Martin – Nedávno sa na internetovej stránke mesta Martin objavil návrh optimalizácie liniek a spojov mestskej hromadnej dopravy (MHD) v Martine. Uvádza sa tu, že so zavedením jej optimalizovaného systému sa počíta už od 1. augusta tohto roku. Ide o dôležitú tému, ale verejnosť o nej príliš veľa nevie. Občania síce môžu tento návrh priamo na internetovej stránke mesta pripomienkovať, ale túto možnosť využilo iba niekoľko desiatok ľudí. Drvivá väčšina Martinčanov ani nevie, že zásadná zmena systému dopravy v meste im už klope na dvere. Koncom júna pribúdali denne dve až tri pripomienky. Zhromažďoval ich odbor komunálnych služieb martinskej radnice a prepravca, ktorým je SAD Žilina, bude tento mesiac všetky pripomienky občanov k optimalizácii MHD v Martine vyhodnocovať.
Podľa Vladimíra Povodu, vedúceho odboru komunálnych služieb MsÚ v Martine, zmenou systému sa majú šetriť peniaze na MHD, preto sa ju mesto snaží vyriešiť v čo najskoršom termíne. Väčšina obyvateľov Martina, Vrútok, Turčianskych Kľačian, Lipovca a Bystričky, čiže miest a obcí, kde MHD jazdí, o možnosti pripomienkovať návrh spomínanej optimalizácie nevedela. Na zverejnenie takejto dôležitej informácie určite internet nestačí. „Požiadali sme prepravcu, aby rozhodujúce linky a spoje uverejnil v Martinsku, ale zatiaľ sa tak nestalo. Dúfam, že SAD ich zverejní v niektorom z médií. My sme sa rozhodli otvoriť kontakt s občanmi na mestskej internetovej stránke,“ povedal nám Vladimír Povoda.
Strata sa bude zvyšovať
Optimalizáciu martinskej MHD musia ale schváliť mestské zastupiteľstvá v Martine, vo Vrútkach a obecné zastupiteľstvá v Turčianskych Kľačanoch, Lipovci a na Bystričke. Termín spustenia optimalizovanej MHD od 1. augusta tohto roku teda nie je reálny. Podľa Vladmíra Povodu SAD Žilina s týmto krokom váha, lebo má obavy z nespokojnosti občanov. Záujmom martinskej radnice je naopak znížiť stratu na MHD, ktorá vyplýva z rozdielu medzi oprávnenými ekonomickými nákladmi prepravcu a tržbami z cestovného, ktorú vykrýva mesto zo svojho rozpočtu. Stratu by mali spoločne vykrývať mestá Martin a Vrútky a obce Lipovec, Turčianske Kľačany a Bystrička. Mali by sa dohodnúť na spoločnom postupe pri riešení tohto problému. Zatiaľ sa ale nedohodli ani na systéme, podľa ktorého si vykrytie strát na MHD rozdelia. Existuje viac možností – podľa počtu obyvateľov, cestujúcich, najazdených kilometrov v obciach. „Takú sumu peňazí, akú požaduje SAD Žilina od miest a obcí na MHD v Martine, nemáme v rozpočte a je diskutabilné či ju zvládneme kryť. Alternatív na zníženie strát je niekoľko - zvýšenie cestovného, zníženie počtu spojov na jednotlivých linkách. Mesto Martin tento rok obnovilo SAD Žilina licenciu na MHD na desať rokov, uzavrelo s ňou zmluvu o ročných výkonoch a do roku 2011 máme uzavretú zmluvu o spolupráci. Ak ale nebudeme môcť vykrývať straty na MHD, budeme musieť nájsť iné možnosti na jej vyriešenie. Požiadavka SAD Žilina na vykrytie ročnej straty v MHD je v súčasnosti 27 miliónov korún. SAD ale musí obnovovať aj vozový park. V Európskej únii totiž nesmú jazdiť autobusy staršie ako 16 rokov. Znamená to, že v priebehu dvoch rokov by SAD Žilina musela vymeniť u nás tridsať autobusov. To znamená, že v rokoch 2008 a 2009 by museli mestá a obce vykrývať ročnú stratu na MHD v Martine, ktorá je väčšia ako 30 miliónov korún,“ vysvetľuje Vladimír Povoda.
Individuálne požiadavky
musia ísť bokom
Pripomienky občanov k návrhu optimalizácie martinskej MHD boli približne na 50 percent rovnaké. Sústreďovali sa na časovanie spojov, prípoje na vlaky a diaľkové a prímestské autobusy a pridávanie aj liniek. V niektorých pripomienkach občania kritizovali technický stav autobusov alebo prístreškov na autobusových zastávkach. V podnetoch k optimalizácii MHD sa občania venovali aj aplikáciám skúseností z iných miest, ktoré ale majú na MHD nepomerne väčšie množstvo peňazí ako Martin. Podľa Vladimíra Povodu sa až dve tretiny pripomienok nedajú aplikovať, pretože sú finančne mimoriadne náročné. Požiadavky občanov treba skĺbiť a mal by z nich vyjsť rozumný kompromis. Isté je, že MHD nemôže zohľadňovať individuálne požiadavky občanov. Tie si musia riešiť sami. Počet liniek sa podľa návrhu optimalizácie znížil, ale neznížil sa počet spojov. Prepravu do východného a západného priemyselného parku Martina riešia zmluvnou prepravou zamestnávatelia. Autobusovú dopravu do centra mesta rieši návrh okružnými linkami, aby existovalo prepojenie Košút s Podhájom a s obchodným centrom od Tesca po Tulip. V návrhu optimalizácie zostali aj linky do okrajových častí, ako sú Kolónia Hviezda, Ulica Karvaša a Bláhovca Lipovec, Kľačany, Bystrička, nákladné nádražie vo Vrútkach.
Počet cestujúcich bude vraj klesať
Počas posledných 15 rokov klesol počet cestujúcich MHD o tridsať percent a tento trend pokračuje, pretože počet osobných automobilov rastie. Dá sa predpokladať, že o 15 rokov sa podiel individuálnej automobilovej dopravy zväčší o tretinu a prejaví sa to poklesom počtu prepravených osôb v mestskej hromadnej doprave o tridsať percent.
„Občanom sa na prepravu ponúka aj taxislužba alebo železničná doprava. Kto ju chce využívať, môže to robiť. Komu nevyhovuje, musí hľadať individuálne iné možnosti. Chceme ale, aby MHD v Martine zostala hromadnou, preto ju treba optimalizovať tak, aby vyhovovala maximálnemu počtu obyvateľov,“ dodal Vladimír Povoda.
Pripomíname, že vlani na jar urobila Žilinská univerzita sčítanie cestujúcich na linkách martinskej MHD. Na jeho základe potom navrhla jej optimalizáciu. V súčasnosti sa tento projekt blíži do finále a dôležité je, aby konečné riešenie martinskej MHD svojimi pripomienkami ovplyvnilo čo najviac ľudí. Keď sa jej optimalizácia zavedie, na pripomienky bude neskoro. Braňo Gregor