Turiec nie je len „liahňou“ krásnych modeliek, ale aj zaujímavých módnych stretnutí, ktoré čerpajú predovšetkým z domácich tvorivých zdrojov. V posledných rokoch sa nositeľmi týchto ambícií stali predovšetkým martinský salón Andrea a turčianskoteplická agentúra ART-Mark. Táto agentúra bola nedávno jedným z organizátorov módnej show v Ružomberku, na ktorú časť svojej kolekcie priviezla aj známa Lýdia Eckhardt. Aj toto podujatie je témou nášho rozhovoru s Petrom Hrubinom a Marekom Turčanom, ktorí zosobňujú organizátorskú i tvorivú značku agentúry.
Turčania poznajú agentúru ART-Mark z viacerých módnych prehliadok, v rámci ktorých ste predstavili tvorbu slovenských, českých, poľských či rakúskych módnych návrhárov. Posledná bola, tuším,
v júni minulého roku v Turčianskych Tepliciach. Obnovíte po roku načatú tradíciu?
Peter Hrubina: Chceme nadviazať na načaté a v súčasnosti rokujeme o možnosti prehliadku organizovať. Vôľa a chuť tu je, uvidíme však, či dokážeme presvedčiť potencionálnych reklamných partnerov, že takéto podujatia sú veľmi vhodné miesto na propagovanie ich firmy, prípadne značky. Momentálne zažívame boom módnych prehliadok a show, je to hit v hľadaní nových možností prezentácie a siahajú po nich rôzne spoločnosti.
Ak sa vám to podarí, čo pripravíte pre divákov?
PH: Pripravujeme celkom novú koncepciu módnej show. Chceme ju skrátiť, zvýšiť dynamiku prezentácie, predstavíme niekoľko nových prvkov a všetko podriadime štýlu veľkého tresku.
Marek Turčan: Je to niečo, čo môže opäť zaujať. Predstavíme jednu exkluzívnu módnu značku z Českej republiky, ktorá na Slovensku ešte nepôsobila, a máme dohodnutú jednu exkluzívnu značku spodnej bielizne. A ako to býva zvykom, plusom bude jedno prekvapenie.
Rok je v živote agentúry dlhý čas. Zmenilo sa niečo vo vašom programe, smerovaní. Čo konkrétne?
PH: Zmenilo. Konečne sme sa s Marekom zabehli v našich úlohách, ktoré sme si rozdelili asi pred dvomi rokmi. Hoci musím povedať, že stále si jeden druhému „kecáme“ do toho, čo máme robiť (smiech). Pokiaľ ide o program, darí sa nám pozývať stále exkluzívnejších hostí. V Ružomberku sa predstavili módne návrhárky veľkého formátu ako Lýdia Eckhardt či Monika Onoszko z Poľska, modelky zo súťaže Miss Slovensko či Supermodelky. Majster sveta v electric boogie Matúš Pišný sa postaral o efektnú tanečnú vložku.
MT: Mne už len ostalo dodať, že stále pracujeme na sebe a ešte sa budeme zlepšovať.
Spomínali ste úlohy, ako máte podelenú organizáciu?
PH: Ja sa starám o organizáciu, public relation a marketing. Zodpovedám za ekonomické zabezpečenie programov a som Marekov manažér. Prijali sme partnera, ktorý sa stará o grafické spracovanie našej propagácie – je to fotograf Peter Bahurinský.
MT: Na mne stojí kultúrny program, počnúc návrhom a stavbou scény, cez výber hudby až po choreografiu. A samozrejme - na každej show predstavím svoju aktuálnu kolekciu oblečenia.
V Ružomberku bola predstavená aj kolekcia prvej dámy slovenskej módy Lýdie Eckhardt. Ako sa vám to podarilo? Príde Lýdia Eckhardt aj do Turca?
PH: Účasť Lýdie Eckhardt si nesmierne vážime a sme hrdí, že sa stala súčasťou našej prehliadky. Nešlo o presviedčanie, skôr o dohodu, pretože ona sama mala záujem o show v Ružomberku, keďže v blízkosti tohto mesta žije jej rodina a ona sama podporuje mladých ľudí, ktorí začínajú v oblasti prezentácie módy.
MT: Pokiaľ ide o možnosť jej prezentácie v Turci v rámci našej ďalšej show, nie je to jednoduché. Salón Lýdia Eckhardt je exkluzívny módny salón, jej meno sa vo svete módy skloňuje bežne. Jej účasť na nie jej autorskej prehliadke bola výnimka. Určite preto nepredstaví svoje modely v rámci našej ďalšej prehliadky. No pani Eckhardt nám veľmi pomohla, ukázala nám nové pohľady na našu prácu a celkovo nás posunula dopredu.
Prečo ste si za miesto svojej show vybrali Ružomberok?
MT: Študujem v tomto meste a popri štúdiu sa venujem rôznym aktivitám. Popri nich som stretol riaditeľa Kultúrneho domu Andreja Hlinku Petra Černáka. Ukázal som mu projekt medzinárodnej módnej prehliadky, ktorý sa mu razom zapáčil, pretože pochopil, čo to znamená prilákať do mesta ľudí z celého Slovenska.
PH: Kultúrny dom, v ktorom pôsobí Peter Černák, má piatu najúspešnejšiu návštevnosť na Slovensku. Naša prehliadka sem pritiahla 460 návštevníkov. Ak sa ma opýtate, či to považujem za úspech, poviem, že pri zohľadnení faktu, že sála mala kapacitu 440 miest, tak áno.
Najbližšie plány ste už naznačili. Aké tú tie v perspektíve? Prezradíte o nich niečo?
PH: Ružomberok sme brali ako test. Úspešne sme ho zvládli, získali nové kontakty, dostali ďalšie ponuky. Rozhodne máme v pláne pokračovať, chceme ísť stále ďalej a zlepšovať sa. Všetky nasledujúce prehliadky však už budeme koncipovať spôsobom, aby sme pomaličky začali prezentovať značku ART-Mark ako exkluzívny módny salón, ktorý si chceme otvoriť.
MT: Budeme veľmi radi, ak naša práca osloví širokú verejnosť a ak si nás nájde pri prezentácii čoraz viac ľudí.
Viera Legerská