pred voľbami veľký záujem stretávať sa s občanmi – voličmi. Aj preto ich zastavujú na ulici, podávajú im ruky, s úsmevom na tvári im zvyknú darovať aj upomienkové predmety. Vyzbroja sa letákmi, plagátmi, bilbordami, chodia na podujatia - aj také, na ktorých predchádzajúce štyri roky absentovali - načasovane prestrihujú pásky na nových a rekonštruovaných objektoch, nechávajú sa fotografovať, prezentujú svoje názory v médiách (aj vydávaných samosprávou, teda z verejných prostriedkov). Jednoducho, predvolebná kampaň je aj šou, ktorá niečo stojí. V kampani sa míňajú peniaze, o ktorých sa nám môže iba snívať. Aj preto sme v tejto súvislosti oslovili martinských kandidátov na primátorov, aby sme sa ich spýtali, koľko mienia do svojej predvolebnej kampane investovať. Zaujímalo nás však aj to, z akých zdrojov ju budú hradiť a čo by malo byť jej hlavnou témou. Oficiálna predvolebná kampaň sa začala minulú stredu, neoficiálna podstatne skôr.
Súčasný primátor Stanislav Bernát mieni do volebnej kampane investovať maximálne 100 tisíc slovenských korún. „Keďže som nezávislý kandidát, budem si ju hradiť výlučne z vlastných zdrojov.“ Stanislav Bernát chce s občanmi počas volebnej kampane hovoriť o viacerých témach. „Som v politike už dlho, a preto nechcem sľubovať niečo, čo viem, že sa nedá splniť. Za najdôležitejšie pre rozvoj mesta pokladám výstavbu Martinských holí a pritiahnutie nových investorov a firiem do nášho priemyselného parku. Rád by som tiež dokončil pešiu zónu, vybudoval domov pre seniorov a nový cintorín, vrátane nového domu smútku.“
Andrej Hrnčiar sa o post primátora uchádza po prvýkrát. „Do predvolebnej kampane hodlám investovať primerane môjmu príjmu. Presnú sumu vám teraz nepoviem, ale zverejním ju po jej skončení. Veľký dôraz kladiem na svoju nezávislosť v politickej oblasti a chcem si ju zachovať aj v oblasti ekonomickej. Aby som zamedzil prípadným budúcim snahám o ovplyvňovanie mojich rozhodnutí, neprijal som žiadnu ponúkanú podporu a svoju kampaň si financujem výlučne zo svojich zdrojov,“ povedal nám. Andrej Hrnčiar občanov mesta oslovuje viacerými témami. „Chcem riešiť problémy bežného občana a zároveň ponúknuť víziu mesta do budúcnosti.“
Do boja o voličské hlasy zasiahne aj Stanislav Janiš, nominovaný SDKÚ-DS, ktorého „plagátová“ kampaň je doposiaľ asi najviditeľnejšia. „Všetkých 21 kandidátov SDKÚ-DS na poslancov, vrátane kandidáta na primátora, sa na kampaň zložilo. Predpokladaný náklad kampane je 150 tisíc korún.“ Podľa slov Stanislava Janiša SDKÚ-DS vedie korektnú a konkrétnu kampaň, akú si Martin ako centrum národnej kultúry Slovákov zaslúži. „V našich desiatich prioritách sú zastúpené oblasti, kde máme pripravené riešenia. Naším programom sa inšpirovali aj iní kandidáti, čo nás utvrdzuje v tom, že nami ponúkané riešenia sú pre Martin dobré,“ konštatuje Stanislav Janiš.
Peter Kašuba na post primátora kandiduje ako nezávislý. „Suma, ktorú som vyčlenil na kampaň nie je konečná, ale určite nebude mať päť núl. Kampaň si financujem z môjho platu, ale aj s pomocou mojich priateľov a sympatizantov.“ „Podľa mňa témou každej volebnej kampane je osloviť čo najviac voličov a vyhrať voľby,“ povedal nám.
Kandidát na primátora Martina za KDH Viliam Majda plánuje do volebnej kampane investovať 140–145 tisíc korún. „Do kampane vkladám predovšetkým moje vlastné zdroje, pričom som si pomohol aj s úverom z banky, v ktorej som si požičal 20 tisíc korún. Pomáha mi však aj moja rodina a priatelia,“ prezradil nám. „Martin je komplexné mesto, a teda má aj viac problémov. Tým najväčším je však to, že ľudia na sídliskách okolo centra majú pocit, že sú zanedbávaní vo veciach údržby, čistoty, mobiliáru, zimnej údržby a spolupráce s políciou.“
Bývalý predseda Najvyššieho kontrolného úradu Jozef Stahl, kandidát na primátora za Smer –SD, SNS, HZDS, KSS a HZD, mieni do boja o primátorskú stoličku investovať z vlastných úspor 50 000 korún. „Ďalšie prostriedky sú vecou strany, za ktoré kandidujem.“ Jozef Stahl si myslí, že hlavnou témou volebnej kampane by mala byť diskusia o tom, ako pokračovať v dobrých veciach, resp. ako odstrániť nedostatky. „Témy kampane majú vychádzať z potrieb občanov mesta, nie z falošných a zavádzajúcich sľubov.“
Nezávislý kandidát na post primátora Vladimír Zajac nám povedal, že nie je možné v súčasnosti presne určiť, koľko finančných prostriedkov bude investovať do volebnej kampane. „Veď tá sa začala len 15. novembra, čiže minulú stredu. Každopádne ju budem financovať výlučne z vlastných zdrojov.“ A čo by malo byť podľa Vladimíra Zajaca hlavnou jej témou? „Okrem predstavenia programov jednotlivých kandidátov, by sme mali diskutovať o dynamickejšom rozvoji mesta a bezpečnosti jeho obyvateľov.“
Roman Kopka