Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky
MARTINČAN MICHAL ĎURDÍK SI VYSKÚŠAL JAZDU AUTOM EXTRÉMNYMI SRBSKÝMI TERÉNMI

Auto nezoštíhlelo, museli sa vrátiť

Martinčan Michal Ďurdík patrí k niekoľkým vášnivým priaznivcom automobilových súťaží a expedícií typu „offroad“, ktoré sa vyznačujú jazdou v extrémnych terénoch a v prírodných podmienkach.

Naposledy, bolo to vlani v decembri a v máji tohto roku, si vyskúšal jazdu srbskými terénmi. Vlastní automobil Nissan Patrol, ktorý mu upravila na vlaňajšie preteky Ladoga Trophy firma J. M. Martin, a jeho druhým expedičným automobilom je terénna Toyota. Do Srbska ho pozval dlhoročný kamarát Laco, ktorý pochádza z Nitry, žije na Balkáne a v srbskom meste Topola organizoval nultý ročník automobilových „offroadových“ pretekov. Zo zahraničia na ne prišiel iba Michal Durdík, ktorý tvoril posádku s Matejom Kilíkom z Hnúšte.

Skryť Vypnúť reklamu

Keď nestačí veľká sila, treba použiť väčšiu
„V Topoli bolo totiž celosrbské stretnutie jazdcov „offroadu“ prvý raz. Miestni obyvatelia dovtedy takéto podujatie nevideli, ale stalo sa pre nich takmer národným sviatkom. Niektoré úseky trate boli za ich záhradami, ale nikomu to neprekážalo. Naopak, obyvatelia mestečka 200 kilometrov vzdialeného od Belehradu uvarili kávu a doniesli nám ju aj s obloženými chlebíčkami priamo na trať. K pretekom mali perfektný prístup aj policajti, ktorí zatarasili všetky prístupové cesty k trati a sprevádzali nás na svojich vozidlách. Miestny primátor povedal, že taký rozruch v meste ešte nezažil.
K „offroadovému“ stretnutiu nemal tu nikto negatívny postoj a s tým som sa ešte nestretol,“ rozhovoril sa Michal Ďurdík.
Na Slovensku je situácia úplne iná. Napríklad v Turci nemôže Michal Ďurdík v horských terénoch vôbec jazdiť. Potreboval by na to množstvo súhlasov majiteľov pozemkov, urbárov, úradu životného prostredia, správ národných parkov... „Aj keď chcem jazdiť iba
v terénoch, ktorými prechádzajú lesné traktory a nákladné vozidlá s drevom, nejde to. A to aj napriek tomu, že si chcem za jazdu horským terénom zaplatiť a tieto peniaze sa môžu použiť na obnovu poškodeného životného prostredia. Srbi si však z ochrany prírody a z povolení nerobia ťažkú hlavu. Správajú sa, ako keby všetko patrilo všetkým. Nemali pripomienky ani k tomu, keď jeden z jazdcov vošiel so svojím automobilom do jazierka, ktoré slúži ako zdroj pitnej vody. Tým samozrejme nechcem povedať, že s takýmto správaním sa v prírode súhlasím.“
Podľa jeho rozprávania sa miestni jazdci držali na trati aj zaujímavých nepísaných pravidiel: „Čo autom neprejdeš, preskočíš, alebo, ak nestačí veľká sila, použi ešte väčšiu. Z blata neraz vytiahli poriadne zdeformované automobily. Decembrové preteky v Srbsku boli zamerané najmä na orientáciu jazdcov v neznámom teréne. Prvý deň sa uskutočnila iba prezentácia, druhý deň sme jazdili 40 kilometrov cez deň a 20 kilometrov v noci.
S nočnou orientáciou mali problémy aj domáci jazdci. Typického „offroadového“ terénu nebolo veľa. Brodili sme sa vyše metra hlbokým blatom a skúškou tvrdosti bola pre automobily poldruhakilometrová jazda v koryte potoka. V potoku sme zapadli v tekutom blate a dvestometrový úsek sme prekonali iba za pomoci navijaku,“ opísal preteky M. Ďurdík.
Okrem jazdenia aj spievali
Slovenskú posádku nečakali zaujímavé zážitky iba na trati, ale aj počas večerov. Srbi sa starali o kultúrny program. Nechýbal v ňom ani spev, ale spevák spieval tak falošne, že sa to vraj nedalo počúvať. „Radšej som začal spievať ja s Matejom a Lacom. O zábavu sa potom postaral Lacov švagor, ktorý schrúmal sklenený pohár,“ spomenul si na jednu z príhod Michal.
V Topoli sa dvojčlenný slovenský tím zoznámil so srbskými „offroadovými“ jazdcami. Jeden z nich pozval slovenských jazdcov na preteky Extrem 015 Gučevo 2007 v Loznici. Toto mesto leží na hraniciach s Bosnou a Hercegovinou a boli tu úplne iné prírodné podmienky ako v bukových lesoch pri Topoli. Trate boli veľmi úzke. Preto miestne posádky jazdili na menších terénnych automobiloch. Aj automobily, ktoré boli o pol metra užšie ako Toyota Michala Ďurdíka, mali problémy prejsť pomedzi stromy. Slovenská posádka si vybrala najskôr trať kategórie „hard“ (tvrdá). Srbi tvrdili, že po niekoľkých kilometroch skončia. Michal Ďurdík sa naozaj po troch kilometroch musel vrátiť, lebo trať bola o dvadsať centimetrov užšia ako jeho Toyota. Potom prešli celú 80-kilometrovú trať ľahšej kategórie „soft“. Počas druhého dňa prechádzali terénom s prírodnými prekážkami. Trestné body udeľovali pretekárom za používanie navijaka a cúvanie „Zo šesťdesiatich posádok sme skončili približne na dvadsiatom mieste. Keby sme vedeli, aké sú v Loznici prírodné podmienky, štartovali by sme s Nissanom. Škoda,“ dodal Michal Ďurdík. Martinčan už tento mesiac pôjde na „offroadovú“ expedíciu do rumunského pohoria Mara Mures, kde sa stretne s českými a rumunskými jazdcami.
Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  2. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  3. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  4. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  5. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  6. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  7. Aj matematika sa dá skrotiť
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 648
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 811
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 591
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 231
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 395
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 247
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 070
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 983
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 718
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 611
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Mosnár: Proti Žiline musíme ísť na sto percent

V piatom zápase sezóny stratil Martin prvé body. Aktuálne našich najviac tlačí topánka na pozícii obrancov. V piatok na Turčanov čaká derby proti Žiline.

Spišská Nová Ves nám pripravila prvú prehru v sezóne.

Ocenili kroniku mesta Martin, je vzorom aj pre iné mestá

V kronike by mali byť podľa kronikárky mesta Martin Kataríny Tomášovej zaznamenané všetky významné momenty v živote mesta.

Kronilu mesta Martin vedie Katarína Tomášová.

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?