Belá-Dulice - Minulý štvrtok sa za účasti investorov, dodávateľov, ale aj zástupcu Ministerstva životného prostredia SR uskutočnil v Jasenskej doline akt ukončenia doteraz historicky najväčšej stavby v Turci financovanej z príspevku Kohézneho fondu EÚ – Kanalizácia a čistenie odpadových vôd v meste Martin a v regióne Dolný Turiec. Jej výstavba sa začala v máji 2005. Projekt predstavoval celkovú investíciu 12,3 miliónov eur a bol podporený nenávratným príspevkom Európskej únie vo výške 6 miliónov eur. Zo štátneho rozpočtu bolo naň vyčlenených 3,1 milióna eur a konečný vlastník – vodárenská spoločnosť – sa na financovaní podieľal sumou 3,2 milióna eur.
Výstavbu kanalizačnej siete v Martine, vo Vrútkach, v Belej-Duliciach, Žabokrekoch, Košťanoch, Sučanoch a Turanoch sprevádzalo množstvo problémov. K najväčším patrila zmena projektu v Turanoch, čo súviselo
s vysokou hladinou spodných vôd. Keďže v decembri minulého roku došlo k zmene konečného príjemcu stavby zo Severoslovenskej vodárenskej spoločnosti na novovytvorenú Turčiansku vodárenskú spoločnosť (Tur Vod) a navyše investor rozhodol o využití nevysúťažených prostriedkov na rozšírenie projektu, termín dokončenia výstavby kanalizácie preložili z 31. decembra tohto roku na 30. júna budúceho roku. Do konca novembra majú dodávatelia dokončiť všetky práce, odstrániť nedorobky a po vydaní všetkých potrebných dokumentov by malo byť dielo uvedené do trvalej prevádzky. Do kanalizačnej siete v Turci tak výstavbou projektu pribudlo takmer 103 kilometrov novej kanalizačnej siete.
* * *
Milan Rybár, predseda predstavenstva Tur Vod Martin
Budovanie 103 kilometrov kanalizačnej siete na dolnom Turci nebolo bezproblémové. Dnes je tu už výsledok niekoľkoročnej snahy Turčanov zlepšiť si životné prostredie. Ako ste vo svojej funkcii starostu Sučian a predsedu ZMOT túto stavbu vnímali?
Ako potrebu. Preto bolo dôležité, že sme sa v samospráve zjednotili a v spolupráci s viacerými sme uspeli v žiadosti o európsky grant. Pracovalo sa v ťažkých podmienkach, lebo tu boli zlé geologické podmienky a na mnohých miestach robila stavbárom starosti nízka hladina spodnej vody. Najviac sa to prejavilo v Turanoch, kde sa musel prepracovávať projekt. Svoje do výstavby povedala aj zima. Ale to je už za nami.
Je už z pohľadu budúceho užívateľa projekt komplexne dokončený?
Momentálne dodávatelia odstraňujú chyby, ktoré boli vyšpecifikované starostami obcí a investorom. Do konca septembra majú byť odstránené s tým, že vyhodnotenie celej stavby voči jednému z investorov – Európskej únii – sa uskutoční v polovici budúceho roka.
Kde sú momentálne najväčšie problémy?
Tie podľa mňa ešte len prídu, keď už bude stavba spustená a bude po kolaudácii. My – budúci užívatelia (obce a mestá) – budeme musieť zabezpečiť, aby sa domácnosti na novú kanalizačnú sieť aj pripájali. Treba vybudovať okolo 3 200 domových prípojok, aby sa zabezpečila efektivita celej stavby. To je úloha, ktorá je ešte pred nami.
Adrián Holienčín, projektový manažér stavby
Slávnostné ukončenie stavby znamená, že ju považujete za hotovú?
Slávnostné ukončenie stavby v tomto prípade ešte neznamená, že už je celý projekt definitívne ukončený. Pravda ale je, že kanalizácia je už vybudovaná v plnom rozsahu tak, ako bolo pôvodne plánované. Nie sú ešte dokončené niektoré finálne úpravy v Turanoch. Už sme viackrát informovali, že časové posuny boli spôsobené tým, že projekt v pôvodnom rozsahu, ako bol navrhnutý, nebolo možné realizovať. Nedovolili to miestne podmienky. Museli sme prikročiť k zmene projektu, a to si vyžiadalo určitý čas na realizáciu.
Kedy predpokladáte finále aj tam?
Malo by to byť do konca tohto roka, čo vlastne znamená, že to treba stihnúť do zimy. Finančné memorandum je ale platné do júna budúceho roku. Musia byť dokončené a vyfakturované všetky práce a činnosti a aj projekt musí byť aj organizačne, finančne a manažérsky ukončený.
Každá stavba má záruku. Platí to aj o tejto?
Určite by sme neboli radi, keby sa bolo treba na stavbu vracať. Predpokladáme, že kvalita prác by mala byť taká, že by sme už mali do toho čo najmenej zasahovať. Na druhej strane treba povedať, že zmluva na práce má klauzulu o päťročnej záruke. Práce, ktoré boli realizované v stokovej sieti, boli odovzdávané po častiach, nie ako celok, a to umožňovalo, že po skolaudovaní a uvedení do skušobnej prevádzky sa obyvatelia mohli priebežne na kanalizáciu napájať.
Každá stavba má aj svoju ekonomiku, aby sa zabezpečila jej návratnosť...
Jedna z podmienok finančného memoranda vychádzala z ekonomickej analýzy. Ráta v nej s pripojením 10 – 12 tisíc obyvateľov na novovybudovanú stokovú sieť. Ak ale takýto počet obyvateľov nebude na sieť pripojený, môže Európska únia spätne prehodnotiť výšku grantu.
Pripravil: (jk)