktor prerobí, aby mohol jazdiť nielen na naftu, ale aj na repkový olej. „Keď robíme s traktorom celý deň, je to cítiť aj na jeho spotrebe a nafta je drahá. Preto uvažujem o lacnejšom palive, ako je napríklad repkový olej. Naviac je aj ekologický. Ak sa rozleje niekde na dvore, v podstate sa nič nestane. Žiaľ, vo svete nie je snaha prechádzať z ropných produktov na lacnejšie palivá. Spaľovanie repkového oleja je vyriešené už dlhé roky, ale takmer nikto o tom nevie. Túto problematiku ovláda iba veľmi málo ľudí. Repkový olej pritom nahradí naftu plnohodnotne, dokonca narastie výkon motora. Aby dieselový motor spaľoval repkový olej, stačí urobiť iba nepatrné úpravy. Zaujímal ma princíp takéhoto motora, preto som si ho naštudoval. Keď vidím, koľko repky sa pestuje a ako by sa dala vy-
užiť... Najmodernejšie dieselové motory nie sú vhodné na takýto účel. Naopak, staršie naftové motory s klasickým vstrekovaním sa dajú ľahko upraviť na spaľovanie repkového oleja. Treba iba zabezpečiť jeho ohrev. Obyčajne sa štartuje na naftu, a potom sa prepne režim motora na repku. Problémy spôsobuje polymerizácia oleja, kvôli ktorej sa zanášajú súčiastky. Keby sa to vyriešilo, tak už v súčasnosti množstvo automobilov jazdí na repkový olej,“ dodal Karol Valent mladší.
Zatiaľ sa síce do takejto úpravy svojho traktora nechystá, ale už má „chrobáka“ v hlave. Ktovie, možno v Turci budeme mať traktor, ktorý aj vďaka Valentovcom jazdí na repku z turčianskych polí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  2. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  3. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  4. Keď štúdium (za)baví
  5. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  6. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  7. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  8. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  4. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  5. Nová služba v Pezinku – bezplatný zber elektroodpadu
  6. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  7. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  8. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 24 763
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 23 340
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 729
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 11 283
  5. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 615
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 563
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 153
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 907
  9. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 814
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 7 682
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Zber lístia v Martine

Lístie sa vyzbiera ešte na štyroch sídliskách.

Ilustračné foto.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

Demänovská dolina už nevládze, na petíciu nie je neskoro

Nestíha elektrika, už ani zdroje pitnej vody.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Už ste čítali?