Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
NEUVERITEĽNÉ

Mosty môžu padať i ďalej

Po nedávnom páde mosta pre chodcov cez rieku Turiec v Priekope a následnej správe o tom, čo ho spôsobilo (NŽT č. 45 zo 14. novembra 2006), sme zisťovali, ako sa kontrolujú lavičky cez rieky a železničné a cestné mosty aj na iných miestach v Turci.

Martin, Turčianske Kľačany, Turany, Nolčovo – Po tom, čo most spadol, si mnohí ľudia uvedomili, že prechádzka po lavičke nad riekou nemusí byť vždy len praktickým či romantickým zážitkom, ale môže byť aj životu nebezpečná. Predpokladali sme preto, že kontrola železničných a cestných mostov bude aj po priekopskej skúsenosti dôslednejšia. Ako sa ukazuje, mýlili sme sa.
O správu železničných mostov v Turci sa stará Oblastné riaditeľstvo Trnava, prostredníctvom správcu mostov v Žiline. Ich konkrétnu údržbu zabezpečuje Mostný obvod Košice cez stredisko miestnej údržby. Kontrolu mostov robí v rámci stáleho dohľadu kontrolór trate a bežné prehliadky správca železničnej infraštruktúry, ktorý hodnotí celkový stav objektov.
Cestné mosty čoraz viac chátrali
„Bežné prehliadky robí správca mostov mininálne raz ročne, podrobné prehliadky, ako sú revízie, zabezpečuje Technická ústredňa infraštruktúry v Prešove minimálne raz za 3 roky prostredníctvom svojich technikov s predpísanou odbornou skúškou. Nepravidelné kontrolné prehliadky mostov nasledujú v prípade zistenia akejkoľvek anomálie pri bežnej prehliadke alebo podrobnej prehliadke a nepredpokladané prehliadky sa robia zväčša pred opravnými prácami, ale aj pri neobvyklom správaní sa koľajových vozidiel, nehode alebo pri živelných pohromách. Kontrolné zaťažovacie skúšky sa robia po kontrolnej alebo nepredpokladanej prehliadke a slúžia na overenie prevádzkovej spôsobilosti. Mosty sa kontrolujú na základe osobitného predpisu. Statické posudky sa robia priebežne počas životnosti objektu, čo závisí od jednotlivých prípadov. Vypracúvajú ich odborníci,“ informovala nás hovorkyňa ŽSR Dana Filová.
Toľko železničné mosty. A čo cestné? Správa ciest v Martine sa pri kontrole cestných mostov riadi materiálom Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií SR. Kontroly cestných mostov sa robia raz až dva razy ročne. Ich technický stav rozdeľujú na sedem stupňov, pričom pri piatom (zlý), šiestom (veľmi zlý) a siedmom (havarijný) stupni sa robia kontroly dva razy ročne. Podľa informácií Správy a údržby ciest v Martine nie je v havarijnom stave žiadny cestný most, ale vo veľmi zlom technickom stave je niekoľko mostov, napríklad z Koštian nad Turcom do Turčianskeho Petra a z Vrútok do Lipovca. Podľa Júliusa Bačkora, riaditeľa Správy a údržby ciest v Martine, budú most z Koštian do Lipovca opravovať ako prvý. Mosty preraďuje z jednej skupiny do druhej špecializovaná skupina, tzv. mostná čata. Na základe jej odporučenia sa robí diagnostika mosta.
Pred niekoľkými mesiacmi sme písali o mostoch v Krpeľanoch, pričom problémom bolo ich vlastníctvo. Starosta Krpelian Pavol Olšovský nám ešte v auguste tohto roka povedal, že tieto mosty bolo treba staticky posúdiť už pred štyrmi rokmi. Takéto posúdenie treba robiť každých desať rokov, ale naposledy ho urobili v roku 1992. Cez obidva mosty prechádzajú aj vozidlá, ktoré prepravujú 30 až 40 ton dreva. Pavol Olšovský mal obavy, že sa tu môže stať nešťastie, preto inicioval riešenie problému. V súčasnosti už má Správa a údržba ciest v Martine vypracovanú diagnostiku týchto mostov, ktorá nedopadla zle. Mimochodom, mali by sa stať majetkom Žilinského samosprávneho kraja, ktorého príspevkovou organizáciou je aj Správa a údržba ciest v Martine. Podľa Júliusa Bačkora sa technický stav cestných mostov v Turci dlhší čas zhoršoval a v najbližších rokoch sa Správa údržby ciest v Martine chystá investovať do ich opravy. Najmä staršie mosty majú nefunkčnú izoláciu, preto sa ich technický stav zhoršuje rýchlejšie.
Bez peňazí nie sú ani revízne kontroly
Oveľa horšie ako s cestnými a železničnými mostami je to v Turci s kontrolou lavičiek pre chodcov. Vybrali sme si niekoľko najdlhších lavičiek pre chodcov a cyklistov cez Váh a cez Turiec a pozreli sme sa na ne bližšie. Napríklad lavička cez Váh z Vrútok do Turčianskych Kľačian, ako nám povedala starostka Božena Jurečková, nie je majetkom obce. Ľudia ju však hojne využívajú. Starostka nám ale doplnila, že je nemysliteľné, aby obec zabezpečovala údržbu a revízne kontroly technického stavu tejto lavičky zo svojho rozpočtu, keď od štátu dostáva peniaze iba na údržbu majetku v intraviláne obce. Lavička je v extraviláne obce. Podobne ako s lavičkou je to, podľa Boženy Jurečkovej, aj s mostom ponad kanál. Podľa informácií Povodia Váhu Ružomberok táto inštitúcia spravuje a kontroluje iba obslužné lavičky, ktoré využívajú jeho pracovníci. Ľubomír Kusý z Povodia Váhu Ružomberok nám povedal, že problémy sú s vlastníctvom viacerých lavičiek cez Váh. „Povodie Váhu spravuje iba štátne pozemky pod lavičkami nad vodnými tokmi, nie lavičky, ktoré sme nikdy do správy neprevzali,“ dodal Ľubomír Kusý. Kto tieto lavičky kontroluje, nevieme. Ako sa ukazuje, väčšinou nikto.
V Turanoch sme hovorili o miestnych lavičkách a cestných mostoch so zástupcom starostu Jozefom Liskajom. Povedal nám, že obecný úrad sa stará o údržbu svojej lavičky cez Váh pri bývalej Drevine a záhradkárom prispieva na údržbu mostíka pre chodcov do záhradkárskej osady. Obec zabezpečuje aj údržbu mostov, ponad ktoré vedú miestne komunikácie. Jozef Liskaj nám ale povedal, že nevie o tom, žeby sa v tomto volebnom období robili revízne kontroly technického stavu týchto mostov a lavičiek.
Podobne ako v Turčianskych Kľačanoch je to aj s lavičkou ponad Váh medzi Nolčovom a Krpeľanmi. Podľa starostu Nolčova Jána Zachara lavička nie je obecným majetkom, ale slúži občanom, preto sa obec stará aspoň o jej údržbu. Revízne kontroly technického stavu tejto lavičky však nikto nerobí. A bolo by treba. Aj starosta nám povedal, že asfalt na nej sa postupne prepadáva. V akom stave je konštrukcia pod asfaltom, to sa dá iba tušiť.
Hoci by sa to verejnosti pravdepodobne nepáčilo, lavičky a mosty, ktoré nemajú správcu zabezpečujúceho ich údržbu a kontrolu technického stavu podľa podobných predpisov, aké sú zaužívané u ŽSR a správ štátnych ciest, by mali byť radšej zatvorené. V minulosti boli tieto lavičky a mosty štátne, aj v súčasnosti by malo byť jednoznačne jasné, či prechádzajú do majetku miest a obcí, alebo ich pridelia do správy povodia. Nie je to zbytočná pripomienka. Veď napríklad aj lavička, ktorá sa zrútila v Priekope, sa podľa hovorkyne mesta Martin Kataríny Mažáriovej kontrolovala naposledy vlani v novembri. A predsa spadla...
Mosty pre chodcov ponad vodné toky sú časovanou bombou. To, čo sa stalo v martinskej Priekope, sa môže kedykoľvek stať aj niekde inde. A nemusí to byť vždy bez ujmy na zdraví či životoch ľudí. Veď pád lávky v Priekope nastal náhle a môže to tak byť najmä pri konštrukciách, ktoré tvoria uzavreté oceľové profily narušené vnútornou vlhkosťou. V takýchto prípadoch môžu profily mostnej konštrukcie vyzerať z vonkajšej strany nepoškodené, ale zvnútra sú prehrdzavené. Ich nosnosť sa znižuje postupne a keď klesne pod kritickú hranicu, most sa bez varovania môže zrútiť. Mosty a lavičky cez rieky boli kedysi štátne, ale obce a mestá ich nechcú v mnohých prípadoch prebrať do svojho majetku, lebo od štátu nedostávajú na ich údržbu a statické posudzovanie žiadne peniaze. Tie nedostáva na spomínaný cieľ ani Povodie Váhu Ružomberok, preto problém nie je v neochote prevziať majetok, ale v nedostatku peňazí.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 102
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 040
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 432
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 649
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 291
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 794
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 373
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Miroslav Chudý.

Novým hlavným trénerom Martina sa stal Miroslav Chudý. Asistentmi budú Ladislav Spišiak a Marek Žila.

3 h
V Turčianskych Tepliciach otvorila samospráva odberové miesto už vo štvrtok.

Odberové miesta na skríningové testovanie občanov na ochorenie covid-19 otvorili vo štvrtok v Turci samosprávy Turčianskych Teplíc a Turčeka, v Kláštore sa testuje od stredy.

8 h
Aj napriek dištančnému vzdelávaniu má väčšina žiakov známok dostatok, polročné výkazy dostanú včas.

Väčšina žiakov ukončí prvý školský polrok včas. Niektorým študentom budú individuálne predlžovať polročnú klasifikáciu do konca marca.

11 h
Skalici sme podľahli na domácom ľade.

„Štyri góly nám na víťazstvo musia stačiť. Treba byť dôslednejší vzadu, to je najväčší problém,“ zdôraznil po prehre so Skalicou martinský kapitán Michal Murček.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

9 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?