Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Pomáhať je zmyslom našej práce

Hovoríme s riaditeľom neziskovej organizácie Samaritán Ivanom Tomkom a jeho zástupkyňou Kamilou Hallgašovou

Hovoríme s riaditeľom neziskovej organizácie Samaritán
Ivanom Tomkom a jeho zástupkyňou Kamilou Hallgašovou

V regióne pôsobíte od roku 2000 a to najmä poskytovaním opatrovateľskej a od roku 2003 aj sociálno prepravnej služby. Ako hodnotite svoje doterajšie pôsobenie?
Ivan Tomka: Myslím si, že našu prácu by mali hodnotiť predovšetkým tí, ktorým sme sa snažili za uplynulé roky pomáhať, pretože zmyslom našej činnosti je práve pomoc ľuďom, ktorí to potrebujú. Ide predovšetkým o starých a chorých občanov. Tak opatrovateľskú, ako aj sociálno-prepravnú službu poskytujeme nepretržite 24 hodín denne podľa aktuálnej potreby. Hoci v našej činnosti prevažujú pozitívne momenty, službu chorým sprevá-dzajú i starosti.

Skryť Vypnúť reklamu

V čom spočívajú?
Ivan Tomka: Opatrovateľská služba je sama o sebe veľmi náročná, a to na samotné opatrovateľky i koordináciu. Najväčšie problémy nám však robí finančné krytie nákladov spojených so zabezpečovaním tejto služby. Napríklad do augusta 2007 bol pre finančné krytie opatrovateľskej služby významným zdrojom príspevok zo Žilinského samosprávneho kraja, ktorý dnes už nemáme. Napriek tomu, že neustále zaznamenávame rast cien, čím sa zvyšujú aj náklady v našej organizácii, snažili sme sa doteraz o to, aby to naši klienti pocítili čo najmenej, o čom svedčí aj to, že sme nezaznamenali úbytok klientov. Naopak, o naše služby je stále záujem.

Kde teda hľadáte zdroje financovania?
Ivan Tomka: Každoročne nám veľmi pomáhajú dve percentá z daní, ktoré nám poskytujú platcovia daní. Deficit, ktorý vznikol po výpadku príspevkov a dotácií, sa snažíme vykrývať aj hospodárskou činnosťou, ktorou je reklamná činnosť a od minulého roku zmluvne zabezpečujeme prepravu zamestnancov iných firiem. Ďalším dôležitým zdrojom získavania finančných pro-
striedkov je vypracovávanie a realizácia projektov EÚ cez výzvy rôznych ministerstiev.

Skryť Vypnúť reklamu

Z minulosti vieme, že ste úspešne realizovali viaceré projekty a aj súčasne prebieha rozsiahly projekt s názvom Ďalším vzdelávaním bližšie ku klientovi. Ako ich vyhodnocujete?
Kamila Hallgašová: Za všetky projekty spomeniem tie najvýznamnejšie - dva vzdelávacie projekty, ktoré boli určené pre nezamestnané ženy (malé percento aj mužov) zamerané na rozšírenie a skvalitnenie služieb v sociálnej oblasti. V rámci týchto projektov sa nám podarilo znížiť nezamestnanosť v regióne, tým že mnohé ženy si našli prácu či už priamo ako opatrovateľky, alebo im toto vzdelávanie pomohlo zaradiť sa do pracovného procesu aj v iných oblastiach. Od jesene roku 2007 sme začali s úradom práce, sociálnych vecí a rodiny a fakultnou nemocnicou realizovať už spomínaný projekt s názvom Ďalším vzdelávaním bližšie ku klientovi určený pre zamestnancov našej organizácie aj zamestnancov našich projektových partnerov. Cieľom projektu je zvýšenie rozsahu celoživotného vzdelávania, ktoré reaguje na meniace sa požiadavky zamestnávateľa a na kvalitu ľudských zdrojov. Je tu podporená snaha všetkých zamestnancov pracujúcich v sociálnej a zdravotnej oblasti poskytovať služby klientom rozšírené a skvalitnené o nadobudnuté vedomosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Čo je teda obsahom tohto vzdelávania?
Kamila Hallgašová: Pri tvorbe projektu sme mysleli nielen na vzdelávanie zamestnancov, ale aj na potreby občanov, ktorým budú poskytované kvalitnejšie služby. Na základe predbežného prieskumu a po dohode s našimi partnermi a ich zamestnancami sme do projektu zaradili a realizujeme nasledovné aktivity: opatrovateľský kurz, masérsky kurz, kurz reflexnej masáže, psychosociálny výcvik, jazykové kurzy angličtiny a nemčiny, práca s PC a rozvoj kompetencií vedúceho zamestnanca.

Ako zabezpečujete počas vzdelávanie služby u klientov?
Kamila Hallgašová: Pre potreby tohto projektu sme zamestnali 15 nových opatrovateliek, ktoré absolvovali opatrovateľský kurz , aby bola zastupiteľnosť v službách poskytovaná na profesionálnej úrovni a mohli sa všetky opatrovateľky prestriedať na kurzoch a zároveň boli zabezpečené všetky služby k spokojnosti klientov. Mnohí naši klienti sú ešte vzhľadom na svoj vek aktívni a uvítajú možnosť, keď im opatrovateľka bude vedieť poradiť či už pri základoch práce s počítačom, internetom, prípadne nejakom ľahšom preklade z cudzieho jazyka. Novinkou je poskytovanie masérskych služieb priamo v domácom prostredí klientov. Okrem opatrovateliek je tento projekt určený aj manažmentu, konkrétne psychosociálny vý-cvik a rozvoj kompetencií vedúceho zamestnanca. Výstupom tohto projektu bude 375 zamestnancov vyškolených v 543 projektových aktivitách a hlavne spokojní klienti.

Projekt sa zdá byť náročný po realizačnej, ako aj po finančnej stránke....
Ivan Tomka: Áno, okrem toho že je veľmi náročný po administratívnej aj personálnej stránke, značné problémy nám spôsobuje prefinancovanie projektu. Hoci aj v minulosti sme realizovali finančne náročné projekty rovnakým spôsobom, ani jeden nebol ešte v takom objeme ako tento. Schválený rozpočet predstavuje 9,6 milióna slovenských korún na dobu 12 mesiacov, ktoré nám však budú uhradené formou refundácie z ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. To v praxi znamená, že naša organizácia musí z vlastných zdrojov hradiť náklady spojené s realizáciou projektu, čo predstavuje mesačne 800 000 Sk. Kedže vlastné zdroje na to nemáme, boli sme nútení zobrať si úver, ktorý o mesiac, dva bude vyčerpaný.

Vie ministerstvo o týchto problémoch?
Ivan Tomka: Pravda je taká, že ešte dnes nemáme doplatený projekt, ktorý sme ukončili v máji minulého roku. Musíme len dúfať, že aj na ministerstve pochopia tento problém a budú sa snažiť vybavovať naše žiadosti o refundáciu v kratších termínoch ako doteraz. Riešením by bola aj zmena platieb z refundácie na zálohové platby, žiaľ ani v minulých ani v tomto projekte sme nespadali do kategórie konečných prijímateľov pomoci z fondov EÚ, ktorí by mohli realizovať projekty zvlášť finančne náročné takýmto spôsobom.

Má vôbec za takejto situácie význam uchádzať sa o projekty v budúcom období?
Kamila Hallgašová: Je pravda, že budeme nútení detailnejšie zvažovať svoje možnosti v aktuálnom plánovacom období. V minulom období boli v pozornosti ministerstva iné cieľové skupiny. Výzvy priamo orientované na starých a chorých občanov boli minimálne. Ak by tomu tak bolo aj v budúcnosti, veľmi ťažko by sme napájali tvorbu a realizáciu projektov na našu činnosť a poslanie. Rozhodujúca bude už aj spomínaná skutočnosť prefinancovávania projektov. Buďme však optimisti a verme, že podmienky budú aj pre nás prijateľnejšie a budeme sa o nové projekty nielen uchádzať, ale ich aj úspešne realizovať, lebo si myslíme, že majú svoj význam a pomôžu širokej verejnosti v regióne Turca. (RR)

Nechajte si posielať prehľad najdôležitejších správ e-mailom

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 394
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 822
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 611
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 541
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 824
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 728
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 373
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 173
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 160
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy z SME | MY Turiec - aktuálne správy

Hrozí prepúšťanie aj krach

Kaviarne a reštaurácie majú pred sebou veľmi krušné chvíle.

Šéfkuchár a spolumajiteľ reštaurácie Michal Knoško si nevie predstaviť robiť v živote inú prácu. V gastre pracuje viac ako 22 rokov a miluje to.

Polícia obvinila muža z Turca z krádeže bicykla, hrozí mu väzba

Podozrivého policajti vypátrali za jeden deň.

Ilustračná fotografia.

Polopodzemné kontajnery sú už na ďalšom sídlisku

V nových kontajneroch vidí mesto potenciál aj v budúcnosti.

Polopodzemné kontajnery sú estetickejšie a zaberajú menej miesta.

Futbalová jeseň má zatiaľ otvorený koniec

Teoreticky je možné, že niekoľko futbalových zápasov prvej a druhej triedy by sa ešte tento rok mohlo odohrať. Či to situácia dovolí, je veľmi ťažké odhadovať.

Futbalové súťaže sú v našom regióne prerušené.

Najčítanejšie články MyRegiony.sk

Prinášame informácie o pripravovanom testovaní na Orave

Získať dobrovoľníkov ku odberom je v niektorých dedinách ťažké, v Sihelnom bude pomáhať aj starosta.

V Banskej Bystrici sa počíta so 60 odberovými miestami po celom meste

Mesto Banská Bystrica počíta v súvislosti s chystaným celoplošným testovaním na nový koronavírus zhruba so 60 odberovými miestami.

Už ste čítali?