ky sociálny fond.
Je pozoruhodné, že tento učebný odbor bude na Slovensku zavedený od nového školského roku (od 1. septembra 2008) vo vybratých školách, medzi ktorými nebude chýbať ani martinská Spoločná škola (strojárske učilište). Okrem škôl Žilinského kraja figuruje medzi vybratými iba učilište z Trnavy. V šestici sú dve školy zo Žiliny, po jednej z Kysuckého Nového Mesta, Dolného Kubína a Martina. Ide o reakciu Štátneho inštitútu odborného vzdelávania v Bratislave na požiadavku automobilového priemyslu (KIA, Volkswagen a Peugeot).
Vo svete sa každých desať rokov mení technológia priemyslu. Dôkazom je vývoj automobilového priemyslu u nás. Turiec patrí medzi silné strojárske regióny. Firmy potrebujú nielen novú technológiu v podobe CNC techniky, ale aj kvalifikovanú pracovnú silu. Programovanie a informatika hrajú kľúčovú úlohu aj v automobilovom priemysle, ktorý sa tak úspešne pred niekoľkými rokmi etabloval v Žilinskom kraji. Školstvo, ktorého sa nové technológie dotýkajú, prechádza veľkými zmenami. Rozvoj strojárstva „tlačí“ aj na Spoločnú školu v Martine, aby do učebného procesu zavádzala odbory moderné, perspektívne a kráčajúce s dobou.
Martinská škola patrí na Slovensku medzi rozhodujúce strojárske školy. Do učebného procesu je v tomto roku zapojených 906 žiakov, o ktorých rast sa stará 126 pracovníkov. Škola na jeseň oslávi 60 rokov od svojho vzniku. Má veľký vplyv na tvorbu ekonomiky v Turci i Žilinskom kraji. Nový učebný odbor - mechanik, špecialista automobilového priemyslu - je trojročný a má niekoľko špecifík. Odborná prax sa robí v druhom a treťom ročníku priamo v automobilkách KIA a Volkswagen, teóriu sa žiaci učia v škole. Namiesto dejepisu sa učí história automobilizmu, matematika je ako voliteľný predmet iba v prvom ročníku, novými predmetmi sú komunikácia, psychológia, organizácia výroby, technológia výroby automobilov, materiály vo výrobe automobilov, organizácia výroby a výučba cudzích jazykov so zameraním na odbornú terminológiu. Perspektíva žiakov je zvýraznená nadstavbovým štúdiom. Prihlášky do nového odboru možno podať do 1. apríla 2008.
Automobilky počas odbornej praxe zabezpečujú žiakom sociálny rozvoj, stravu, dopravu, možnosť spoločenského vyžitia, ale čo je najdôležitejšie, aj odmenu za prácu. Perspektíva je daná možnosťou okamžite pracovať v automobilovom prostredí po skončení školy. Najlepší žiaci môžu postúpiť na pozíciu stredno-technických kádrov.
Martinská Spojená škola má dobré skúsenosti s Európskym sociálnym fondom. Dôkazom je zriadenie nového učebného odboru a v blízkej budúcnosti aj odboru v elektrotechnike a informatike. „Je pozitívne, že škola sa aktívne zúčastňuje na vytváraní nových foriem štúdia, ktoré korešpondujú s trhom práce a s celosvetovým trendom,“ hovorí riaditeľ Spoločnej školy v Martine Jozef Zanovit. V súlade s vytvorením nového odboru bude v máji vytvorená špecializovaná učebňa v hodnote jeden a pol milióna korún. Keď región roku 1992 tvrdo platil za konverziu výroby, prijímala škola do učebných odborov okolo 180 žiakov ročne, v tomto roku to bolo už 329 žiakov. V Turci, zdá sa, sa na strojársku hrdosť oplatilo vsadiť. MILAN PETRŽEL