Aspoň do času, keď bude hotový úsek diaľnice D1 medzi Vrútkami a Turanmi. Najmä v čase, keď sú na nie-
ktorom z úsekov medzi Vrútkami a Turanmi dopravné zápchy, ich vodiči obchádzajú cez Lipovec a Turčianske Kľačany. Samozrejme, v obidvoch spomínaných obciach to spôsobuje nemalé dopravné problémy, pretože ich obyvatelia sa potom nemôžu dostať na cestu prvej triedy. Našťastie, medzi Vrútkami a Turanmi zatiaľ nehavarovala na ceste prvej triedy žiadna cisterna, ktorá by spôsobila nielen dopravnú, ale aj chemickú haváriu. V takomto prípade by nastal dopravný kolaps na dlhé hodiny, možno aj na celý deň. Jediný možný dopravný odklon pritom vedie cez Lipovec, Turčianske Kľačany a okolo jazera Biele brehy (Ontário) do Sučian.
Starostka Turčianskych Kľačian Božena Jurečková nám povedala, že kolóny automobilov prechádzajú obcou kvôli presmerovaniu dopravy niekedy aj dva razy týždenne. Pravdepodobne sa to deje samovoľne, lebo riaditeľ Dopravného inšpektorátu v Martine Okresného riaditeľstva PZ v Martine Jozef Tomana nám tvrdil, že martinskí dopravní policajti presmerovali počas posledných dvoch rokov dopravu z cesty prvej triedy cez Lipovec a Turčianske Kľačany iba dva až tri razy. Naposledy vtedy, keď cestári asfaltovali kruhový objazd pri martinskom Volkswagene. Presmerovali iba osobnú dopravu a navyše to bolo v sobotu, keď sú cesty menej zapratané. Asfatka popri kanáli je totiž veľmi úzka, takže aj protiidúce osobné automobily musia spomaliť a opatrne sa vzájomne obísť. Popri Ontáriu občas prechádzajú aj nákladné automobily, ale dva nákladniaky na tejto ceste vedľa seba neprejdú.
Samospráva Lipovca, Turčianskych Kľačian a Sučian sa usiluje o preklasifikovanie tejto asfaltky na cestu tretej triedy. To ale nie je možné bez investícií, lebo asfaltka nespĺňa šírkové parametre cesty tretej triedy a od Turčianskych Kľačian až po Sučany by ju bolo treba rozšíriť. Keďže na nej nikto nerobil dlhé roky údržbu, treba zaplátať aj diery v asfalte a okolo nej pravidelne obstrihávať kríky, aby nevyčnievali ponad cestu. Úsek medzi Lipovcom a Turčianskymi Kľačanmi je v súčasnosti cestou tretej triedy a nevyžaduje si žiadne ďalšie investície, iba údržbu.
Spomínaná asfaltka je v správe piešťanského odštepného závodu Slovenského vodohospodárskeho podniku. B. Jurečková: „Bežný rozpočet obce dosahuje mimo školstva iba 4,3 milióna korún. Táto suma nepostačuje ani na najnutnejšiu údržbu mostov, lavíc a komunikácií v obci, takže rozširovanie ani údržbu ďalšej cesty si nemôžeme dovoliť. Na spravovanie cudzieho majetku jednoducho nemáme peniaze. Problém ale chcem vyriešiť, mám v pláne zvolať spoločné rokovanie so Správou a údržbou ciest v Martine a zástupcami Žilinského samosprávneho kraja a sučianskym starostom Jozefom Petrášom,“ povedala nám Božena Jurečková.
Pri Turanoch na ceste popri vážskom kanáli chýba asfalt. Popri nej je iba niekoľko rodinných domov a záhradkárska osada. Vyasfaltovanie tohto úseku až po Sučany by bolo dosť drahé, ale automobilové kolóny sa niekedy tvoria až po Turany a miestni obyvatelia, ktorí vedia, ako sa dostanú popri kanáli do Sučian, ju občas využívajú. V prípade dopravného kolapsu by ale mohla zohrať kľúčovú úlohu. Na tejto ceste by bolo treba akurát vyrovnať a spevniť povrch, ale pre turiansku samosprávu je v súčasnosti prioritou oprava ciest vo vnútri obce.(gg)