pochváliť málo podobných škôl. Učilište ako prvý veľký komplex slúžilo od roku 1948 pre potreby obrovského strojárskeho podniku - ZŤS. Po roku 1990, keď sa podarilo mamutie strojárske fabriky na Slovensku zlikvidovať, začali sme mať problémy i my. Najťažšie roky sú už za nami a pevne veríme, že nás čaká perspektívnejšia budúcnosť.
Strojárstvo je jedným z najvýznamnejších odvetví na Slovensku. Strojárska výroba odjakživa patrila k nosným pilierom slovenského hospodárstva aj napriek tomu, že transformácia ekonomiky začiatkom 90. rokov priniesla stratu tradičných trhov. Strojárstvo v sebe zahŕňa množstvo príležitostí a veľa možností, ako a kde sa uplatniť. Tvorí až 40 percent produkcie priemyslu Slovenskej republiky.
V súčasnosti sa od manuálnej výroby čoraz viac pracovnej sily presúva k programovaniu a ovládaniu automatických strojov. Ide zväčša o moderné počítačovo riadené (CNC) zariadenia. Pred 3,5 rokom, keď EÚ otvorila Európsky sociálny fond (ESF), strojárske učilište sa zapojilo do grantových programov, ktoré umožňujú čerpať financie EÚ na vybrané projekty. Úspešné bolo pri 4 grantoch – dostalo 5,9 miliónov korún (tri granty v SOUs a jeden grant SŠP). Tieto granty sú zamerané na rozvoj ľudských zdrojov. Sú jednou z najlepších možností na získanie peňazí. V SOU strojárskom zlepšili kvalitu vyučovacieho procesu a technické vybavenie školy. V SŠP boli zamerané na modernizáciu učebných osnov. Jednotlivé projekty sa viažu na aktuálne učebné odbory. Sú vhodné aj pre nezamestnaných strojárov, ktorí sa môžu v škole rekvalifikovať.
Prvý grant sa týkal projektu Rozvoj celoživotného vzdelávania pre osoby s nedostatočnou kvalifikáciou. Cieľom bolo zvýšiť rozsah vzdelávania SOUs Martin prostredníctvom moderných modulov zameraných na výrobu – mechanik nastavovač, mechanik riadiacej techniky a obrábač. Druhým projektom bola Modernizácia učebných osnov – zavádzanie počítačových simulácií, a to v odboroch mechanik nastavovač a mechanik číslicovo riadiacej techniky. Tento projekt stále prebieha, podobne ako aj tretí grant, ktorý slúži na tvorbu kurzu: Správca počítačových sietí. Ide o zavedenie novej formy vzdelávania využívajúcej informačnú technológiu v priamom prepojení na prax. Keďže rozšírením vzdelávania sa zlepší aj kvalita absolventov ďalšieho vzdelávania, hlavný cieľ projektu je v súlade s globálnym cieľom Sektorového operačného programu ľudské zdroje. Ako povedal riaditeľ SOUs Jozef Zanovit, zavádzanie nových študijných a učebných odborov a modernizácie školy nie sú jednoduché úlohy, lebo projekty sú schopní vypracovať iba vzdelaní ľudia. Na realizáciu projektov sú potrebné aj vlastné finančné zdroje, ktoré sa škole podarilo zabezpečiť. Projekt označila za ukážkový aj kontrola z Ministerstva školstva SR.
Strojárske učilište má veľkú tradíciu a bolo jednou z najlepších strojárskych škôl na Slovensku do roku 1989 nielen v kvalite pedagogického procesu, ale aj v inovácii strojov a výrobkov. Dokáže pripraviť výborných odborníkov nielen na robotnícke profesie, ale aj na stredné technické kádre. Záujem o absolventov – strojárov je niekoľkonásobne väčší ako ich v skutočnosti v učilišti študuje a majú uplatnenie v praxi.
V SOU strojárskom má priestory aj Stredná škola podnikania, kde pre školský rok 2007/2008 budú prijímať žiakov do štvorročného študijného odboru 6341 6 škola podnikania zameraného malé a stredné podnikanie. SOU strojárskemu v Martine KIA Motors Slovakia darovala dva automobily. Jedným z nich je terénne SUV KIA Sportage, druhým KIA Ceed. Okrem nich vedenie KIA darovalo učilišťu motory, predné a zadné nápravy, palubné dosky, ktoré inštalovali do učební, aby žiaci získali najnovšie vedomosti z výroby moderných osobných automobilov. Z Vieny International učilište dostalo veľký CNC stroj NC-HURCO - frézku. Študenti majú možnosť po ukončení štúdia na SOUs zaradiť sa do pracovného pomeru v tejto spoločnosti, ďalej vo Volkswagene Slovakia, a. s., Martin, v automobilovom závode KIA Slovakia, a. s., v strojárskom závode Turany, v DMD Mobiltec, Machintex, s. r. o., Lombardini,
s. r. o., ŽOS Vrútky, v autoservise Nissan a iných menších závodoch a servisoch v okresoch Martin a Turčianske Teplice.
V priestoroch školy bola zriadená špeciálna učebňa hydrauliky a pneumatiky a tiež učebňa počítačovo riadených obrábacích strojov, v ktorej sa študenti učia programovať a obsluhovať obrábaciu a zváraciu techniku. Môžu sa pochváliť aj učebňou elektrotechnickej komunikácie, ktorá bola vybavená z prostriedkov Infoveku, učebňou pre elektronické odbory a špeciálnou klampiarskou dielňou.
Stredná škola podnikania sa nachádza v priestoroch SOUs a vznikla pre potreby podnikateľskej praxe. Absolventi sú vo svojej špecializácii pripravení na kvalifikované riadenie malého a stredného podniku. Majú teoretické a praktické vedomosti na založenie vlastnej podnikateľskej spoločnosti a riadenie podnikovej činnosti, resp. sú schopní pripraviť koncepciu dosiahnutia podnikateľských cieľov organizácie. Po skončení štvorročného štúdia s maturitou môžu pokračovať v štúdiu na univerzitách a vysokých školách alebo v dvojročnom pomaturitnom štúdiu – verejná správa. V treťom ročníku majú študenti možnosť vybrať si z dvoch voliteľných predmetov, a to aplikovaná ekonómia a cvičná firma.
Predmet cvičná firma spája teóriu s praxou a predstavuje simuláciu práce ako v skutočnej firme. Žiaci sa tak dokonale pripravujú pre budúce povolanie. A ako to funguje? Študenti si založia obchodnú spoločnosť, obvykle spoločnosť s ručením obmedzeným, zvolia si predmet činnosti, riaditeľa spoločnosti i vedúcich jednotlivých oddelení. Prebiehajú v nej všetky základné činnosti ako v reálnej firme s originálnymi tlačivami z praxe, ale s fiktívnym tovarom a peniazmi. Študenti sa tak učia komunikácii, vhodnému vystupovaniu a prezentovaniu vlastných názorov.
Predmet aplikovaná ekonómia je vhodnou príležitosťou vyskúšať si podnikanie ,,na vlastnej koži“. Táto možnosť je stredným školám poskytovaná bezplatne cez neziskovú organizáciu Junior Achievement Slovensko – Mládež pre budúcnosť. Študenti si zakladajú skutočnú firmu, ktorá má svoje vedenie. Najvyšším ocenením aktívnej práce v spoločnosti je získanie certifikátu.
Podnikateľský plán je praktickou maturitnou skúškou na SŠP, čím sa táto škola odlišuje od ostatných škôl ekonomického zamerania. Už v treťom ročníku si študent volí predmet podnikateľskej činnosti a snaží sa využiť získané vedomosti a zručnosti z odborných predmetov i z pracovných predpisov.
Výchovno-vzdelávací proces je veľmi zložitý a náročný. Škola vzdeláva mladých ľudí, ktorí sú schopní prispôsobiť sa akýmkoľvek zmenám spoločnosti i meniacemu sa hospodárskemu vývoju v Európe i vo svete. Dokážu pružne na ne reagovať, neustále sa vzdelávať a získavať nové schopnosti a zručnosti. Ako nám zdôraznil J. Zanovit, je cieľom pedagógov a majstrov odborného výcviku dať mladej generácii čo najkvalitnejšiu výchovu a vzdelanie. Pracujú v životaschopnej škole a darí sa im. V každom strojárskom podniku v Turci sú zamestnaní ich absolventi, časť z nich študuje aj na vysokých školách. Dosahujú veľmi dobré výsledky nielen v štúdiu na vysokých školách, ale aj v praxi. Veď ak sa má človek dobre zamestnať, musí sa stále vzdelávať a neustále na sebe pracovať.