Martin Kľoc si kladie otázku: „Ako je možné, že také veľké centrum, ako je Tulip, nemonitorujú?“ Monitorujú, ale na zlodejov ani tu nestačia...
Na celkom bežný nákup sa v sobotu 12. novembra v obedňajších hodinách vybral do novootvoreného OC Tulip aj 18-ročný Martin Kľoc s mamou. Vlastne, nebol to celkom bežný nákup, ale meninový. Peňaženka bola trochu ťažšia a jej majiteľka o to ostražitejšia. Na svoju kabelku dávala pozor tak ako vždy. Keďže mladý oslávenec potreboval zimnú výbavu, obehli viaceré obchody. Po nákupe zimných topánok vošli do športového obchodu, v ktorom sa mu zapáčili lyžiarske nohavice. Kým si ich skúšal v kabínke, mama ho čakala pred ňou. Kabelku položila na zem a len na chvíľku od nej odbehla. Pár sekúnd stačilo na to, aby sa kabelka stratila. V obchode bolo priveľa ľudí, no nikoho už so svojou taškou nevidela.
„Museli nás sledovať, lebo mama nechala kabelku pred skúšobnou kabínkou bez dohľadu iba chvíľku. Zrejme čakali na vhodnú príležitosť,“ myslí si Martin Kľoc. S kabelkou zmizla peňaženka s hotovosťou
3 500 korún, bankovou kartou, mobilom, dokladmi, kľúčmi od bytu, papiermi od lekára, čerstvo nabitou kartou na autobus a s kozmetikou. „Ihneď sme zalarmovali predavača, ktorý zavolal esbeeskára a následne políciu. Policajti nám povedali, že len chvíľu pred nami vykradli neďaleký obchod s detským oblečením. Priamo z pokladne si zlodeji odniesli 13 tisíc korún. Po krádeži som vybehol rýchlo na chodbu a hľadal, či niekoho neuvidím. Nevedeli sme, čo robiť. Utekal som rýchlo domov, aby zlodej nepoužil kľúče, ktoré boli v taške. Poslednú nádej som videl v kamerovom systéme, možno zlodeja zachytil. Lenže tie v obchode neboli, čo ma zarazilo. Ako je možné, že také veľké centrum nie je monitorované kamerami?“ kládol si otázku Martin Kľoc.
Ako sme sa dozvedeli od vedúceho druhej zmeny v tomto obchode, v ktorom došlo ku krádeži, bezpečnostné kamery im zatiaľ nefungujú. Momentálne ich v Košiciach skúšajú. „O zákazníka sa staráme zatiaľ výlučne my a to tak, že po tom, ako si zákazník vyberie tovar na odskúšanie, predavač mu ho dá a čaká pri skúšobnej kabínke. Zákazník by si mal svoje osobné veci brať so sebou do kabínky, odkiaľ sa nemajú ako stratiť,“ odporučil.
OC Tulip monitoruje bezpečnosť zákazníkov, ako nám povedala jeho manažérka Katarína Duchovná v rámci spoločných priestorov – toa-lety, chodby, móla. Tie sú napojené na kamerový systém a sledované členmi SBS služby. Čo sa týka jednotlivých nájomníkov, nevyplýva im povinnosť zabezpečiť svoju predajňu kamerovým systémom alebo esbeeskárom, ale situácia ich čoraz častejšie k tomu núti. „V súčasnosti tak urobilo asi 75 percent nájomníkov, ktorí si nainštalovali kamerový systém alebo využili strážnu službu. Niektorí zvolili obe možnosti,“ povedala a dodala: „ Za to, čo sa udeje v predajni, obchodné centrum nezodpovedá. My majiteľom iba prenajímame priestory, takže zodpovednosť prechádza v plnej miere na nich. Okradnutý zákazník sa musí obrátiť na príslušnú predajňu, v ktorej ku krádeži došlo.“
Zo záznamu obchodného centra vidno, kto vyšiel alebo vošiel do predajne. Nie však to, čo sa udialo v jej interiéri. Predajňa, odkiaľ zmizlo 13 tisíc korún, kameru mala a detailne bolo vidno, ako ku krádeži došlo. Príležitosť zlodejom sa naskytla po tom, ako predavačka nechala v pokladni kľúč a venovala sa zákazníkovi. Záznam z kamerového systému je síce usvedčujúcim dôkazom, no hľadať tvár, ktorá si odniesla niečo z vášho vrecka alebo tašky, môže byť márne. Zlodej sa na miesto činu vracať môže, ale aj nemusí... Katarína Duchovná preto odporúča najmä teraz v čase vianočných nákupov dávať si na veci väčší pozor, nenechávať ich bez dozoru alebo ich odkladať na mieste na to určenom. „Ak predajňa poskytuje šatne alebo skrinky na odkladanie a zákazníkovi z nej zmiznú osobné veci, treba predložiť doklad o zaplatení za túto službu a spíše sa s policajtmi záznam. Predajňa by mala mať uzavretú poistku voči tretím osobám, z ktorých sú krádeže hradené.“
Hoci Kľocovci zlodeja nenašli a po prezretí źáznamu kamery z móla sa im to zrejme ani nepodarí, majú aspoň ukradnutú kabelku s preriedeným obsahom. Po niekoľkých dňoch prišiel Martinovej mame list od istého pána zo Záturčia, v ktorom jej oznamuje, že ju našiel na sídlisku a odovzdal polícii. Jediný kontakt na ňu našiel na ústrižku od šeku, lebo občiansky preukaz si zlodeji nechali, rovnako ako peniaze, bankové karty a mobil. Ostatné veci ich nezaujímali. Podľa Martinovej mamy kabelku museli vziať ženy, pretože jej zmizla aj kozmetická taštička s drahou kozmetikou.Miroslava Dírerová