Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Turčianske lesy sužujú motorkári, ochranári sú bezmocní

Tohtoročné leto bolo, dá sa povedať, slnečné a teplé. Vytiahlo do prírody kadekoho. Smutné je, že po lesných chodníčkoch nekráčali len turisti, ale brázdili tadiaľto aj zábavychtiví motorkári.

Národný park Veľká Fatra, ako aj ostatné chránené oblasti po celom Slovensku, čelia domácim, ale aj zahraničným motorkárom. V Turci je tento problém takmer neriešiteľný, aj tu chýba zákon.
Jednou z oblastí, ktoré sú postihnuté motorkárskym vyčíňaním, sú lesy za areálom mošovského kúpaliska. Patria do západnej časti ochranného pásma Národného parku Veľká Fatra. Je to známy turistický východiskový bod a je teda najvyšší čas prehodnotiť správanie motorkárov. Ak už nie kvôli prírode, tak určite kvôli bezpečnosti návštevníkov obce i domácich občanov, reprezentatívnosti tohto priestoru a aj preto, že dochádza k porušovaniu zákona o ochrane prírody a krajiny. Nebojácni majitelia motocyklov a fanúšikovia dvojkolesových tátošov sa zabávajú najmä v dolinách medzi kopcami (oblasť Vlčanovej), ktoré obkolesujú Mošovce. Starosta Ján Žirko sa túto situáciu pokúšal riešiť už v roku 2004 aj na podnet sťažností občanov. Majiteľ poškodených lesov, Lesy SR O.Z. Žilina, sa vtedy vyjadril tak, že bude situáciu monitorovať a ak bude problém – zasiahne. Počas uplynulých troch rokov však nezasiahol. Žiadna zmena k lepšiemu na nekonala. Inou motorkármi navštevovanou oblasťou sú terasy v Turčianskom Michale. Tie sú významné najmä z botanického hľadiska. Dielnice pri Kláštore pod Znievom zase preslávili vzácne vstavačovité rastliny a chránené druhy hmyzu.
Ako piráti na cestách
Oslovili sme teda aj štátny podnik Lesy SR O.Z. Žilina, ktoré majú pobočku v Turčianskych Tepliciach. „Je veľmi ťažké poradiť si s takýmto druhom vandalizmu. Motorkári sú oblečení väčšinou v kombinézach s helmou a nevidno im do tváre. Ich motorky nemajú ŠPZ, je zbytočné natáčať ich na kameru, lebo ich nemožno identifikovať,“ objasňuje bezmocnosť ochranárov riaditeľ teplickej pobočky Lesov SR, Jaroslav Mališ. Navyše sa ešte môže stať, že motorkár agresívne zaútočí na pracovníka lesnej stráže a ten riskuje zranenie. „Problém motoriek v prírode je analogický k problému cestných motoriek na cestách. Väčšina motorkárov unikne svojmu trestu, ak poruší pravidlá pohybu v cestnej premávke,“ dodáva J. Mališ. Kúpu motocykla alebo štvorkolky prirovnáva ku kúpe zbrane, na ktorú treba zbrojný pas a človek ju môže používať len v určitom prostredí a za určitých podmienok. Tak by to riešil aj s motocyklami, čím by sa odbúrala anonymita týchto „škodcov“ a bolo by jasné, kto bol kde a či mal na to povolenie. Podľa neho by mali mať štvorkolky a motocykle špeciálne vyhradené areály, lebo lesné cesty vôbec nie sú projektované na bežnú dopravu.
Kde sa „hrávajú“
J. Mališ má skúsenosť, že motorkári jednoducho trénujú svoje motorkárske remeslo tam, kde nie sú zastihnuteľní. Lesná správa v Turč. Tepliciach má podozrenie, že do Mošoviec chodia motorkári z Diviak, Martina, ale aj Bratislavčania, no takisto však chodievajú aj organizované skupiny z Prievidzského okresu do pohoria Žiar. „Vo Veľkej Fatre majú spravenú trasu cez Čremošné, Háj a robia také okruhy. Zdá sa, že sú v tom zapletení aj nejakí aktívni pretekári...,“ dodáva. „Hrávajú sa aj tak, že uzatvárajú stávky, kto prvý vyjde na Drienok na motorke alebo si vezmú kompas a idú hlava-nehlava smerom na nejaký cieľ,“ krúti hlavou nad hrou dospelých chlapov, ktorí sa niekedy vyskytujú aj v početných skupinách. Pre niektorých je to zároveň aj možnosť zárobku. „V zahraničí propagujú takýto typ zábavy a zarábajú na tom. Keďže v zahraničí si to zo zákona občania nemôžu dovoliť, idú k nám, kde za to nie je postih,“ vysvetľuje.
Aké sú možnosti?
Lesná stráž môže uložiť vodičovi motocykla alebo štvorkolky blokovú pokutu vo výške 500 – 2000 Sk, ale len za predpokladu, že dotyčný je ochotný zaplatiť túto sumu. Ak sa rozhodne nezaplatiť, lesná stráž je bez potrebných údajov o páchateľovi bezmocná. Ak by ich mala, môže páchateľa vyzvať na priestupkové konanie. Potom mu Úrad životného prostredia, ktorý rieši priestupkové konania, môže podľa § 92 ods. 2 písm. b) uložiť pokutu až do výšky stotisíc korún. Väčšinou sa však škodca neunúva ani zaplatiť blokovú pokutu a zmizne ako gáfor.
Povedzme si na rovinu – aký problém má Nemec alebo hociktorý iný zahraničný motorista, ktorý vlastní drahú motorku a kombinézu, zaplatiť 2000 Sk za pokutu? Táto suma je bagateľ oproti tomu, aké škody sa páchajú prejazdmi v prírode. Na niektorých vyjazdených miestach už zrejme nikdy nenarastie tráva, zvieratá prichádzajú o svoj pokoj a v neposlednom rade ide aj o morálnu prehru. Porušuje sa zákon a nikto s tým nič nerobí.
Správa NP Veľká Fatra má zviazané ruky
Ochotne a otvorene zároveň sa s nami na túto tému porozprávali aj riaditeľ Správy Národného parku Veľká Fatra (SNPVF) Ján Kadlečík a vedúci odboru strážnej služby Peter Vantara. Ján Kadlečík, hoci je riaditeľom Správy Národného parku Veľká Fatra, nespravuje tieto oblasti, ale len poskytuje odborné stanovisko a vykonáva kontrolnú činnosť. Často sa totiž stretáva s postojom, že Správa Národného parku je najkompetentnejšia riešiť tento problém. Jej možnosti sú však obmedzené. Jednak preto, že zhruba na výmeru 66 tisíc ha pozemkov má k dispozícii len šiestich strážcov a jednak preto, že nemá potrebné prostriedky na prípadné „lovenie“ motorkárov. „Chýbajú nám terénne autá, dostatok strážcov a najmä legislatívna podpora. Ani polícia nemá potrebné prostriedky…,“ vysvetľuje zlú situáciu riaditeľ SNPVF. „V zime zase používajú skútre. Ide hlavne o rušenie živočíchov hlukom, ale aj o poškodzovanie vegetačného krytu a pôdy, keď je málo snehu,“ pripomína zimnú variantu poškodzovania prírody.
Odborníci sa zhodujú v tom, že na Slovensku chýba legislatívne podchytenie tohto problému. V záujme ochrany prírody pred nezodpovednými motorkármi by sa mali spojiť ministerstvo vnútra, životného prostredia a dopravy a riešiť tento problém. Navrhujú tiež registrovať každé vozidlo či motocykel hneď pri kúpe, viditeľne ho označiť a zaviesť členstvo motoristov túžiacich po jazdení v prírode v špecializovaných kluboch.
„Hore“ o ničom nevedia
Ochrancovia často spolupracujú aj s políciou. Spoločne sa im podarilo dolapiť jedného páchateľa v okrese Ružomberok a riešilo sa to blokovou pokutou. Polícia v Turčianskych Tepliciach v tomto roku tiež riešila jeden prípad, za ktorý bola „motorkárovi“ uložená bloková pokuta. Napriek viacerým zásahom ochranárov i polície sa darí len veľmi skromne odzbrojovať ničiteľov, ktorí zrejme vedia, kedy a kde majú „čistý vzduch“. Ako sme sa dozvedeli od Jána Kmeťa, prednostu Obvodného úradu životného prostredia v Martine, problémy s motorkármi vraj neriešili, pretože nebol nikdy podaný podnet na konkrétne osoby. To však vyplýva z toho, že motorkári nie sú ochotní povedať svoje meno, ak ich zastaví lesná stráž a už vôbec nechcú byť predvolaní pred súd.
„Štátna polícia v okresoch Martin a Turčianske Teplice taktiež nemá poznatky o devastovaní prírody motorkármi, alebo len ojedinele, ani od občanov, starostov obcí, ani od pracovníkov odboru životného prostredia. Samozrejme, v prípade zachy-tenia podnetu či informácie, bude polícia vykonávať potrebné kroky,“ vyjadrila sa hovorkyňa štátnej polície Balogová.
„Hore“ o probléme akoby nevedeli. Vedia o ňom len ľudia v postihnutých dedinách, ktorí sa boja niečo povedať, starostovia obcí, ktorí tento problém už niekedy riešili, ale bez veľkého úspechu a, samozrejme, svoje o tom „vedia“ poškodené lesy, živá a neživá príroda. Ako z kola von? Riešenie naznačujú aj slová z tohto článku. Treba sa ozvať. Vždy, keď sa príroda zjavne devastuje. Kým budú ticho starostovia, polícia a ani úrad životného prostredia nič nezmôžu. Možno by pomohol príklad zo Žiliny. Policajti sa tam zúčastňujú na pochôdzkach spolu s pracovníkmi odboru životného prostredia a hneď na mieste vedú správne konanie proti dolapeným osobám. Možným kompromisom by mohlo byť sprístupnenie voľných trás určených len pre motorkárov. Jednou takou je trasa pri Sučanoch, ktorá je v súkromnom vlastníctve a jej majiteľ tu organizuje aj súťaže. Ochranári sa zhodujú v tom, že ide o strategicky veľmi dobré miesto, pretože sa nachádza v kotline a hluk nedoráža až do dediny a neruší tak obyvateľov dediny ani cenné časti prírody. (jakub)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 31 502
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 307
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 954
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 279
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 360
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 069
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 644
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 802
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 493
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 901
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

V Turanoch prebehne plošné testovanie cez víkend

V meste vytvorili odberové miesta v ZŠ na Ul. Komenského.

Ilustračná fotografia.

Objednať na testovanie sa bude dať v Martine cez aplikáciu Bookio

Mesto Martin pre účely skríningového testovania na COVID-19 bude využívať aplikáciu Bookio, prostredníctvom ktorej sa rýchlo a ľahko prihlásite na miesto a čas, ktorý vám vyhovuje.

Odberové miesta budú vytvorené aj v Gymnáziu Jozefa Lettricha.

V Kláštore začnú testovať dnes, v ústrety vychádzajú aj pracujúcim ľuďom

Občania sa môžu prísť dať pohodlne otestovať aj po pracovnej dobe. Odberové miesta budú otvorené do večera.

Odberové miesta v Kláštore pod Znievom sú nachystané. V prevádzke budú až do budúceho utorka.

Osemnástku sme v pohode zdolali, dnes na nás čaká Skalica

Nádej na dobrý výsledok zobrali naši reprezentačnej osemnástke veľmi rýchlo a zápas proti mladíkom až do konca kontrolovali. Dnes doma privítajú Skalicu.

Osemnástku sme zdolali vysoko 8:1.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Frajeri jazdili autom po zamrznutej priehrade, prelomil sa ľad

Ľad si zmýlili s cestou. Mementom pre všetkých by mali byť tragédie, ktoré sa na Oravskej priehrade stali, no zdá sa, že ľudia sú nepoučiteľní.

Polícia pátra po Ľubošovi Blahovi

Policajti hľadajú Ľuboša Blahu z Hornej Vsi.

Ščasný: Máme na stred II. ligy, bez posíl tu nebudem

Už teraz je neskoro, vie tréner Nitry po vyhorení so Šamorínom.

Už ste čítali?