kuje na Holiach vleky, proti tomuto rozhodnutiu radnice odvolala. Odvolanie odštartovalo ďalšiu administratívnu tortúru, ktorých si investori i lyžiari užili v posledných rokoch dosť. Treba pripomenúť, že doteraz bolo zastavené územné konanie trikrát a trikrát sa firma Pro Ski, ktorá chce stavať osemmiestnu kabínkovú lanovku zo Strání na Martinské hole, odvolala. Tretie odvolanie proti rozhodnutiu bývalého primátora Martina bolo úspešné a pred vyše mesiacom dostala firma Pro Ski od mesta kladné rozhodnutie. Ako nám vtedy povedal martinský primátor Andrej Hrnčiar, radnica pri rozhodovaní postupovala v súlade so zákonom, pretože nebol dôvod na blokovanie vydanie územného rozhodnutia.
Chcú rovnaký meter
Podľa predsedu predstavenstva Pro Ski Jána Zuberca sa týmto rozhodnutím mal konečne rozťať gordický uzol v probléme Martinských holí. Lenže, ako sa zdá, ďalšie odvolanie, tentoraz firmy LSMH, rozuzlený uzol opäť zauzlilo. Prečo? Martin Gargulák, konateľ LSMH:
„V januári vydala naša spoločnosť súhlasné stanovisko k výstavbe kabínkovej lanovky zo Stráni na Martinské hole pre žiadateľa Pro Ski. Predpokladali sme, že tento súhlas bude pozitívnym impulzom k ďalšiemu postupu na Martinských holiach. V rozhodnutí mesta Martin ako príslušného stavebného úradu zo dňa 12. marca sa uvádza, že ak je potrebné, na účely stavby dráhy (kabínkovej lanovky zo Strání na Martinské hole – pozn. red.) možno vo verejnom záujme pozemky nachádzajúce sa pod stavbou lanovej dráhy vyvlastniť a nie je na to potrebný súhlas vlastníka. Na vydanie územného rozhodnutia pre navrhovateľa Pro Ski postačoval stavebnému úradu Martin súhlas našej spoločnosti, ktorú podpísal jej riaditeľ. Dňa 27. februára ten istý stavebný úrad rozhodol o prerušení územného konania (nevydal územné rozhodnutie) pre našu spoločnosť na výstavbu zasnežovania existujúcich zjazdových tratí rekreačného strediska Martinské hole a nové horské dopravné zariadenie (šesťsedačka namiesto súčasného vleku).“
Podľa M. Garguláka stavebný úrad svoje rozhodnutie odôvodnil aj tým, že návrh treba doplniť podľa požiadaviek vznesených účastníkmi konania, vrátane súhlasu majiteľov pozemkov s plánovanou výstavbou a návrh treba doplniť o súhlas druhého konateľa spoločnosti LSMH. „V odôvodnení zároveň poučil účastníkov konania, že proti tomuto rozhodnutiu sa nemožno odvolať a rozhodnutie nemožno preskúmať súdom. V konaní navrhovateľa LSMH teda stavebnému úradu podpis jeho riaditeľa nestačí a požaduje súhlas vlastníkov pozemkov a v konaní navrhovateľa Pro Ski tomu istému stavebnému úradu podpis riaditeľa LSMH postačuje a súhlas vlastníkov pozemkov sa nepožaduje. Keďže proti rozhodnutiu o prerušení konania v našej veci stavebný úrad vylúčil možnosť odvolať sa a rozhodnutie nemožno preskúmať súdom, odvolali sme sa proti vydaniu územného rozhodnutiu navrhovateľa Pro Ski. Chceme tým docieliť, aby stavebný úrad použil rovnaký meter pre obdive spoločnosti a svojimi rozhodnutiami nám nebránil vo výstavbe zasnežovania a lanovej dráhy. Ak stavebný úrad svoje rozhodnutie vo veci pozastavenia územného konania LSMH zmení a územné rozhodnutie nám vydá, okamžite naše odvolanie zoberieme späť,“ dodal Martin Gargulák.
Z formality zádrheľ
Predseda predstavenstva Pro Ski Ján Zuberec nám k tomu povedal: „Po vydaní územného rozhodnutia na výstavbu lanovej dráhy na Martinské hole zo Strání sme potvrdenie o jeho právoplatnosti považovali už iba za formálnu záležitosť. A to preto, lebo aj Martin Gargulák dal k tomu svoj súhlas, hoci jeho súhlas nebol nevyhnutný. Je preto pre nás nepochopiteľné, prečo prišlo v posledný možný deň odvolanie od jeho právneho zástupcu. Ako sa zdá, Martin Gargulák naďalej zostáva poslednou prekážkou v rozvoji Martinských holí. Skúmame momentálne právny stav a okamžite po vyhodnotení budeme reagovať.“
Oslovili sme aj primátora mesta Andreja Hrnčiara, ktorý nám povedal, že odvolanie vo veci územného rozhodnutia ho neteší, lebo to znamená ďalšie zdržanie projektu výstavby Martinských holí, čo sa dotkne rozvoja celého mesta. „Od tohto projektu si veľa sľubujem, lebo mesto môže z neho v cestovnom ruchu profitovať. Odvolanie rešpektujeme, postúpime ho na krajský úrad a budeme čakať na výsledok. No potvrdzuje sa, ako som sa presvedčil po poznaní situácie na Martinských holiach, že jedinou osobou, ktorá bráni projektu ich rozvoja, jej pán Gargulák. Je tu ale aj ďalší problém. Súvisí s cestou na Martinské hole. Evidujeme viacero sťažností na jej užívanie, preto si dávame robiť posudok, či vôbec spĺňa bezpečnostné kritériá. V prípade, ak ich nebude spĺňať, budeme nútení vydať rozhodnutie o obmedzení, alebo zastavení premávky.“
Pretnú jedinú možnosť
prístupu na Hole?
Cesta a jej možné uzavretie je novou okolnosťou v kauze Martinských holí. Zaujímalo nás preto, čo môže byť dôvodom prípadného obmedzenia jedinej komunikácie, ktorá dnes spája lyžiarske stredisko s „ostatným svetom“. Vedúci odboru komunálnych služieb mesta Martin Vladimír Povoda: „Mesto je cestný správny orgán pre miestne a účelové komunikácie v jeho katastri. Z tohto postavenia mu vyplýva povinnosť kontrolovať technický stav komunikácií a požiadať ich majiteľov, aby urobili nápravu, pokiaľ stav ciest nezodpovedá požiadavkám príslušnej legislatívy a technickej norme. Majiteľ prístupovej cesty na Hole - štátne lesy a príležitostný správca, ktorým je LSMH, dlhodobo zanedbávajú jej údržbu, preto je v mnohých úsekoch ohrozená bezpečnosť jazdy. Nie je napríklad zabezpečený svah pod Hradiskom po hrubých terénnych úpravách bez povolenia, zničené sú lanové zvodidlá na viacerých úsekoch komunikácie, podložie komunikácie presadá a viditeľný je jej zosuv pod Partizánskou studničkou, zanedbaná je údržba a nosnosť mostov na Mlynskom potoku pod skalkami a pod Flochom a neudržiavaný je živičný kryt v celej dĺžke komunikácie. Súvisí to s ťažbou dreva a neodstraňovaním následkov devastácie a roky sa zanedbáva letná údržba. To všetko stačí na to, aby sme komunikáciu pre verejnú automobilovú dopravu uzavreli.“ Ján Kŕč