Martin - , ktorej žiaci už vedeli, že práve v túto chvíľu nastáva hodina pravdy. Po krátkom zhodnotení prvého polroku si dievčatá a chlapci prevzali výsledky svojej snaživosti. Tie boli rôzne, niekto sa tešil viac, iní zas menej. K tým šťastnejším nepochybne patrila Lenka Hrabková, ktorá mala na vysvedčení samé jednotky. „Nebola som si istá, či jednotku dostanem aj zo slovenčiny, ale pani učiteľka sa nakoniec rozhodla, že mi ju kvôli mojej usilovnosti dá.“ Lenka nemá s učením problémy. Celkom ju baví anglič-
tina, ktorá je podľa jej slov celkom zábavná. „Matematika mi nerobí starosti, ak ju pochopíte, tak je celkom ľahká. Prírodopis je zas o zvieratách a v zemepise sa tiež veľa zaujímavého naučím.“ Lenka by sa tento rok rada dostala na šesťročné gymnázium, neskôr by sa chcela stať farmaceutičkou.
Vysvedčenie v stredu dostal aj Mirko Gorcovský. „No mohlo byť aj lepšie, v druhom polroku sa budem musieť polepšiť. Najviac ma baví telesná, už menej matematika alebo fyzika. Ešte neviem, čím by som chcel byť, možno automechanikom.“
Viacerí psychológovia hovoria, že vysvedčenie už nie je pre deti takým motívom, ako to bolo v minulosti. Ich slová nám potvrdzuje aj Viera Boďová, ktorá deti učí slovenský a nemecký jazyk. „Zdá sa mi, že v dnešnej dobe je veľmi málo žiakov, ktorí si vysvedčenie vážia, niektorým je doslova ľahostajné. Väčšinou sa boja rodičov, ich reakcií. Vzdelanie v hodnotovom rebríčku detí dnes nie je na prvom mieste, skôr rozmýšľajú nad tým, ako si zabezpečiť výhody a mať sa dobre.“
V ZŠ na Gorkého ulici žiaci na prvom stupni nedostávajú na vysvedčení známky, za svoje úsilie sú slovne hodnotení. „Tento model sa nám jednoznačne osvedčil, potvrdzujú to aj naše štrnásťročné skúsenosti,“ hovorí Jaroslava Krížová, zástupkyňa riaditeľa školy pre prvý stupeň, ktorá ďalej dodáva: „Hlavným cieľom je to, že žiakov pozitívne motivujeme k svojej práci, nechceme, aby sa učili pre známku. Pri slovnom hodnotení odpadá aj negatívna motivácia, deti nemajú strach zo známky. Sami potom vedia, v čom majú pridať, a ako majú ďalej napredovať.“