Nám v redakcii drnčia telefóny a naši čitatelia sa pýtajú, čo sa deje a či nemôžu náš týždenník dostať skôr?
Žiaľ, ozaj nemôžu. Podľa oficiálneho vyjadrenia Slovenskej pošty (SP) došlo na poste tlačových doručovateľov, ktorí ráno noviny načas ku káve priniesli, k zmene. Jednoducho pošta doručovateľov zrušila! „Keďže v Martine došlo k zníženiu počtu predplatiteľov tlače, Slovenská pošta bola nútená zrušiť samostatných doručovateľov predplatenej pošty. Tlačoví doručovatelia boli na Pošte Martin zamestnaní na dobu určitú do 31. decembra 2006. Po ukončení pracovného pomeru niekoľko z nich prešlo na pracovnú pozíciu listového doručovateľa. O zmene spôsobu a času doručovania sme informovali všetkých predplatiteľov samostatným listom v decembri 2006,“ uviedla hovorkyňa SP Bela Lisáková.
Týmto, ako sa zdá, situáciu SP nevyriešila. Predplatiteľov prenechala napospas listovým doručovateľom, ktorí priniesť čerstvé noviny nestíhajú. Čo je celkom logické, keďže im pribudla práca navyše. Po území Martina, vrátane Tomčian (s výnimkou Priekopy, o ktorú sa starajú poštári z Vrútok), sa pohybuje denne 37 doručovateľov, ktorí musia odovzdať listové zásielky do 17 979 domácností a 2 088 firiem. Priemerne ich teda denne do schránok alebo priamo do rúk odovzdajú 542. A v takejto situácii obísť svoje rajóny tak, aby uspokojili predplatiteľov tlače, je nad ich sily. „Roznášať poštu začínam ráno o pol deviatej. Dovtedy si ju triedim. Tým, že mi pribudla práca naviac o doručenie novín, mi roznášanie dlhšie ani veľmi netrvá. Poslednú obálku a s ňou aj tlač však doručím okolo druhej alebo tretej. Ľudia sa mi sťažujú, že ich nosím príliš neskoro, ale skôr sa to stihnúť naozaj nedá,“ povedala nám jedna
z doručovateliek, ktorú sme stretli pri roznáške.
Ako ďalej povedala Bela Lisáková, na základe zmlúv s predplatiteľmi a vydavateľmi SP nemá stanovenú čas, kedy má tlač doručovať. Rozhodnutie o čase a spôsobe doručovania je v kompetencii príslušných Regionálnych poštových centier (RPC). Martin patrí pod RPC v Prievidzi, ktoré, ako sme už napísali, rozhodlo, že o tlač sa budú starať doručovatelia listových zásielok. „Tí doručujú zásielky prevažne v doobedňajších hodinách, kvôli čomu mohlo dôjsť k časovému posunu,“ upresnila hovorkyňa. A k nemu aj došlo. Rozhorčilo to ale predovšetkým zákazníkov Slovenskej pošty, o ktorých teraz postupne prichádza. „Zrušili sme predplatné novín, pretože nám chodili v poslednom čase až okolo obeda, niekedy aj poobede. Rýchlejšie ako príde poštárka, si ich osobne stihneme kúpiť aj sami. Nechce sa nám doma na ňu čakať a čítať staré informácie,“ povedala nám pani z Podhája, ktorá nechce byť menovaná. Tieto dôvody zopakovali aj ďalší predplatitelia, ktorí si k nám prišli odhlásiť pravidelnú donášku novín do domácností. To ale neznamená, že neostanú nášmu týždenníku verní. Len si ho budú odteraz kupovať osobne. Ľúto im je, že túto starosť už nemôžu prenechať poštárom, ktorí svojich zákazníkov od nej odbremeňovali desaťročia. „Nerozumiem tomu. Pošta ako každý podnik by sa mal zamerať na svojho spotrebiteľa a snažiť sa mu v plnej miere vyjsť v ústrety, aby si ho udržal. Mám pocit, že pošta to robí úplne opačne a ide proti nemu,“ povedal ešte na margo konania pošty jeden z našich bývalých predplatiteľov.
Miroslava Dírerová
Snímka: autorka