Na ceste I/18 pri Sučanoch vyhasol 21. novembra život mladého vodiča, ktorý na Škode Felícii predbiehal kolónu automobilov a čelne narazil do žeriavu Tatra 148.
Podľa informácií sučianskych obecných hasičov vodič utrpel hrozné zranenia, ktoré nie je vhodné opisovať. Pri prevoze do nemocnice zahynul aj jeden z jeho spolujazdcov. Ďalší spolujazdec vyviazol s ťažkými a dvaja s ľahkými zraneniami.
Nehoda sa stala približne sto metrov pred hranicou obce. Vodiči, ktorí toto miesto poznajú, vedia že zákruta je tu dosť neprehľadná a premávka prehustená. Denne tadiaľto v obidvoch smeroch prejde viac ako 30 tisíc vozidiel. Na toto zaťaženie cestu nedimenzovali. Aj keď v mies-tach nehody nie sú v asfalte viditeľné vyjazdené koľaje, neplatí to o väčšine úseku „osemnástky“ od Martina po Turany. Podľa informácií Petra Slobodníka, šéfa obecných hasičov a policajtov, nehodu nespôsobil stav cesty. Vodič Felície riskantne predbiehal kolónu a nemal sa kam zaradiť. Polícia prípad stále vyšetruje a viac nám bude vedieť povedať, až keď bude mať k dispozícii znalecký posudok.
Sučianska samospráva ale nie je spokojná so súčasnou dopravnou situáciou na ceste I/18 v obci, ani s jej technickým stavom, ktorý ohrozuje život a zdravie chodcov i vodičov. „Medzi Sučanmi a Martinom sú v asfalte vyjazdené koľaje. Z vlastných skúseností viem, že automobil sa pri jazde v priehlbinách v asfalte správa anomálne. Pri vychádzaní z nich akoby ho niekto vystrelil. Už v lete som žiadal Slovenskú správu ciest (SSC) o zbrúsenie vyvýšenej časti vozovky, čo aj urobili. Ani dopravné značenie, najmä maximálna povolená rýchlosť, ale nezodpovedajú stavu cesty. Dopravné predpisy na Slovensku sú stavané prevažne na báze zodpovednosti vodiča, nie správcu komunikácie. V mnohých krajinách EÚ má správca cesty väčšiu zodpovednosť,“ povedal nám Jozef Petráš.
Podľa Mariána Pikuliaka z SSC v Žiline má na vytváranie koľají na ceste I/18 medzi Martinom a Turanmi najväčší vplyv rast intenzity nákladnej dopravy a prekračovanie prípustného zaťaženia vozidiel. SSC ale neplánuje rekonštruovať spomínaný cestný úsek. Zatiaľ je v predbežnom pláne investícií SSC na budúci rok pripravená obnova obrúsenej vrstvy vozovky pred Sučanmi, medzi Sučanmi a Turanmi, pri Trusalovej a Šútove. Jozef Petráš žiadal SSC v Žiline aj o participáciu na financovaní verejného osvetlenia na sučianskom moste na ceste I/18, lebo za zníženej viditeľnosti tu rastie riziko dopravných nehôd. Už tri roky je osvetlenie mosta nefunkčné. SSC v Žiline sučianskemu starostovi odpovedala, že opravu tohto osvetlenia zaradili do plánu bežnej údržby na tento rok, ale peniaze na to nedostali, preto túto požiadavku presunuli na budúci rok.
Druhou požiadavkou obecného úradu, je zníženie povolenej rýchlosti vozidiel na hlavnej ceste v celej obci na „päťdesiatku“. Okresný dopravný inšpektorát v Martine s tým súhlasí, treba iba osadiť značky. To môže urobiť iba organizácia oprávnená na takúto činnosť. Obec potom bude môcť merať rýchlosť vozidiel radarom a dávať pokuty vodičom, ktorí „päťdesiatku“ prekročia. V súčasnosti v Sučanoch vodiči prekračujú maximálnu povolenú rýchlosť v masovom meradle.
(GG)