edujúci deň z ublíženia na zdraví 56-ročného vodiča forda z Ústí nad Labem, ktorý nevenoval dostatočnú pozornosť vedeniu automobilu a neprispôsobil rýchlosť vozidla stavu a povrchu vozovky. Preto neskoro spozoroval chodkyňu, ktorá po náraze utrpela ťažké zranenia dolných končatín. Liečiť sa bude asi 40 dní. Na základe dychovej skúšky policajti zistili, že vodič nebol pod vplyvom alkoholu. Za ublíženie na zdraví mu hrozí podľa zákona trest odňatia slobody až na päť rokov. Z informačných zdrojov MFN vieme, že Emíliu N. ešte minulý týždeň hospitalizovali v nemocnici. Nehodu nasnímala aj kamera, ktorou sledujú križovatku. Zo záznamu sme mali možnosť vidieť, že išlo o veľmi silný náraz, po ktorom poškodená doslova preletela ponad strechu vozidla. Pripomíname, že rovnako rizikové miesta pre prechádzanie chodcov sú aj vo Vrútkach a v Záturčí. Starosta Sučian Jozef Petráš nás informoval, že Okresnému dopravnému inšpektorátu v Martine zaslal požiadavku na vybudovanie okružnej križovatky. Informoval o tom aj riaditeľa Slovenskej správy ciest v Žiline a na vedomie to dal Krajskému úradu v Žiline. „K výstavbe spomínanej križovatky treba prikročiť v čo najkratšom termíne, lebo je hrozbou nielen pre vodičov, ale aj pre obyvateľov Sučian,“ konštatoval Jozef Petráš. Cez túto križovatku prechádzajú prevažne starší ľudia a deti. Školáci ale môžu, zo základnej školy prechádzať popod hlavnú cestu a do severnej časti obce aj cez podchod.
Starší to nestíhajú
Semafory sú funkčné ráno od 6. do 9. h a potom od 11. do 16. h. Niektorí starší ľudia nestihnú prejsť cestu, lebo na to majú málo času a prebiehanie cez cestu v čase, keď nefunguje svetelná signalizácia, je riskantné nielen pre starších, ale aj pre mladších ľudí. O tom sme sa presvedčili aj priamo na mieste. Na druhú stranu cesty sa snažila dostať starenka, ktorá nám povedala, že má slabý zrak, nevie rozoznať farby svetelnej signalizácie a nevidí ani prichádzať automobil. Vzali sme ju za ruku a previedli na druhú stranu cesty. Jej tempom sme to ale nestihli skôr, ako na semafore naskočila červená a automobilom o chvíľku zelená. Ľudí so slabým zrakom pritom prechádza touto križovatkou viac a nie vždy sa nájde niekto, kto ich prevedie na druhú stranu cesty. O to horšia je situácia v čase, keď sú vypnuté semafory a autá uháňajú smerom do Martina a opačne šesťdesiatkou, ba niekedy aj vyššou rýchlosťou, akou sa môže jazdiť v obci.
Ľudia sa sťažujú
„Myslím si, že v tomto prípade treba brať do úvahy nielen požiadavky vodičov, ale v prvom rade bezpečnosť obyvateľov Sučian. Ľudia na tejto križovatke kľučkujú pomedzi automobily a pre vodičov je veľmi nebezpečné aj vychádzanie z vedľajšej cesty na hlavnú, najmä smerom doľava. V Sučanoch prejdú denne cez túto križovatku stovky chodcov. Podobná situácia na ceste I/18 je v Ružomberku, ale tam nie sú problémy so zapínaním a vypínaním svetelnej signalizácie. Neviem, prečo musí byť takýto problém v Sučanoch? Len preto, že Sučany sú obcou?“ položil si rečnícku otázku Jozef Petráš. Situáciu sa snažil riešiť ešte bývalý sučiansky starosta Milan Rybár. Upozornil dopravný inšpektorát, že občania protestujú proti vypínaniu svetelnej signalizácie na križovatke v centre obce. Koncom minulého roka prebiehalo v Krajskom úrade pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Žiline pracovné rokovanie, na ktorom sa podľa písomných materiálov, ktoré nám poskytol Jozef Petráš, hovorilo o možnosti zrušenia križovatky. Spomínané rokovanie sa uskutočnilo na podnet Okresného riaditeľstva PZ SR Okresného dopravného inšpektorátu v Martine. Zástupca inšpektorátu žiadal riešiť súčasný stav svetelnej signalizácie kvôli vytváraniu kolón vozidiel.
Treba zmeniť časovanie
Ako nás minulý týždeň informoval Jozef Tomana, riaditeľ Okresného dopravného inšpektorátu v Martine, v žiadnom prípade nešlo o zrušenie križovatky riadenej svetelnou signalizáciou, ale o zmenu systému jej prevádzky, aby počas „hluchých“ intervalov, ktoré sú medzi 9. až 13. h, keď do tejto križovatky vchádza z vedľajších ciest málo automobilov a tunajším priechodom pre chodcov prechádza iba niekoľko Sučancov, mohlo po hlavnej ceste plynulo prechádzať čo najviac vozidiel. Aby to tak bolo, treba predĺžiť časové intervaly, počas ktorých svieti vozidlám idúcim po hlavnej ceste na semaforoch zelená. Pri súčasnom časovaní totiž prejde pri prechádzaní nákladiaku na zelenú križovatkou v hlavnom smere maximálne 14 automobilov. Časovanie vyhovovalo pred dvadsiatimi rokmi, keď Sučanmi prechádzalo podstatne menej automobilov. V súčasnosti ich je počas niektorých dní až 36 tisíc, z čoho 30 percent tvoria nákladné vozidlá. Preto sa v Sučanoch bežne vytvárajú kolóny, ktoré sú dlhé viac ako kilometer. Jozef Tomana nás ubezpečil, že s vypínaním signalizácie na sučianskej križovatke v dohodnutom čase nie sú po rokovaní s Jozefom Petrášom žiadne problémy. Zástupca Slovenskej správy ciest na spomínanom rokovaní predložil projekt malej kruhovej križovatky. Krajský úrad dopravy a pozemných komunikácií v Žiline pritom súhlasil s úpravou časovania svetelnej signalizácie až do vybudovania malej kruhovej križovatky.
Samozrejme, vzhľadom na intenzitu cestnej premávky v Sučanoch, bude z hľadiska bezpečnosti chodcov na spomínanej križovatke jediným vyhovujúcim konečným riešením vybudovanie diaľnice v plánovanom koridore.
Braňo Gregor
Snímky: (gg)