Železom a jeho predajom v zberných surovinách si prilepšujú i niektorí sociálne slabší Turčania. Železo často aj kradnú, najmä v priestoroch železničných spoločností vo Vrútkach,
v Martine a Turanoch.
Prednedávnom vrútockí železniční policajti objasnili krádež koľajníc, ktoré dvaja vyše štyridsaťroční páchatelia v priebehu hodiny do polovice odpílili, potom zlomili a naložili na bicykel a chceli ich odviezť do zberných surovín.
Policajná hliadka ich prichytila a zistila, že koľajnice vážia neuveriteľných 210 kilogramov. Aj keď ich vrátili pôvodnému majiteľovi, sú už nepoužiteľné. Zaujímavé je, že o niekoľko dní išli „metaloví zlodeji“ opäť kradnúť tie isté koľajnice a opäť ich prichytila hliadka železničnej polície. No tento rok odhalili vrútockí železniční policajti ešte aktívnejších zlodejov. Dvaja páchatelia ukradli v čase od vlaňajšieho novembra do tohtoročného januára takmer 2 300 kilogramov brzdových obložení. Keď im chýbali peniaze, znova si prišli „zarobiť“ krádežou. Ich žobrota sa vždy skončila na železnici.
Väčším problémom je, že v Turanoch kradnú špecializovaní železniční zlodeji prepojovacie laná. V niektorých prípadoch krádež výpravcom „oznámi“ signalizačné zariadenie, ale kým chybu opravia, môže chýbajúce lano zapríčiniť iné poruchy, následné škody na živote a zdraví nevinných ľudí a v závažnejších prípadoch to môže skončiť aj trestným činom všeobecného ohrozenia. Minimálnym dôsledkom takejto krádeže je meškanie vlakov.
Zlodejmi železničného železného materiálu sú najčastejšie ľudia, ktorí majú o jeho uskladnení veľmi dobrý prehľad. Železničiarom kradnú najčastejšie koľajnice, skrutky, brzdové obloženia z odstavených vozňov a najviac peňazí za krátky čas si dlhoprstí môžu „zarobiť“ krádežou železného šrotu priamo z nakladaných vagónov.
Odstavené vozne a opustené budovy sú najmä v okolí vrútockého nákladného nádražia. „V súčasnosti sú tu v prevádzke len niektoré depá, v ktorých opravujú staré rušne, ostatný priestor je uzavretý a nikto tu nepracuje. V tejto lokalite permanentne hliadkujeme, ale nemôžeme byť všade naraz. Ľudia, ktorí kradnú železničný materiál, sú nezamestnaní a čakajú len na príležitosť, kedy môžu niečo vziať. Pohybujú sa na miestach jeho uskladnenia pravidelne a majú prehľad o tom, kde čo je, “ povedal nám Alojz Bayer, riaditeľ Odboru železničnej polície vo Vrútkach.
V Martine sa zlodeji zase špecializujú na krádeže železného šrotu, ktorý nakladajú do vozňov firmy so zbernými surovinami. Keď ich pracovníci železný šrot vyložia a odídu, nestrážené vagóny navštívia mladiství zlodeji, väčšinou Rómovia. V priebehu niekoľkých minút dokážu znížiť obsah vagónov aj o niekoľko stoviek kilogramov. Šrot potom odvezú späť do zberných surovín a znova ho speňažia. „Naši policajti hliadkujú aj v týchto miestach, ale nikto z nich tam nemôže byť permanentne dvanásť hodín. Snažíme sa, aby sa vozne, len čo ich naložia, odtiahli preč. Ale nie vždy sa to dá,“ dodal A. Bayer.
Za vrútockým nákladným nádražím smerom do Sučian sú odstavené vozňové súpravy spoločnosti Cargo. Z nich zlodeji radi kradnú brzdové obloženia. Výkupná cena kilogramu železa je približne päť korún a brzdové obloženie váži päť až šesť kilogramov. Ale skutočné škody na vozňoch sú omnoho vyššie. V Turanoch zlodeji často kradnú koľajnice, ktoré sú pripevnené na podvaloch a bokom nenechajú ani skrutky. Na odmontovanie koľajníc treba špeciálne kľúče, no tie si špecializovaní zlodeji dokážu zaobstarať.
Zlodeji ukradli tento rok železničným spoločnostiam dohromady až 3 700 kilogramov železa. Z toho sa podarilo vrátiť pôvodným majiteľom približne 1 700 kilogramov. Celkovú sumu škôd odhadli vrútockí železniční policajti na 28 tisíc korún.
Zlodeji sa krádežami železničného materiálu dopúšťajú majetkových priestupkov a trestných činov viackrát a vrútockí železniční policajti ich poznajú. „Niekedy pri objasňovaní krádeží vychádzame z výkup-ných lístkov zberných surovín. Zberných surovín je veľa, ale snažíme sa s ich majiteľmi spolupracovať a informovať ich zamestnancov o zákone, ktorý je platný od roku 2006. Uvádza sa v ňom, že zberné suroviny nesmú vykupovať železničný materiál, ak nemajú uzavretú zmluvu s niektorou so slovenských železničných spoločností. Ak príde do výkupne železného šrotu občan s takýmto materiálom, pracovník zberných surovín by ho nemal vykúpiť, ale kontaktovať sa s nami. Nie vždy ale dokáže výkupca spoznať, že ide o železničný materiál. Týka sa to napríklad niektorých skrutiek. Dôležité je, že úrady životného prostredia môžu postihnúť zberné suroviny, ktoré neoprávnene vykúpili železničný materiál,“ povedal nám na záver A. Bayer. Vlani vrútockí železniční policajti pri vyšetrovaní jedného z prípadov rozkrádania železničného materiálu vzali so sebou do zberných surovín aj pracovníka obvodného úradu životného prostredia. Ten potom samostatne riešil postih firmy, ktorá ich prevádzkuje.
BRAŇO GREGOR