Štvrtok, 17. jún, 2021 | Meniny má AdolfKrížovkyKrížovky
NA ŽELEZNIČNÝCH STANICIACH V TURČIANSKYCH MESTÁCH SME MAPOVALI PORIADOK A ÚROVEŇ SLUŽIEB PRE CESTUJÚCICH

STARENKY bez líčidiel a vône

Železničnými stanicami v turčianskych mestách prejde množstvo návštevníkov Turca a denne i tisíce ľudí, ktorí cestujú za prácou. Podľa vzhľadu železničných staníc a kvality služieb na nich si cestujúci nezriedka urobia dojem o celom Turci. Preto sme sa na

Na železničných staniciach v turčianskych mestách sme mapovali poriadok a úroveň služieb pre cestujúcich
Vrútky, Martin, Turčianske Teplice – stanice vo Vrútkach, v Martine i Turčianskych Tepliciach rozhodli pozerať očami obyčajného cestujúceho. Všímali sme si presne to, čo si všíma on, čo potrebuje pred nástupom do vlaku a čo v situácii, keď z neho vystúpi. Zamerali sme sa na poriadok a štandard služieb, najmä na priestory čakární, bufety, reštauračné zariadenia, WC a na čistotu.
Poďme pekne po poriadku. Železničná stanica vo Vrútkach je dôležitým dopravným uzlom, Turčianske Teplice sú kúpeľným mestom a Martin metropolou Turca. Tieto tri železničné stanice by mali byť najčistejšie a najlepšie vybavené, pretože pre mnohých návštevníkov sú akousi vstupnou bránou do Turca.
Vrútky bez reštaurácie
Vrútockú železničnú stanicu sme navštívili podvečer pred Sviatkom všetkých svätých. Hneď za vstupnými dverami do železničnej budovy bol priestor preplnený cestujúcimi. Batožinu mali poukladanú na zemi, preto sme sa pozreli na priestory čakárne. Tá bola podľa oznamu na dverách zatvorená z hygienických dôvodov až do odvolania. Vedľa nej pospával čupiaci, o stenu opretý muž, pravdepodobne pod vplyvom alkoholu. Každý ho oblúkom obchádzal. Cestujúci nemajú inú možnosť, iba stáť vo vestibule, alebo si sadnúť na lavičku na prvom alebo druhom nástupišti. V chladnom počasí, to ale nelákalo. Za WC sa na vrútockej železničnej stanici nemusia hanbiť. Situácia sa v porovnaní s minulosťou podstatne zmenila. ŽSR dali WC zrekonštruovať a prenajali ich súkromnému prevádzkovateľovi. Za ich použitie sa síce platí, ale tieto priestory boli čisté, pisoáre sú vybavené automatickým splachovaním a obkladačky vyzerajú ako nové. Pozreli sme sa aj do jednej z kabínok, aby sme videli, či je čistý splachovací záchod. Bol a bolo aj vidno, že priestory prevádzkovateľ pravidelne čistí a umýva. Na WC nebolo cítiť žiadny pach, ktorý v minulosti odrádzal od návštevy tohto zariadenia cestujúcich už z diaľky.
Horšie to bolo s možnosťami stravovania. Na vrútockej železničnej stanici chýba reštau-rácia. Bufety sú na prvom nástupišti a oproti pokladniam alebo vonku pri vstupe do železničnej budovy. Okrem toho je v železničnej budove aj samoobsluha. Žiaľ, cestujúci si na vrútockej železničnej stanici nekúpi ani teplú polievku a ani akékoľvek teplé hlavné jedlo. V bufete pri vstupe do stanice dostane akurát teplé hamburgery a na prvom nástupišti teplé pečivo (forneti). Vonku sa síce dá sedieť hneď pri bufete, ale v tomto ročnom období každý ide radšej dovnútra, kde sa ale môže najesť iba postojačky vo vestibule. Staničné bufety boli zásobené štandardne a v trafike sa dali kúpiť aj noviny a časopisy. Kupujúcich bolo večer pred Sviatkom všetkých svätých veľa, najmä pred bufetmi, v ktorých predávali teplé pečivo.
Nástupištia a vestibul vrútockej stanice neboli úplne čisté, ale oveľa horšie to bolo v podchode. Tam sú nahromadené odpadky, a to najmä za druhým nástupišťom, kde chýbali aj kryty nad kanálmi na odvod dažďovej vody. Trochu sme sa pospytovali a zistili sme, že železničný podchod od druhého nástupišťa spravuje spoločnosť ŽOS Vrútky. Opýtali sme sa aj na čakáreň. Tá mala byť v týchto dňoch už v prevádzke. Reštaurácia, ktorej priestory ŽSR prenajali súkromnému prevádzkovateľovi, nie je v prevádzke. Údajne kvôli tomu, že treba investovať do modernizácie kuchyne, ktorá nespĺňa požiadavky hygienikov.
Vrútocká železničná stanica sa rekonštruuje už niekoľko rokov. Ale zatiaľ to na nej príliš nevidno. Určite nezodpovedá predstavám významného železničného uzla. Zošedivená staničná fasáda akoby cestujúcim našepkávala, aby sa tu príliš nezdržiavali, ak nemusia.
V Martine nás ovanul zápach
Čo si môže pomyslieť cudzinec, keď vystúpi z vlaku v Martine, niekdajšom (alebo aj terajšom?) kultúrnom centre Slovenska? Asi bude sklamaný. Sivastá, v minulosti možno príťažlivá, budova nemusí hovoriť za všetko. Ale žiaľ, opak je pravdou. Aj pravidelný pasažier vie, že po vstupe do malej miestnosti, kde sa predávajú lístky, sa môže s čerstvým vzduchom rozlúčiť. Namiesto neho vás ovanie pach od niektorého z bezdomovcov, ktorý si tu prišiel posedieť a zabrať na lavičke miesto cestujúcim.
Dve malé, drevené a tvrdé lavičky vo vnútri staničného vestibulu sa rýchlo zaplnia. Tomu, kto príde neskoro a neujde sa mu toto „pohodlie“, musí v čase frekventovaných spojov spolu s ostatnými takmer hlava na hlave prešľapovať niekde v kúte. Len pred pár rokmi maľované steny vám ponúknu širokú škálu pejoratívnych výrazov, nákresov a mobilných čísel, nečistá podlaha je prelepená žuvačkami.
Na martinskej stanici, na ktorej je v čase príchodu a odchodu vlakov pomerne čulo, je sprístupnené iba jedno okienko. Slúži tak na predaj lístkov, miesteniek, ako aj poskytovanie informácií. Nečudo, že pár minút pred odchodom vlaku stoja cestujúci v dlhom rade nervózne a po zakúpení lístka letia za rozbiehajúcim sa vlakom. Úschovňu batožiny by ste v Martine márne hľadali – nefunguje už dlhší čas.
Priamo v čakárni sa nachádza automat na teplé nápoje a o pár metrov ďalej je cukráreň s bufetom. Hladní pasažieri si tu nájdu zákusky a rôzne druhy bagiet, smädní alko i nealko nápoje. Avšak len od 5.30 do 18. hodiny cez pracovné dni a cez víkend od 6. do 17. hodiny. Mimo týchto hodín sú cestujúci na martinskej železničnej stanici odkázaní na vlastné zásoby.
Železnica prevádzkuje aj toalety. Verejnosti sú sprístupnené od rannej do večernej šiestej hodiny. Počas víkendu môžete toalety použiť až od 10. hodiny. Pretože vstup do nich nemajú povolený iba cestujúci s lístkami, železnica vyberá za ich použitie poplatky. Mimo otváracích hodín nájdete kľúč u výpravcu, ktorému zanecháte aj pár drobných. Ako si máte poradiť mimo týchto hodín, keď vás alebo vaše dieťa pritlačí potreba, nevedno. Záchody sme osobne navštívili. Môžeme vás ubezpečiť, že hrôza z vlakov vás tu nečaká. Voňajú novotou i čistotou.
Teplická stanica - chudobný príbuzný
Do kúpeľov už cestuje vlakom iba málo ľudí. Ale v Turčianskych Tepliciach sú aj termálne kúpaliská a onedlho tu vyrastie aquacentrum s celoročnou prevádzkou. Počet cestujúcich do Turčianskych Teplíc, ktorí dajú prednosť vlakom pred autobusmi a osobnými automobilmi, by vďaka tomu nemal klesať. Adekvátny tomu by mal byť vzhľad a štandard služieb miestnej železničnej stanice. Ale nie je. V teplickej stanici je iba jediná miestnosť, kde cestujúci môžu čakať na vlak. Pre miestne potreby malého mestečka to stačí, ale nie pre jedno z centier slovenského kúpeľníctva.
Noviny, časopisy a občerstvenie si cestujúci môžu kúpiť akurát v bunke vedľa železničnej stanice, kde je otvorené iba skoro ráno a potom až popoludní. WC na teplickej železničnej stanici je zamknuté a cestujúcemu ho otvoria až keď predloží cestovný lístok. Priestory mužského aj ženského WC pred niekoľkými rokmi okachličkovali. Mužské WC ale „vyzdobil“ svojimi výtvormi nejaký „sprejer“ a kľúče si údajne už odniesla aj nejaká cestujúca. Čo sa týka čistoty WC, zišlo by sa ju zlepšiť, pretože záchodová misa v ženskom záchode nebola počas našej návštevy dobre umytá. Vraj preto, že upratovačka ešte iba mala prísť. Zo všetkých WC na železničných staniciach v turčianskych mestách vyzerajú teplické najhoršie.
Plocha prvého nástupišťa bola čistá, ale asfalt je už okolo popraskaný a zo škár vyrastá tráva. Za budovou nástupišťa pre cestujúcich do Hornej Štubne, Banskej Bystrice a Zvolena bolo množstvo odpadkov a ľudských výkalov. Tieto priestory už pravdepodobne nikto neupratuje. Podchod popod železnicu na teplickej stanici zapácha močom a na výklenku pod stropom je množstvo odpadkov. Viaceré sklenené tabule na podchode sú porozbíjané a napriek tomu, že ho prednedávnom vymaľovali, spod maľovky presvitajú čmáranice sprejerov. Odkedy teplickú železničnú stanicu v noci na niekoľko hodín zamykajú, aspoň na nej neprespávajú bezdomovci.
Neďaleká diviacka železničná stanica je hádam v Turci najkrajšia. Zrekonštruovali ju približne pred štyrmi rokmi a teplická stanica popri nej vyzerá ako chudobný príbuzný. Diviacka stanica je síce významná ako sídlo traťového obvodu a z hľadiska nakladania a vykladania tovaru, ale cestuje z nej oveľa menej ľudí ako z Turčianskych Teplíc. Kúpeľné mesto si určite zaslúži krajšiu železničnú stanicu. Uznal to aj bývalý minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič, ktorý Turčianske Teplice navštívil v marci tohto roka. Požiadavku mesta na rekonštrukciu budovy železničnej stanice považoval za oprávnenú a sľúbil, že bude o tom rokovať s generálnym riaditeľom Železníc SR. Odvtedy sa ale zmenil nielen minister, ale aj generálny riaditeľ ŽSR.

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  2. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  3. Crème de la crème po slovensky
  4. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  5. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  8. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  1. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  2. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  3. Zázračná škola so zelenou strechou
  4. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  5. Crème de la crème po slovensky
  6. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 110
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 13 627
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 600
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 578
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 8 727
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 6 661
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 6 366
  8. Po Slovensku na motorke 5 765
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 239
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 985
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Diskusiu sledujte naživo vo štvrtok o 14. hodine.


15. jún

Zásahový tím evidoval o výskyte medvedice v dedine vyše 70 hlásení a sťažností.


7 h

Životná púť voňavej hviezdy, kávy Emília, začala v roku 1935 v talianskom prístavnom meste Terst, keď kávičkárski gurmáni v laboratóriách namiešali kávovú zmes z vyše 6 rôznych káv druhu Arabica.


16. jún
František Olah.

Dlhoročný masér, kustód a tiež bývalý hokejista František Olah zomrel vo veku 58 rokov.


9 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ľudia nemajú šancu na voľný prístup k vodnej ploche.


13 h

Medvede sa v minulosti v našom regióne nevyskytovali.


16. jún

K príčine smrti sa vyjadria, až keď budú k dispozícii laboratórne výsledky. Predbežne to s očkovaním nesúvislo.


15. jún

Nečakaná správa o skone Júliusa Kohúta zasiahla mnohých.


5 h

Už ste čítali?