Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Vláda rozdala noty

Turcu hrozí dopravný kolaps.

Premiér Róbert Fico avizoval, že diaľnica z Bratislavy do Košíc bude hotová do roku 2010. V záujme dodržania tohto termínu vraj vláda uvažuje o vylúčení pripravovaného úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala. Na ňom sa nachádzajú až tri tunely. Najdlhším je Višňové, ktorý má mať dĺžku 7,5 kilometra. Ďalším je trojkilometrový tunel Ovčiarsko a tiež pripravovaný niekoľkostometrový tunel Žilina. Podľa našich informácií sa vláda v záujme toho, aby stihla avizovaný termín, rozhodla pre lacnejší a rýchlejší variant. Teda, že sa tunel Višňové, kde je už prerazená prieskumná štôlňa, zakonzervuje a ostatné dva vypustí. Diaľnicu tak bude stavať cez Žilinu a povedľa hlavnej cesty popod Strečno. Podľa mnohých odborníkov bude takáto situácia znamenať pre región doslova dopravný kolaps. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Mariána Jánošíka, „...nechajú tunel Višňové zakonzervovať a urobia náhradné riešenie, ktoré nie je natoľko náročné na čas a peniaze“. V budúcnosti však chcú s výstavbou aj tohto tunela pokračovať. Podľa jeho slov podrobnosti budú doťahovať na ministerstve. Vláda však takto rozdala noty. Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), ktorej riaditeľom je Žilinčan Igor Choma, takéto rýchle rozhodnutie vlády, prekvapilo. „Do úseku podľa pôvodného harmonogramu sme investovali už 3,5 miliardy korún. Ak by všetko išlo podľa plánu, sme schopní začať stavať začiatkom budúceho roku. Všetko je totiž pripravené, pozemky sú vysporiadané. Ak by sa ale tento variant cez tunely vypustil a išlo by sa po starých cestách, nie je pripravené vôbec nič. A nejde len o pozemky. Je tam aj chránené územie Národného parku Malá Fatra,“ uviedol hovorca NDS Marcel Jánošík. Podľa jeho slov v začiatkoch skúmali 17 možných variantov a tunel Višňové z nich vyšiel ako najlepšie riešenie. „Keby sa to robilo inak, máme negatívne stanoviská od všetkých dotknutých organizácií, vrátane ochranárov a železníc,“ dodal hovorca diaľničnej spoločnosti. Negatívne stanovisko k plánu zakonzervovať tunel Višňové vyjadril aj riaditeľ žilinskej pobočky Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory Ján Mišura. „Nesúhlasíme s takýmto riešením, pretože nie je výhodné pre Slovensko ani pre Európsku úniu. Navrhovaný model navyše neusporí ani čas, ani peniaze. Bude to rovnako drahé ako tunel. Ten má dĺžku 7,5 kilometra. Jeden kilometer stojí 1,5 miliardy Sk. V doline Váhu by sa na druhej strane budovalo v ťažkom teréne až 15 kilometrov. Jeden kilometer by stál 750 miliónov. Keďže ide o dvakrát dlhšiu trasu, cena bude rovnaká. Čas by sa týmto tiež neušetril, pretože tunel je tesne pred vydaním stavebného povolenia a všetko je pozemkovo vysporiadané. Pri druhej možnosti treba toto všetko ešte absolvovať,“ dodal Mišura. Žilinský dopravný urbanista Ľubomír Mateček vidí za takýmto riešením politické rozhodnutie odporujúce exaktným záverom dlhodobo pripravovaných celoštátnych štúdií, v ktorom sa premieta vplyv banskobystrickej záujmovej skupiny. Tá chce vraj presadiť, aby prioritný diaľničný koridor nebol na Považí, ale viedol z Bratislavy do Banskej Bystrice a odtiaľ do Košíc, tak ako bol presadzovaný za čias socializmu. „Vláda deklarovala, že diaľnica bude do Košíc vybudovaná do roku 2010, avšak okrem úseku Hričovské Podhradie – Žilina – Dubná Skala (Martin). Tento úsek by nemal byť zaradený do prednostného financovania zo zdrojov súkromno-verejného financovania, ale že sa doň zaradí úsek z Nitry smerom na Banskú Bystricu. Ako náhradu ponúkajú postavenie juhovýchodného obchvatu Žiliny do Dubnej Skaly a potom - v nasledujúcej dekáde – i diaľnice. Zostane tam však pôvodná cesta, ktorá bude rozšírená na štyri jazdné pruhy a nie diaľnica. Z technického hľadiska by si toto riešenie vyžadovalo obrovské náklady, ktoré by sa rádovo blížili k nákladom na výstavbu tunela. Sľub postaviť dočasnú alternatívnu komunikáciu a po nej i diaľnicu je z tohto pohľadu neuskutočniteľný a falošný“ hovorí Ľ. Mateček. V konečnom dôsledku sa podľa neho kontinuita diaľnice úplne preruší. Pôvodne bola naplánovaná z Hričovského Podhradia do tunela Ovčiarsko, tunel Žilina a južnou časťou mesta, poza Višňové, do tunela Višňové – Dubná Skala. Namiesto toho je ponúkaná náhrada. Takzvané dočasné alternatívne riešenie by sa napojilo na diaľničný privádzač v Strážove, pokračovalo by cez mesto po Estakáde a Ľavobrežnej, ďalej by kopírovalo trasu cesty do Kie, ale vyžiadalo by si úplne novú komunikáciu oslobodenú od vstupov do areálu fabriky. V pokračovaní by bolo potrebné postaviť premostenie ponad Váh a vstúpiť do existujúcej cesty I/18 v Strečnianskej úžine po Dubnú Skalu. V pásme Národného parku Malá Fatra by došlo k neprijateľnému rozšíreniu cesty na 4 jazdné pruhy. Podľa Ľubomíra Matečeka by to pre Žilinu, Martin a Považie malo fatálne nepriaznivý vplyv, okrem iného by to znamenalo že mestské komunikácie, ktoré sú už teraz zahltené, by už kapacitne nevydržali. Podľa neho negatívny vplyv na životné prostredie mesta sa prudko zvýši i ďalším nepriaznivým rozhodnutím vlády vyradiť z plánu realizácie i úseky diaľnice D3 od Strážova po Kysucké Nové Mesto. Mateček sa domnieva, že za tieto odborne nespôsobilé politické rozhodnutia – ktoré do územia krajského mesta navždy zafixujú diaľničný tranzit – budú v konečnom dôsledku niesť zodpovednosť súčasné vládne strany. „Dôležité však budú najbližšie konkrétne kroky volených predstaviteľov mesta Žiliny, Martina a Žilinského samosprávneho kraja. Ak obhajujú záujmy ľudí žijúcich v tomto regióne, mali by ponúkaný vládny scenár jasne odmietnuť“ hovorí Ľ. Mateček.

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 533
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 367
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 999
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 318
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 944
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 782
  7. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 301
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 279
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 010
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 781
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Dušan Gregor: Martin si nezaslúžil prehrať tak vysoko

Piatková bitka o Strečno skončila jednoznačným víťazstvom Žiliny. Aktéri z obidvoch táborov sa však zhodli na tom, že výsledok úplne neodrážal dianie na ľade.

V derby sme nestačili na Žilinu.

Gader chcú rozvíjať

v Blatnici zriadili automatické parkovisko. Plánujú z neho financovať rozvoj doliny.

Automatické parkovisko je len prvým krokom k lepšej budúcnosti Gaderskej doliny.

Spílili nebezpečný strom

Viac než storočný strom mohol ohrozovať majetok i životy.

Strom bol nebezpečný, museli ho spíliť.

Martin zabojuje o prestížny titul

Metropola Turca je v hre o Európske hlavné mesto kultúry. Kompetentní sa odvolávajú na históriu, kandidatúru stavajú na projekte z roku 2008.

Igor Válek (vľavo) a Peter Cabadaj, ktorí zastrešujú projekt kandidatúry Martina na Európske hlavné mesto kultúry 2026.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Maľbu na trnavskom paneláku za tisíce eur autor prerobí, ľuďom sa nepáči

Mala vyžarovať pozitívnu energiu, ľudia zo sídliska ju však prijali veľmi rozpačito.

AKTUALIZOVANÉ o 20.14 - doplnené o vyjadrenie Arriva Nitra

Nitra vybrala nového dopravcu, Arriva v súťaži neuspela

Dvaja neúspešní účastníci súťaže môžu podať námietky.

Zlatomoravský vajda zomrel. Ešte bude mela, hovoria miestni

Podľa ľudí blízkych komunite ešte nie je isté, kto ho nahradí.

Obnažená a dobitá žena ležala pred bytovkou v Holíči

Pred incidentom v meste popíjala s dvoma mužmi.

Už ste čítali?