Keď voláte tiesňové čísla, automaticky sa dovoláte do centra v Žiline
Všetci, ktorí telefonujú z územia Žilinského samosprávneho kraja (ŽSK) na tiesňové čísla 112 a 155, sa automaticky dovolajú do centra v Žiline. Odtiaľ im operátori zabezpečia príslušnú pomoc. Tiesňovú linku 112 spravuje Koordinačné stredisko Integrovaného záchranného systému (IZS), ktoré má krajskú pôsobnosť už dlhšie. V rovnakých priestoroch sídli aj Krajské operačné stredisko Záchrannej zdravotnej služby. „Máme zmenu. Zrušené boli všetky regionálne strediská, či to bolo v Čadci, Martine alebo v Dolnom Kubíne. Takže aj pri čísle 155, keď zavoláte z ktoréhokoľvek miesta v ŽSK, tak to zodvihnú operátori v Žiline,“ hovorí Miroslav Bobčík zo žilinského Koordinačného strediska IZS.
Jedným z problémov, ktoré sťažujú prácu operátorom v centrách, ale aj volajúcim, ktorí sú často v ohrození života, je nemožnosť lokalizácie miesta, odkiaľ postihnutý telefonuje. V súčasnom období je možná identifikácia len v podobe čísla volajúceho. Operátor nevidí meno vlastníka telefónu, lokalizácia sa nevykonáva vôbec. Slovensko patrí medzi niekoľko štátov Európskej únie, kde táto možnosť nefunguje. EÚ už kvôli tomu podala na Slovenskú republiku žalobu. Náhradným riešením, ktoré nie je rovnocenné tým, aké majú iné štáty, by mala byť lokalizácia pomocou jedného z mobilných operátorov.
„Náš pracovník stratí určitý čas tým, že bude musieť manuálne vyhľadať informáciu o polohe volajúceho na webovej aplikácii, ktorú zriadi mobilný operátor. Takisto sa musí prihlásiť pod svojím menom a zadať svoje heslo. Pri reakcii na mimoriadnu situáciu nemá teda operátor možnosť vykonať časovo náročné operácie súvisiace s vyhľadaním miesta, kde sa postihnutý volajúci nachádza. Nie je to automatická lokalizácia, ako majú napríklad Česi,“ informoval Ivan Šutiak, odborný radca pre správu a prevádzku podporných systémov riadenia Koordinačného strediska IZS v Žiline. Ani táto verzia však stále nefunguje v praxi. Mala fungovať od 1. apríla tohto roku, ale stále sa doťahujú právne zmluvné záležitosti. „Dostali sme návrhy zmluvy na pripomienkovanie a predpokladám, že niektoré iné koordinačné strediská majú voči tomu výhrady, preto sa to zdržalo. Po technickej stránke to bolo na začiatku apríla pripravené, spustiť sa to môže v ktorýkoľvek deň,“ pokračuje Ivan Šutiak. Časom by sa mali všetky tiesňové čísla zlúčiť do jedného, ktorým by malo byť medzinárodne uznané číslo 112, ale to je ešte otázka ďalekej budúcnosti. Určite sa to nestane tento rok.
Jaroslav Kizek