Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

STARENKY bez líčidiel a vône

Železničnými stanicami v turčianskych mestách prejde množstvo návštevníkov Turca a denne i tisíce ľudí, ktorí cestujú za prácou. Podľa vzhľadu železničných staníc a kvality služieb na nich si cestujúci nezriedka urobia dojem o celom Turci. Preto sme sa na

Na železničných staniciach v turčianskych mestách sme mapovali poriadok a úroveň služieb pre cestujúcich
Vrútky, Martin, Turčianske Teplice – stanice vo Vrútkach, v Martine i Turčianskych Tepliciach rozhodli pozerať očami obyčajného cestujúceho. Všímali sme si presne to, čo si všíma on, čo potrebuje pred nástupom do vlaku a čo v situácii, keď z neho vystúpi. Zamerali sme sa na poriadok a štandard služieb, najmä na priestory čakární, bufety, reštauračné zariadenia, WC a na čistotu.
Poďme pekne po poriadku. Železničná stanica vo Vrútkach je dôležitým dopravným uzlom, Turčianske Teplice sú kúpeľným mestom a Martin metropolou Turca. Tieto tri železničné stanice by mali byť najčistejšie a najlepšie vybavené, pretože pre mnohých návštevníkov sú akousi vstupnou bránou do Turca.
Vrútky bez reštaurácie
Vrútockú železničnú stanicu sme navštívili podvečer pred Sviatkom všetkých svätých. Hneď za vstupnými dverami do železničnej budovy bol priestor preplnený cestujúcimi. Batožinu mali poukladanú na zemi, preto sme sa pozreli na priestory čakárne. Tá bola podľa oznamu na dverách zatvorená z hygienických dôvodov až do odvolania. Vedľa nej pospával čupiaci, o stenu opretý muž, pravdepodobne pod vplyvom alkoholu. Každý ho oblúkom obchádzal. Cestujúci nemajú inú možnosť, iba stáť vo vestibule, alebo si sadnúť na lavičku na prvom alebo druhom nástupišti. V chladnom počasí, to ale nelákalo. Za WC sa na vrútockej železničnej stanici nemusia hanbiť. Situácia sa v porovnaní s minulosťou podstatne zmenila. ŽSR dali WC zrekonštruovať a prenajali ich súkromnému prevádzkovateľovi. Za ich použitie sa síce platí, ale tieto priestory boli čisté, pisoáre sú vybavené automatickým splachovaním a obkladačky vyzerajú ako nové. Pozreli sme sa aj do jednej z kabínok, aby sme videli, či je čistý splachovací záchod. Bol a bolo aj vidno, že priestory prevádzkovateľ pravidelne čistí a umýva. Na WC nebolo cítiť žiadny pach, ktorý v minulosti odrádzal od návštevy tohto zariadenia cestujúcich už z diaľky.
Horšie to bolo s možnosťami stravovania. Na vrútockej železničnej stanici chýba reštau-rácia. Bufety sú na prvom nástupišti a oproti pokladniam alebo vonku pri vstupe do železničnej budovy. Okrem toho je v železničnej budove aj samoobsluha. Žiaľ, cestujúci si na vrútockej železničnej stanici nekúpi ani teplú polievku a ani akékoľvek teplé hlavné jedlo. V bufete pri vstupe do stanice dostane akurát teplé hamburgery a na prvom nástupišti teplé pečivo (forneti). Vonku sa síce dá sedieť hneď pri bufete, ale v tomto ročnom období každý ide radšej dovnútra, kde sa ale môže najesť iba postojačky vo vestibule. Staničné bufety boli zásobené štandardne a v trafike sa dali kúpiť aj noviny a časopisy. Kupujúcich bolo večer pred Sviatkom všetkých svätých veľa, najmä pred bufetmi, v ktorých predávali teplé pečivo.
Nástupištia a vestibul vrútockej stanice neboli úplne čisté, ale oveľa horšie to bolo v podchode. Tam sú nahromadené odpadky, a to najmä za druhým nástupišťom, kde chýbali aj kryty nad kanálmi na odvod dažďovej vody. Trochu sme sa pospytovali a zistili sme, že železničný podchod od druhého nástupišťa spravuje spoločnosť ŽOS Vrútky. Opýtali sme sa aj na čakáreň. Tá mala byť v týchto dňoch už v prevádzke. Reštaurácia, ktorej priestory ŽSR prenajali súkromnému prevádzkovateľovi, nie je v prevádzke. Údajne kvôli tomu, že treba investovať do modernizácie kuchyne, ktorá nespĺňa požiadavky hygienikov.
Vrútocká železničná stanica sa rekonštruuje už niekoľko rokov. Ale zatiaľ to na nej príliš nevidno. Určite nezodpovedá predstavám významného železničného uzla. Zošedivená staničná fasáda akoby cestujúcim našepkávala, aby sa tu príliš nezdržiavali, ak nemusia.
V Martine nás ovanul zápach
Čo si môže pomyslieť cudzinec, keď vystúpi z vlaku v Martine, niekdajšom (alebo aj terajšom?) kultúrnom centre Slovenska? Asi bude sklamaný. Sivastá, v minulosti možno príťažlivá, budova nemusí hovoriť za všetko. Ale žiaľ, opak je pravdou. Aj pravidelný pasažier vie, že po vstupe do malej miestnosti, kde sa predávajú lístky, sa môže s čerstvým vzduchom rozlúčiť. Namiesto neho vás ovanie pach od niektorého z bezdomovcov, ktorý si tu prišiel posedieť a zabrať na lavičke miesto cestujúcim.
Dve malé, drevené a tvrdé lavičky vo vnútri staničného vestibulu sa rýchlo zaplnia. Tomu, kto príde neskoro a neujde sa mu toto „pohodlie“, musí v čase frekventovaných spojov spolu s ostatnými takmer hlava na hlave prešľapovať niekde v kúte. Len pred pár rokmi maľované steny vám ponúknu širokú škálu pejoratívnych výrazov, nákresov a mobilných čísel, nečistá podlaha je prelepená žuvačkami.
Na martinskej stanici, na ktorej je v čase príchodu a odchodu vlakov pomerne čulo, je sprístupnené iba jedno okienko. Slúži tak na predaj lístkov, miesteniek, ako aj poskytovanie informácií. Nečudo, že pár minút pred odchodom vlaku stoja cestujúci v dlhom rade nervózne a po zakúpení lístka letia za rozbiehajúcim sa vlakom. Úschovňu batožiny by ste v Martine márne hľadali – nefunguje už dlhší čas.
Priamo v čakárni sa nachádza automat na teplé nápoje a o pár metrov ďalej je cukráreň s bufetom. Hladní pasažieri si tu nájdu zákusky a rôzne druhy bagiet, smädní alko i nealko nápoje. Avšak len od 5.30 do 18. hodiny cez pracovné dni a cez víkend od 6. do 17. hodiny. Mimo týchto hodín sú cestujúci na martinskej železničnej stanici odkázaní na vlastné zásoby.
Železnica prevádzkuje aj toalety. Verejnosti sú sprístupnené od rannej do večernej šiestej hodiny. Počas víkendu môžete toalety použiť až od 10. hodiny. Pretože vstup do nich nemajú povolený iba cestujúci s lístkami, železnica vyberá za ich použitie poplatky. Mimo otváracích hodín nájdete kľúč u výpravcu, ktorému zanecháte aj pár drobných. Ako si máte poradiť mimo týchto hodín, keď vás alebo vaše dieťa pritlačí potreba, nevedno. Záchody sme osobne navštívili. Môžeme vás ubezpečiť, že hrôza z vlakov vás tu nečaká. Voňajú novotou i čistotou.
Teplická stanica - chudobný príbuzný
Do kúpeľov už cestuje vlakom iba málo ľudí. Ale v Turčianskych Tepliciach sú aj termálne kúpaliská a onedlho tu vyrastie aquacentrum s celoročnou prevádzkou. Počet cestujúcich do Turčianskych Teplíc, ktorí dajú prednosť vlakom pred autobusmi a osobnými automobilmi, by vďaka tomu nemal klesať. Adekvátny tomu by mal byť vzhľad a štandard služieb miestnej železničnej stanice. Ale nie je. V teplickej stanici je iba jediná miestnosť, kde cestujúci môžu čakať na vlak. Pre miestne potreby malého mestečka to stačí, ale nie pre jedno z centier slovenského kúpeľníctva.
Noviny, časopisy a občerstvenie si cestujúci môžu kúpiť akurát v bunke vedľa železničnej stanice, kde je otvorené iba skoro ráno a potom až popoludní. WC na teplickej železničnej stanici je zamknuté a cestujúcemu ho otvoria až keď predloží cestovný lístok. Priestory mužského aj ženského WC pred niekoľkými rokmi okachličkovali. Mužské WC ale „vyzdobil“ svojimi výtvormi nejaký „sprejer“ a kľúče si údajne už odniesla aj nejaká cestujúca. Čo sa týka čistoty WC, zišlo by sa ju zlepšiť, pretože záchodová misa v ženskom záchode nebola počas našej návštevy dobre umytá. Vraj preto, že upratovačka ešte iba mala prísť. Zo všetkých WC na železničných staniciach v turčianskych mestách vyzerajú teplické najhoršie.
Plocha prvého nástupišťa bola čistá, ale asfalt je už okolo popraskaný a zo škár vyrastá tráva. Za budovou nástupišťa pre cestujúcich do Hornej Štubne, Banskej Bystrice a Zvolena bolo množstvo odpadkov a ľudských výkalov. Tieto priestory už pravdepodobne nikto neupratuje. Podchod popod železnicu na teplickej stanici zapácha močom a na výklenku pod stropom je množstvo odpadkov. Viaceré sklenené tabule na podchode sú porozbíjané a napriek tomu, že ho prednedávnom vymaľovali, spod maľovky presvitajú čmáranice sprejerov. Odkedy teplickú železničnú stanicu v noci na niekoľko hodín zamykajú, aspoň na nej neprespávajú bezdomovci.
Neďaleká diviacka železničná stanica je hádam v Turci najkrajšia. Zrekonštruovali ju približne pred štyrmi rokmi a teplická stanica popri nej vyzerá ako chudobný príbuzný. Diviacka stanica je síce významná ako sídlo traťového obvodu a z hľadiska nakladania a vykladania tovaru, ale cestuje z nej oveľa menej ľudí ako z Turčianskych Teplíc. Kúpeľné mesto si určite zaslúži krajšiu železničnú stanicu. Uznal to aj bývalý minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič, ktorý Turčianske Teplice navštívil v marci tohto roka. Požiadavku mesta na rekonštrukciu budovy železničnej stanice považoval za oprávnenú a sľúbil, že bude o tom rokovať s generálnym riaditeľom Železníc SR. Odvtedy sa ale zmenil nielen minister, ale aj generálny riaditeľ ŽSR.

Najčítanejšie na My Turiec

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. Kedysi boli takéto šóry na práčku PHILCO. Dnes ju môžete VYHRAŤ!
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  5. Nechajte sa zelektrizovať!
  6. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  7. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  8. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 21 759
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 796
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 353
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 292
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 013
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 084
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 352
  8. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami 2 974

Blogy SME

  1. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  2. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  3. Erik Kriššák: Dotyk rán
  4. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  5. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  6. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  7. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  8. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 572
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 859
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 804
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 234
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 054
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 099
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 769
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V ponuke sú ďalšie tikety.


7 h
1. miesto - Základná škola E. Lániho v Bytči.

Koncom septembra bolo v troch základných školách - na Ul. Eliáša Lániho v Bytči, v Jazernici a v Čimhovej, rušno.


8 h
 Zľava Ján Vanko, Michaela Janovská, Katarína Turanská, Darina Krausová, Michal Ziman, Roman Kubera, Oliver Špigút, Branislav Turanský.

Tento rok sa až deviatim plavcom z klubu Turčianski raci podarilo kvalifikovať na ME v plávaní masters.


LZ a 1 ďalší 13 h
Viacerí účastníci prezentácie si vyskúšali prácu s novým zariadením.

Najnovšia generácia zariadenia je zatiaľ jedinou na Slovensku.


14 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dôvodom je výstavba kanalizácie aj diery na ceste.


16 h

Miesto výskytu držia v tajnosti.


5. okt

Gangsterka, ktorú natáčali v Lučenci aj Rimavskej Sobote, prichádza do kín.


a 1 ďalší 5. okt

Štvorročné dieťa utrpelo poranenia hlavy.


a 1 ďalší 5. okt

Blogy SME

  1. Teodor Hasala: Vtip o dvoch opilcoch a svete
  2. Anton Kaiser: Zlatomoravecký jarmok
  3. Erik Kriššák: Dotyk rán
  4. Katarína Vanišová: Gólový fenomén opäť úradoval. Bude lepší ako Messi s Ronaldom?
  5. Nicholas Wintzler: Niektoré maľby a zápisky za posledný polrok.
  6. Viktória Holejová: Na zdravie (Slovensko)!
  7. Ján Marton: Vlčanov odkaz potravinovým podvodníkom - poďte, u nás sa Vám nič nemôže stať.
  8. Marián Betík: "Smrť má s nami ľahšiu prácu"
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 5 572
  2. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 4 859
  3. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 804
  4. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 234
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 054
  6. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 099
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 817
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 769
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926

Už ste čítali?