Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky
AK TURIEC BUDE MAŤ RÝCHLOSTNÚ KOMUNIKÁCIU, ZÍSKA VEĽA, AK ZÁPAS O ŇU PREHRÁ, PRÍDE TAKMER O VŠETKO

Boj, ktorý treba vyhrať

Predminulý týždeň v utorok sa v hoteli Vyšehrad v Turčianskych Tepliciach uskutočnilo rokovanie komisie Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK), ktorého spoluorganizátorom bola aj Slovenská obchodná a priemyselná komora.

Jeho témou bola podpora urýchlenej výstavby rýchlostnej komunikácie R3 v koridore podľa medzinárodných dohôd, ktorý budeme nazývať turčianskym variantom. Okrem predsedu spomínanej komisie Pavla Pavláska, jej členov a pracovníkov Úradu ŽSK sa na rokovaní zúčastnili aj poslanec krajského parlamentu Milan Litva, teplický primátor Michal Sygút, kremnická primátorka Zuzana Balážová, žilinský regionálny riaditeľ Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura a ďalší hostia.
Jeden tunel sme nedokončili,
ale chcú stavať ďalší
Napriek tomu, že turčiansky variant trasy R3 je zakotvený v štúdiách medzinárodného významu, aktivisti tretieho sektora z Banskej Bystrice presadzujú tvorbu porovnávacích variantov, ktoré by spomínané mesto posunuli z okrajového bodu siete rýchlostných komunikácií na trasu nového, medzinárodne neuznávaného koridoru severu – južného cestného ťahu medzi Krakovom a Budapešťou. Na tému podpory R3 sa uskutočnil 31. januára v Martine odborný seminár, ktorý organizoval Žilinský samosprávny kraj, o ktorom sme už v NŽT písali. Na zasadnutí komisie ŽSK zarezonovali rovnaké argumenty v prospech turčianskeho variantu ako na spomínanom martinskom seminári.
Pre porovnanie uvádzame iba niekoľko argumentov, ktoré hovoria jasne v prospech trasy rýchlostnej komunikácie cez Turiec. Poznali ich aj experti zo Švédska a z EÚ, ktorí približne pred desiatimi rokmi navrhli dopravný koridor R3. Ak hovoríme o ekonomickom efekte výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií, ktorý, samozrejme nie je najdôležitejší, pretože prioritou by malo byť v prvom rade udržanie kvality životného prostredia v národných parkoch, pri výstavbe R3 podľa akéhokoľvek banskobystrického variantu by Slovensko nedostalo ani korunu z kohéznych fondov EÚ. Tunel popod Nízke Tatry by zaplatili všetci občania Slovenska zo svojich daní, alebo, ak by jeho výstavbu financovali súkromné firmy, cena tohto diela by sa premietla do vysokých diaľničných poplatkov. Čo sa týka dopadov výstavby tunela popod Národný park Nízke Tatry, nedajú sa ani odhadnúť. Hrozilo by znehodnotenie minerálnych vôd v Korytnici a ak si spomenieme, koľko problémov mali so spodnou vodou žilinskí doprastaváci pri razení prieskumnej štôlne medzi Višňovým a Dubnou Skalou, dá sa predpokladať, že pri razení tunela popod Nízke Tatry by to nedopadlo o nič lepšie, ak nie horšie. Samozrejme, Banskobystričania môžu namietať, že by sa nemal stavať tunel ani medzi Višňovým a Dubnou skalou. Medzi tunelom popod Nízke Tatry a pri Vrútkach by bol ale ten rozdiel, že pri Dubnej skale sa nerazilo popod kopce národného parku a diaľnica D1 sa kvôli horám nedá viesť inou trasou ani úžinou pri Strečne, ale v prípade rýchlostnej komunikácie R3 sa národným parkom môžu stavitelia ciest vyhnúť vedením trasy popri Kremnici okrajom pohoria Žiar. V neprospech tunela medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom vyznieva aj skutočnosť, že v štúdii sa ráta iba s dvoma jazdnými pruhmi pod celými Nízkymi Tatrami, ale pri turčianskom variante R3 sa počíta so štyrmi pruhmi na celom úseku rýchlostnej komunikácie. V prospech medzinárodne uznávaného koridoru hovorí aj skutočnosť, že neprechádza žiadnym národným parkom a jednoduchým niekoľkokilometrovým prepojením ho v katastroch Handlovej a Skleného možno prepojiť s rýchlostnou komunikáciou R2.
Toto „premostenie“ Trenčianskeho a Žilinského kraja by malo obrovský význam pre prepojenie troch mikroregiónov v troch krajoch, čo by podnietilo nielen investície do územia na rozhraní troch krajov, ale vďaka jednoduchému cestovaniu by zjednodušilo dochádzanie za prácou z regiónu hornej Nitry do Turca a Kremnice a naopak. V súčasnosti, napriek tomu, že zo Skleného do rekreačného strediska Remata pri Handlovej je vzdialenosť len 5 kilometrov a táto vzdialenosť sa dá prekonať iba po lesnej ceste, ktorá je v zime nepriechodná, motorista neznalý miestnych pomerov prekoná pri cestovaní zo Skleného do Handlovej vzdialenosť približne 60 kilometrov. Autom musí totiž prechádzať zo Skleného do Turčianskych Teplíc a odtiaľ do Prievidze a Handlovej. Kvôli spomínaným výhodám chce ŽSK získať pre turčiansky variant R3 aj zástupcov Trenčianskeho kraja.
Kremnica sa prepadáva
Primátorka Kremnice Zuzana Balážová nám povedala, že Kremničanom by rýchlostná komunikácia, ktorá by obchádzala mesto západným oblúkom, veľmi pomohla. Odborníci totiž zistili, že Kremnica sa postupne prepadáva, čo spôsobuje pravdepodobne intenzívna automobilová doprava. Kremničania sú ale v pozícii zrna medzi dvoma mlynskými kameňmi, pretože banskobystrický župan Milan Murgaš na nedávnom stretnutí so starostami a primátormi zo žiarskeho regiónu údajne podporoval banskobystrický variant R3. Vraj kvôli tomu, že v opačnom prípade by sa rozvoj Banskej Bystrice zastavil. Ďalším z argumentov ľudí
z tretieho sektora z Banskej Bystrice je názor, že rýchlostnú komunikáciu treba stavať tam, kde je neosídlené územie (medzi Banskou Bystricou a Ružomberkom je približne 50 kilometrov takmer neosídleného lesného pásma). Z tohto argumentu ale, obrazne povedané, vyplýva, že diaľnice sa najviac oplatí stavať v Antarktíde, alebo na Sahare.

Skryť Vypnúť reklamu

Argumenty hovoria
v prospech Turca
Jasné argumenty hovoriace v prospech turčianskeho variantu zdôvodnil na stretnutí dopravnej komisie ŽSK riaditeľ žilinskej regio-nálnej komory Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura: „Podľa porovnania Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory spracovaného na základe oficiálne zverejneného sčítania automobilov jazdiacich na rovnakých rovnobežkách, ktoré pripravilo Ministerstvo dopravy pôšt a telekomunikácií, na trasách Zvolen – Banská Bystrica – Ružomberok a Žiar nad Hronom – Kremnica – Turčianske Teplice – Martin v rokoch 2000 a 2005 prejde cez Martin denne 25 tisíc vozidiel (nárast dopravy v priebehu 5 rokov o 73 percent), cez Príbovce 12 tisíc vozidiel (nárast o 25 percent), cez Turčianske Teplice
8 600 vozidiel (nárast o 62 percent), Kremnicu 5600 vozidiel (nárast o 20 percent) a naproti tomu cez Donovaly a Korytnica 6100 vozidiel (nárast 13,5 percenta), Staré Hory
6 650 vozidiel (nárast o 34 percent), Bystrica – Sliač 18 tisíc vozidiel (nárast len o 7 percent), hoci tam nie je horský prechod. Medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou ide iba o tranzit, pretože tam nie je kvôli národným parkom žiadny priemysel. Z toho vyplýva, že rýchlostnú komunikáciu je kvôli prechodu cez hory výhodnejšie stavať pri Kremnici ako pri Donovaloch. Meškanie výstavby diaľničného tunela medzi Višňovým a Dubnou skalou spôsobuje naviac medzi Strečnom a Martinom dopravný kolaps.
Nerozumiem tomu, že ak sa od roku 1998 vynaložili viac ako tri miliardy korún z daní poplatníkov na budovanie spomínaného tunela, prečo sa intenzívne prioritne nefinancuje dokončenie jeho výstavby, aj keď ide o najzaťaženejší cestný úsek v Slovenskej republike. Zároveň patrí nepochopiteľne medzi priority diaľničný úsek bližšie k Ukrajine a nie medzi Žilinou, Martinom a Ružomberkom, ktorý je neďaleko hraníc s dvoma krajinami EÚ - Českou republikou a Poľskom.“
Bystričania nezbohatnú, ale Turčania môžu schudobnieť
Na zasadnutí dopravnej komisie ŽSK zároveň zarezonovala myšlienka odborníkov, že ak by Slovensko uprednostnilo banskobystrický variant R3, obmedzil by sa rozvoj severozápadného Slovenska a rozmach by zaznamenali na území južného Poľska a severného Maďarska, kde by investori vložili svoje peniaze radšej ako do Banskej Bystrice a okolia. Banskobystrický tretí sektor sa podľa týchto argumentov asi riadi myšlienkou: „Keď mne zdochla koza, nech zdochne aj susedovi.“ Kvôli ochrane životného prostredia by pritom pre Banskú Bystricu bolo oveľa lepšie, keby utlmovala výstavbu a hospodársky rast smerom k horám, kde by mohla budovať rekreačné oblasti a rozrastala sa smerom k Sliaču. Tak by sa rozhodne neocitla na okraji rýchlostnej komunikácie, pretože vzdialenosť 15 kilometrov od diaľničného uzla vo Zvolene je strategicky výhodná. Pritom Turčania by určite neboli proti, aby po dokončení R3 v koridore uznanom medzinárodnými dohodami mohlo prísť na rad budovanie tunela pod Šturcom, ktorý by mohli zafinancovať aj súkromné firmy.
Ak by ale R3 neviedla cez Turiec a predlžovala by sa výstavba diaľničného tunela pri Vrútkach, v Turčianskych Tepliciach by sa pribrzdil rozvoj kúpeľníctva a Martin s okolím by prišiel o potenciálnych investorov. V súčasnosti je totiž najväčšou slabinou turčianskeho variantu R3 nepripravenosť projektov. Jediným úsekom, ktorý sa môže začať na trase R3 stavať v tomto alebo budúcom roku, je obchvat Hornej Štubne.Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  2. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  3. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  4. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  5. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  6. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 550
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 294
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 602
  4. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 187
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 051
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 762
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 548
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 517
  9. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 458
  10. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 336
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Primátor Danko zvolal zastupiteľstvo, poslanci budú rozhodovať aj o rozpočte

Rokovanie Mestského zastupiteľstva v Martine sa uskutoční vo štvrtok 26. novembra od 9. hodiny.

Ján Danko, primátor Martina.

Pri Braňovi Stolárikovi sa na martinskej lavičke vystriedalo dvanásť trénerov

Do zoznamu legiend martinského hokeja treba určite zaradiť aj Branislava Stolárika. Odchovanec klubu prišiel prvýkrát na Podháj ako šesťročný a s krátkymi prestávkami pôsobí v štruktúrach klubu už štyridsaťštyri rokov. Bol pri všetkých úspechoch Martina v ére samostatnosti.

Branislav Stolárik v martinskom drese.

Školáci výkresmi poďakovali vojnovým veteránom

Adresátov ďakovných výkresov našla Evanjelická spojená škola vďaka spolupráci s Jozefom Petrášom, predsedom Oblastného výboru Slovenského zväzu protifašistických bojovníkov v Martine.

 Ondrej Kučera sa obrázku a ďakovnej pohľadnici žiakov evanjelickej školy veľmi potešil a žiakom poprial veľa tvorivosti v ich ďalšom štúdiu.

FOTO: Časy koronové objektívom talentovaného fotografa z Martina

Fotografovanie testovania bolo pre Romana Adamjáka niečím celkom novým.

Aj neobvyklé ťažké časy môžu byť múzou.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Vianočné trhy v Martine budú

Druhá vlna koronavírusu slabne, no ťažko povedať, akú silu bude mať v predvianočnom období. Mesto napriek tomu pripraví vianočné trhy. Budú mať ale svoje epidemiologické pravidlá.

Na rýchlostnej ceste R1 sa dnes stala ďalšia nehoda, vodič je popálený

Po prvej nehode zomrela žena, po druhej bojuje o život muž.

Polícia vyšetruje masívne podozrenia z tunelovania Agrokomplexu

Rezort hovorí o závažných zisteniach v štátnom podniku. V minulosti ho riadili nominanti SNS.

Už ste čítali?