Trikrát po sebe sa skončilo jeho púštne dobrodružstvo v siedmej etape, ale tento rok si na štvrtý pokus splnil Jaro svoj veľký sen. Do cieľa v Dakare prišiel na devia-
tom mieste, pričom vyhral kategóriu pretekárov, ktorí prešli trať bez fabrickej podpory. V cieli jeden sen dosníval a už ho opantal ďalší, a tak Rely Dakar bude jeho novou výzvou aj skraja budúceho roku.
Jaro Katriňák má za sebou výbornú sezónu, darilo sa mu v seriáli Majstrovstiev Slovenska v endure a rovnako aj na ďalších podujatiach. Rovnako ako vlani aj v tomto roku v septembri ab-
solvoval sústredenie v Maroku. Po ňom si formu testoval v Chile na Šesťdňovej, kde v trojčlennom klubovom družstve došli do cieľa na výbornom treťom mieste. „Tieto preteky nefigurovali v mojom pôvodnom pláne, ale rád som ich absolvoval, pretože mi dali viac ako len tréning. S umiestnením som bol spokojný. Ale najviac ma potešilo, že terény etáp boli na tvrdej kamennej trati, navyše v prachu, a motokrosové skúšky boli zasa na piesku pri mori. Z hľadiska prípravy na Dakar to bolo úplne ideálne.“
Skvelý výsledok na uplynulom ročníku prestížneho „Dakaru“ je záväzkom pre šampióna. Preto aj v tomto roku svoju prípravu zameral predovšetkým smerom k tomuto prestížnemu podujatiu. Dôvodom na spokojnosť je, že tento rok bude mať zabezpečenie na trati oveľa lepšie ako v minulom ročníku. Ako nám povedal, už majú zabezpečené vlastné sprievodné auto – tatrovku s kompletnou výbavou, náhradnými dielcami, centrálami, zváračkami, ale aj ubytovacími stanmi. Najpodstatnejšia je ale motorka, ktorú bude Katriňák sedlať. „Je to úplne nový stroj – KTM 690 rely, ktorá prešla veľkými zmenami oproti motorke, s ktorou som prešiel minuloročnú trať. Je podstatne ovládateľnejšia. Predstavuje obrovský technický skok dopredu,“ tvrdí pretekár.
Vlani mal pokoriteľ dakarskej rely na trati „spolujazdca“ Ivana Jakeša. Hoci si na nováčika počínal veľmi dobre, neprišiel do cieľa. Pokúsi sa o to v tomto ročníku. „Sme dobrí kamaráti, navzájom si pomáhame. Spolu v tíme sme odjazdili aj Šesťdňovú, takže to, že budeme dvaja na dakarskej trati, je určite naša spoločná výhoda.“
No a navyše v podpornom tíme bude mať slovenská motocyklová legenda oporu aj vo svojom bratovi – Rastislavovi. Keďže pôjde so španielskymi priateľmi na džípe, bude mu môcť robiť rýchlu asistenciu a pomáhať mu s motorkou. Navyše v kamióne budú ďalší traja mať na starosti servisné zabezpečenie.
Rely z Lisabonu do Dakaru, ako sme sa dočítali, by údajne mala byť v tomto ročníku aj
viac na pieskových tratiach. Ale keďže má viesť popri západnom pobreží mora, Katriňák si vôbec nemyslí, že by to bolo ideálne pieskové prostredie pre motocyklistov. Skôr na trati očakáva nástrahy kamenia alebo piesku prerasteného trsmi trávy.
Štart pretekov sa každým dňom blíži. Do sedla motorky si do konca roka už ťažko sadne, pretože musí stihnúť ešte veľa inej roboty. Musí pozháňať náhradné dielce, pomôcť všetko zabaliť a naložiť a už 1. januára vypraviť autá a doladiť všetko ostatné. Okrem iného stihnúť aj kopu administratívy – napríklad vybaviť si víza. Ale vianočné sviatky si napriek tomu chce užiť v pohode.
„Strávim ich s rodinnou, trochu si oddýchnem, užijem si toho, čo k týmto sviatkom patrí. Ale už 2. januára letíme z Budapešti do Lisabonu, kde je 5. januára štart.“
Jaroslav Katriňák, rovnako ako pri všetkých doterajších štartoch si kladie jeden-jediný cieľ, chce dôjsť 20. januára do cieľa 9 723 kilometrov dlhej rely. Taký cieľ bude mať 245 motocyklistov a ďalších pretekárov z 570 tímov reprezentujúcich 50 krajín sveta. „To je najpodstatnejšie, spolu so želaním vrátiť sa domov zdravý. Výsledok bude závisieť od mnohých okolností. Ak mi budú žičiť, určite bude dobrý. Teraz vôbec nerozmýšľam o nejakom konkrétnom umiestnení. Dôležité bude, aby som bol spokojný sám so sebou, a rovnako aby boli so mnou spokojní naši sponzori.“
Rely Dakar sa stala v uplynulej „päťročnici“ Jarovou športovou drogou. Posilňuje ho fakt, že keď si sadne na motorku na každých pretekoch dokazuje, že ešte nepatrí do starého železa, že sa mladí majú od neho stále čo učiť. Aj v tom, ako si dokáže stavať méty. Tou najbližšou je piata dakarská výzva. Aby ju
zvládol, držať palce mu budú všetci Turčania a s nimi určite celé Slovensko. JAROSLAV KATRIŇÁK NARODENÝ: 25. apríla 1966 NAJVÄČŠIE ŠPORTOVÉ ÚSPECHY: V roku 1991 získal na majstrovstvá sveta v endure prvé miesto, v roku 1995 obsadil druhé miesto a v rokoch 1992, 1993, 1994, 1998, 1999 skončil tretí. V roku 2002 bol majstrom Európy v endure, a v rokoch 1989, 1995 skončil na druhom mieste v roku 1990 obsadil bronzovú priečku. V roku 1991 na me-dzinárodnej motocyklovej Šesťdňovej obsadil prvé miesto v súťaži jednotlivcov, v roku 1993 bol tretí. Bol aj členom úspešných Tro-phy Teamov – v roku 2002 a 2005 pomohol družstvu k šiestemu miestu. V tomto roku bol členom bronzového klubového družstva na Šesťdňovej, ktorá sa konala v Chile. Je dvojnásobným majstrom Československa v endure, deväťnásobným majstrom Slovenska v en- dure a cross country a šesťnásobným majstrom Slovenska v motokrose. ÚČASŤ NA RELY DAKAR ROK 1998. Jeho prvá účasť na rely sa skončila po absolvovaní šiestich etáp. Siedma sa mu stala osudnou, musel sa vzdať pre technické problémy s motorkou. ROK 1999. Absolvoval šesť etáp rely. Úspechom bolo prvé miesto v práve v šiestej etape. Opäť však mu stala osudnou siedma etapa, v ktorej sa musel vzdať pre poruchu motora. ROK 2006. Päť absolvoval sedem etáp. Tentoraz musel odstúpiť po ťažkom páde, ktorý mu znemožnil pokračovať v súťaži. ROK 2007. Rely z Lisabonu do Dakaru absolvoval v pohode. Od prvých etáp sa držal v popredí a nakoniec skončil na 9. mieste medzi motocyklistami, pričom zvíťazil v kategórii pretekárov bez fabrickej podpory. (JK)
JÁN KŔČ