Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky
OTEC SO SYNOM Z MOŠKOVCA SKONŠTRUOVALI TRAKTOR NA POHĽADANIE

Niektoré nápady sa nedajú kúpiť

V Moškovci žije dvojica konštruktérov, ktorí doma vyrobili traktor. S ním v roku 2003 získali prvé miesto v súťaži Habovský kardan v kategórii doma vyrobených traktorov s objemom valcov motora do 1500 kubických centimetrov. Konštruktérmi traktora sú dvaj

a Karolovia Valentovci, otec so synom. Ich stroj K& K sa na spomínanej súťaži zároveň stal najsilnejším doma vyrobeným traktorom. Odvtedy je o neho veľký záujem. Chodia si ho obzerať nielen ľudia z Turca, ale dokonca až z východného Slovenska, medzi nimi aj potenciálni kupci.
Súčiastky zháňali dlhé roky
Valentovci ale svoj traktor nemienia predať. Nemálo peňazí vrazili do súčiastok, ale čo je dôležitejšie, do jeho skonštruovania vložili kus umu a vlastné nápady. Ich traktor je pre nich nielen strojom, ale aj srdcovou záležitosťou. Karol Valent mladší sedel prvý raz za volantom, keď naň dočiahol v „škodovke“ svojho otca. Odvtedy ho zaujímajú automobily, stroje a súčiastky. A traktor značky K& K je naozaj unikátnym a vydareným dielom. Prečo bol úspešný aj na súťaži? Hovoril nám o tom 33-ročný Karol Valent mladší.
„Väčšinou sa hľadí na to, ako rýchlo prejde traktor trať. No podľa môjho názoru je dôležité najmä to, čo dokáže, ako sa dá ovládať, nie jeho rýchlosť. Keď sme s otcom konštruovali náš traktor, išlo nám o to, aby bol čo najmenší, ale zároveň ťažký a silný. Nápravy a prevodovka sú zo známej V3S-ky a k tomu sme pridali spoľahlivý motor Mercedes. Tieto základné časti sa sami k sebe navzájom pýtali. Trvalo nám s otcom roky, kým sme pozháňali súčiastky a začali sme traktor skladať. Najnáročnejšie bolo riadenie. Na traktore sa vytáčajú nielen predné kolesá, ale aj celá zadná náprava. Traktor sa vďaka tomu otočí takmer na mieste, čo je dôležité pri práci v záhradách a v lese. Pri navrhovaní riadenia traktora sme museli najviac premýšľať, počítať a prichádzať na dobré nápady. Keby to nebola naša záľuba, nepustili by sme sa do toho. V dielni treba pracovať každý deň dlhé hodiny. Kto chodí aj normálne do práce, nezostane mu takmer žiadny voľný čas. My sme traktor nerobili z núdze. Taký traktor vyzerá inak. Zoženú sa kolesá, motor, sedačka, nápravy a zmontujú sa dohromady... My sme chceli skonštruovať všetko čo najlepšie. S konštrukciou traktora sme sa pohrali a zatiaľ nám slúži vynikajúco, bez väčších porúch. V posledných rokoch vyrábame k traktoru už iba prídavné zariadenia. Je to napríklad štít, pluh alebo zariadenie na podmietanie. Neskôr sme urobili na traktore aj uzávierku na prednú nápravu. Môj otec už predtým skonštruoval traktor, ale podstatne jednoduchší. Náš nový traktor využívame veľmi často, ale nielen vo vlastnej záhrade. Väčšinou prídu za nami susedia, známi, ktorí potrebujú, aby sme im pomohli na poli alebo v lese. Radi pomôžeme,“ hovorí Karol Valent mladší.
Chceli by jazdiť na repku
Valentovci majú doma vynikajúco vybavenú dielňu. Karol Valent starší pracoval dlhé roky v Martine v strojárňach a jeho syn bol desať rokom vodičom z povolania. Doma v dielni majú sústruh, frézovací stroj aj zváračku „céodvojku“. Mnohé súčiastky si dokážu vyrobiť sami a robia ich aj pre iných. Venujú tomu väčšinu svojho voľného času.
Keď sme Valentovcov v Moškovci navštívili, ukázali nám svoje dielo, aj ako funguje otáčanie náprav oproti sebe. Karol Valent mladší má ešte aj ďalší nápad, ale nevie, či sa mu ho podarí dotiahnuť do konca. Uvažuje, že traktor prerobí, aby mohol jazdiť nielen na naftu, ale aj na repkový olej. „Keď robíme s traktorom celý deň, je to cítiť aj na jeho spotrebe a nafta je drahá. Preto uvažujem o lacnejšom palive, ako je napríklad repkový olej. Naviac je aj ekologický. Ak sa rozleje niekde na dvore, v podstate sa nič nestane. Žiaľ, vo svete nie je snaha prechádzať z ropných produktov na lacnejšie palivá. Spaľovanie repkového oleja je vyriešené už dlhé roky, ale takmer nikto o tom nevie. Túto problematiku ovláda iba veľmi málo ľudí. Repkový olej pritom nahradí naftu plnohodnotne, dokonca narastie výkon motora. Aby dieselový motor spaľoval repkový olej, stačí urobiť iba nepatrné úpravy. Zaujímal ma princíp takéhoto motora, preto som si ho naštudoval. Keď vidím, koľko repky sa pestuje a ako by sa dala vy-
užiť... Najmodernejšie dieselové motory nie sú vhodné na takýto účel. Naopak, staršie naftové motory s klasickým vstrekovaním sa dajú ľahko upraviť na spaľovanie repkového oleja. Treba iba zabezpečiť jeho ohrev. Obyčajne sa štartuje na naftu, a potom sa prepne režim motora na repku. Problémy spôsobuje polymerizácia oleja, kvôli ktorej sa zanášajú súčiastky. Keby sa to vyriešilo, tak už v súčasnosti množstvo automobilov jazdí na repkový olej,“ dodal Karol Valent mladší.
Zatiaľ sa síce do takejto úpravy svojho traktora nechystá, ale už má „chrobáka“ v hlave. Ktovie, možno v Turci budeme mať traktor, ktorý aj vďaka Valentovcom jazdí na repku z turčianskych polí.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Posledné dni nešťastnej Anny Boleynovej
  2. Čo všetko je potrebné vedieť o ochrane očí počas leta
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  5. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  6. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  7. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  8. Zázračná škola so zelenou strechou
  9. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  10. Crème de la crème po slovensky
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 621
  2. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 714
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 498
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 453
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 363
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 6 854
  7. Po Slovensku na motorke 6 123
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 487
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 269
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 3 892
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Víťazná záhradka v Kláštore pod Znievom.

Okrem najkrajšej predzáhradky sa v dedine súťažilo aj o najkrajšiu záhradku a najlepšiu premenu.


21m
Tohtoročné futbalové súťaže uzavrú dve kolá, ktoré sa nestihli odohrať na jeseň.

Takmer všetci Turčania budú vo svojich súťažiach bojovať o záchranu.


5 h
Na Základnej škole A. Dubčeka v Martine sa snažia podporovať nadanie všetkých žiakov individuálne.

Za úspechom sú tiež mimoškolské aktivity.


9 h
Ako si vybrať turistickú obuv? Poradí vám Lukáš Majerčák, expert z Intersportu.

Radí expert Lukáš Majerčák zo spoločnosti Intersport.


9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


24 h

Mladý medveď navštevuje v dedine včelára.


6 h

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


17. jún

Počet kolízií elektrokolobežiek s chodcami v Trnave stúpol, pribudli aj vážne zranenia.


17. jún

Už ste čítali?