Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Zaujalo nás

„Betónka“ dožíva, treba ju rozobrať

Braňo Gregor
Betónové Hitlerove diaľnice patrili pred sedemdesiatimi rokmi k pilierom nemeckej ekonomiky a politiky. Umožnili rozvoj priemyslu, obchodu a vďaka ich výstavbe našlo prácu veľa nezamestnaných. Okrem toho, že neskôr sa ekonomický efekt z budovania Hitlerových diaľnic ukázal ako pochybný, kvôli problémom s údržbou a technickým nedostatkom ich nahradili asfaltky. V súčasnosti ich Nemci rozoberajú, pretože sa nedajú opraviť a zistili, že ekonomicky výhodnejšia je výmena betónu za asfalt.
V Turci je Hitlerovým diaľniciam veľmi podobná betónová cesta prvej triedy medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami, ktorú ale postavili až v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Kto po spomínanej ceste jazdí, nečuduje sa, že Nemci zo starých diaľnic odvážajú obrovské betónové dielce a radšej zaplatia budovanie úplne nového hrubého asfaltového „koberca“. Po betónke, ktorá je časťou dôležitej dopravnej tepny medzi Maďarskom a Poľskom, Turčania radšej nejazdia. Prvým dôvodom je, že si nechcú ničiť na svojich automobiloch tlmiče a druhým, že sa vyhýbajú rýchlostným a dopravným obmedzeniam. Vlani cestári takmer polovicu roka opravovali pri Mošovciach most a cestný povrch na ňom. Betónové dielce z mosta odviezli, ale asfaltový povrch nestihli dokončiť, a tak je tu doteraz rýchlosť obmedzená na 40 kilometrov za hodinu. A o kúsok ďalej inštalovali opäť semafory, pretože opravujú ďalší mostík. Dopravné značky pri Mošovciach vodičov upozorňujú, že je tu znížená rýchlosť na šesťkilometrovom úseku cesty kvôli hrboľom, ale mnoho dier a hrboľov je na celom úseku „betónky“, ktorej dĺžka je takmer dvadsať kilometrov. Po tejto ceste jazdí veľké množstvo kamiónov s tovarom z Balkánu i Pobaltia. Ich vodiči našťastie netušia, že cestu do Martina môžu absolvovať po starej asfaltke. Táto trasa je iba o tri kilometre dlhšia. Napriek tomu sa ale takáto obchádzka oplatí, lebo vodiči môžu jazdiť plynulejšie a úspornejšie ako po „betónke“. Zároveň sa vyhnú nepríjemnému zvuku spôsobenému otrasmi vozidla. Aj keď škáry a jamy sa cestári snažili vyplniť asfaltom, nepomáha to, diery sa zväčšujú a betónových úlomkov z roka na rok pribúda. Vyasfaltovanie tenučkého koberca na krátkom úseku hlavnej cesty pri Diviakoch znížilo hlučnosť v tejto lokalite iba na niekoľko rokov. Táto cesta bola niekoľko rokov po oprave opäť rozbitá. A v posledných rokoch, keď je kamiónová doprava medzi Balkánom a Pobaltím čoraz intenzívnejšia, vyzerá betónka ako po bombardovaní.
Ktovie, či sa aj u nás nájde podobná odvaha a peniaze, aby sme cestu z Martina do Turčianskych Teplíc nemuseli opäť a opäť lepiť, ale konečne aj opraviť. Vlani Pavol Prokopovič, bývalý minister dopravy pôšt a telekomunikácií, pri návšteve Turčianskych Teplíc sľúbil, že tento rok by sa oprava cesty na spomínanom úseku 1/65 mala začať. Nestalo sa tak ani za jeho pôsobenia, ale ani po nástupe nového ministra. Vyzerá to tak, že „betónku“ čakajú opäť iba kozmetické úpravy. Možno najlacnejším riešením by bolo postupné budovanie dvoch pruhov rýchlostnej komunikácie R3, ktoré povedú paralelne popri veľkej časti súčasnej „betónky“. Po ukončení dvoch jazdných pruhov R3 by stačilo odviezť panely a využiť upravené podložie po starej betónke na vybudovanie zvyšných dvoch pruhov rýchlostnej komunikácie s asfaltovým povrchom. Uvidíme ale, ako sa budú s „ertrojkou“ ponáhľať projektanti a či sa jej prvý plánovaný úsek pri Hornej Štubni začne budovať už v tomto, alebo prinajhoršom v budúcom roku, ako sa už viackrát deklarovalo.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 18 585
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 14 196
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 182
  4. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 809
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 265
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 321
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 886
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 965
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 796
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.
Od soboty 24. októbra do nedele 1. novembra bude na celom Slovensku platiť zákaz vychádzania s výnimkou ciest na testovanie, do práce a zabezpečenia nevyhnutných potrieb či pobytu v prírode v okrese bydliska.
Predlžujeme akciu o 24h

Ak nemôžete za novinami, noviny prídu k vám. Dnes to máte s 50% zľavou na celý rok

Akcia platí pre nových aj existujúcich predplatiteľov, ktorí si ho predĺžia.

Táto akcia platí len 24 hodín a nebude sa opakovať.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Koronavírus na Orave: V piatok zachytili takmer 1 700 pozitívnych (minúta po minúte)

Na Orave sa začala pilotná časť celoplošného testovania na Covid-19.

Na Liptove pribudol v piatok dosiaľ najvyšší počet infikovaných

Situácia sa začína zhoršovať už aj v okrese Ružomberok.

TMR zatvára strediská Jasná a Vysoké Tatry

V prípade priaznivého vývoja situácie na Slovensku by mohli znova otvoriť 6. novembra.

Už ste čítali?