Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky
ZAUJALO NÁS

Vraciame sa o storočie dozadu?

Dvadsiate prvé storočie sa označuje za pokrokové, vysoko modernizované a neustále z každej strany znie, ako to zjednodušuje ľudstvu život.

Veď pri telefonickom oznámení domov, aby vás dnes nečakali, sa už neobmedzujete na miestnosť, v ktorej nastálo odpočíva telefón, ale slobodne s ním beháte trebárs po meste a cez obrazovku im zakývate na rozlúčku, otázku o počasí kamarátke, ktorá je na konci sveta môžete položiť písomne, vizuál-
ne i ústne behom sekundy stlačením enteru na klávesnici, nevydarený záber vymažete z fotoaparátu, ani do obchodu už nemusíte s večne zavadzajúcou peňaženkou a aj po koľajniciach jazdia nové, rýchlejšie vlaky. A aj napriek tomu máte pocit, že mnohé „veci“ sú akési ťažšie a komplikovanejšie ako predtým alebo sa nestihli pohnúť z miesta. Hoci vonku zúri pokrok.
Konkrétne v tomto prípade chcem tými „vecami“ nazvať služby. Služby najpoužívanejších osobných prepravných spoločností, teda vlakov a autobusov. V dvadsiatom prvom storočí pri toľkých pokrokoch by každý očakával, že sa aj v tejto oblasti posunie niečo dopredu. Že vás zavezú v čo najkratšom čase a čo najefektívnejšie z jedného miesta na druhé. Lenže... Miesto potešenia z tejto predstavy šediviete. Hlavne, ak cestujete v rámci okresu a najmä cez víkend. V snahe spoločností zminimalizovať svoje straty a náklady na dopravu stenčili počet spojov a ponechali v nových grafikonoch len časť z nich. Ťažko pochopiť, pre koho sú niektoré grafikony vlastne zostavované. Vôbec nevychádzajú cestujúcemu občanovi za prácou v ústrety a komplikujú mu život. Spoje v nich sú nasadené často neuvážene. Veď napríklad, komu má slúžiť prvý sobotňajší autobus odchádzajúci z Mošoviec o 5.45 h, keď do Martina príde 6.15 h? Úplne užitočný spoj pre tých, ktorí musia „blinkať“ pred šiestou! Rovnaký problém majú v sobotu robotníci cestujúci na poobedňajšiu zmenu. Z Mošoviec im odchádza autobus pätnásť minút po jej začatí. Ak nechcú prísť do práce neskoro, musia nastúpiť do autobusu o 15. hodine a dve a pol hodiny sa prechádzať po meste... Kláštorčania majú zrejme tiež kvalitne veľké „fofry“, ak vysadnú z autobusu v Martine o 17.50 h a za desať minút sa musia dostať do práce na poobedňajšiu zmenu. Alebo majú cez víkend tiež radšej využívať autobus o dve hodiny skôr? Ak nejde Dubovčanom priamy spoj do Turčianskych Teplíc, kde trvá cesta zhruba desať minút, sú nútení sadnúť do „výletného“ autobusu, ktorým si však urobia hodinovú prehliadku cez Slovenské Pravno. Samozrejme, za drahší lístok. Pracujúci a študujúci mimo nášho regiónu by vám tiež vedeli porozprávať svoje. Autobusové a vlakové spoje totiž vôbec nie sú zosúladené. Akoby náročky prichádzajú vlaky do stanice vo chvíli, keď váš prímestský autobus práve odchádza a naopak. Neostáva vám nič iné, ako čakať na ďalší spoj, ktorý ale príde až o hodinu. Neverili by ste, koľko v 21. storočí trvá študentovi slovenskými cestovnými prostriedkami cez víkend cesta z domu do mesta školy a internátu. Napríklad z Valče do Bratislavy. Dobrých päť hodín. Teda takmer toľko, ako z jednej strany republiky na druhú. Tri z nich len cestuje z Vrútok do hlavného mesta. Ostatné dve znamenajú krátku trasu Valča – Martin – Vrútky. Nie je čudné, že ani jedným zo siedmich spojov sa tam z tejto obce študent nedostane skôr a čaká na vlak hodinu či hodinu a pol? A pritom by stačilo upraviť pre študentov z piatich obcí z tejto trasy čas len jedného podvečerného autobusu...
Tým sa však komplikovanosť cestovania nekončí. Keďže vo vrútockom železničnom „veľkouzle“ cez víkend niet podvečer kam na túto dlhokánsku chvíľu ísť, s obrovskými ruksakmi študentom neostáva nič iné, ako sa pred vonku zúriacou zimou skrývať od bezdomovcov a rôznych iných pouličných živlov zapáchajúcej čakární. Následne sa nasilu vtisnúť do už aj tak preplneného vlaku, ktorý v nedeľu podvečer už niekoľko desaťročí premáva taký preľudnený, že cestujúci sedia na záchodoch. Ale ani v 21. storočí sa situácia nezmenila a spoj železničná spoločnosť neposilnila. A zrejme sa tak ani nikdy nestane. Ba čo viac – bude to len horšie. Ako v celej vlakovej a autobusovej doprave. S ňou na Slovensku rozhodne v regionálnom meradle nenapredujeme, ale akoby sa vraciame o storočie dozadu.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 102
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 040
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 432
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 649
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 291
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 314
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 794
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 493
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 427
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 373
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Miroslav Chudý.

Novým hlavným trénerom Martina sa stal Miroslav Chudý. Asistentmi budú Ladislav Spišiak a Marek Žila.

3 h
V Turčianskych Tepliciach otvorila samospráva odberové miesto už vo štvrtok.

Odberové miesta na skríningové testovanie občanov na ochorenie covid-19 otvorili vo štvrtok v Turci samosprávy Turčianskych Teplíc a Turčeka, v Kláštore sa testuje od stredy.

8 h
Aj napriek dištančnému vzdelávaniu má väčšina žiakov známok dostatok, polročné výkazy dostanú včas.

Väčšina žiakov ukončí prvý školský polrok včas. Niektorým študentom budú individuálne predlžovať polročnú klasifikáciu do konca marca.

11 h
Skalici sme podľahli na domácom ľade.

„Štyri góly nám na víťazstvo musia stačiť. Treba byť dôslednejší vzadu, to je najväčší problém,“ zdôraznil po prehre so Skalicou martinský kapitán Michal Murček.

21. jan

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Hudečková je hlavnou odborníčkou na epidemiológiu ministerstva zdravotníctva.

21. jan

Záchranári odkazujú, nie každý s Covidom patrí do nemocnice.

9 h

Nahnevaní bežkári sa už obrátili listom aj na vedenie obce Králiky, aby začalo konať.

21. jan

Správa Národného parku Nízke Tatry sa obrátila na návštevníkov prírody s výzvou.

20. jan

Už ste čítali?