rasovania výstavby diaľnice v úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala. Podpísalo ho 69 starostov a primátorov miest a obcí, ktorí nevylučujú v prípade, ak nedôjde k opätovnému odbornému posúdeniu tohto rozhodnutia vlády,
aj radikálnejšie protesty, možno aj zablokovanie cesty I/18.
V liste, ktorý turčianski zástupcovia adresovali premiérovi, vyjadrujú znepokojenie nad rozhodnutím vlády zmeniť trasovanie diaľnice do Strečnianskej úžiny, ktorá je už dnes dopravne kritická, a vnímajú ho ako nerozvážny krok s negatívnym dopadom na ďalší rozvoj regiónu. Upozorňujú, že podľa odborníkov navrhované riešenie neusporí ani čas a ani peniaze, keďže výstavba tunela Višňové – Dubná Skala, ktorý sa má podľa tohto rozhodnutia zakonzervovať, je aj podľa Národnej diaľničnej spoločnosti najpripravenejšou akciou na trase výstavby diaľnice Bratislava – Košice, pozemky sú vysporiadané, je prerazená prieskumná štôlňa a tunel je tesne pred vydaním stavebného povolenia. Apelujú na vládu, aby rešpektovala odborné stanoviská a nepovýšila politické záujmy nad záujmy obyvateľov regiónov, cez ktoré diaľnica prechádza.
Tento protest podporuje svojím stanoviskom aj žilinský župan Juraj Blanár, pretože novú situáciu vo výstavbe diaľnice v Žilinskom kraji vníma rovnako citlivo ako svojho času spochybňovanie trasovania rýchlostnej komunikácie R3 cez Turiec. „Musím však povedať, že stále platí uznesenie vlády o vybudovaní tunela Višňové na diaľnici prepájajúcej Bratislavu s Košicami,“ povedal nám. „Vnímam aktivitu predsedu vlády Roberta Fica urýchliť výstavbu diaľnice pozitívne, jeho vyjadrenie v súvislosti s tunelmi chápem ako úlohu pre ministerstvo dopravy zoptimalizovať túto výstavbu. Pevne verím, že ministerstvo dopravy nenavrhne zmeniť platné uznesenie vlády o výstavbe tunela Višňové, lebo tam bola preinvestovaná suma viac ako 3 mld. korún a ročne údržba prieskumnej štôlne stojí 200 tisíc korún. Aj preto by rozhodnutie zakonzervovať tunel bolo neekonomické a nelogické. Už dnes je Strečnianska úžina dopravne kapacitne prekročená, stáva sa tam množstvo nehôd, nehovoriac o tom, že limituje ďalší rozvoj kraja.“
Aj podľa stanovísk Národnej diaľničnej spoločnosti a dopravných urbanistov by vylúčenie pripravovaného úseku Hričovské Podhradie – Dubná Skala znamenalo okrem úžiny vážne skomplikovanie dopravy aj v krajskom meste. Podľa pôvodného plánu sa malo na tomto úseku začať pracovať začiatkom budúceho roka. Ak by sa variant cez tunely vypustil a malo by sa stavať po starých cestách, nie je pripravené nič. Nejde len o pozemky, ale aj o vážne negatívne stanoviská, najmä čo sa týka Národného parku Malá Fatra. (vl,rk)