Tento viac ako šesťdesiatročný most, ktorý zub času nahlodal až do takej miery, že ho po diagnostike zaradili až do šiestej kategórie, sa „pýtal“ rekonštruovať už dávnejšie. Ako nám povedal vedúci odboru komunálnych služieb mesta Vladimír Povoda, dokumentácia je spracovaná už dávnejšie a o jeho rekonštrukcii sa uvažovalo najmenej päť rokov. Jeho čas prišiel až teraz, keď predtým mesto investovalo do opráv mosta na Ulici Československej armády a v minulom roku do opravy nadjazdu – slimáka. Most, ktorý začali na jar tohto roku rekonštruovať, bol dopravne výrazne zaťažovaný, preto patril aj medzi najnamáhanejšie mosty.
„S jeho rekonštrukciou sa začalo ešte v jeseni minulého roku. Využili sme nízku hladinu vody v Turci, takže sa opravil základ riečneho piliera mosta, ktorý bol najviac poškodený, ale rovnako aj celý pilier. Teraz sa začala rekonštrukcia jeho hornej časti. Opravovať sa bude mostovka a vozovka. Prvý jarný deň sa začalo búracími prácami na časti konštrukcie mosta tak, aby bol prístup k rozhodujúcim statickým konštrukciám. Len potom budeme môcť posúdiť stav ich poškodenia. Na základe toho sa rozhodne, čo a ako sa bude opravovať,“ povedal nám okrem iného Vladimír Povoda. Ako nám ďalej povedal, predpokladaná dĺžka odstávky mosta bude dva až tri mesiace. Všetko ale bude závisieť od toho, v akom stave je statika mosta.
Most bude aj v budúcnosti slúžiť automobilovej doprave, ale rovnako aj chodcom. V časti, ktorá v minulosti slúžila na uloženie potrubných rozvodov, by po rekonštrukcii mal byť chodník pre peších. Vozovka dostane nový živičný kryt, ktorý nahradí pôvodné „mačacie hlavy“. Náklady na rekonštrukciu sú plánované na 7,5 mil. Ale táto čiastka nemusí byť konečná, lebo pri zisteniach statických poškodení môžu byť aj vyššie. V súťaži na výber dodávateľa vyhrala žilinská firma Hastra, ktorá robila aj rekonštrukciu mosta smerom na Podháj.
Rekonštrukcia a s ňou súvisiace uzavretie mosta výrazne skomplikovalo situáciu nielen dopravcom, ale aj pracovníkom dochádzajúcim do fabrík, ktoré sú na opačnom brehu Turca. Ich cesta do práce a z práce sa vynútene predĺžila o niekoľko kilometrov. Viacerí sa sťažovali aj v našej redakcii, že im zodpovední pracovníci vopred neoznámili, aké peripetie s dochádzkou do práce ich čakajú. Ako sme sa dozvedeli, najmenej dva mesiace ešte budú mať dochádzku do práce komplikovanú. Podľa Vladimíra Povodu by sa to malo sčasti vyriešiť presmerovaním miestnej hromadnej dopravy. Realita je ale taká, že „pešiaci“, nebudú mať minimálne dva mesiace inú možnosť, ako ísť na druhý breh Turca, po podstatne dlhšej obchádzkovej trase.
(pn)