V piatok nechal priviezť Branislav Jesenský, prezident SPC v Martine, pred hangáre budovy tohto letiska železobetónové panely, čím znemožnil členom AK Martin s lietadlami vychádzať von a lietať na nich. Hneď počas nasledujúceho dňa niekto členom SPC poprepichoval na letisku osemnásť pneumatík na lietadlách. Tento prípad vyšetruje aj polícia. Predseda rady AKM Marián Themár nám povedal, že riešenie problémov prepichovaním pneumatík neuznáva a myslí si, že to nikto z členov ich aeroklubu neurobil. Ak sa ukáže, že áno, vylúčia ich zo svojich radov.
Problémy medzi obidvomi aeroklubmi súvisia s vlastníckymi vzťahmi. Pozemky okolo budovy letiska, ktorá je vlastníctvom Aeroklubu Martin, patria Branislavovi Jesenskému a ďalšiemu členovi SPC Tiborovi Frátrikovi. Tí ich kúpili od pôvodného majiteľa z Dražkoviec. Ten ich kvôli dedičskému konaniu dlhé roky nemohol predávať. O tieto parcely mal ale záujem aj AK Martin. SPC založili v roku 2001 viacerí členovia martinského aeroklubu. Členovia SPC v tom čase mohli zadarmo lietať na technike Aeroklubu a využívať pozemky na letisku.
Podľa Mariána Themára Branislav Jesenský s Tiborom Frátrikom využili informácie o možnosti odkúpenia pozemkov na tomčianskom letisku vo svoj prospech napriek tomu, že vedeli o zámeroch aeroklubu a v tom čase boli jeho členmi. Stali sa majiteľmi približne 3,5 hektára pozemkov na letisku
v roku 2003. „Našou chybou bolo, že sme s pôvodným majiteľom neuzavreli zmluvu o budúcej zmluve,“ dodal hospodár AK Martin Peter Mazák.
Branislav Jesenský s Tiborom Frátrikom ale tvrdia, že o využití informácií vo svoj prospech nemôže byť žiadna reč. Pozemky kúpili na základe verejne prístupnej informácie až po polročných rokovaniach s pôvodným majiteľom, ktorému zaplatili aj nájom za dlhoročné využívanie parciel aeroklubom.
V roku 2004 uzavrelo SPC s AK Martin zmluvy o spolupráci, spoločnom servisnom stredisku a bezplatnom zriadení vecného bremena (obmedzenie vlastníka nehnuteľnosti v prospech niekoho iného). Plachtári z SPC recipročne bezplatne využívali tri miesta v hangári, prístavbu vedľa neho a servisné stredisko. Prečo vznikali nezhody medzi vedeniami obdivoch klubov? Od obidvoch strán sme si vypočuli veľké množstvo výhrad voči bývalým partnerom.
Podľa Branislava Jesenského jeho zmluvné vzťahy s aeroklubom fungovali až dovtedy, kým sa predsedom rady AK Martin stal Marián Themár. Jeho snahu o kúpu alebo výmenu pozemkov považoval prezident SPC za nátlak. Vlani sa vzťahy medzi obidvomi aeroklubmi vyostrili. AK Martin napokon k 1. novembru vypovedal SPC zmluvy. Keď vlani plachtári prišli o tri miesta v hangároch, servisnú a klubovú miestnosť, museli lietadlá presťahovať do náhradných priestorov vo výrobnej hale. Potom Branislav Jesenský s Tiborom Frátrikom požadovali od aeroklubu za využívanie pozemkov sumu podľa znaleckého posudku a jednorazový poplatok za zriadenie vecného bremena sumu presahujúcu milión korún. Podľa vedenia AK Martin sú to likvidačné podmienky. V súčasnosti prebieha súd o zrušenie vecného bremena. Týka sa ale iba trojmetrového pásu pred hangármi, ktorý musí zostať voľný. Branislav Jesenský ale dal zložiť panely do väčšej vzdialenosti od hangára, ako sú tri metre. Ako nám povedal, urobil to preto, aby sa riešenie zmluvných vzťahov medzi aeroklubmi pohlo dopredu. Obidvoch šéfov aeroklubov sme sa opýtali na východisko zo súčasnej situácie.
„Chceme iba využívať letisko. V súčasnosti nám to garantujú pozemky, ktoré by sme predávali alebo vymieňali iba v prípade, ak by sme mali povolenie na prevádzkovanie letiska. Nejde nám o peniaze a vzájomná reciprocita, čiže poskytovanie si nájmov bez peňažného plnenia, je výhodné pre nás i aeroklub. Súd o zrušenie vecného bremena sme ochotní ukončiť, ak budeme môcť recipročne využívať hangár, servisnú miestnosť a klubovňu. Napriek tomu, že aeroklub využíva naše pozemky bez platenia nájmu, neriešime to súdnou cestou, pretože veríme, že sa dohodneme na rozumnom kompromise,“ povedal nám Branislav Jesenský.
Na tomčianskom letisku môžu spoločne lietať aj členovia piatich alebo desiatich aeroklubov. Na iných letiskách je to bežné. V Tomčanoch nezhody môžu skončiť prevádzku tohto verejného letiska.
„Ak bude Branislav Jesenský s Tiborom Frátrikom uznávať, že za prevádzkovanie letiska je zodpovedný iba Aeroklub Martin, vzťahy obidvoch klubov budú fungovať. Mysleli sme si, že zriadenie vecného bremena vo vzdialenosti tri metre od pozemku, nám bude stačiť, ale je nám nanič. Napriek tomu, že máme prevádzkové povolenie, už tretí týždeň nelietame. Členovia SPC ale lietajú a nebránime im
v tom. Myslím si, že treba zriadiť vecné bremená na ciele prechodu a prejazdu techniky, ale mimo tých, ktoré existujú. S lietadlami sa potrebujeme dostať von na manipulačné plochy, vzletovú a pristávaciu dráhu a do skladu pohonných hmôt. To sa týka aj techniky na kosenie. S Branislavom Jesenským a Tiborom Frátrikom chceme uzavrieť nájomnú zmluvu na ich pozemky na rovnakom princípe ako s ostatnými vlastníkmi parciel na letisku – po-dľa bonity pôdy. Ak chcú členovia Slovenského plachtárskeho centra lietať na tomčianskom letisku, mali by sa finančne podieľať na údržbe vzletovej a pristávacej dráhy a budov letiska, ktoré využívajú. Ak si SPC chce postaviť na svojich pozemkoch vlastné hangáre a servisné stredisko, umožníme im to.
S Branislavom Jesenským a Tiborom Frátrikom sme ochotní dohodnúť sa aj na vecných bremenách za poplatok, na poskytnutí miesta pre lietadlá v hangári a priestorov pre servisné stredisko. Zamykanie a otváranie a využívanie našich priestorov ale chceme mať pod kontrolou, aby sa nestalo, že zostanú nezamknuté, ako to bolo
v minulosti. Ak bude mať Branislav Jesenský návštevu a bude potrebovať klubovňu, poskytneme mu ju, ale nedohodneme sa na tom, aby bola jeho vlastníctvom. Okrem toho by mal z bezpečnostných dôvodov podpísať koordinačnú smernicu na využívanie verejného letiska,“ povedal nám Marián Themár.
Vedenie SPC nás ale informovalo, že Letecký úrad SR im potvrdil, že koordinačná smernica nie je potrebná pre ich činnosť na verejnom letisku. Okrem toho sme sa dozvedeli, že Marián Themár písal sťažnosť na SPC Slovenskému národnému aeroklubu (SNA) gen. M. R. Štefánika. SPC na ňu reagovalo. Prezident SNA Ján Mikuš nám povedal, že sťažnosťou aj reakciou na ňu sa vedenie SNA zaoberá. Je to podľa neho zložitý problém, ku ktorému SNA zaujme stanovisko, ale obidve strany by súčasnú situáciu mali riešiť korektne. Marián Themár nám povedal, že ak má vedenie SPC pocit, že príčinou konfliktu je on, môže poveriť rokovaním s ním niekoho iného z aeroklubu.
Braňo Gregor