Streda, 28. október, 2020 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

V Martine sa časom bude jazdiť štyridsiatkou, no aj tak rýchlejšie ako dnes

V dňoch 17. až 19. januára 2007 sa v Trnave konal seminár týkajúci sa projektu Snowball, do ktorého bolo vybraté koncom roku 2005 aj mesto Martin. Projekt je určený odborníkom na mestské plánovanie a projektovanie a začal sa vo februári 2006 v holandskom

meste Hilversum, ktoré je tiež jeho účastníkom. Mesto Martin v Trnave zastupovala Viera Šottníková, riaditeľka Útvaru hlavného architekta, a jej kolegyne Zuzana Kubíčková a Mária Vančová.
Hoci sme už o projekte informovali viackrát, v krátkosti zhrňme jeho prínos pre Martin. Celkovo mestá po ukončení projektu očakávajú, že im „prinesie“ detailný riadiaci plán v oblasti riešenia a organizovania dopravy. Mestá pri jeho vypracovaní používajú rôzne metódy, dôležité sú pre ne aj vzájomné výmeny skúseností a presné zadefinovanie nástrojov, ktoré podporujú mestskú premávku a vytváranie mestských zón. Častokrát znamená riadiaci plán aj čiastočné zmeny v doprave – zmenu trás, liniek, zmeny v dopravnom značení či v počte jazdných pruhov, uprednostňovanie požiadaviek chodcov a cyklistov pred vodičmi atď. Veď zmena musí byť efektívna a priniesť úspory aj v spotrebe energie, v znížení koncentrácie splodín výfukových plynov, hluku a v znížení počtu dopravných nehôd.
Všetky tieto zmeny sa v Martine majú týkať vnútorného dopravného mestského okruhu – konkrétne ulíc Jilemnického od úrovne Billy, cez Ambra Pietra až po Kollárovu, konkrétne po budovu bývalých mliekární. Pri akceptovaní intenzity cestnej premávky autori projektu chcú využiť tzv. koncepciu: „Jazdi pomalšie, pôjdeš rýchlejšie“ (Drive Slow Go Fast - DSGF). Zameriava sa na výskum dopravných nehôd, správanie vodičov a projektové riešenie ciest. V martinskom prípade podstata zmien spočíva najmä v zmene spôsobu riadenia križovatiek na Jilemnického ulici – t. j. vo vybudovaní piatich križovatiek, ktoré by spomalili dopravu a eliminovali tak nehody spôsobené neprimeranou rýchlosťou. Tým by sa znížila priemerná rýchlosť v meste na 40 km/h. Okrem zvýšenia bezpečnosti a zníženia hluku je prínosom riešenia aj zníženie emisií CO2 a kysličníkov síry a dusíka. Pre celkový efekt je však potrebné aj zlepšiť úroveň dopravy revitalizáciou priestoru – napríklad znížením počtu jazdných pruhov, vložením širokého deliaceho stredového pásu a pod. Tým by sa napríklad odbúral systém jazdy „plyn-brzda-plyn“, čím by bolo jazdenie menej stresové aj plynulejšie. V Holandsku sa úvahy o tom, či by nižšia rýchlosť nemohla prispieť na odstránenie nárokov na dopravný priestor, ktoré autá zaberajú, objavili v roku 1995 a do roku 2003 si takto vyriešilo cestnú dopravu 16 miest.
Projekt Snowball je naplánovaný na tri roky a rozpočet je pre každé mesto iný - pre Martin je to viac ako 77 tisíc eur. Okrem neho sú účastníkmi projektu aj mestá Štokholm, Verona, San Sebastian, San Fernando a Ludwiksburg. Slovensko zastupujú mestá Martin, Zvolen a Trnava, pričom táto bola už účastníkom projektu Ecocity, na ktorý u nich logicky Snowball nadväzuje. Seminár v Trnave vyplynul zo záverov medzinárodného workshopu v španielskom San Sebastiane, kde účastníci projektu získali simulačný program Pomalé jazdenie je rýchlejšie. Vytvoril ho tím holandských výskumných pracovníkov pre dopravu a infraštruktúru (CROW) a program pomáha riešiť konkrétne dopravné situácie v určitej lokalite. Zároveň dokáže odhadnúť, ako sa v nej dá koncepcia DSGF využiť.
Pre prácu s týmto programom sú však dôležité údaje, ktoré vyplývajú z prieskumu smerovania dopravy ako aj z jej intenzity, na tej ktorej križovatke. Na 15 križovatkách okruhu prebiehal výskum v septembri minulého roka a v novembri ho vyhodnotila STU Bratislava. Z týchto údajov sa napríklad dozvedáme, že cez križovatku pri Martimexe (Jilemnického - M.R.Štefánika - Červenej armády – Tehelná) prejde v rannej špičke 2651 vozidiel, v popoludňajšej špičke 3256 vozidiel a za 24 hodín je to až neuveriteľných 125 267 vozidiel. Z ďalších údajov podporme nevyhnutnosť rýchleho riešenia vnútorného mestského okruhu aj ďalšími údajmi: križovatkou Jilemnického-Kozmonautov-Severná prejde denne vyše 70 tisíc vozidiel, križovatkou pri poliklinike (A. Pietra – Škultétyho – Mudroňova) takmer 53 tisíc vozidiel. Do konca minulého roka sa konali 4 medzinárodné workshopy (Hilversum, Štokholm, Trnava, San Sebastian). Tento rok je na rade aj Martin. Každé mesto si určí a pripraví workshop s „vlastnou“ témou, čiže témou, ktorá je preň najdôležitejšia a najviac súvisí s jeho očakávaniami od projektu Snowball. Keďže Martin chce pomocou projektu vyriešiť dopravu v určitých uliciach, nosnou témou martinského workshopu, bude doprava. Dovtedy však bude musieť radnica prediskutovať tento projekt so všetkými stranami a orgánmi, ktorých sa doprava v meste dotýka. S problematikou musia byť detailne oboznámení aj poslanci mestského zastupiteľstva a občania. Preto počas tohto roka nebudú chýbať na túto ani verejné diskusie a stretnutia.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  6. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  2. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  3. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  4. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  5. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  6. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  7. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  8. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 245
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 469
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 718
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 971
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 893
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 641
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 826
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 740
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 603
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 8 934
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Zoznam odberných miest v Turčianskych Tepliciach

Testovanie sa uskutoční na odberných miestach v lokalitách, na ktoré sú obyvatelia mesta zvyknutí pri konaní volieb.

Celoplošné testovanie: Hľadajú sa najmä zdravotníci

Mestá a obce v Turci dostali prvé pokyny k celoplošnému testovaniu, ktoré spolu s armádou pripravujú, vo štvrtok. Veľa záležitostí sa bude doťahovať na poslednú chvíľu.

Orava má už prvé kolo celoplošného testovania za sebou.

Jožo Brňák sa na nikoho nedokázal hnevať

Futbalista s dobrým ťahom na bránu, ktorý hral za Martin i Vrútky, už nie je medzi nami.

Jozef Brňák.

Stredoslovenská energetika, a.s., prijíma nové preventívne opatrenia

S účinnosťou od 26. októbra 2020 do odvolania SSE, z dôvodu zhoršenia epidemiologickej situácie, zatvára svoje zákaznícke centrá pre verejnosť.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zomrel majiteľ známej nitrianskej firmy Turancar

Viliam Turan mal 66 rokov. Podnikať začal krátko po nežnej revolúcii.

Banská Bystrica zverejnila zoznam odberných miest ( + Zoznam)

Mesto sa pripravuje na celoplošné testovanie obyvateľov, sú známe odberné miesta. Bude ich 68.

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Už ste čítali?