Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky
OPTIMALIZÁCIA MARTINSKEJ MESTSKEJ HROMADNEJ DOPRAVY SA BLÍŽI DO FINÁLE, OBČANIA ALE NEVEDIA, ŽE JU MÔŽU PRIPOMIENKOVAŤ

Poslanci ešte nepovedali rozhodujúce: ÁNO

Martin – Nedávno sa na internetovej stránke mesta Martin objavil návrh optimalizácie liniek a spojov mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Martine. Uvádza sa tu, že so zavedením jej optimalizovaného systému sa počíta už od 1. augusta tohto roku.

Martin – Nedávno sa na internetovej stránke mesta Martin objavil návrh optimalizácie liniek a spojov mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Martine. Uvádza sa tu, že so zavedením jej optimalizovaného systému sa počíta už od 1. augusta tohto roku. Ide o dôležitú tému, ale verejnosť o nej príliš veľa nevie. Občania síce môžu tento návrh priamo na internetovej stránke mesta pripomienkovať, ale túto možnosť využilo iba niekoľko desiatok ľudí. Drvivá väčšina Martinčanov ani nevie, že zásadná zmena systému dopravy v meste im už klope na dvere. Koncom júna pribúdali denne dve až tri pripomienky. Zhromažďoval ich odbor komunálnych služieb martinskej radnice a prepravca, ktorým je SAD Žilina, bude tento mesiac všetky pripomienky občanov k optimalizácii MHD v Martine vyhodnocovať.
Podľa Vladimíra Povodu, vedúceho odboru komunálnych služieb MsÚ v Martine, zmenou systému sa majú šetriť peniaze na MHD, preto sa ju mesto snaží vyriešiť v čo najskoršom termíne. Väčšina obyvateľov Martina, Vrútok, Turčianskych Kľačian, Lipovca a Bystričky, čiže miest a obcí, kde MHD jazdí, o možnosti pripomienkovať návrh spomínanej optimalizácie nevedela. Na zverejnenie takejto dôležitej informácie určite internet nestačí. „Požiadali sme prepravcu, aby rozhodujúce linky a spoje uverejnil v Martinsku, ale zatiaľ sa tak nestalo. Dúfam, že SAD ich zverejní v niektorom z médií. My sme sa rozhodli otvoriť kontakt s občanmi na mestskej internetovej stránke,“ povedal nám Vladimír Povoda.
Strata sa bude zvyšovať
Optimalizáciu martinskej MHD musia ale schváliť mestské zastupiteľstvá v Martine, vo Vrútkach a obecné zastupiteľstvá v Turčianskych Kľačanoch, Lipovci a na Bystričke. Termín spustenia optimalizovanej MHD od 1. augusta tohto roku teda nie je reálny. Podľa Vladmíra Povodu SAD Žilina s týmto krokom váha, lebo má obavy z nespokojnosti občanov. Záujmom martinskej radnice je naopak znížiť stratu na MHD, ktorá vyplýva z rozdielu medzi oprávnenými ekonomickými nákladmi prepravcu a tržbami z cestovného, ktorú vykrýva mesto zo svojho rozpočtu. Stratu by mali spoločne vykrývať mestá Martin a Vrútky a obce Lipovec, Turčianske Kľačany a Bystrička. Mali by sa dohodnúť na spoločnom postupe pri riešení tohto problému. Zatiaľ sa ale nedohodli ani na systéme, podľa ktorého si vykrytie strát na MHD rozdelia. Existuje viac možností – podľa počtu obyvateľov, cestujúcich, najazdených kilometrov v obciach. „Takú sumu peňazí, akú požaduje SAD Žilina od miest a obcí na MHD v Martine, nemáme v rozpočte a je diskutabilné či ju zvládneme kryť. Alternatív na zníženie strát je niekoľko - zvýšenie cestovného, zníženie počtu spojov na jednotlivých linkách. Mesto Martin tento rok obnovilo SAD Žilina licenciu na MHD na desať rokov, uzavrelo s ňou zmluvu o ročných výkonoch a do roku 2011 máme uzavretú zmluvu o spolupráci. Ak ale nebudeme môcť vykrývať straty na MHD, budeme musieť nájsť iné možnosti na jej vyriešenie. Požiadavka SAD Žilina na vykrytie ročnej straty v MHD je v súčasnosti 27 miliónov korún. SAD ale musí obnovovať aj vozový park. V Európskej únii totiž nesmú jazdiť autobusy staršie ako 16 rokov. Znamená to, že v priebehu dvoch rokov by SAD Žilina musela vymeniť u nás tridsať autobusov. To znamená, že v rokoch 2008 a 2009 by museli mestá a obce vykrývať ročnú stratu na MHD v Martine, ktorá je väčšia ako 30 miliónov korún,“ vysvetľuje Vladimír Povoda.
Individuálne požiadavky
musia ísť bokom
Pripomienky občanov k návrhu optimalizácie martinskej MHD boli približne na 50 percent rovnaké. Sústreďovali sa na časovanie spojov, prípoje na vlaky a diaľkové a prímestské autobusy a pridávanie aj liniek. V niektorých pripomienkach občania kritizovali technický stav autobusov alebo prístreškov na autobusových zastávkach. V podnetoch k optimalizácii MHD sa občania venovali aj aplikáciám skúseností z iných miest, ktoré ale majú na MHD nepomerne väčšie množstvo peňazí ako Martin. Podľa Vladimíra Povodu sa až dve tretiny pripomienok nedajú aplikovať, pretože sú finančne mimoriadne náročné. Požiadavky občanov treba skĺbiť a mal by z nich vyjsť rozumný kompromis. Isté je, že MHD nemôže zohľadňovať individuálne požiadavky občanov. Tie si musia riešiť sami. Počet liniek sa podľa návrhu optimalizácie znížil, ale neznížil sa počet spojov. Prepravu do východného a západného priemyselného parku Martina riešia zmluvnou prepravou zamestnávatelia. Autobusovú dopravu do centra mesta rieši návrh okružnými linkami, aby existovalo prepojenie Košút s Podhájom a s obchodným centrom od Tesca po Tulip. V návrhu optimalizácie zostali aj linky do okrajových častí, ako sú Kolónia Hviezda, Ulica Karvaša a Bláhovca Lipovec, Kľačany, Bystrička, nákladné nádražie vo Vrútkach.
Počet cestujúcich bude vraj klesať
Počas posledných 15 rokov klesol počet cestujúcich MHD o tridsať percent a tento trend pokračuje, pretože počet osobných automobilov rastie. Dá sa predpokladať, že o 15 rokov sa podiel individuálnej automobilovej dopravy zväčší o tretinu a prejaví sa to poklesom počtu prepravených osôb v mestskej hromadnej doprave o tridsať percent.
„Občanom sa na prepravu ponúka aj taxislužba alebo železničná doprava. Kto ju chce využívať, môže to robiť. Komu nevyhovuje, musí hľadať individuálne iné možnosti. Chceme ale, aby MHD v Martine zostala hromadnou, preto ju treba optimalizovať tak, aby vyhovovala maximálnemu počtu obyvateľov,“ dodal Vladimír Povoda.
Pripomíname, že vlani na jar urobila Žilinská univerzita sčítanie cestujúcich na linkách martinskej MHD. Na jeho základe potom navrhla jej optimalizáciu. V súčasnosti sa tento projekt blíži do finále a dôležité je, aby konečné riešenie martinskej MHD svojimi pripomienkami ovplyvnilo čo najviac ľudí. Keď sa jej optimalizácia zavedie, na pripomienky bude neskoro. Braňo Gregor

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 487
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 345
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 801
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 777
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 105
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 089
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 420
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 249
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 076
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 968
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Autá boli zaparkované pod kalváriou. Sú zo stretnutia ľudí, ktorí si boli uctiť pamiatku Milana Lučanského.

Starostka Kláštora pod Znievom bude situáciu riešiť osadením zákazových značiek.

53m
V Nolčove prebieha testovanie len dnes.

V Nolčove a na Vrícku prebieha testovanie hladko.

4 h
Karol Bayer, vedúci Odboru krízového riadenia Okresného úradu Martin.

Povzbudivé čísla v regióne sa ešte môžu meniť.

6 h
Počas osláv majstrovského titulu v roku 2010 spolu s Dominikom Hašekom. V pozadí vidno aj Radovana Somíka.

Skúsený útočník Rastislav Špirko chce pomôcť materskému klubu k vytúženému postupu do extraligy. V rozhovore potvrdil, že o možnej spolupráci sa v lete bavil aj so Žilinčanmi a tiež sme sa dozvedeli, aké to je sedieť v kabíne s Dominikom Hašekom či lietať ruským strojom JAK.

8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Polícia prenasledovala auto z Oravy až na Liptov. Komjatnou už vodič neprešiel.

23. jan

Pozitivita je zatiaľ nízka.

22 h

Na Kysuciach pokračuje celoplošné testovanie.

21 h

Policajné sirény vystrašili Dolnokubínčanov i vodičov na ceste Brestovou.

23. jan

Už ste čítali?