Povedzme si na úvod, prečo je práve údržba ciest jednou z tém, ktorej sa veľmi intenzívne venujete?
Najdiskutovanejšou témou od nástupu do mojej funkcie bola práve zimná údržba. Od začiatku som tvrdil, že model zimnej údržby, ktorú vykonávali súkromné firmy pre jednotlivé Správy a údržby ciest nie je dobrý. Žiaľ, moje slová sa potvrdili. Na toto experimentovanie doplatili občania Žilinského kraja. Dokonca, Aliancia pre Fair-play označila za neštandardné zmluvy, ktorými sa rozbehol tento model. Preto v lete došlo k ich zrušeniu.
Aký model údržby ciest je odsúhlasený?
Vznikne príspevková organizácia s názvom Správa ciest ŽSK. Doterajšie rozpočtové organizácie Správy a údržby ciest v Čadci, Dolnom Kubíne, Martine, Žiline a Liptovskom Mikuláši sa zmenia na samostatné príspevkové organizácie s právnou subjektivitou a budú organizačnými jednotkami novovytvorenej Správy ciest ŽSK.
O čo sa bude teda starať Správa ciest ŽSK?
Bude spravovať cestné hospodárstvo, zaoberať sa investičnými plánmi, hospodárením, uchádzať sa o financie z európskych fondov, koordinovať správy ciest v kraji a efektívne využívanie mechanizmov. Bude sa tiež starať o všetky cesty, ktoré máme k dispozícii a údržbu na nich budú vykonávať jednotlivé správy a údržby ciest ako príspevkové organizácie. Výhodou je, že príspevkové organizácie môžu vytvárať rezervný fond, ktorý bude slúžiť na obnovu strojového parku.
ČO NA TO POSLANCI?
MARTIN
Ladislav Bevilaqua (KDH, SDKÚ, DS, poslanec komisie kultúry zastupiteľstva ŽSK a komisie o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov zastupiteľstva ŽSK): Novozriadené príspevkové organizácie nadobudnú istý diel zodpovednosti a zároveň aj istý diel kompetencií na to, aby si mohli zarobiť nejaké peniaze. Ide o organizácie zriadené Žilinským samosprávnym krajom a všetky peniaze, ktoré príspevkové organizácie navyše zarobia, budú naďalej majetkom Žilinského samosprávneho kraja. Preto si myslím, že ak budú správni ľudia na správnych miestach, môže byť zriadenie príspevkových organizácií lepším riešením ako doterajšie pôsobenie rozpočtových organizácii, keďže rozpočtová organizácia je veľmi prísne viazaná rozpočtom. V predmete činnosti, ako je údržba ciest, sa často vyskytuje veľa nepredvídateľných okolností, ktoré nie je možné v krátkom čase pokryť, lebo schvaľovanie a zmena rozpočtu je dlhý a ťažkopádny proces.
ŽILINA
Ján Sága (KDH, SDKÚ, DS, poslanec komisie dopravy zastupiteľstva ŽSK a komisie pre podnikanie a investičný rozvoj zastupiteľstva ŽSK): Domnievam sa, že nový model správy a údržby ciest bude lepší, efektívnejší a hospodárnejší. Dôležité je nielen vytvorenie krajskej príspevkovej organizácie, ale aj ďalších piatich príspevkových organizácií, lebo dosah na príslušný región majú aj súčasní riaditelia rozpočtových organizácii. Podľa môjho názoru bude krajská Správa údržby ciest efektívnejšie využívať finančné prostriedky, ktoré v rokoch 2007 až 2013 prídu z eurofondov na rozvoj infraštruktúry.
LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ
Alexander Slafkovský (KDH, SDKÚ, DS, poslanec finančnej komisie zastupiteľstva ŽSK): Príspevková organizácia krajská správa ciest môže byť prínosom pre fungovanie správy a údržby ciest a investičnú činnosť v oblasti cestnej a dopravnej infraštruktúry v kraji. Veľmi dôležité však bude, aké konkrétne kompetencie dostane. Myslím si, že je dôležité, aby táto organizácia robila len tie činnosti, ktoré nevedia urobiť jednotlivé správy ciest v území, aby bola objednávateľom regionálnych projektov predovšetkým smerujúcich k čerpaniu štrukturálnych fondov a aby pomohla vysporiadať majetkovo-právne záležitosti v súvislosti s cestami. Ostatné záležitosti týkajúce sa prevádzky, činnosti a fungovania cestných správ by mali zostať výsostne v kompetencii konkrétneho územia.
ČADCA
Jozef Grapa (SMER – SD, SNS, ANO, HZD, poslanec komisie dopravy zastupiteľstva ŽSK a komisie o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov zastupiteľstva ŽSK): Aj na minulom rokovaní zastupiteľstva som bol toho názoru, že regionálne správy ciest treba systémovo riešiť. Ako hlavný prínos príspevkovej organizácie vidím v tom, že sa bude racionalizovať nakupovanie materiálu a techniky, ale i operatívnejšie riešiť zimná údržba a oprava ciest. Zriadená príspevková organizácia bude môcť aj podnikať, čo doteraz rozpočtová organizácia nemohla. Myslím si, že aj spolupráca samosprávy miest a obcí s príspevkovými organizáciami bude lepšia a môžu byť užitočné, napríklad aj pri údržbe miestnych komunikácii.