Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Premeškaný „boom“

Minulý týždeň v stredu sa v aule dekanátu Jesseniovej lekárskej fakulty Univerzity Komenského v Martine uskutočnil odborný seminár na podporu turčianskeho variantu rýchlostnej komunikácie R3, ktorá bude prepájať sever a juh stredného Slovenska.

Stretnutie, na ktorom sa zúčastnil predseda Žilinského samosprávneho kraja Juraj Blanár, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma, zástupcovia Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, turčianski primátori, starostovia a podnikatelia a viacerí poslanci krajského parlamentu, je dôležité najmä tým, že nadviazalo na nedávne vyjadrenie ministra dopravy pôšt a telekomunikácií Ľubomíra Vážneho o nemennosti koridoru trasy R3.
Igor Choma na ňom okrem iného povedal, že na Slovensku nemáme odsúhlasený plán rozvoja diaľnic, pričom tento rok by ho vláda mala schváliť. Vláda svojím rozhodnutím ovplyvní aj čerpanie financií z fondov Európskej únie na rozvoj cestnej infraštruktúry. Igor Choma ďalej informoval o výstavbe diaľnice D1 od Hričovského Podhradia popri Lietavskej Lúčke, cez tunel medzi Višňovým a Dubnou Skalou smerom na východ. Po dokončení prieskumnej štôlne sa výstavba dialničného tunela Višňové – Dubná skala zbytočne zastavila. V prácach na obidvoch tuneloch by sa malo pokračovať budúci rok. Tento rok by mal príslušný stavebný úrad na toto dielo vydať stavebné povolenie. Diaľnica D1 bude od Dubnej Skaly pokračovať smerom na východ a prepojí Turiec s Liptovom, ale zároveň umožní prepojenie do Poľska rýchlostnou komunikáciou R3.
Z hľadiska významu je ale dôležitejší koridor Katovice – Ostrava – Budapešť ako východnejší koridor Krakov – Budapešť. No pre obidva koridory je ale výhodnejší turčiansky variant R3 a nie banskobystrický, o ktorom sa začína opäť viac hovoriť. Táto rýchlostná komunikácia by ale vzhľadom na rozvoj ekonomiky severného Slovenska nemala obísť Turiec a Oravu, kde žije v koridore R3 podstatne viac obyvateľov ako na trase konkurenčného banskobystrického variantu.
Argumenty sú na strane Turca
Michal Sygút, primátor Turčianskych Teplíc, predložil na seminári odborné argumenty v prospech turčianskeho variantu R3. Trasu tejto rýchlostnej komunikácie (Šahy – Zvolen – Šašovské Podhradie – Kremnica – Turčianske Teplice – Martin s pokračovaním do Poľska a Českej republiky) definovali v medzinárodných dohodách ešte v roku 1997. Potom ale vznikla porovnávacia štúdia trasy cez Banskú Bystricu a jej dve alternatívy, pričom jedna z nich uvažovala o trase Banská Bystrica – Korytnica – Ružomberok. Odvtedy štát investoval na základe presadzovania politických a regionálnych záujmov veľa peňazí do štúdií, ktoré boli v rozpore s európskymi záujmami. Koridor R3 navrhli totiž pred viac ako desiatimi rokmi experti z Európskej únie a Švédska, pričom brali do úvahy vtedajšiu situáciu a perspektívy rozvoja regiónu. Michal Sygút predložil na seminári trinásť porovnávacích kritérií, v ktorých porovnal turčiansky s banskobystrickým variantom. Pri turčianskom variante sa na vzdialenosť do 30 kilometrov napojí do vzdialenosti 30 kilometrov na rýchlostnú komunikáciu podstatne viac miest a región v jeho koridore má o 100 tisíc obyvateľov viac ako pri banskobystrickom variante. V prospech turčianskeho variantu hovorí aj súčasné využitie existujúcich cestných komunikácií, menší dopad na životné prostredie, najmä na národné parky Veľká Fatra a Nízke Tatry. Pri štúdiách sa u banskobystrického variantu uvažovalo pri Korytnici iba o dvoch pruhoch rýchlostnej komunikácie o šírke 11,5 metra, ale pri turčianskom variante až so štyrmi pruhmi o celkovej šírke 22,5 metra. Pri budovaní banskobystrického variantu by bolo treba vybudovať 13 440 metrov tunelov, ale pri turčianskom iba 7 570 metrov. Turčiansky variant je lacnejší aj z hľadiska budovania mostov. Napriek lepším parametrom cesty je turčiansky variant lacnejší ako banskobystrický, a tak z neho experti spravili drahší tým, že do výdavkov pripočítali výdavky na budovanie úseku diaľnice D1 medzi Martinom a Ružomberkom, ktorá sa bude stavať tak či onak, lebo má prepájať západ a východ Slovenska. Z odborného seminára vyplynulo, že jedinou slabou stránkou turčianskeho variantu R3 je projekčná nepripravenosť.
Banskobystrický variant má nevýhod neúrekom – okrem spomínaných napríklad ohrozenie čistoty zdrojov termálnej a pitnej vody pri Korytnici a Slovensko by naň dostalo menej peňazí (možno žiadne) z fondov Európskej únie, ktorá preferuje výstavbu diaľnic v súlade s medzinárodnými dohodami. Za všetko hovoria aj ďalšie číselné ukazovatele. Turčiansky variant je v prepočte na jedného obyvateľa regiónu o polovicu lacnejší ako banskobystrický, približne dvojnásobná je aj súčasná frekvencia dopravy cez Turiec, pričom rastie oveľa rýchlejšie ako napríklad medzi Banskou Bystricou a Sliačom.
Pracovalo sa na zbytočných štúdiách
Vďaka presadzovaniu politických a regionálnych záujmov odborníci pracovali na iných projektoch. Na seminári vyšli najavo aj šokujúce informácie. Napríklad v roku 2002 odborníci pripravovali štúdiu, v ktorej sa uvažovalo o tom, že cez Turiec nepovedie žiadna rýchlostná komunikácia alebo diaľnica, teda ani D1. Pre obidva turčianske okresy by to znamenalo, že sú súce iba na zalesnenie a poľovníctvo. Medzi najlepšie pripravené projekty na Slovensku patrí obchvat Svidníka. Určite nie náhodou, veď z tohto regiónu pochádza bývalý minister dopravy pôšt a telekomunikácií Pavol Prokopovič a minister financií Ivan Mikloš. Aj keď už v tomto roku by mohlo Slovensko čerpať peniaze z fondov Európskej únie, projekčne pripravené sú iba niektoré úseky diaľnice a cestné obchvaty.
O ďalšom plytvaní peňazí svedčia napríklad nové štúdie diaľnice D1 (Bratislava – Žilina – Košice) a D3 (Žilina – Čadca) a komunikácie R5, ktoré sa týkali katastrov Rajca a Oščadnice a stáli zbytočne 70 miliónov korún. Niečo podobné sa opakovalo a môže opakovať v prípade trasy rýchlostnej komunikácie R3. Z hľadiska priemyselného, turistického, kultúrneho a sociálneho rozvoja Turca by situácia, ak by náš región prišiel o diaľnicu, spôsobila katastrofu. Na výstavbu automobilky KIA v Tepličke nad Váhom nadväzuje množstvo investičných aktivít desiatok ďalších firiem, pričom Turiec premeškal najväčší „boom“. Podľa informácií Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory sa preto za posledný rok a pol 15 až 20 firiem usadilo v priestore medzi Dubnicou až po hranice s Českou republikou, keďže v jeho blízkosti diaľnica je. Výstavba diaľnice do Martina bola donedávna v nedohľadne, preto tieto firmy odmietli kvôli riziku omeškania dodávok tovaru a hroziacemu penále, stavať v blízkosti turčianskej metropoly. Kvôli častým dopravným zápcham pri Strečne je aj dochádzka z Turca a Oravy do Žiliny a okolia problematická.
Ako nám povedal primátor Martina Andrej Hrnčiar, primátori a starostovia budú postupovať v aktivitách na podporu turčianskeho variantu R3 spoločne a verí, že napriek premeškanému investičnému a priemyselnému „boomu“ prídu do Martina ďalší investori.
„Stopla“ ich zápcha pri Strečne
Milan Novotný z firmy Auto Martin vo svojom príspevku na seminári podporil tvrdenie, že priemyselné parky sa môžu rozvíjať iba vďaka diaľniciam. V Turci nechcú veľké firmy investovať iba kvôli tomu, že tu nie je pripravená infraštruktúra, ku ktorej neodmysliteľne patrí aj bezproblémový prístup. Žiadna firma totiž nechce riskovať, že nedodá alebo nedostane včas tovar. Na dokreslenie treba povedať, že dvaja účastníci seminára, ktorí cestovali do Martina zo Žiliny, meškali naň iba kvôli dopravnej zápche.
„Časové straty by sme chceli dobehnúť razantnou prácou na príprave projektov. Dialničný tunel Višňové – Dubná Skala by mal byť hotový v roku 2012. Čím lepšia bude príprava na výstavbu diaľnice D1 do Turian a ďalej, tým väčšie sú možnosti začiatku jej výstavby,“ povedal nám Igor Choma.
Vyhlásenie by malo presvedčiť aj vládu
Účastníci seminára podpísali spoločné vyhlásenie na podporu turčianskeho variantu R3, žiadali vládu SR o urýchlenie príprav na výstavbu R3 a jej zaradenie medzi investičné priority v rámci výstavby rýchlostných komunikácií. Zároveň žiadali o spustenie výstavby cestného obchvatu Hornej Štubne, ktorý by bol prvým hotovým úsekom R3. Jeho výstavba by sa mala začať už tento alebo budúci rok, ale zatiaľ iba v dvoch pruhoch.
„V tejto situácii sú lepšie dva pruhy ako žiadny obchvat, a potom sa dá pripraviť čo najjednoduchšie riešenie tohto úseku pre 4 cestné pruhy. Ako bude vyzerať konečná trasa, nevieme. Je to v štádiu prípravy štúdií. Samozrejme, stále tu existuje variant prepojenie R3 s R1,2 (Nitra – Zvolen a Trenčín – Zvolen) na úseku, kde by bolo blízke cestné pripojenie k Handlovej,“ povedal nám Igor Choma. Na seminári sa hovorilo o reálnom začatí výstavby R3. Odborníci ho odhadujú na čas do roku 2014.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 639
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 404
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 076
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 037
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 796
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 663
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 544
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 764
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 658
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 615
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Koronavírus v hokejovej kabíne, zostalo len päť zdravých

Takmer celý hokejový tím HK Martin musel ísť do karantény. V prvoligovom mužstve sa objavilo 23 pozitívnych testov na koronavírus.

Martinská hokejová kabína je už aktuálne prázdna.

ONLINE DISKUSIA: Môže byť Žilina moderné a životaschopné mesto?

Ako dostať Žilinu na mapu moderných miest? Má krajské mesto priestor na rozširovanie? Aj tieto témy odznejú v LIVE diskusii v utorok 27.októbra o 9. hodine na FB Žilina na Facebooku.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Ľudia stoja v radoch pred odbernými miestami

Odberové miestnosti sa otvorili o ôsmej hodine ráno.

Už ste čítali?