Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky
S PRVOU OKRUŽNOU KRIŽOVATKOU NA MARTINSKOM PODHÁJI MAJÚ PLNÉ RUKY PRÁCE – TENTORAZ KONTROLÓRI – AJ VYŠE ROKA PO JEJ DOKONČENÍ

Zákon „dobehol“ ďalšiu stavbu

S prvou martinskou kruhovou križovatkou, vybudovanou na Podháji, ešte stále nie je všetko kóšer. Konštatovala to informatívna správa útvaru hlavného kontrolóra mesta, ktorú na zasadnutí mestského zastupiteľstva v závere júla predkladal hlavný kontrolór Du

šan Laššák. Kým na jednej strane sa v správe konštatovalo, že výber dodávateľa prác, ktorý sa uskutočnil formou verejného obstarávania a výber firmy, ktorá ponúkla najnižšiu cenu a najkratšiu lehotu dodávky, nemožno spochybňovať, problémy boli pri následnom vyhodnocovaní týchto kritérií.
Zo záveru kontroly vyplýva, že podpísaním zmluvy so spoločnosťou Eurovia na sumu
11 098 248 Sk boli porušené rozpočtové pravidlá, pretože výdaj verejných prostriedkov nebol krytý rozpočtom bežného roku a podpísanie zmluvy zaťažilo rozpočet nasledujúceho roka, ktorý v čase prípravy stavby ešte nebol schválený. Navyše v rozpočte roku 2006 boli schválené mestským zastupiteľstvom prostriedky na križovatku len do výšky 10 milió-nov korún a až v druhej zmene rozpočtu bola suma navýšená na 12,4 milióna korún. Na základe zmluvy mali byť práce dokončené najneskôr do 21. decembra 2005, pričom bolo zmluvne dohodnuté, že pri nesplnení termínu za každý deň omeškania zhotoviteľ zaplatí 1 110 korún. Keďže ukončenie stavby meškalo 140 dní, sankcia zo zmluvnej ceny, ktorú si ale investor, čiže martinská radnica, neuplatnil, mala predstavovať
155 400 korún. Navyše ani práce nad rámec zmluvy vo výške takmer 2,5 milióna korún, ktoré dodávateľ uskutočnil, neboli zmluvne dohodnuté formou dodatku k nej. Problémom má byť aj to, že na spomínanú stavbu nemal vydať územné povolenie Stavebný úrad mesta Martin, ale krajský úrad mal ešte predtým rozhodnúť o tom, kto má vydať stavebné rozhodnutie. A akoby nejasností okolo stavby už nebolo dosť, všetko klincuje skutočnosť, že ešte ani v čase ukončenia kontroly nebolo predložené platné kolaudačné rozhodnutie, pričom ani niektoré výdavkové finančné operácie neboli podľa konštatovania kontroly v súlade so zákonom.
O problémoch pri výstavbe križovatky a o priebehu výstavby sme priebežne informovali. Pripomeňme základné fakty. Hoci počasie stavbárom spočiatku žičilo, keď sa zhoršilo, bolo jasné, že termín dokončenia nestihnú a „pritlačí ich“ zima. V novembri 2005 nám stavbyvedúci A. Bukovec z dodávateľskej firmy potvrdil, že práce na výstavbe kruhovej križovatky sa pravdepodobne o tri týždne posunú. Ako sa neskôr ukázalo, aj to bola optimistická predpoveď, lebo termín dokončenia sa presunul na začiatok roku 2006. Splnili sa obavy jednej z obyvateliek Podhája Štefánie Halmiovej (ale nielen jej), ktorá vtedy zapochybovala o tom, či to stavbári stihnú do zimy.
Dodávatelia, ako nám v tom čase povedal A. Bukovec, mali na meškanie objektívne dôvody. Okrem iného nám hovoril o problémoch najmä s existujúcimi inžinierskymi sieťami. Projekt neriešil prekládku telekomunikačných vedení a najväčšie zdržanie spôsobilo to, že prekládka plynu nebola odsúhlasená technickou inšpekciou a stavbári museli dlho čakať na súhlasné stanoviská. V príprave stavby sa asi opomenulo, že vydávanie rozhodnutí má svoje lehoty. Ale to nebol jediný problém, spôsobujúci meškanie stavby. Tým ďalším bolo, že vysokonapäťové káble mali smerovať až do trafostanice, ktorá je za posledným obytným blokom, ale projekt ich trasu riešil len po koniec úseku vetvy. Stavbári si teda museli dať rady s ďalšími rozkopávkami a mesto muselo zháňať ďalšie povolenie.
Z toho vyplýva, že stavba kruhovej križovatky nebola projekčne pripravená tak, aby sa pôvodný termín jej odovzdania do užívania splnil. Platonickým sa ukázal aj ďalší termín – koniec decembra 2005.
Stavbárom napokon prekazila plány aj zima. Bohatá snehová nádielka a kruté mrazy im znemožnili udržať plánované tempo. Sklz nestiahli, no keďže tadiaľ prechádza trasa mestskej dopravy a smeruje tadiaľto množstvo áut do obytnej zóny, pred Vianocami 2005 ju provizórne sprevádzkovali. Vydýchnuť si mohli motoristi, ktorí viac ako dva mesiace museli stavbu obchádzať a na trasu sa vrátila aj mestská hromadná doprava, ktorá predtým viedla „rozbombardovanou“ Pivovarskou ulicou. Spokojnosť netrvala dlho. Výmole, ktoré sa na križovatke počas zimy začali objavovať, sa pre motoristov stali doslova hrozbou. A tak sme v našej redakcii zaregistrovali viacero sťažovateľov s otázkou: Kto nám zaplatí prípadné poškodenie auta? Na jednej strane situáciu sťažovatelia chápali, lebo križovatka ešte nebola dokončená, ale už nedokázali pochopiť, že správca komunikácie alebo stavbári na to nedokázali reagovať aspoň navezením štrku.
Až na jar, s takmer s polročným sklzom oproti pôvodnému termínu, bola križovatka dokončená. Kalvária, o ktorej sme už vtedy informovali, odhalila zásadný problém – stavba od začiatku nebola pripravená vo všetkých detailoch. Aj kontrolná správa napokon potvrdila, že pokyn minulého vedenia radnice na začatie stavby bez finančného krytia v rozpočte bol uponáhľaný, pričom už vtedy viacerí aktéri stavby tvrdili, že aj účelový.
Križovatka (mimochodom ani v čase podávania kontrolnej správy ešte nebola skolaudovaná) už slúži motoristom. Ako nám povedal vedúci odboru komunálnych služieb mesta Vladimír Povoda, po vyriešení niektorých následných technických problémov by do konca roka mala byť skolaudovaná. Faktom je, že motoristi si najmä z hľadiska bezpečnosti novovybudovanú križovatku pochvaľujú. Ale to nič nemení na tom, že okolo jej výstavby zostalo mnoho otáznikov, ktoré konštatovala aj kontrola. Tento mesiac majú zodpovední na martinskej radnici prijať opatrenia a vyvodiť zo stavby, ktorú „dobehol“ zákon, zodpovedajúce dôsledky.
(jk)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Päť chýb pri zateplení strechy
  3. Vitajte v postapokalyptickom svete
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  3. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  4. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  6. Úprava osobného motorového vozidla
  7. Important information for Brazilians living in Slovakia
  8. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  9. Vitajte v postapokalyptickom svete
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 531
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 15 348
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 15 009
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 619
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 898
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 958
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 942
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 518
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 437
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 248
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Ochrana pred búrkou

Zlepšili protipovodňové opatrenia.

Budovali nové odvodňovacie žľaby.

O stravenkovej petícii rokovali na ministerstve

Iniciátora petície Za zachovanie súčasnej platnej legislatívy v oblasti stravovania zamestnancov Ľubomíra Sečkára s jeho tímom prijala generálna riaditeľka sekcie práce Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR Danica Lehocká.

Takmer polovicu pôžičky od štátu využijú na financovanie MHD

Týždeň pred vypršaním termínu na podávanie žiadostí o nenávratnú finančnú pomoc od štátu v súvislosti s koronakrízou sa rozhodli ju využiť aj v Martine.

Patrik Myslovič si už zahral v základnej zostave dvadsaťjednotky

Talentovaný futbalista Patrik Myslovič už v devätnástich rokoch hráva za reprezentačnú dvadsaťjednotku.

Patrik Myslovič (vpravo).

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Zoznam odberných miest v Dolnom Kubíne, Námestove, Trstenej a Tvrdošíne

Samosprávy finišujú s prípravami na pilotné testovanie na COVID-19, ktoré sa začne už zajtra ráno.

Zamestnanec reťazca: Mali sme pozitívnu kolegyňu, musel som ísť aj tak do práce

Aké pocity zažívajú ľudia z prvej línie, sme zisťovali od zamestnanca nemenovaného obchodného reťazca.

V kraji sú na tom najhoršie okresy Banská Bystrica a Brezno

Včera zistili na Slovensku viac ako 2 200 nakazených. 210 z toho v Banskobystrickom kraji. 56 v okrese Banská Bystrica a 45 v okrese Brezno.

Už ste čítali?