Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky
TAKTO ODPOVEDAL GENERÁLNY RIADITEĽ NÁRODNEJ DIAĽNIČNEJ SPOLOČNOSTI (NDS) IGOR CHOMA NA OTÁZKU O INVESTÍCII DO TUNELA VIŠŇOVÉ – DUBNÁ SKALA

Inej cesty niet a treba po nej ísť

Generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti ste pol roka. Splnila nová funkcia vaše očakávania?

Takto odpovedal generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Igor Choma na otázku o investícii do tunela Višňové – Dubná skala

Áno, aj keď som si myslel, že je predovšetkým o výstavbe ciest a investorskej činnosti. Dnes vidím, že ten záber je širší. Zaoberám sa aj údržbou a správou majetku NDS. Ide rádovo o majetok v hodnote sto miliárd korún.
NDS vznikla pred dvoma rokmi a jej stopercentným vlastníkom je štát. Obhospodaruje niekoľko sto kilometrov diaľnic. Koľko korún plánujete preinvestovať v tomto roku?
Spoločnosť má v prevádzke 329 kilometrov diaľnic a 122 kilometrov rýchlostných ciest. Vo výstavbe je 73 kilometrov diaľnic a 34 kilometrov rýchlostných ciest. Tento rok plánuje NDS preinvestovať viac ako 19 miliárd korún.
Počas vášho šéfovania by sa malo zaviesť elektronické mýto. Kedy reálne vidíte jeho spustenie?
Elektronické mýto by sme chceli zaviesť 1. januára 2009, ale tento termín nesmie byť na úkor kvality výberových konaní. Tender plánujeme vyhlásiť najneskôr v júli alebo auguste. Nechcel by som zopakovať chyby, ktoré sa stali kolegom z okolitých krajín, keď nezvládli jeho prípravu. Budem dbať, aby súťažné podmienky boli riadne vypracované a obmedzili sme tak možné riziká na minimum.
Ak sa vám nepodarí urobiť transparentnú súťaž, tak termín zavedenia elektronického mýta zostane nereálny?
Máte pravdu, ak by sme nezvlád-li výberové konanie, tak môžu vzniknúť podstatne väčšie škody, čo môže spustenie mýta odsunúť. Ale aj tak, ak budeme potrebovať čas, nepôjdeme na úkor kvality a termín posunieme, pretože je nesmierne dôležitý. NDS vo svojich investičných plánoch počíta s príjmami z mýta už v roku 2009. Preto ideálnym riešením je príprava dobrej dokumentácie v plánovanom termíne.
Aké škody máte na mysli?
Môže vzniknúť nespokojnosť, prieky. Partneri sa začnú odvolávať a súdiť, čo by mohlo celý proces spustenia výrazne oddialiť.
Ľudí, ktorí súťaž pripravujú, si vyberáte a tiež za nich zodpovedáte. V prípade korupčnej aféry môže padnúť aj vaša hlava.
Áno, môže.
Systém elektronického mýta bude platiť len pre nákladné autá a nahradí doteraz platné diaľničné nálepky. Ako zabránite tomu, aby ho kamióny obchádzali?
Firma, ktorá zvíťazí, bude zodpovedať aj za „čierne vozidlá“, ktoré budú chcieť obísť cesty s mýtom. Pôjde o všetky rýchlostné cesty a diaľnice a súbežné cesty prvej triedy. Za každý kilometer prejdený po diaľnici autá nad 3,5 tony budú platiť v priemere od 4 do 6 korún. Osobné autá budú naďalej platiť len za nálepky.
Priblížte nám priority pri budovaní diaľnic v našom regióne.
Prioritou vlády je D3, to je smer na Čadcu a poľské hranice. Tá sa bude naplno budovať. Čo sa týka D1 a jej pokračovania na východ, tak už budúci rok budeme raziť tunel Višňové, ktorý by mal byť hotový v roku 2012. A pokiaľ ide o R3, teda banskobystrický variant, tak minister dopravy deklaroval, že by mala ísť cez Martin, Kremnicu smerom dolu do Banskej Bystrice. Robíme všetko tak, ako bolo doteraz nadefinované.
Nedávno ste rokovali na žilinskej radnici. Poslanci vyjadrili obavu, že diaľnica sa zastaví v meste, čo môže pre Žilinu znamenať dopravný kolaps.
Po Žilinu by sme chceli mať diaľnicu spojazdnenú do roku 2010. Obavy mestských poslancov sú opodstatnené, pretože kým všetko ponapájame, tak sa naozaj budú autá stretávať na križovatke pri Tescu na Košickej ulici. Ministerstvo dopravy rozpracováva alternatívu úpravy súčasnej cesty prvej triedy
v Strečnianskej úžine, aby odbremenilo túto križovatku. Autá by pokračovali po Ľavobrežnej, smerom na Tepličku nad Váhom, ponad Vodné dielo Žilina a napájali by sa v Strečne. Slovenská správa ciest plánuje dovtedy zrekonštruovať cestu prvej triedy v spomínanom úseku, čo by mohlo pomôcť mestu Žilina.
Aké máte osobné priority týkajúce sa budovania ciet?
Mojím osobným cieľom je, aby sme začali raziť tunely Višňové a aby sme dotiahli diaľnicu čím skôr po Dubnú skalu. Je to veľmi dôležité aj zo strategicko-štátneho či z pohľadu európskych dopravných koridorov.
Koľko stojí razenie tunela Višňové – Dubná skala?
Predpokladaná investícia do razenia tunelov je štrnásť miliárd korún, ale inej cesty niet a treba po nej ísť.
Keď sme sa videli naposledy, tak ste sa ponáhľali robiť kontrolu na diaľnicu za Žilinou. Bola to náhoda alebo často kontrolujete výstavbu?
Zaumienil som si, že každý týždeň v stredu budem robiť kontrolný deň vždy na inom úseku, ktorý v rámci Slovenska staviame. Zatiaľ sa mi to darí dodržiavať.
Chcem mať prehľad o tom, ako stavby napredujú, čo sa na nich deje a ako sa plnia harmonogramy.
Vaši subdodávatelia asi nie sú nadšení?
Asi nie, ale teraz vážne, najskôr boli prekvapení, vraj taký záujem z mojej strany neočakávali. Pomaly si zvykli a teraz dúfam oceňujú, že niektoré veci môžu priamo konzultovať.
Darí sa vám termíny dodržiavať?
Áno, aj keď momentálne najťažšou stavbou je práve D3 z Hričovského Podhradia po Strážov. Technicky náročnejšiu diaľničnú stavbu sme ešte na Slovensku nestavali.
Prečo je považovaná za technicky najnáročnejšiu?
Ide o sústavu mostov postavených v brehu, ktorý je v zosuvnom pásme. Celý svah sa od vrchu až dospodu zošíva, aby sa zastabilizoval, a potom sa na ňom stavajú mosty. A všetko sa navyše deje za plnej prevádzky cesty prvej triedy. Je to technicky aj finančne náročné.Monika Janigová

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Budovanie zelenej značky
  2. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  3. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  4. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  7. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Hygge ako životný štýl
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 43 697
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 24 395
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 15 710
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 258
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 806
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 728
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 551
  8. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 460
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 447
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 308
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Vo Vrútkach stihli otestovať za víkend 2069 ľudí. Štyria z nich mali pozitívny test na covid-19.

Miera pozitivity v meste Martin za víkend je 0,46%. Ide však len o výsledky dočasných (víkendových) odberových miest. Do súhrnu sa ešte započítajú výsledky z mobilných odberových miest a PCR testov.

6 h
Viliam Sokolík sa narodil vo Vrútkach.

Narodil sa vo Vrútkach, dlhé roky pracoval v Matici slovenskej, kde bol vedúcim oddelenia fotodokumentačných zbierok v jej literárnom archíve.

10 h
Mužstvo sa formuje.Náročný program ukáže či ho ešte treba doplniť.

Po doplnení štyrmi novými bekmi získala martinská obrana potrebnú dávku skúseností i zdravej agresivity. Káder môže vedenie klubu posilňovať do 15. februára.

12 h
Ján Danko, primátor Martina počas testovania na Kolónii Hviezda.

Primátor Martina Ján Danko ocenil spolupatričnosť a ľudskosť všetkých, ktorí sa na testovaní podieľali. Aj preto bolo úspešné.

15 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

10 h

Policajti prosia verejnosť o pomoc.

24. jan

Skríningové testovanie na Kysuciach prebehlo bez problémov.

24. jan

Už ste čítali?