Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky
TAKTO ODPOVEDAL GENERÁLNY RIADITEĽ NÁRODNEJ DIAĽNIČNEJ SPOLOČNOSTI (NDS) IGOR CHOMA NA OTÁZKU O INVESTÍCII DO TUNELA VIŠŇOVÉ – DUBNÁ SKALA

Inej cesty niet a treba po nej ísť

Generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti ste pol roka. Splnila nová funkcia vaše očakávania?

Takto odpovedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma na otázku o investícii do tunela Višňové – Dubná skala

Áno, aj keď som si myslel, že je predovšetkým o výstavbe ciest a investorskej činnosti. Dnes vidím, že ten záber je širší. Zaoberám sa aj údržbou a správou majetku NDS. Ide rádovo o majetok v hodnote sto miliárd korún.
NDS vznikla pred dvoma rokmi a jej stopercentným vlastníkom je štát. Obhospodaruje niekoľko sto kilometrov diaľnic. Koľko korún plánujete preinvestovať v tomto roku?
Spoločnosť má v prevádzke 329 kilometrov diaľnic a 122 kilometrov rýchlostných ciest. Vo výstavbe je 73 kilometrov diaľnic a 34 kilometrov rýchlostných ciest. Tento rok plánuje NDS preinvestovať viac ako 19 miliárd korún.
Počas vášho šéfovania by sa malo zaviesť elektronické mýto. Kedy reálne vidíte jeho spustenie?
Elektronické mýto by sme chceli zaviesť 1. januára 2009, ale tento termín nesmie byť na úkor kvality výberových konaní. Tender plánujeme vyhlásiť najneskôr v júli alebo auguste. Nechcel by som zopakovať chyby, ktoré sa stali kolegom z okolitých krajín, keď nezvládli jeho prípravu. Budem dbať, aby súťažné podmienky boli riadne vypracované a obmedzili sme tak možné riziká na minimum.
Ak sa vám nepodarí urobiť transparentnú súťaž, tak termín zavedenia elektronického mýta zostane nereálny?
Máte pravdu, ak by sme nezvlád-li výberové konanie, tak môžu vzniknúť podstatne väčšie škody, čo môže spustenie mýta odsunúť. Ale aj tak, ak budeme potrebovať čas, nepôjdeme na úkor kvality a termín posunieme, pretože je nesmierne dôležitý. NDS vo svojich investičných plánoch počíta s príjmami z mýta už v roku 2009. Preto ideálnym riešením je príprava dobrej dokumentácie v plánovanom termíne.
Aké škody máte na mysli?
Môže vzniknúť nespokojnosť, prieky. Partneri sa začnú odvolávať a súdiť, čo by mohlo celý proces spustenia výrazne oddialiť.
Ľudí, ktorí súťaž pripravujú, si vyberáte a tiež za nich zodpovedáte. V prípade korupčnej aféry môže padnúť aj vaša hlava.
Áno, môže.
Systém elektronického mýta bude platiť len pre nákladné autá a nahradí doteraz platné diaľničné nálepky. Ako zabránite tomu, aby ho kamióny obchádzali?
Firma, ktorá zvíťazí, bude zodpovedať aj za „čierne vozidlá“, ktoré budú chcieť obísť cesty s mýtom. Pôjde o všetky rýchlostné cesty a diaľnice a súbežné cesty prvej triedy. Za každý kilometer prejdený po diaľnici autá nad 3,5 tony budú platiť v priemere od 4 do 6 korún. Osobné autá budú naďalej platiť len za nálepky.
Priblížte nám priority pri budovaní diaľnic v našom regióne.
Prioritou vlády je D3, to je smer na Čadcu a poľské hranice. Tá sa bude naplno budovať. Čo sa týka D1 a jej pokračovania na východ, tak už budúci rok budeme raziť tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v roku 2012. A pokiaľ ide o R3, teda banskobystrický variant, tak minister dopravy deklaroval, že by mala ísť cez Martin, Kremnicu smerom dolu do Banskej Bystrice. Robíme všetko tak, ako bolo doteraz nadefinované.
Nedávno ste rokovali na žilinskej radnici. Poslanci vyjadrili obavu, že diaľnica sa zastaví v meste, čo môže pre Žilinu znamenať dopravný kolaps.
Po Žilinu by sme chceli mať diaľnicu spojazdnenú do roku 2010. Obavy mestských poslancov sú opodstatnené, pretože kým všetko ponapájame, tak sa naozaj budú autá stretávať na križovatke pri Tescu na Košickej ulici. Ministerstvo dopravy rozpracováva alternatívu úpravy súčasnej cesty prvej triedy
v Strečnianskej úžine, aby odbremenilo túto križovatku. Autá by pokračovali po Ľavobrežnej, smerom na Tepličku nad Váhom, ponad Vodné dielo Žilina a napájali by sa v Strečne. Slovenská správa ciest plánuje dovtedy zrekonštruovať cestu prvej triedy v spomínanom úseku, čo by mohlo pomôcť mestu Žilina.
Aké máte osobné priority týkajúce sa budovania ciet?
Mojím osobným cieľom je, aby sme začali raziť tunely Višňové a aby sme dotiahli diaľnicu čím skôr po Dubnú skalu. Je to veľmi dôležité aj zo strategicko-štátneho či z pohľadu európskych dopravných koridorov.
Koľko stojí razenie tunela Višňové – Dubná skala?
Predpokladaná investícia do razenia tunelov je štrnásť miliárd korún, ale inej cesty niet a treba po nej ísť.
Keď sme sa videli naposledy, tak ste sa ponáhľali robiť kontrolu na diaľnicu za Žilinou. Bola to náhoda alebo často kontrolujete výstavbu?
Zaumienil som si, že každý týždeň v stredu budem robiť kontrolný deň vždy na inom úseku, ktorý v rámci Slovenska staviame. Zatiaľ sa mi to darí dodržiavať.
Chcem mať prehľad o tom, ako stavby napredujú, čo sa na nich deje a ako sa plnia harmonogramy.
Vaši subdodávatelia asi nie sú nadšení?
Asi nie, ale teraz vážne, najskôr boli prekvapení, vraj taký záujem z mojej strany neočakávali. Pomaly si zvykli a teraz dúfam oceňujú, že niektoré veci môžu priamo konzultovať.
Darí sa vám termíny dodržiavať?
Áno, aj keď momentálne najťažšou stavbou je práve D3 z Hričovského Podhradia po Strážov. Technicky náročnejšiu diaľničnú stavbu sme ešte na Slovensku nestavali.
Prečo je považovaná za technicky najnáročnejšiu?
Ide o sústavu mostov postavených v brehu, ktorý je v zosuvnom pásme. Celý svah sa od vrchu až dospodu zošíva, aby sa zastabilizoval, a potom sa na ňom stavajú mosty. A všetko sa navyše deje za plnej prevádzky cesty prvej triedy. Je to technicky aj finančne náročné.Monika Janigová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Pomáhajte čítaním
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 27 928
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 137
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 239
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 686
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 672
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 865
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 861
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 005
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 791
  10. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 275
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pacientov s ochorením na Covid 19 v nemocnici pribúda, rozširujú sa aj červené zóny

V Univerzitnej nemocnici Martin (UNM) bolo v pondelok hospitalizovaných 72 pacientov s pozitívnym testom na ochorenie COVID-19.

Pavilón č. 5 v UN Martin je už celý v červenej zóne.

Vrútky už určili miesta, kde sa bude testovať

Jedným z odberových miest bude aj kino 1. máj, využijú sa aj telocvične škôl.

Ilustračné foto.

Mesto Martin hľadá dobrovoľníkov na testovanie obyvateľstva

Celoplošné testovanie sa uskutoční v sobotu a nedeľu od 8. do 20. h. Prestávka je naplánovaná od 12. do 13. h.

Ilustračné foto.

MY PLUS: Pokojne zostaňte doma, náš týždenník MY si teraz prelistujete už aj online

23 regionálnych titulov MY a niekoľkoročný archív online plus odomknutý exkluzívny obsah na 27 weboch MY - to je MY PLUS.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Ako sa penzistom zvýšia dôchodky

Aj od januára budúceho roku môžu dôchodcovia počítať so zvyšovaním penzií o valorizáciu. V tom istom mesiaci sa zvýšené dôchodky začnú aj vyplácať.

Epidemiológovia v Trenčíne vyšetrujú ohniská nákazy v dvoch závodoch

V rámci Slovenska prevažuje reťazové šírenie ochorenia v rodinách.

Agrokomplex musí po desaťročiach odstrániť svoj ikonický nápis

Konštrukciu vytvorili v roku 1974. Jej súčasťou bol aj klas.

Tu sú výsledky víkendového testovania na Orave. Prečo ste boli vy?

Za tri dni otestovali odberové tímy 91 505 ľudí. Do karantény poslali 3 904 infikovaných.

Už ste čítali?