Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky
NEUVERITEĽNÉ

Mosty môžu padať i ďalej

Po nedávnom páde mosta pre chodcov cez rieku Turiec v Priekope a následnej správe o tom, čo ho spôsobilo (NŽT č. 45 zo 14. novembra 2006), sme zisťovali, ako sa kontrolujú lavičky cez rieky a železničné a cestné mosty aj na iných miestach v Turci.

Martin, Turčianske Kľačany, Turany, Nolčovo – Po tom, čo most spadol, si mnohí ľudia uvedomili, že prechádzka po lavičke nad riekou nemusí byť vždy len praktickým či romantickým zážitkom, ale môže byť aj životu nebezpečná. Predpokladali sme preto, že kontrola železničných a cestných mostov bude aj po priekopskej skúsenosti dôslednejšia. Ako sa ukazuje, mýlili sme sa.
O správu železničných mostov v Turci sa stará Oblastné riaditeľstvo Trnava, prostredníctvom správcu mostov v Žiline. Ich konkrétnu údržbu zabezpečuje Mostný obvod Košice cez stredisko miestnej údržby. Kontrolu mostov robí v rámci stáleho dohľadu kontrolór trate a bežné prehliadky správca železničnej infraštruktúry, ktorý hodnotí celkový stav objektov.
Cestné mosty čoraz viac chátrali
„Bežné prehliadky robí správca mostov mininálne raz ročne, podrobné prehliadky, ako sú revízie, zabezpečuje Technická ústredňa infraštruktúry v Prešove minimálne raz za 3 roky prostredníctvom svojich technikov s predpísanou odbornou skúškou. Nepravidelné kontrolné prehliadky mostov nasledujú v prípade zistenia akejkoľvek anomálie pri bežnej prehliadke alebo podrobnej prehliadke a nepredpokladané prehliadky sa robia zväčša pred opravnými prácami, ale aj pri neobvyklom správaní sa koľajových vozidiel, nehode alebo pri živelných pohromách. Kontrolné zaťažovacie skúšky sa robia po kontrolnej alebo nepredpokladanej prehliadke a slúžia na overenie prevádzkovej spôsobilosti. Mosty sa kontrolujú na základe osobitného predpisu. Statické posudky sa robia priebežne počas životnosti objektu, čo závisí od jednotlivých prípadov. Vypracúvajú ich odborníci,“ informovala nás hovorkyňa ŽSR Dana Filová.
Toľko železničné mosty. A čo cestné? Správa ciest v Martine sa pri kontrole cestných mostov riadi materiálom Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR. Kontroly cestných mostov sa robia raz až dva razy ročne. Ich technický stav rozdeľujú na sedem stupňov, pričom pri piatom (zlý), šiestom (veľmi zlý) a siedmom (havarijný) stupni sa robia kontroly dva razy ročne. Podľa informácií Správy a údržby ciest v Martine nie je v havarijnom stave žiadny cestný most, ale vo veľmi zlom technickom stave je niekoľko mostov, napríklad z Koštian nad Turcom do Turčianskeho Petra a z Vrútok do Lipovca. Podľa Júliusa Bačkora, riaditeľa Správy a údržby ciest v Martine, budú most z Koštian do Lipovca opravovať ako prvý. Mosty preraďuje z jednej skupiny do druhej špecializovaná skupina, tzv. mostná čata. Na základe jej odporučenia sa robí diagnostika mosta.
Pred niekoľkými mesiacmi sme písali o mostoch v Krpeľanoch, pričom problémom bolo ich vlastníctvo. Starosta Krpelian Pavol Olšovský nám ešte v auguste tohto roka povedal, že tieto mosty bolo treba staticky posúdiť už pred štyrmi rokmi. Takéto posúdenie treba robiť každých desať rokov, ale naposledy ho urobili v roku 1992. Cez obidva mosty prechádzajú aj vozidlá, ktoré prepravujú 30 až 40 ton dreva. Pavol Olšovský mal obavy, že sa tu môže stať nešťastie, preto inicioval riešenie problému. V súčasnosti už má Správa a údržba ciest v Martine vypracovanú diagnostiku týchto mostov, ktorá nedopadla zle. Mimochodom, mali by sa stať majetkom Žilinského samosprávneho kraja, ktorého príspevkovou organizáciou je aj Správa a údržba ciest v Martine. Podľa Júliusa Bačkora sa technický stav cestných mostov v Turci dlhší čas zhoršoval a v najbližších rokoch sa Správa údržby ciest v Martine chystá investovať do ich opravy. Najmä staršie mosty majú nefunkčnú izoláciu, preto sa ich technický stav zhoršuje rýchlejšie.
Bez peňazí nie sú ani revízne kontroly
Oveľa horšie ako s cestnými a železničnými mostami je to v Turci s kontrolou lavičiek pre chodcov. Vybrali sme si niekoľko najdlhších lavičiek pre chodcov a cyklistov cez Váh a cez Turiec a pozreli sme sa na ne bližšie. Napríklad lavička cez Váh z Vrútok do Turčianskych Kľačian, ako nám povedala starostka Božena Jurečková, nie je majetkom obce. Ľudia ju však hojne využívajú. Starostka nám ale doplnila, že je nemysliteľné, aby obec zabezpečovala údržbu a revízne kontroly technického stavu tejto lavičky zo svojho rozpočtu, keď od štátu dostáva peniaze iba na údržbu majetku v intraviláne obce. Lavička je v extraviláne obce. Podobne ako s lavičkou je to, podľa Boženy Jurečkovej, aj s mostom ponad kanál. Podľa informácií Povodia Váhu Ružomberok táto inštitúcia spravuje a kontroluje iba obslužné lavičky, ktoré využívajú jeho pracovníci. Ľubomír Kusý z Povodia Váhu Ružomberok nám povedal, že problémy sú s vlastníctvom viacerých lavičiek cez Váh. „Povodie Váhu spravuje iba štátne pozemky pod lavičkami nad vodnými tokmi, nie lavičky, ktoré sme nikdy do správy neprevzali,“ dodal Ľubomír Kusý. Kto tieto lavičky kontroluje, nevieme. Ako sa ukazuje, väčšinou nikto.
V Turanoch sme hovorili o miestnych lavičkách a cestných mostoch so zástupcom starostu Jozefom Liskajom. Povedal nám, že obecný úrad sa stará o údržbu svojej lavičky cez Váh pri bývalej Drevine a záhradkárom prispieva na údržbu mostíka pre chodcov do záhradkárskej osady. Obec zabezpečuje aj údržbu mostov, ponad ktoré vedú miestne komunikácie. Jozef Liskaj nám ale povedal, že nevie o tom, žeby sa v tomto volebnom období robili revízne kontroly technického stavu týchto mostov a lavičiek.
Podobne ako v Turčianskych Kľačanoch je to aj s lavičkou ponad Váh medzi Nolčovom a Krpeľanmi. Podľa starostu Nolčova Jána Zachara lavička nie je obecným majetkom, ale slúži občanom, preto sa obec stará aspoň o jej údržbu. Revízne kontroly technického stavu tejto lavičky však nikto nerobí. A bolo by treba. Aj starosta nám povedal, že asfalt na nej sa postupne prepadáva. V akom stave je konštrukcia pod asfaltom, to sa dá iba tušiť.
Hoci by sa to verejnosti pravdepodobne nepáčilo, lavičky a mosty, ktoré nemajú správcu zabezpečujúceho ich údržbu a kontrolu technického stavu podľa podobných predpisov, aké sú zaužívané u ŽSR a správ štátnych ciest, by mali byť radšej zatvorené. V minulosti boli tieto lavičky a mosty štátne, aj v súčasnosti by malo byť jednoznačne jasné, či prechádzajú do majetku miest a obcí, alebo ich pridelia do správy povodia. Nie je to zbytočná pripomienka. Veď napríklad aj lavička, ktorá sa zrútila v Priekope, sa podľa hovorkyne mesta Martin Kataríny Mažáriovej kontrolovala naposledy vlani v novembri. A predsa spadla...
Mosty pre chodcov ponad vodné toky sú časovanou bombou. To, čo sa stalo v martinskej Priekope, sa môže kedykoľvek stať aj niekde inde. A nemusí to byť vždy bez ujmy na zdraví či životoch ľudí. Veď pád lávky v Priekope nastal náhle a môže to tak byť najmä pri konštrukciách, ktoré tvoria uzavreté oceľové profily narušené vnútornou vlhkosťou. V takýchto prípadoch môžu profily mostnej konštrukcie vyzerať z vonkajšej strany nepoškodené, ale zvnútra sú prehrdzavené. Ich nosnosť sa znižuje postupne a keď klesne pod kritickú hranicu, most sa bez varovania môže zrútiť. Mosty a lavičky cez rieky boli kedysi štátne, ale obce a mestá ich nechcú v mnohých prípadoch prebrať do svojho majetku, lebo od štátu nedostávajú na ich údržbu a statické posudzovanie žiadne peniaze. Tie nedostáva na spomínaný cieľ ani Povodie Váhu Ružomberok, preto problém nie je v neochote prevziať majetok, ale v nedostatku peňazí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 076
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 147
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 215
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 331
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 322
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 125
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 928
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 976
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 821
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 763
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V sobotu zachytili 1600 pozitívnych prípadov (minúta po minúte)

Na Orave bol o celoplošné testovanie na Covid-19 opäť záujem.

Nemocnica v Nitre má 104 infikovaných zamestnancov

Reprofilizovaných je už 92 lôžok. Na Zobor zatiaľ preložili trinásť ľudí, ktorí potrebujú doliečenie.

Nitrania dnes išli na veľké nákupy aj na cintoríny

Načo budú otvorené obchody, keď môžeme ísť len do potravín a lekární? pýtajú sa ľudia aj Zväz obchodu.

V breznianskej nemocnici zomrel pacient, nepomohla ani liečba remdesivirom

Za dva týždne evidovala nemocnica desať vyliečených pacientov.

Už ste čítali?