Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky
ZAUJALO NÁS

Lievik pred Martinom?

Ján Kŕč
V minulých dňoch sa intenzívnejšie začalo hovoriť na tému diaľničného prepojenia západu s východom Slovenska. Aby sme boli presnejší, hovorilo sa najmä o tom, že za istých okolností by sa mohla rozostavaná diaľnica skončiť v Žiline. Z tejto informácie nebol veľmi potešený veľvyslanec ČR na Slovensku Zdeněk Galuška, ktorý nedávno navštívil Martin. Spomenul, ako je pre priemysel obchod, ale aj turistiku našich západných susedov, veľmi dôležité, aby diaľničná sieť smerom na východ Slovenska pokračovala aj za Žilinou. Potvrdil, že západní susedia sú našimi spojencami a zástancami nemenenia prijatej stratégie budovania diaľnic. V minulom čísle NŽT sme priniesli informáciu, že o programe diaľničnej výstavby začne slovenská vláda rokovať v júni budúceho roku. Podľa informácie od Mariána Jánošíka, poradcu a hovorcu ministra dopravy sa „v súčasnosti definujú východiská pre prípravu nového programu prípravy a výstavby diaľnic a rýchlostných ciest na roky 2007 – 2010 s výhľadom do roku 2014.“ V podstate sme sa z týchto informácii dozvedeli dve správy. Ako to býva - jednu dobrú a druhú zlú. Za dobrú možno považovať to, že sa aj naďalej ráta s prepojením súčasnej diaľničnej siete v pôvodnom koridore, ale tou horšou je, že vlastne ešte dnes nevedno, kedy sa s výstavbou začne. Má to ešte veľa otáznikov Dozvedeli sme sa aj to, že tento úsek trasy by sa mal vybudovať v rámci projektov s privátnym partnerstvom (PPP). V podstate motoristom je jedno, ako sa zabezpečia financie na výstavbu, ich zaujíma to podstatné – či sa cestná sieť na úseku medzi Žilinou a Ivachnovou, za ktorou je už diaľnica vybudovaná zlepší, či bude priepustnejšia, či kvalitnejšia...
Netreba robiť školenia o tom, aká kritická je momentálna situácia na úzkej ceste od Strečna, smerom do Martina, kde sa často tvoria kolóny. Tento úsek je pre vodičov priam morou. Ak ho nezapchá havária, tak občas zasa spôsobujú problémy padajúce skaly, či iné, často aj nepredvídateľné okolnosti. O nič lepšie to nie je ani na úseku z Martina do Turian. Cesta je nielen úzka, ale už s poriadne „vylágrovaným“ asfaltom. Automobily sa vo vyjazdených koľajach pohybujú, ako loďky v búrkach. Veru ani sa nemožno čudovať, že tento úsek cesty je v takom zlom (kritickom) stave, veď denne po ňom prejde okolo 20 tisíc automobilov! Veľkú časť z nich tvoria kamióny (možno niekedy aj preťažené), a tak je táto cesta hlavného ťahu v takom stave, že si vôbec nezaslúži takéto označenie. Nedávno sa síce pri fabrikách postavených v sučianskom priemyselnom parku začala budovať kruhová križovatka. Ťažko ale možno od nej očakávať, že sa jej výstavbou zlepší priepustnosť komunikácie. Vyrieši sa len problém tých, ktorí budú na hlavnú cestu vstupovať smerom od fabrík. Kto očakáva viac, je pravdepodobne iba nenapraviteľným optimistom. Bodaj by sme sa mýlili.
Suma-sumárum z informácii, ktoré sú doteraz k dispozícii, sa ľahko môže stať, že spomínaný turčiansky cestný lievik bude ešte niekoľko rokov robiť vodičom šarapatu. Pravdepodobne sa vodiči v horizonte najbližších rokov nedočkajú na tomto úseku diaľnice. Aspoň podľa toho, ako sú veci rozbehnuté, alebo lepšie povedané zabrzdene, to môže byť reálne tvrdenie. Pritom, je nad slnko jasné, že ak sa bude chcieť udržať tento úsek cesty aspoň v akej takej kvalite a priepustný, všetko to bude opäť len a len o peniazoch. A vrážať veľké peniaze do provizória, to veru nie je žiadna výhra.
Téma diaľnice, hoci si to niekedy ani veľmi neuvedomujeme, je pre Turčanov, najmä ich budúcnosť, veľmi dôležitá. Bez dobrého spojenia, sa nebude rozvíjať región v očakávaných dimenziách. Môže to odradiť investorov, zabrzdiť priemysel a rozvoj cestovného ruchu. Ozaj nemáme dôvod byť nadšení z toho, že by sa začiatok hrdla dopravného lievika mal začať práve pred Martinom. Takú chybu by si „odskákal“ aj vzdialenejší východ republiky, ktorý týchto niekoľko desiatok kilometrov diaľničného prepojenie azda potrebuje ešte viac ako Turiec.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  5. Ruža zmeny
  6. Úpravy automobilov pre ZŤP
  7. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  8. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 387
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 096
  3. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 15 721
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 381
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 656
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 521
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 302
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 056
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 982
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 579
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Hokejisti by mohli dostať peniaze do dvoch týždňov

Spojenie dvoch najvyšších hokejových súťaží zväz nepodporil. Nedovoľujú to normy.

Na ľade naraz trénuje len päť hráčov a brankár.
V nemocnici pribudlo ďalšie odberové miesto, testy už robia dva tímy.

Prezidentka Zuzana Čaputová v Martine, vyjadrila sa aj k celoplošnému testovaniu

So zdravotným personálom nemocnice sa rozprávala o tom, ako zvládajú nápor nových pacientov nakazených ochorením Covid –19, ale aj o tom, či sú personálne i lôžkové kapacity nemocnice dostačujúce.

Prezidentka Zuzana Čaputová dnes v Martine poďakovala všetkým lekárom aj zdravotníckemu personálu.

Biatlonistom sa vrchol letnej sezóny vydaril

Letná biatlonová sezóna vyvrcholila v Revúcej majstrovstvami Slovenska. Darilo sa aj Martinčanom.

Martinčanom sa na slovenskom šampionáte v letnom biatlone darilo.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus si vyžiadal prvú obeť z radov zdravotníkov

Obvodný lekár v Lokci podľahol ochoreniu COVID-19, mal len 48 rokov.

Najviac nakazených pribudlo v Košiciach a v okrese Čadca

Nedeľňajší rekord sa vyšplhal na číslo 860.

Nedeľný rekord. V Trenčianskom kraji pribudlo 104 pozitívne testovaných

Laboratóriá na Slovensku otestovali 5 025 vzoriek, celkový počet pozitívnych bol 860.

KORONAVÍRUS: Žilina hlási menej nakazených, Čadca medzi najhoršími

V nemocniciach je hospitalizovaných 638 pacientov.

Už ste čítali?