Deviataci základných škôl sa začiatkom februára podrobili previerke vedomostí zo slovenčiny a z matematiky. Testovanie 9 nadviazalo na bývalú previerku Monitor 9. V Turci malo testy absolvovať až
1 188 deviatakov.
V previerkach bývalého Monitoru 9 si dobre počínali žiaci Základnej školy na Mudroňovej ulici. Ich výsledky patrili v rámci Slovenska a celého turčianskeho regiónu k nadpriemerným. Tohoročné Testovanie 9 absolvovalo na tejto škole 46 deviatakov z dvoch tried. Riaditeľ školy Ján Lupták nám povedal, že nemali ani jednu absenciu, a tak všetci deviataci absolvovali testy v prvom termíne. Testovanie na rozdiel od bývalých monitorov bolo osobité v tom, že sa skladalo z dvoch častí. Kým prvá obsahovala klasické otázky, v mnohom podobné otázkam v predchá-
dzajúcich monitoroch, druhá bola zameraná na logické uvažovanie žiakov. „Na prvý pohľad sa ne-zdali ťažké,“ povedal Ján Lupták. „Ale keď začali na nich žiaci pracovať, mohlo sa im toto zdanie nenáročnosti vypomstiť. V teste nešlo len o výpočty, výsledok závisel od toho, ako si žiak prečítal zadanie. Ak to podcenil, potom nemal šancu.“
Učiteľka slovenského jazyka Klaudia Kráľová má skúsenosti aj z predchádzajúceho monitorovania žiakov. Povedala nám, že hoci náročnosť na vedomosti stúpa, test bol primeraný a deviatak nemal mať problém ho vypracovať. „Prvá časť bola zameraná na vedomosti z gramatiky, ale chýbali v nej otázky z literatúry, druhá časť sa týkala analyzovania textu.“ Učiteľka výsledky síce ešte nepozná, ale tentoraz nie je veľkou optimistkou. Optimizmom nesršala ani učiteľka matematiky Iveta Štefančíková, lebo tých najlepších žiakov zo školy im už „zobrali“ gymnáziá. Podľa nej prvá časť testovania bola časovo náročná. Žiaci mali málo času na vypracovanie zadania. „Otázky boli formulované dosť záludne. V predchádzajúcich monitoroch boli aj príklady, mnohokrát nie podľa osnov, ale boli oveľa ľahšie. Druhá časť testovania bola zameraná na praktické úlohy, ktoré možno ani s matematikou veľmi nesúvisia. Dôležitá bola pozornosť pri čítaní zadania.“
Odpoveďové hárky z prvej (vedomostnej) časti testovania z matematiky a jazykov budú vyhodnotené Štátnym pedagogickým ústavom a ich výsledky odošlú školám do 10. marca. Celkové vyhodnotenie a kvalitatívnu analýzu druhej časti testovania pripraví Štátny pedagogický ústav do 30. septembra tohto roku. Pozitívom tohoročného Testovania 9 bolo, že sa uskutočnil bez problémov, ktoré najmä vďaka úniku otázok sprevádzali minuloročný Monitoring 9. Tohoročné testovanie má síce dať určitý obraz o tom, aké sú vedomosti školákov, ale nemá byť plne akceptovaný pri prijímaní na stredné školy. (JK)