Streda, 25. november, 2020 | Meniny má KatarínaKrížovkyKrížovky
PO ZIME BUDE TREBA MARTINSKÚ PEŠIU ZÓNU REPAROVAŤ

Zaplatíme za prižmúrené oči

Martin - Martinská pešia zóna, ktorá získala ocenenie stavba roka, sa stavala v dvoch etapách. Prvá sa realizovala v roku 1998, druhá o štyri roky neskôr. Obe etapy predstavujú takmer 20 tisíc štvorcových metrov dláždených plôch a hoci veľa kameňa je v t

ŕňom v oku mnohým, ktorí by uprednostnili radšej viac zelene, treba uznať, že Martinčania si už na pešiu zónu zvykli a zrejme by si už centrum mesta ani nevedeli inak predstaviť. Kým prvá etapa predstavovala položenie osem tisíc štvorcových metrov dlaždíc (firmou Sates z Považskej Bystrice), v druhej hlavný dodávateľ – martinská firma Stamart položila až 12 tisíc metrov štvorcových dlaždíc. Dnes sa pod chodcami „hýbe“, na mnohých miestach je popraskaná, rozdrvená...
Bolo by určite naivné sa domnievať, že na takejto veľkej dláždenej ploche sa najmä vplyvom počasia a iných okolností počas jej používania a zaťaženia nevyskytnú žiadne problémy. Vedúci odboru komunálnych služieb mesta Martin Vladimír Povoda nám povedal, že predovšetkým v zime dochádza k poškodeniu dlažby poveternostnými vplyvmi, ale podľa neho taký rozsah poškodenia dlažby, aký registrujeme v centre mesta teraz, je v niektorých prípadoch aj dôsledok nekvalitne urobenej práce. „Ročne treba opravovať asi 300 štvorcových metrov dláždenia. No nie je to až tak veľa, lebo z celkovej plochy položeného dláždenia to predstavuje len niečo viac ako percento. S dodávateľskými organizáciami máme podpísanú garanciu na 12 rokov. Pritom na kvalitu kameňa bola podpísaná garancia na sto rokov. To vlastne znamená, že ak bude používanie pešej zóny v súlade s požiadavkami jej prevádzkovania, je garancia na prácu aj materiál nadštandardná.“
Vladimír Povoda ale priznáva, že mesto sa pri budovaní druhej etapy zrejme dopustilo chyby, keď pristúpilo na to, aby sa hrúbka kameňa znížila z piatich centimetrov na tri centimetre. „Dali sme si urobiť posudok na kvalitu trojcentimetrovej dlažby na Žilinskej univerzite a posudok vyšiel pomerne priaznivo. No ako sa ukazuje, dnes by sme asi už do takéhoto experimentu nešli. Asi by sme sa niektorým problémom, najmä v „pojazdnej“ časti pešej zóny, vyhli.“
Pred dvoma rokmi sa do polemiky s vtedajším primátorom mesta Stanislavom Bernátom práve na tému rozhodnutia o zmene hrúbky dláždenia zapojil aj generálny riaditeľ Stamartu Tibor Kočvara. Na margo tohto problému na stránkach našich novín okrem iného povedal: „My sme s nesúhlasili so zásahom do projektu a dôvodili sme, že ak je hrúbka dlažby na prvej etape 5 cm, nech je rovnaká aj na druhej, lebo my máme dlhodobo za jej kvalitu ručiť. Keďže naše výhrady boli jasné, pán primátor vtedy vlastnou rukou napísal do stavebného denníka, že túto zmenu odsúhlasuje a že záruku na túto časť pešej zóny preberá Sates Považská Bystrica, že táto firma s tým aj súhlasí. Na základe tohto zápisu sme rezignovali.“
Zrejme netreba byť až takým veľkým odborníkom, aby sa dalo súhlasiť s tým, že hrúbka dláždenia pešej zóny je v tomto prípade veľmi dôležitá. Problém je v tom, že zníženie hrúbky o dva centimetre matematicky predstavuje 40-percentné zníženie pevnosti každej dosky. Ale asi najväčší problém je v tom, ako sa pešia zóna používa. Bola predsa projektovaná pre istú dynamickú záťaž. Napriek tomu je permanentne zaťažovaná aj väčšími a ťažšími vozid-
lami, ako je to únosné. Najvypuklejšie to možno bolo počas nedávnej volebnej kampane do Národnej rady SR, keď politické strany robili svoju predvolebnú agitáciu s programom na Divadelnom námestí. Najmä vtedy sa na tomto mieste otáčali autobusy a kamióny s návesmi. Radnica bola až priveľmi tolerantná na to, aby zakročila. Skôr sa prižmurovali oči. V tomto smere určite zodpovední úradníci neboli dostatočne prísni, aby ustrážili stanovené podmienky vstupu automobilov a ťažkej techniky na pešiu zónu.
S týmto názorom súhlasí aj Vladimír Povoda. „Je to tak. Aj keď je vstup obmedzený na autá do 2,5 tony, stáva sa, že na pešiu zónu občas vojdú aj veľké nákladné automobily a vtedy dlažba nemá šancu. Mesto samozrejme má možnosť to ovplyvniť, konkrétne na našom odbore vydávame rozhodnutia na vstup do historickej časti mesta – do pešej zóny, ale stáva sa, že sa to dôsledne nekontroluje. Aj ja sám som pri náhodnej kontrole napríklad zistil, že veľký kamión s návesom sa otáčal poza budovu Millenia, pritom Radničné námestie už nie je vôbec dimenzované na prejazd kamiónov. Potvrdzuje sa, že nemožno kontrolu, zanedbávať,“ dodal.
Zima už ustupuje a hoci nebola až taká krutá, zanecháva po sebe škody na cestách, ale aj na dlažbe v pešej zóne. Prichádza čas, keď treba urobiť inventúru a pustiť sa do opráv. Ako nám Vladimír Povoda povedal, len čo to počasie dovolí, nastúpia čaty a v martinskej pešej zóne sa dlažba bude opravovať. (jk)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Študuj na univerzite s viac ako 60 ročnou tracíciou!
  2. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  3. Máš dosť teórie a poučiek? Študuj, cestuj, pracuj a ži!
  4. Táto pomôcka zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  5. Na VŠEMvs získaš kvalitné štúdium v moderných priestoroch
  6. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  7. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny
  8. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  9. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  10. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  1. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  2. V mlieku už nie sme sebestační. Čo sa musí zmeniť?
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  4. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  5. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  7. Budúcnosť M&A v Európe
  8. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  9. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 27 674
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 12 225
  3. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 12 112
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 10 696
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 888
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 562
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 430
  8. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 8 424
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 229
  10. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 193
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Zber lístia v Martine

Lístie sa vyzbiera ešte na štyroch sídliskách.

Ilustračné foto.

VII. ročník Kolokvia turistických informačných centier Slovenskej republiky

Kvôli opatreniam súvisiacim s pandémiou COVID-19 sa kolokvium konalo formou moderovaných rozhovorov s odborníkmi z praxe, ktoré sprístupnili na internete.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Pri inštalácii vianočnej výzdoby v Mlynoch prišiel mladý muž o nohu

Pracovník spadol z výšky približne 20 metrov. Utrpel množstvo zranení.

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Tragická nehoda na R1: Vodiča († 52) vymrštilo z auta

Nehoda sa stala na diaľničnom úseku medzi Zvolenom a Žiarom.

Vianočné trhy v Prievidzi budú, nevyhnú sa však obmedzeniam

Situácia s koronavírusom zasiahla aj do tradičných vianočných trhov v Prievidzi aj do fungovania ľadovej plochy na námestí.

Už ste čítali?