Takmer žiadny manažér si svoju prácu bez automobilu nedokáže predstaviť. Je to rovnaká nevyhnutnosť ako mobilný telefón a elektronická pošta. Manažérmi sú aj primátori miest a starostovia obcí. Dalo by sa očakávať, že sú na výkon svojej funkcie poriadne vybavení. No mnohí z nich nemajú k dispozícii žiadny služobný automobil. Buď jazdia na svojom vlastnom aute, alebo autobusom či na bicykli. Najbežnejším dopravným prostriedkom starostov menších obcí je autobus. Väčšina z nich stratí čakaním na spoje vzácny čas, ktorý by mohli využiť inak. Lepšie sú na tom turčianski primátori.
Primátora Martina vozí profesionálny vodič v staršom, ale bezpečnom automobile Volvo S 80, na ktorom už najazdili približne 230 tisíc kilometrov. Martinská radnica zamestnáva až dvoch profesionálnych vodičov, ale niektorí zamestnanci jazdia na služobných autách aj sami, ale väčšinou iba po Martine. Martinská radnica má k dispozícii aj ďalšie služobné Volvo, ktoré má približne 5 rokov a okrem neho Citroen C 4, Citroen Berlingo, Škodu Fabia combi a Škodu Felícia combi, ktorá je z nich najstaršia - má 7 rokov. Všetky spomínané automobily sú v dobrom technickom stave, na radnici sa o ne náležite starajú.
Primátor Turčianskych Teplíc Michal Sygút jazdí na automobile Kia Shuma, ktorý má približne sedem rokov a najazdených 270 tisíc kilometrov. Teplická radnica má okrem toho dve vozidlá – Fiat Punto, ktorý slúži pre potreby Spoločného obecného úradu v Turčianskych Tepliciach a technického oddelenia radnice (vyrobili ho v roku 2005 a na tachometri má 70 tisíc kilometrov), a Škodu Felícia mestskej polície, tá už má za sebou 250 tisíc kilometrov. Michal Sygút nám povedal, že kupovanie nového automobilu nie je preňho prioritou, zatiaľ mu musí stačiť Kia, aj keď si už vyžaduje časté opravy. Počas všetkých služobných ciest šoféruje sám. „Uvítal by som, keby žilinská Kia darovala teplickej radnici nový automobil za vernosť značke,“ žartom dodal Michal Sygút.
Ani vrútocký primátor Miroslav Mazúr nemá osobného šoféra. Jazdí na Volkswagene Touran, ktorý má tri roky a najazdených 176 tisíc kilometrov. Miroslav Mazúr je ale s týmto vozidlom spokojný, lebo mu umožňuje rýchly presun a je spoľahlivé. Vrútocká radnica disponuje ešte ďalšími služobnými automobilmi – je to 6 rokov starý Ford Focus, na ktorom najazdili 92 tisíc kilometrov, štvorročný Ford Fiesta, ktorý má za sebou 42 tisíc km a 14-ročný Opel Astra, ktorý je ale nepojazdný a pripravený na vyradenie.
Poďme na turčiansky vidiek. Sučiansky starosta Jozef Petráš nám otvorene povedal, že so služobným automobilom nie je spokojný. Jazdí na 6-ročnej Škode Fabia, ktorá „nabehala“ 114 tisíc kilometrov. „Myslím si, že starosta obce veľkosti Sučian by mal mať bezpečnejší automobil strednej triedy, ktorý je stavaný na dlhšie vzdialenosti. Jazdím veľa a často. Na služobnú cestu do Bratislavy treba aspoň Oktáviu. Obecná Fabia má iba jediný airbag a nespĺňa požiadavky bezpečného automobilu na dlhšie trate. Je to skôr automobil na krátke trate a na jazdu v meste. Ako to riešiť? Samozrejme, veľa závisí aj od obyvateľov obce, či je pre nich prioritou, aby ich starosta jazdil na bezpečnom automobile. Pre mňa je bezpečnosť prioritou,“ dodal Jozef Petráš.
Oslovili sme aj starostov menších a stredne veľkých obcí v rôznych kútoch regiónu. Iba niektorí z nich využívajú pri práci automobil. Starostka Belej-Dulíc Anna Badínová nám povedala, že služobné cesty do Martina absolvuje autobusom. Kvôli veľkým časovým stratám ale poslanci obecného zastupiteľstva schválili kúpu obecného automobilu, na ktorý si ale Anna Badínová bude musieť počkať. Anna Hlinková, starostka Koštian nad Turcom, nám potvrdila, že si plnenie pracovných povinností bez automobilu nevie predstaviť. Starosta je podľa nej bez auta nepružný a neefektívny. Anna Hlinková síce jazdí na svojom automobile, ale koštianski poslanci jej odsúhlasili preplácanie cestovného z obecnej pokladnice. V kurióznej situácii sa ocitol starosta Príboviec Jaroslav Brzák, ktorý si musí počkať na zvolenie poslancov do doplňovacích volieb, takže kvôli efektívnemu využitiu pracovného času jazdí na svojom automobile a za vlastné peniaze.
Medzi starostami sú aj nevodiči. Starostka Turčianskych Kľačian Božena Jurečková nám povedala, že služobné cesty absolvuje väčšinou autobusom, iba niekedy, keď spolu s inými pracovníkmi obecného úradu potrebujú toho v meste vybaviť viac, cestujú obecným automobilom značky Lada. Viera Šalagová, starostka Dražkoviec, nemá vodičský preukaz. Patrí k služobne najstarším richtárom a uznáva, že automobil starostovi šetrí čas. „Kedysi som si chcela urobiť „vodičák“, ale teraz sa už na to necítim. Na bicykel ale nedám dopustiť, lebo je mojím každodenným pomocníkom, na ktorom prebehnem obec aj niekoľkokrát denne. Najmä ak kontrolujem aktivačných pracovníkov. Niekedy ho zabudnem pri úrade, ihrisku, obchode, kde prenocuje, ale vždy ho nájdem. Na služobné cesty na väčšie vzdialenosti sa vždy s niekým zveziem a keď idem do Martina, vyjdem na hlavnú cestu a vždy mi niekto zastaví a vezme ma do mesta. Viac ako služobný automobil a vodičský preukaz ma poteší, že sa nám v celej obci podarilo opraviť cesty a po obci sa dobre jazdí motoristom i cyklistom, ba i korčuliarom na kolieskových korčuliach. Už som si ich aj ja obula,“ povedala nám Viera Šalagová. Na bicykli jazdí služobne aj starostka Hája Jarmila Ižipová, ktorá to do Turčianskych Teplíc nemá ďaleko. Ak chce ísť do Martina, využije autobus.
Braňo Gregor