Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky
S PRVOU OKRUŽNOU KRIŽOVATKOU NA MARTINSKOM PODHÁJI MAJÚ PLNÉ RUKY PRÁCE – TENTORAZ KONTROLÓRI – AJ VYŠE ROKA PO JEJ DOKONČENÍ

Zákon „dobehol“ ďalšiu stavbu

S prvou martinskou kruhovou križovatkou, vybudovanou na Podháji, ešte stále nie je všetko kóšer. Konštatovala to informatívna správa útvaru hlavného kontrolóra mesta, ktorú na zasadnutí mestského zastupiteľstva v závere júla predkladal hlavný kontrolór Du

šan Laššák. Kým na jednej strane sa v správe konštatovalo, že výber dodávateľa prác, ktorý sa uskutočnil formou verejného obstarávania a výber firmy, ktorá ponúkla najnižšiu cenu a najkratšiu lehotu dodávky, nemožno spochybňovať, problémy boli pri následnom vyhodnocovaní týchto kritérií.
Zo záveru kontroly vyplýva, že podpísaním zmluvy so spoločnosťou Eurovia na sumu
11 098 248 Sk boli porušené rozpočtové pravidlá, pretože výdaj verejných prostriedkov nebol krytý rozpočtom bežného roku a podpísanie zmluvy zaťažilo rozpočet nasledujúceho roka, ktorý v čase prípravy stavby ešte nebol schválený. Navyše v rozpočte roku 2006 boli schválené mestským zastupiteľstvom prostriedky na križovatku len do výšky 10 milió-nov korún a až v druhej zmene rozpočtu bola suma navýšená na 12,4 milióna korún. Na základe zmluvy mali byť práce dokončené najneskôr do 21. decembra 2005, pričom bolo zmluvne dohodnuté, že pri nesplnení termínu za každý deň omeškania zhotoviteľ zaplatí 1 110 korún. Keďže ukončenie stavby meškalo 140 dní, sankcia zo zmluvnej ceny, ktorú si ale investor, čiže martinská radnica, neuplatnil, mala predstavovať
155 400 korún. Navyše ani práce nad rámec zmluvy vo výške takmer 2,5 milióna korún, ktoré dodávateľ uskutočnil, neboli zmluvne dohodnuté formou dodatku k nej. Problémom má byť aj to, že na spomínanú stavbu nemal vydať územné povolenie Stavebný úrad mesta Martin, ale krajský úrad mal ešte predtým rozhodnúť o tom, kto má vydať stavebné rozhodnutie. A akoby nejasností okolo stavby už nebolo dosť, všetko klincuje skutočnosť, že ešte ani v čase ukončenia kontroly nebolo predložené platné kolaudačné rozhodnutie, pričom ani niektoré výdavkové finančné operácie neboli podľa konštatovania kontroly v súlade so zákonom.
O problémoch pri výstavbe križovatky a o priebehu výstavby sme priebežne informovali. Pripomeňme základné fakty. Hoci počasie stavbárom spočiatku žičilo, keď sa zhoršilo, bolo jasné, že termín dokončenia nestihnú a „pritlačí ich“ zima. V novembri 2005 nám stavbyvedúci A. Bukovec z dodávateľskej firmy potvrdil, že práce na výstavbe kruhovej križovatky sa pravdepodobne o tri týždne posunú. Ako sa neskôr ukázalo, aj to bola optimistická predpoveď, lebo termín dokončenia sa presunul na začiatok roku 2006. Splnili sa obavy jednej z obyvateliek Podhája Štefánie Halmiovej (ale nielen jej), ktorá vtedy zapochybovala o tom, či to stavbári stihnú do zimy.
Dodávatelia, ako nám v tom čase povedal A. Bukovec, mali na meškanie objektívne dôvody. Okrem iného nám hovoril o problémoch najmä s existujúcimi inžinierskymi sieťami. Projekt neriešil prekládku telekomunikačných vedení a najväčšie zdržanie spôsobilo to, že prekládka plynu nebola odsúhlasená technickou inšpekciou a stavbári museli dlho čakať na súhlasné stanoviská. V príprave stavby sa asi opomenulo, že vydávanie rozhodnutí má svoje lehoty. Ale to nebol jediný problém, spôsobujúci meškanie stavby. Tým ďalším bolo, že vysokonapäťové káble mali smerovať až do trafostanice, ktorá je za posledným obytným blokom, ale projekt ich trasu riešil len po koniec úseku vetvy. Stavbári si teda museli dať rady s ďalšími rozkopávkami a mesto muselo zháňať ďalšie povolenie.
Z toho vyplýva, že stavba kruhovej križovatky nebola projekčne pripravená tak, aby sa pôvodný termín jej odovzdania do užívania splnil. Platonickým sa ukázal aj ďalší termín – koniec decembra 2005.
Stavbárom napokon prekazila plány aj zima. Bohatá snehová nádielka a kruté mrazy im znemožnili udržať plánované tempo. Sklz nestiahli, no keďže tadiaľ prechádza trasa mestskej dopravy a smeruje tadiaľto množstvo áut do obytnej zóny, pred Vianocami 2005 ju provizórne sprevádzkovali. Vydýchnuť si mohli motoristi, ktorí viac ako dva mesiace museli stavbu obchádzať a na trasu sa vrátila aj mestská hromadná doprava, ktorá predtým viedla „rozbombardovanou“ Pivovarskou ulicou. Spokojnosť netrvala dlho. Výmole, ktoré sa na križovatke počas zimy začali objavovať, sa pre motoristov stali doslova hrozbou. A tak sme v našej redakcii zaregistrovali viacero sťažovateľov s otázkou: Kto nám zaplatí prípadné poškodenie auta? Na jednej strane situáciu sťažovatelia chápali, lebo križovatka ešte nebola dokončená, ale už nedokázali pochopiť, že správca komunikácie alebo stavbári na to nedokázali reagovať aspoň navezením štrku.
Až na jar, s takmer s polročným sklzom oproti pôvodnému termínu, bola križovatka dokončená. Kalvária, o ktorej sme už vtedy informovali, odhalila zásadný problém – stavba od začiatku nebola pripravená vo všetkých detailoch. Aj kontrolná správa napokon potvrdila, že pokyn minulého vedenia radnice na začatie stavby bez finančného krytia v rozpočte bol uponáhľaný, pričom už vtedy viacerí aktéri stavby tvrdili, že aj účelový.
Križovatka (mimochodom ani v čase podávania kontrolnej správy ešte nebola skolaudovaná) už slúži motoristom. Ako nám povedal vedúci odboru komunálnych služieb mesta Vladimír Povoda, po vyriešení niektorých následných technických problémov by do konca roka mala byť skolaudovaná. Faktom je, že motoristi si najmä z hľadiska bezpečnosti novovybudovanú križovatku pochvaľujú. Ale to nič nemení na tom, že okolo jej výstavby zostalo mnoho otáznikov, ktoré konštatovala aj kontrola. Tento mesiac majú zodpovední na martinskej radnici prijať opatrenia a vyvodiť zo stavby, ktorú „dobehol“ zákon, zodpovedajúce dôsledky.
(jk)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 25 614
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 048
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 17 126
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 963
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 586
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 366
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 588
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 470
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 293
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 291
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Boj o prvé miesto v ankete bol veľmi tesný.

V ankete o Najlepšieho futbalistu TFZ 2020 bol rozdiel medzi prvým a druhým hráčov poradia len osembodový, čo je najmenšie číslo za posledných päť rokov.

3 h

Mesto Martin zverejnilo údaje zo skríningového testovania k pondelku 25. januára.

6 h
Adela Gallová, praktická lekárka pre dospelých.

Ostatné diagnózy nezmizli. Pacienti sa často boja ísť do nemocnice.

7 h
Mobilné odberové miesto vo Vrútkach.

Vrútocké mobilné odberné miesto prechádza na objednávkový systém.

8 h

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Dobre skončilo v Bobote, Čachticiach, Stankovciach. Výborne v Dolnej Porube a Trenčianskych Miticiach.

25. jan

Ide zatiaľ iba o čiastkové výsledky.

23 h

Podľa aktuálne nastavených parametrov a údajov len z MOM, zriadených rezortom zdravotníctva, by si v Banskobystrickom kraji zopakovali testovanie v šiestich okresoch.

24 h

Mestá a obce v okrese Prievidza postupne zverejňujú počty ľudí, ktorí využili skríningové testovanie v ich obci.

24. jan

Už ste čítali?