Je to časovo výhodné, nakoniec po pracovnom čase, keď spravidla sadáme doma pred obrazovky počítačov, sa telefonicky od úradníkov aj tak nič nemôžeme dozvedieť.
Mestské webové stránky by mali v prvom rade informovať občana o telefónnych kontaktoch a adresách elektronickej poš-
ty na vedenie mesta, vedúcich odborov a úradníkov. O každom odbore alebo referáte mestského úradu by malo byť na webovej stránke stručne napísané, aký servis pre občana zabezpečuje, dokedy si musí splniť povinnosť zaplatenia dane z nehnuteľnosti, či iné dôležité poplatky, ale zistiť by tam mal napríklad úradné hodiny, alebo informácie o časoch vývozu komunálneho a nebezpečného odpadu. Veľkou výhodou je aj sťahovanie tlačív a žiadostí, aby kvôli nim nebolo treba na úrad chodiť. Samozrejmosťou by mali byť informácie o kultúrnych a spoločenských podujatiach, ale aj o všetkých firmách, s ktorými mestá spolupracujú a ktoré poskytujú služby pre občanov s možnosťou plynulého prechodu na ich webové stránky. Občanovi výrazne zjednoduší vyhľadávanie informácií aj ich prehľadnosť. Dôležitejšie informácie by mali byť avizované výraznejšie a občan by sa k nim mal dostať čo najjednoduchším spôsobom. Na webových stránkach miest by ľudia mali mať možnosť napísať svoje podnety, a to aj anonymne. Samozrejme, nie je jednoduché vytvoriť prehľadný systém informovania občana na internete, ale aj tento servis je vizitkou každej radnice.
Toto je teória. A aká je skutočnosť? Podrobne sme si pozreli webové stránky turčianskych miest a porovnali sme ich navzájom a s inými v rámci Slovenska. Vzhľadom na rozsah občianskeho servisu najviac informácií obsahuje martinská webová stránka. Je vybudovaná prehľadne a občan sa k základným informáciám dostane nekomplikovaným spôsobom. Výhodou je, že napríklad ku kontaktom na pracovníkov radnice sa dá dostať rôznymi spôsobmi. Martinská stránka je v tomto smere prehľadnejšia ako napríklad žilinská alebo košická. Aj z hľadiska vybavovania úradných záležitostí je martinská na tom lepšie. Akurát okienko s ponukou služieb občanom, kde sú dôležité informácie o klientskom centre, by mohlo byť posunuté vyššie. Na martinskej stránke sme pomerne rýchlo a jednoducho našli všetko, čo sme hľadali - okrem iného aj úradné tlačivá a žiadosti alebo okienko pre anonymný alebo neanonymný podnet.
Na vrútockej webovej stránke môžu občania sledovať v priamom prenose i zo záznamu zasadnutia mestského zastupiteľstva. Túto možnosť nemajú ani občania podstatne väčších miest. Z hľadiska informovanosti občana má ale vrútocká stránka viac nedostatkov. Chýbajú tam napríklad adresy elektronickej pošty primátora a mestských úradníkov, kontakty na poslancov mestského zastupiteľstva, stiahnuť sa dajú iba úradné tlačivá a žiadosti stavebného referátu. O službách jednotlivých pracovísk úradu pre občana, ani o úradných hodinách sme sa na vrútockej mestskej stránke nič nedozvedeli. Na májovom zasadnutí mestského zastupiteľstva konštatovala poslankyňa miestneho parlamentu Mária Majdová, že na vrútockej webovej stránke sú nedostatočné informácie a treba ju modernizovať, vrátane grafickej úpravy. Minulý týždeň nás informovala, že sú pripravené tri návrhy na obnovu mestskej webovej stránky.
Teplická stránka je na tom z hľadiska informovanosti občana lepšie ako vrútocká. Verejnosť má dostatok informácií o pripravovaných kultúrnych podujatiach v Turčianskych Tepliciach a o projektoch miestnej samosprávy, ale prístup ku kontaktom na pracovníkov radnice je dosť komplikovaný a chýbajú tu aj telefonické kontakty na mestských poslancov alebo informácie o úradných hodinách. Občania naviac nemajú možnosť zasielať prostredníctvom internetu anonymné podnety.
Po čase sme si opäť podrobne prezreli aj webovú stránku MFN, ktorú tento rok už prerábali. Informácie, ktoré sú dôležité pre pacientov, na nej síce pribudli, ale nekompletné. Medzi základné informácie o nemocnici patrí zoznam pracovísk, lekárov a ostatných zamestnancov, vrátane telefónnych kontaktov a adries elektronickej pošty. Na stránke MFN pacient nájde kontakty na manažment nemocnice (vrátane adries elektronickej pošty). V telefónnom zozname pracovísk MFN sú uvedené iba telefónne čísla kliník a úplne tu chýbajú mená pracovníkov a adresy ich elektronickej pošty. Informácie o jednotlivých pracoviskách MFN na internetovej stránke nemocnice nie sú úplné. Zatiaľ mapujú iba päť kliník, u ktorých ale nechýbajú ani informácie o ordinačných hodinách jednotlivých ambulancií, čo je pre pacienta veľmi dôležité. Pre MFN by bol vhodný podobný systém informovania o kontaktoch na svojich pracovníkov, aký má na svojej webovej stránke martinská radnica. Pre pacienta sú dôležité aj informácie súvisiace s jeho hospitalizáciou. Tie má MFN na svojej webovej stránke dobre spracované. Braňo Gregor
Snímka: (brezo)