Štvrtok, 26. november, 2020 | Meniny má KornelKrížovkyKrížovky

Obrúsková dohoda už zafúkala do nášho regiónu nový vietor

ČERSTVÝ NOSITEĽ CENY PRIMÁTORA mesta Martin, 64-ročný Milan Novotný, generálny riaditeľ Auto Martin, je síce rodákom z Považia, ale väčšiu časť života žije a pracuje v Turci. Po štúdiu na Vojenskej akadémii v Brne v odbore letecké motory neodolal vábeniu

turčianskych strojárov a natrvalo sa tu usadil. Hoci blízko vášho rodiska na Považí bola fabrika, prišli ste do Martina. Prečo?
- Zaviala ma sem šťastná náhoda. Personalisti z viacerých fabrík si prišli do Brna vyberať čerstvých inžinierov. Z Považskej Bystrice neprišiel nik, oslovili ma z martinskej fabriky. Moja špecializácia síce bola orientovaná na letecké motory, ale aj v Martine sa vyrábali motory, takže to rozhodlo.
Splnili začiatky vaše očakávania?
- K svojej budúcnosti som sa odrážal v montérkach, nie na kancelárskej stoličke. V prvom okamihu som síce nepovažoval za ideálne, že nás poslali na dielňu. No časom sa ukázalo, že to bol dobrý postup. Spoznal som výrobu zblízka a získal na ňu pohľad zdola. Mal som šťastie, že som sa dostal medzi dobrých ľudí, od ktorých som sa mohol veľa naučiť.
Načas ste ale z Martina odišli na post generálneho riaditeľa v žilinských ZVL. Bolo to v deväťdesiatych rokoch. Zaujímavý bol ale váš návrat do Martina. Z dobre fungujúceho závodu ste prišli do fabriky, ktorá sa po konverzii triasla v základoch. Neľutujete s odstupom času tento svoj krok?
- Žilinská fabrika bola pred mojím príchodom tiež v úpadku a podarilo sa nám ju dostať do kladných čísel. Návrat do Martina na post generálneho riaditeľa som bral ako výzvu. Uznávam, bolo to príliš odvážne rozhodnutie, ale nebolo celkom z mojej vlastnej vôle. Boli tu tlaky od ľudí, ktorí chceli, aby som sa pokúsil dostať fabriku z hlavy na nohy. Už keď som do nej nastupoval, tvrdil som, že je na zavretie. Za rozhovor, ktorý vtedy vyšiel v novinách, som zožal kritiku. Vraj, ako si to dovoľujem prísť do fabriky a povedať o nej, že je v takom zlom stave... Dnes, keď to všetko spätne hodnotím, tak ľutujem len to, že som stratil dva roky produktívnej činnosti v živoriacej fabrike, ktorá už ozaj nebola schopná sa postaviť na nohy. Verte, toto poznanie som neniesol ľahko.
Bývalá zeteeska je dnes už iba minulosťou. Konverzia, s ktorou bývalé strojárne otáľali, priniesla ťažké časy, ale postupne aj naštartovala proces obnovovania strojárstva na nových základoch. Vy ste boli pri tom. Ako to vnímate s odstupom času?
- S Jozefom Uhríkom sme, keď sa fabrika otriasala v základoch, neraz hovorili o tom, že to nemôžeme nechať tak a musíme hľadať východisko a regiónu pomôcť. Rozvíjali sme myšlienku, že by sme sa mali pokúsiť postaviť Volkswagen v Martine. Najprv sme sa snažili dostať výrobu do priestorov bývalej fabriky, ale to predstavitelia nemeckej automobilky kvôli ekonómii odmietli. Nevyhovovali im priestory z viacerých dôvodov. Zo spomínanej vízie ale vzišla myšlienka postaviť závod na zelenej lúke. S pánom Uhríkom sme pri jednom stretnutí spísali len tak na obrúsok dohodu, že keď ja zoženiem plochu, kde by sa dal v Martine postaviť závod, on sa zasa pokúsi predložiť vedeniu Volkswagenu variant, čo by sa v ňom vyrábalo. Ten papierový obrúsok s našou dohodou mám dodnes odložený.
Novovytvorená spoločnosť Auto Martin manažovala výstavbu martinského závodu, ktorý sa stal prvým poslom lepších správ pre umierajúce turčianske strojárstvo...
- Bolo to dobré rozhodnutie. Ale na stole bola základná otázka, komu prostriedky od štátu na výstavbu závodu prideliť. Keby vtedy boli nasmerované do strojární, tak sa tam zjednodušene povedané prejedia. Preto sme vytvorili spoločnosť, ktorú sme nazvali Auto Martin. Táto spoločnosť bola prijímateľom prostriedkov od štátu a investícia bola transparentná. Začala sa stavať fabrika. Bolo to prvé svetielko v tme, v ktorej vtedy bolo upadajúce turčianske strojárstvo.
Viaceré aktivity máte aj mimo turčianskeho regiónu, tou ďalšou bola napríklad výstavba závodu Peugeot Citroen pri Trnave...
- Postupne sme na celom Slovensku začali rozvíjať svoju činnosť. Keď sme boli s vtedajším ministrom hospodárstva Harachom vo Francúzsku, predstavitelia firmy nám povedali, že keby sme im zohnali 200-hektárový pozemok, začali by aj uvažovať s výstavbou automobilky na Slovensku. Pripravili sme pre nich desať projektov - od Košíc až po Trnavu. Martin sme mali tiež pripravený, ale vybrali si Trnavu. Za trištvrte roka sme vykúpili pozemky a pripravili celú stavbu.
Vráťme sa do Turca, ktoré fabriky zahraničných investorov ste okrem Volkswagenu pripravovali?
- V Košťanoch to bol Johnson&Controls a Trim Leader, francúzska AFE, GGB, MAR-SK, Volk komponents, ktorý má zabezpečený pozemok, ale zatiaľ robí v poloprevádzke v celulózke, Hranipex a teraz sa začala výstavba ZVL Slovakia – fabriky na výrobu ozubených kolies. Rozpracované máme ešte dve ďalšie investície.
Koľko pracovných miest v Turci za prispenia vašej firmy pribudlo?
- Mám to presne zrátané. Je to vyše 2 500 pracovných miest. Ale to sú len priame pracovné miesta, lebo s nepriamymi je ich podstatne viac - asi 6 až 7 tisíc.
To sú všetko väčšinou aktivity, ktoré ste rozvíjali v sučianskej priemyselnej zóne, lenže priamo v Martine sa vám nedarilo presadiť svoju filozofiu. Zmenilo sa na tom niečo?
- Bolo na škodu, že spolupráca, napriek tomu, že sme sa usilovali mestu niečo ponúknuť, nefungovala. Nevieme prečo. Ale keďže sme vtedy nechceli Turiec vypustiť z hry, využili sme spoluprácu so Sučanmi s bývalým starostom Milanom Rybárom. Po voľbách sme novému vedeniu mesta a zastupiteľstvu predložili návrhy a už sa niečo hýbe. Zatiaľ sú síce platné niektoré záväzné zmluvy, ktoré naše aktivity blokujú, ale my nečakáme so založenými rukami. Navyše ako člen vymenovaného kolégia nového primátora, čo si mimoriadne vážim, sa aj s ďalšími, aj z pozície viceprezidenta Automobilového priemyslu na Slovensku, snažím, aby Martin bol mestom, kde jeho obyvatelia nájdu po každej stránke sebauspokojenie. Hoci čas hojí rany, v mnohých ešte pretrváva averzia k strojárstvu. Dôsledkom toho je už citeľný nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Rozhýbal som jeden projekt v oblasti vzdelávania, ku ktorému sa hlásim nielen ako patriot, ale aj člen Združenia automobilového priemyslu. Zo základných škôl teraz vychádza asi 4 500 žiakov, ale z nich do učilišťa ide sotva dvesto. Rozpracovávam s mestom projekt, ktorého cieľom je prekonať tieto bariéry. Plánujeme viac predstaviť nové fabriky a poskytnúť o nich občanom regiónu informácie. Aby v predstavách ľudí o strojárstve neboli len čierne montérky, ale nová kultúra práce.⋌JÁN KŔČ

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  2. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  3. Aj matematika sa dá skrotiť
  4. Studujte v Praze ekonomii a business v angličtině
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Buďte v najlepšej spoločnosti!
  7. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Hubert – keď život chutí už 195 rokov
  1. Tipy na cenovo výhodné vianočné darčeky, ktoré aj potešia
  2. Bývanie v meste predlžuje život
  3. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  4. Slovensko spoznalo najlepšie farmy minulého roka
  5. Fakty o batériách, ktoré ste nevedeli
  6. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  7. Už tretí rok mení dm "Black Friday" na "Giving Friday"
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Máte nápad ako zlepšiť svoje okolie? Radi ho podporíme!
  10. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 27 791
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 21 437
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 13 687
  4. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 12 340
  5. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 285
  6. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 087
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 079
  8. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 887
  9. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 612
  10. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 7 497
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Tréner Mosnár: Proti Žiline musíme ísť na sto percent

V piatom zápase sezóny stratil Martin prvé body. Aktuálne našich najviac tlačí topánka na pozícii obrancov. V piatok na Turčanov čaká derby proti Žiline.

Spišská Nová Ves nám pripravila prvú prehru v sezóne.

Ocenili kroniku mesta Martin, je vzorom aj pre iné mestá

V kronike by mali byť podľa kronikárky mesta Martin Kataríny Tomášovej zaznamenané všetky významné momenty v živote mesta.

Kronilu mesta Martin vedie Katarína Tomášová.

Vzdelávať namiesto zaúčať

Spoločnosť VIENA INTERNATIONAL s.r.o. sa pokúsila rozbehnúť odvážny projekt.

Školiace stredisko spoločnosti VIENA INTERNATIONAL s.r.o.

Samo Hlavaj môže skompletizovať šampionátový hetrik

Slovenská reprezentačná dvadsiatka sa na juniorský svetový šampionát bude pripravovať v izolovanom kempe vo Zvolene. Pozvánku dostal i brankár Samuel Hlavaj.

Zverenci Róberta Petrovického odštartujú prípravu na šampionát počas posledného novembrového dňa.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

FOTO: Po obrovských tolstolobikoch prišli na rad skutoční králi priehrady Ružiná

Vo vodnom diele Ružiná prebieha už štvrtý deň záchranný odlov rýb.

Tragická nehoda si vyžiadala jeden život

Pri nehode v meste Šaštín-Stráže jeden človek zomrel a traja sa zranili

Už ste čítali?