Pondelok, 26. október, 2020 | Meniny má DemeterKrížovkyKrížovky

Katriňák pred piatou dakarskou výzvou

Už piaty rok po sebe majú vianočné a novoročné sviat-ky Jaroslava Katriňáka zvláštny nádych. Bývalý majster sveta v endure žije nielen najkrajšími sviat-kami, ale aj prípravou na najväčšie motoristické dobrodružstvo – 30. ročník Rely Dakar.

Trikrát po sebe sa skončilo jeho púštne dobrodružstvo v siedmej etape, ale tento rok si na štvrtý pokus splnil Jaro svoj veľký sen. Do cieľa v Dakare prišiel na devia-
tom mieste, pričom vyhral kategóriu pretekárov, ktorí prešli trať bez fabrickej podpory. V cieli jeden sen dosníval a už ho opantal ďalší, a tak Rely Dakar bude jeho novou výzvou aj skraja budúceho roku.
Jaro Katriňák má za sebou výbornú sezónu, darilo sa mu v seriáli Majstrovstiev Slovenska v endure a rovnako aj na ďalších podujatiach. Rovnako ako vlani aj v tomto roku v septembri ab-
solvoval sústredenie v Maroku. Po ňom si formu testoval v Chile na Šesťdňovej, kde v trojčlennom klubovom družstve došli do cieľa na výbornom treťom mieste. „Tieto preteky nefigurovali v mojom pôvodnom pláne, ale rád som ich absolvoval, pretože mi dali viac ako len tréning. S umiestnením som bol spokojný. Ale najviac ma potešilo, že terény etáp boli na tvrdej kamennej trati, navyše v prachu, a motokrosové skúšky boli zasa na piesku pri mori. Z hľadiska prípravy na Dakar to bolo úplne ideálne.“
Skvelý výsledok na uplynulom ročníku prestížneho „Dakaru“ je záväzkom pre šampióna. Preto aj v tomto roku svoju prípravu zameral predovšetkým smerom k tomuto prestížnemu podujatiu. Dôvodom na spokojnosť je, že tento rok bude mať zabezpečenie na trati oveľa lepšie ako v minulom ročníku. Ako nám povedal, už majú zabezpečené vlastné sprievodné auto – tatrovku s kompletnou výbavou, náhradnými dielcami, centrálami, zváračkami, ale aj ubytovacími stanmi. Najpodstatnejšia je ale motorka, ktorú bude Katriňák sedlať. „Je to úplne nový stroj – KTM 690 rely, ktorá prešla veľkými zmenami oproti motorke, s ktorou som prešiel minuloročnú trať. Je podstatne ovládateľnejšia. Predstavuje obrovský technický skok dopredu,“ tvrdí pretekár.
Vlani mal pokoriteľ dakarskej rely na trati „spolujazdca“ Ivana Jakeša. Hoci si na nováčika počínal veľmi dobre, neprišiel do cieľa. Pokúsi sa o to v tomto ročníku. „Sme dobrí kamaráti, navzájom si pomáhame. Spolu v tíme sme odjazdili aj Šesťdňovú, takže to, že budeme dvaja na dakarskej trati, je určite naša spoločná výhoda.“
No a navyše v podpornom tíme bude mať slovenská motocyklová legenda oporu aj vo svojom bratovi – Rastislavovi. Keďže pôjde so španielskymi priateľmi na džípe, bude mu môcť robiť rýchlu asistenciu a pomáhať mu s motorkou. Navyše v kamióne budú ďalší traja mať na starosti servisné zabezpečenie.
Rely z Lisabonu do Dakaru, ako sme sa dočítali, by údajne mala byť v tomto ročníku aj
viac na pieskových tratiach. Ale keďže má viesť popri západnom pobreží mora, Katriňák si vôbec nemyslí, že by to bolo ideálne pieskové prostredie pre motocyklistov. Skôr na trati očakáva nástrahy kamenia alebo piesku prerasteného trsmi trávy.
Štart pretekov sa každým dňom blíži. Do sedla motorky si do konca roka už ťažko sadne, pretože musí stihnúť ešte veľa inej roboty. Musí pozháňať náhradné dielce, pomôcť všetko zabaliť a naložiť a už 1. januára vypraviť autá a doladiť všetko ostatné. Okrem iného stihnúť aj kopu administratívy – napríklad vybaviť si víza. Ale vianočné sviatky si napriek tomu chce užiť v pohode.
„Strávim ich s rodinnou, trochu si oddýchnem, užijem si toho, čo k týmto sviatkom patrí. Ale už 2. januára letíme z Budapešti do Lisabonu, kde je 5. januára štart.“
Jaroslav Katriňák, rovnako ako pri všetkých doterajších štartoch si kladie jeden-jediný cieľ, chce dôjsť 20. januára do cieľa 9 723 kilometrov dlhej rely. Taký cieľ bude mať 245 motocyklistov a ďalších pretekárov z 570 tímov reprezentujúcich 50 krajín sveta. „To je najpodstatnejšie, spolu so želaním vrátiť sa domov zdravý. Výsledok bude závisieť od mnohých okolností. Ak mi budú žičiť, určite bude dobrý. Teraz vôbec nerozmýšľam o nejakom konkrétnom umiestnení. Dôležité bude, aby som bol spokojný sám so sebou, a rovnako aby boli so mnou spokojní naši sponzori.“
Rely Dakar sa stala v uplynulej „päťročnici“ Jarovou športovou drogou. Posilňuje ho fakt, že keď si sadne na motorku na každých pretekoch dokazuje, že ešte nepatrí do starého železa, že sa mladí majú od neho stále čo učiť. Aj v tom, ako si dokáže stavať méty. Tou najbližšou je piata dakarská výzva. Aby ju
zvládol, držať palce mu budú všetci Turčania a s nimi určite celé Slovensko. JAROSLAV KATRIŇÁK NARODENÝ: 25. apríla 1966 NAJVÄČŠIE ŠPORTOVÉ ÚSPECHY: V roku 1991 získal na majstrovstvá sveta v endure prvé miesto, v roku 1995 obsadil druhé miesto a v rokoch 1992, 1993, 1994, 1998, 1999 skončil tretí. V roku 2002 bol majstrom Európy v endure, a v rokoch 1989, 1995 skončil na druhom mieste v roku 1990 obsadil bronzovú priečku. V roku 1991 na me-dzinárodnej motocyklovej Šesťdňovej obsadil prvé miesto v súťaži jednotlivcov, v roku 1993 bol tretí. Bol aj členom úspešných Tro-phy Teamov – v roku 2002 a 2005 pomohol družstvu k šiestemu miestu. V tomto roku bol členom bronzového klubového družstva na Šesťdňovej, ktorá sa konala v Chile. Je dvojnásobným majstrom Československa v endure, deväťnásobným majstrom Slovenska v en- dure a cross country a šesťnásobným majstrom Slovenska v motokrose. ÚČASŤ NA RELY DAKAR ROK 1998. Jeho prvá účasť na rely sa skončila po absolvovaní šiestich etáp. Siedma sa mu stala osudnou, musel sa vzdať pre technické problémy s motorkou. ROK 1999. Absolvoval šesť etáp rely. Úspechom bolo prvé miesto v práve v šiestej etape. Opäť však mu stala osudnou siedma etapa, v ktorej sa musel vzdať pre poruchu motora. ROK 2006. Päť absolvoval sedem etáp. Tentoraz musel odstúpiť po ťažkom páde, ktorý mu znemožnil pokračovať v súťaži. ROK 2007. Rely z Lisabonu do Dakaru absolvoval v pohode. Od prvých etáp sa držal v popredí a nakoniec skončil na 9. mieste medzi motocyklistami, pričom zvíťazil v kategórii pretekárov bez fabrickej podpory. (JK)
JÁN KŔČ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Fresh Market má novú predajňu Sanagro. Takto to tam vyzerá
  6. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  7. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  8. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  4. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  6. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  7. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  8. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  9. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  10. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 227
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 747
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 14 023
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 256
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 659
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 292
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 579
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 514
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 233
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 227
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Pri strete auta so zverou dochádza aj k zraneniam posádky

Dopravné nehody s lesnou zverou sú prakticky zriedkavé. Keď k nim ale dôjde, neskončí sa to len usmrtením zvieraťa a zničením auta, ale dochádza aj k zraneniam posádky.

Zničené BMW po nedávnej zrážke s jeleňom.

Sahajdovi nový tartan šťastie nepriniesol

Ostrý pretekársky krst nového atletického štadióna dopadol veľmi dobre. Menili sa na ňom slovenské historické tabuľky v behu na 10 000 metrov.

Tibor Sahajda.

Lekár z martinského infekčného: Koronavírus je zákerný, ubližuje slabším

S Martinom Babušíkom, lekárom Infekčnej kliniky a cestovnej medicíny Univerzitnej nemocnice Martin, sme sa rozprávali o chorobe, ktorá hýbe celým Slovenskom. Koronavírus podľa neho mnohí ustoja aj bez príznakov, no pre nemálo ľudí má aj fatálne následky. A na tých musíme myslieť.

 Martin Babušík, vedúci lekár na jednotke intenzívnej starostlivosti 
Kliniky infektológie a cestovnej medicíny v Univerzitnej nemocnici Martin.

Vo Veľkom Čepčíne mali pilné leto

Tešia sa novým priestorom.

vo Veľkom Čepčíne zrekonštruovali aj obecný dom.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Už ste čítali?