STARENKY bez líčidiel a vône

Železničnými stanicami v turčianskych mestách prejde množstvo návštevníkov Turca a denne i tisíce ľudí, ktorí cestujú za prácou. Podľa vzhľadu železničných staníc a kvality služieb na nich si cestujúci nezriedka urobia dojem o celom Turci. Preto sme sa na

Na železničných staniciach v turčianskych mestách sme mapovali poriadok a úroveň služieb pre cestujúcich
Vrútky, Martin, Turčianske Teplice – stanice vo Vrútkach, v Martine i Turčianskych Tepliciach rozhodli pozerať očami obyčajného cestujúceho. Všímali sme si presne to, čo si všíma on, čo potrebuje pred nástupom do vlaku a čo v situácii, keď z neho vystúpi. Zamerali sme sa na poriadok a štandard služieb, najmä na priestory čakární, bufety, reštauračné zariadenia, WC a na čistotu.
Poďme pekne po poriadku. Železničná stanica vo Vrútkach je dôležitým dopravným uzlom, Turčianske Teplice sú kúpeľným mestom a Martin metropolou Turca. Tieto tri železničné stanice by mali byť najčistejšie a najlepšie vybavené, pretože pre mnohých návštevníkov sú akousi vstupnou bránou do Turca.
Vrútky bez reštaurácie
Vrútockú železničnú stanicu sme navštívili podvečer pred Sviatkom všetkých svätých. Hneď za vstupnými dverami do železničnej budovy bol priestor preplnený cestujúcimi. Batožinu mali poukladanú na zemi, preto sme sa pozreli na priestory čakárne. Tá bola podľa oznamu na dverách zatvorená z hygienických dôvodov až do odvolania. Vedľa nej pospával čupiaci, o stenu opretý muž, pravdepodobne pod vplyvom alkoholu. Každý ho oblúkom obchádzal. Cestujúci nemajú inú možnosť, iba stáť vo vestibule, alebo si sadnúť na lavičku na prvom alebo druhom nástupišti. V chladnom počasí, to ale nelákalo. Za WC sa na vrútockej železničnej stanici nemusia hanbiť. Situácia sa v porovnaní s minulosťou podstatne zmenila. ŽSR dali WC zrekonštruovať a prenajali ich súkromnému prevádzkovateľovi. Za ich použitie sa síce platí, ale tieto priestory boli čisté, pisoáre sú vybavené automatickým splachovaním a obkladačky vyzerajú ako nové. Pozreli sme sa aj do jednej z kabínok, aby sme videli, či je čistý splachovací záchod. Bol a bolo aj vidno, že priestory prevádzkovateľ pravidelne čistí a umýva. Na WC nebolo cítiť žiadny pach, ktorý v minulosti odrádzal od návštevy tohto zariadenia cestujúcich už z diaľky.
Horšie to bolo s možnosťami stravovania. Na vrútockej železničnej stanici chýba reštau-rácia. Bufety sú na prvom nástupišti a oproti pokladniam alebo vonku pri vstupe do železničnej budovy. Okrem toho je v železničnej budove aj samoobsluha. Žiaľ, cestujúci si na vrútockej železničnej stanici nekúpi ani teplú polievku a ani akékoľvek teplé hlavné jedlo. V bufete pri vstupe do stanice dostane akurát teplé hamburgery a na prvom nástupišti teplé pečivo (forneti). Vonku sa síce dá sedieť hneď pri bufete, ale v tomto ročnom období každý ide radšej dovnútra, kde sa ale môže najesť iba postojačky vo vestibule. Staničné bufety boli zásobené štandardne a v trafike sa dali kúpiť aj noviny a časopisy. Kupujúcich bolo večer pred Sviatkom všetkých svätých veľa, najmä pred bufetmi, v ktorých predávali teplé pečivo.
Nástupištia a vestibul vrútockej stanice neboli úplne čisté, ale oveľa horšie to bolo v podchode. Tam sú nahromadené odpadky, a to najmä za druhým nástupišťom, kde chýbali aj kryty nad kanálmi na odvod dažďovej vody. Trochu sme sa pospytovali a zistili sme, že železničný podchod od druhého nástupišťa spravuje spoločnosť ŽOS Vrútky. Opýtali sme sa aj na čakáreň. Tá mala byť v týchto dňoch už v prevádzke. Reštaurácia, ktorej priestory ŽSR prenajali súkromnému prevádzkovateľovi, nie je v prevádzke. Údajne kvôli tomu, že treba investovať do modernizácie kuchyne, ktorá nespĺňa požiadavky hygienikov.
Vrútocká železničná stanica sa rekonštruuje už niekoľko rokov. Ale zatiaľ to na nej príliš nevidno. Určite nezodpovedá predstavám významného železničného uzla. Zošedivená staničná fasáda akoby cestujúcim našepkávala, aby sa tu príliš nezdržiavali, ak nemusia.
V Martine nás ovanul zápach
Čo si môže pomyslieť cudzinec, keď vystúpi z vlaku v Martine, niekdajšom (alebo aj terajšom?) kultúrnom centre Slovenska? Asi bude sklamaný. Sivastá, v minulosti možno príťažlivá, budova nemusí hovoriť za všetko. Ale žiaľ, opak je pravdou. Aj pravidelný pasažier vie, že po vstupe do malej miestnosti, kde sa predávajú lístky, sa môže s čerstvým vzduchom rozlúčiť. Namiesto neho vás ovanie pach od niektorého z bezdomovcov, ktorý si tu prišiel posedieť a zabrať na lavičke miesto cestujúcim.
Dve malé, drevené a tvrdé lavičky vo vnútri staničného vestibulu sa rýchlo zaplnia. Tomu, kto príde neskoro a neujde sa mu toto „pohodlie“, musí v čase frekventovaných spojov spolu s ostatnými takmer hlava na hlave prešľapovať niekde v kúte. Len pred pár rokmi maľované steny vám ponúknu širokú škálu pejoratívnych výrazov, nákresov a mobilných čísel, nečistá podlaha je prelepená žuvačkami.
Na martinskej stanici, na ktorej je v čase príchodu a odchodu vlakov pomerne čulo, je sprístupnené iba jedno okienko. Slúži tak na predaj lístkov, miesteniek, ako aj poskytovanie informácií. Nečudo, že pár minút pred odchodom vlaku stoja cestujúci v dlhom rade nervózne a po zakúpení lístka letia za rozbiehajúcim sa vlakom. Úschovňu batožiny by ste v Martine márne hľadali – nefunguje už dlhší čas.
Priamo v čakárni sa nachádza automat na teplé nápoje a o pár metrov ďalej je cukráreň s bufetom. Hladní pasažieri si tu nájdu zákusky a rôzne druhy bagiet, smädní alko i nealko nápoje. Avšak len od 5.30 do 18. hodiny cez pracovné dni a cez víkend od 6. do 17. hodiny. Mimo týchto hodín sú cestujúci na martinskej železničnej stanici odkázaní na vlastné zásoby.
Železnica prevádzkuje aj toalety. Verejnosti sú sprístupnené od rannej do večernej šiestej hodiny. Počas víkendu môžete toalety použiť až od 10. hodiny. Pretože vstup do nich nemajú povolený iba cestujúci s lístkami, železnica vyberá za ich použitie poplatky. Mimo otváracích hodín nájdete kľúč u výpravcu, ktorému zanecháte aj pár drobných. Ako si máte poradiť mimo týchto hodín, keď vás alebo vaše dieťa pritlačí potreba, nevedno. Záchody sme osobne navštívili. Môžeme vás ubezpečiť, že hrôza z vlakov vás tu nečaká. Voňajú novotou i čistotou.
Teplická stanica - chudobný príbuzný
Do kúpeľov už cestuje vlakom iba málo ľudí. Ale v Turčianskych Tepliciach sú aj termálne kúpaliská a onedlho tu vyrastie aquacentrum s celoročnou prevádzkou. Počet cestujúcich do Turčianskych Teplíc, ktorí dajú prednosť vlakom pred autobusmi a osobnými automobilmi, by vďaka tomu nemal klesať. Adekvátny tomu by mal byť vzhľad a štandard služieb miestnej železničnej stanice. Ale nie je. V teplickej stanici je iba jediná miestnosť, kde cestujúci môžu čakať na vlak. Pre miestne potreby malého mestečka to stačí, ale nie pre jedno z centier slovenského kúpeľníctva.
Noviny, časopisy a občerstvenie si cestujúci môžu kúpiť akurát v bunke vedľa železničnej stanice, kde je otvorené iba skoro ráno a potom až popoludní. WC na teplickej železničnej stanici je zamknuté a cestujúcemu ho otvoria až keď predloží cestovný lístok. Priestory mužského aj ženského WC pred niekoľkými rokmi okachličkovali. Mužské WC ale „vyzdobil“ svojimi výtvormi nejaký „sprejer“ a kľúče si údajne už odniesla aj nejaká cestujúca. Čo sa týka čistoty WC, zišlo by sa ju zlepšiť, pretože záchodová misa v ženskom záchode nebola počas našej návštevy dobre umytá. Vraj preto, že upratovačka ešte iba mala prísť. Zo všetkých WC na železničných staniciach v turčianskych mestách vyzerajú teplické najhoršie.
Plocha prvého nástupišťa bola čistá, ale asfalt je už okolo popraskaný a zo škár vyrastá tráva. Za budovou nástupišťa pre cestujúcich do Hornej Štubne, Banskej Bystrice a Zvolena bolo množstvo odpadkov a ľudských výkalov. Tieto priestory už pravdepodobne nikto neupratuje. Podchod popod železnicu na teplickej stanici zapácha močom a na výklenku pod stropom je množstvo odpadkov. Viaceré sklenené tabule na podchode sú porozbíjané a napriek tomu, že ho prednedávnom vymaľovali, spod maľovky presvitajú čmáranice sprejerov. Odkedy teplickú železničnú stanicu v noci na niekoľko hodín zamykajú, aspoň na nej neprespávajú bezdomovci.
Neďaleká diviacka železničná stanica je hádam v Turci najkrajšia. Zrekonštruovali ju približne pred štyrmi rokmi a teplická stanica popri nej vyzerá ako chudobný príbuzný. Diviacka stanica je síce významná ako sídlo traťového obvodu a z hľadiska nakladania a vykladania tovaru, ale cestuje z nej oveľa menej ľudí ako z Turčianskych Teplíc. Kúpeľné mesto si určite zaslúži krajšiu železničnú stanicu. Uznal to aj bývalý minister dopravy, pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič, ktorý Turčianske Teplice navštívil v marci tohto roka. Požiadavku mesta na rekonštrukciu budovy železničnej stanice považoval za oprávnenú a sľúbil, že bude o tom rokovať s generálnym riaditeľom Železníc SR. Odvtedy sa ale zmenil nielen minister, ale aj generálny riaditeľ ŽSR.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na My Turiec

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Takto sa deti rozlúčili so zimou a veria, že prebudili Živu – bohyňu jari a života.

Deti sa rozlúčili so zimou.


Jana Siráňová
Tomáš Pšenka.

Ani druhá hokejová liga nie je lacná záležitosť. Na pokrytie sezóny kluby míňajú šesťmiestne sumy.


Vpravo Anton Ulbricht, konateľ spoločnosti Tanawa, ktorá vyrába tatranskú minerálku.

V ďalšej časti seriálu Príbeh značky sme hovorili s konateľom spoločnosti Tanawa.


Prebudenie jari Vrícko

Aj do malej podhorskej dedinky zavítala jar.


(vm)
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny

Už ste čítali?