Martin – Predminulý piatok mali „pešiaci“, ktorí sa chceli dostať lavičkou zo Záturčia do Priekopy, alebo opačným smerom, smolu. Lavička bola mimo prevádzky, zamrežovaná a označená zákazovými tabuľami. Príčinou boli poškodené bočné lanká konštrukcie, ale aj poškodenie jej predpolia - prístupovej komunikácie a dreveného zábradlia. Vandalizmus sa na moste pre peších, ktorý bol odovzdaný do užívania len pred dvoma mesiacmi, podpísal už v noci pred slávnostným prestrihnutím pásky, keď bolo prvýkrát poškodené lankové zábradlie z priekopskej strany. Minulý týždeň už boli odcviknuté všetky lanká zábradlia, tentoraz ale z opačnej strany. Hovorkyňa mesta Nataša Petrová: „Týmto poškodením sa stal objekt pre účastníkov cestnej premávky – chodcov a cyklistov nebezpečný, preto sa mesto až do odstránenia nedostatkov rozhodlo uzatvoriť ho z oboch strán – z Ulice Kmeťka v mestskej časti Priekopa a od hlavnej cesty, ktorá vedie popri sídlisku v Záturčí.“
Podľa názoru viacerých, konštruktéri mosta nezohľadnili, že je umiestnený na odľahlom mieste od sídliska. Už pri jeho odovzdávaní do užívania sa prorokovalo, že vandali mu „nedajú pokoj“ najmä kvôli spomínaným oceľovým lankám, keďže ich možno veľmi jednoducho poškodiť. Nový most, nahrádzajúci pôvodný, ktorý spadol do Turca v novembri minulého roku, bol vďaka okamžitej reakcii vedenia mesta a poslancov vyrobený a položený na pôvodné miesto v krátkom čase. Pre nedokončené nástupy na jednej aj druhej strane fungoval síce len v provizóriu, ale aj tak stopercentne plnil svoj účel výraznej skratky medzi oboma sídliskami. Chodci sa dnes musia zaobísť opäť bez neho. No tentoraz sa ale na tom nepodpísala jeho staroba, ale vandalský čin. Žiaľ, podobných činov pribúda a zdá sa, že mesto v súboji s vandalizmom vysoko prehráva.
Ako nám povedala H. Halasová, pracovníčka odboru komunálnych služieb mesta, je v jeho záujme, aby poškodená lavička bola sprevádzkovaná čo najskôr. „Vyžiadali sme si vypracovanie cenových ponúk s cieľom zabezpečiť čo najrýchlejšiu opravu poškodeného zábradlia. Pôvodné lanká, ktoré tvorili výplň zábradlia, boli praktickým riešením – upínací systém zabezpečoval opätovné napnutie lanka, avšak dodacia lehota bola viac ako šesť týždňov a cena tiež nebola najnižšia. Náhradné riešenie bude zahŕňať aj alternatívu s výmenou poškodených laniek iným, náhradným materiálom, pričom však podmienkou je, že nesmie dôjsť k preťaženiu mostnej konštrukcie. Provizórne riešenie vstupov na lávku sa odstráni po dobudovaní bezbariérových nástupných rámp, ktorých realizácia je podmienená majetkovo právnym vysporiadaním a odkúpením pozemkov pod rampy. Dokončenie lávky bude mesto stáť asi 3 milióny korún a navyše ešte prostriedky na výkup pozemkov. O tom, koľko peňazí si vyžiada oprava poškodenej časti zábradlia, budeme môcť hovoriť až po výbere najvhodnejšieho riešenia,“ informovala nás. Ako nám ďalej povedala, termín opätovného sprevádzkovania poškodenej lávky bude v najlepšom prípade asi dva týždne, pri zložitejšom riešení šesť týždňov až tri mesiace.(jk)