Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

V Martine sa časom bude jazdiť štyridsiatkou, no aj tak rýchlejšie ako dnes

V dňoch 17. až 19. januára 2007 sa v Trnave konal seminár týkajúci sa projektu Snowball, do ktorého bolo vybraté koncom roku 2005 aj mesto Martin. Projekt je určený odborníkom na mestské plánovanie a projektovanie a začal sa vo februári 2006 v holandskom

meste Hilversum, ktoré je tiež jeho účastníkom. Mesto Martin v Trnave zastupovala Viera Šottníková, riaditeľka Útvaru hlavného architekta, a jej kolegyne Zuzana Kubíčková a Mária Vančová.
Hoci sme už o projekte informovali viackrát, v krátkosti zhrňme jeho prínos pre Martin. Celkovo mestá po ukončení projektu očakávajú, že im „prinesie“ detailný riadiaci plán v oblasti riešenia a organizovania dopravy. Mestá pri jeho vypracovaní používajú rôzne metódy, dôležité sú pre ne aj vzájomné výmeny skúseností a presné zadefinovanie nástrojov, ktoré podporujú mestskú premávku a vytváranie mestských zón. Častokrát znamená riadiaci plán aj čiastočné zmeny v doprave – zmenu trás, liniek, zmeny v dopravnom značení či v počte jazdných pruhov, uprednostňovanie požiadaviek chodcov a cyklistov pred vodičmi atď. Veď zmena musí byť efektívna a priniesť úspory aj v spotrebe energie, v znížení koncentrácie splodín výfukových plynov, hluku a v znížení počtu dopravných nehôd.
Všetky tieto zmeny sa v Martine majú týkať vnútorného dopravného mestského okruhu – konkrétne ulíc Jilemnického od úrovne Billy, cez Ambra Pietra až po Kollárovu, konkrétne po budovu bývalých mliekární. Pri akceptovaní intenzity cestnej premávky autori projektu chcú využiť tzv. koncepciu: „Jazdi pomalšie, pôjdeš rýchlejšie“ (Drive Slow Go Fast - DSGF). Zameriava sa na výskum dopravných nehôd, správanie vodičov a projektové riešenie ciest. V martinskom prípade podstata zmien spočíva najmä v zmene spôsobu riadenia križovatiek na Jilemnického ulici – t. j. vo vybudovaní piatich križovatiek, ktoré by spomalili dopravu a eliminovali tak nehody spôsobené neprimeranou rýchlosťou. Tým by sa znížila priemerná rýchlosť v meste na 40 km/h. Okrem zvýšenia bezpečnosti a zníženia hluku je prínosom riešenia aj zníženie emisií CO2 a kysličníkov síry a dusíka. Pre celkový efekt je však potrebné aj zlepšiť úroveň dopravy revitalizáciou priestoru – napríklad znížením počtu jazdných pruhov, vložením širokého deliaceho stredového pásu a pod. Tým by sa napríklad odbúral systém jazdy „plyn-brzda-plyn“, čím by bolo jazdenie menej stresové aj plynulejšie. V Holandsku sa úvahy o tom, či by nižšia rýchlosť nemohla prispieť na odstránenie nárokov na dopravný priestor, ktoré autá zaberajú, objavili v roku 1995 a do roku 2003 si takto vyriešilo cestnú dopravu 16 miest.
Projekt Snowball je naplánovaný na tri roky a rozpočet je pre každé mesto iný - pre Martin je to viac ako 77 tisíc eur. Okrem neho sú účastníkmi projektu aj mestá Štokholm, Verona, San Sebastian, San Fernando a Ludwiksburg. Slovensko zastupujú mestá Martin, Zvolen a Trnava, pričom táto bola už účastníkom projektu Ecocity, na ktorý u nich logicky Snowball nadväzuje. Seminár v Trnave vyplynul zo záverov medzinárodného workshopu v španielskom San Sebastiane, kde účastníci projektu získali simulačný program Pomalé jazdenie je rýchlejšie. Vytvoril ho tím holandských výskumných pracovníkov pre dopravu a infraštruktúru (CROW) a program pomáha riešiť konkrétne dopravné situácie v určitej lokalite. Zároveň dokáže odhadnúť, ako sa v nej dá koncepcia DSGF využiť.
Pre prácu s týmto programom sú však dôležité údaje, ktoré vyplývajú z prieskumu smerovania dopravy ako aj z jej intenzity, na tej ktorej križovatke. Na 15 križovatkách okruhu prebiehal výskum v septembri minulého roka a v novembri ho vyhodnotila STU Bratislava. Z týchto údajov sa napríklad dozvedáme, že cez križovatku pri Martimexe (Jilemnického - M.R.Štefánika - Červenej armády – Tehelná) prejde v rannej špičke 2651 vozidiel, v popoludňajšej špičke 3256 vozidiel a za 24 hodín je to až neuveriteľných 125 267 vozidiel. Z ďalších údajov podporme nevyhnutnosť rýchleho riešenia vnútorného mestského okruhu aj ďalšími údajmi: križovatkou Jilemnického-Kozmonautov-Severná prejde denne vyše 70 tisíc vozidiel, križovatkou pri poliklinike (A. Pietra – Škultétyho – Mudroňova) takmer 53 tisíc vozidiel. Do konca minulého roka sa konali 4 medzinárodné workshopy (Hilversum, Štokholm, Trnava, San Sebastian). Tento rok je na rade aj Martin. Každé mesto si určí a pripraví workshop s „vlastnou“ témou, čiže témou, ktorá je preň najdôležitejšia a najviac súvisí s jeho očakávaniami od projektu Snowball. Keďže Martin chce pomocou projektu vyriešiť dopravu v určitých uliciach, nosnou témou martinského workshopu, bude doprava. Dovtedy však bude musieť radnica prediskutovať tento projekt so všetkými stranami a orgánmi, ktorých sa doprava v meste dotýka. S problematikou musia byť detailne oboznámení aj poslanci mestského zastupiteľstva a občania. Preto počas tohto roka nebudú chýbať na túto ani verejné diskusie a stretnutia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Hygge ako životný štýl
  2. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  5. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  6. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  7. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  8. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  9. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  10. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 537
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 973
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 381
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 238
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 742
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 607
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 299
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 831
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 526
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 755
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Skalici sme podľahli na domácom ľade.

„Štyri góly nám na víťazstvo musia stačiť. Treba byť dôslednejší vzadu, to je najväčší problém,“ zdôraznil po prehre so Skalicou martinský kapitán Michal Murček.

5 h
Hlavná odborníčka ministerstva zdravotníctva SR pre epidemiológiu Henrieta Hudečková.

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

6 h
Ilustračná fotografia.

V meste vytvorili odberové miesta v ZŠ na Ul. Komenského.

9 h
Odberové miesta budú vytvorené aj v Gymnáziu Jozefa Lettricha.

Mesto Martin pre účely skríningového testovania na COVID-19 bude využívať aplikáciu Bookio, prostredníctvom ktorej sa rýchlo a ľahko prihlásite na miesto a čas, ktorý vám vyhovuje.

20. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

20. jan

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

19. jan

Prírodná pamiatka očarí v každom ročnom období.

23 h

Zoznam miest pribežne dopĺňame.

20. jan

Už ste čítali?